Student Evaluation of Entrepreneurship Services (Case Study: Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources)

Authors

1 Associate Prof., of Agricultural Extension and Education, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Iran

2 M.Sc. Student of Agricultural Extension, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Iran

Abstract

The purpose of this study was student evaluation of entrepreneurship services at Gorgan
University of Agricultural Sciences and Natural Resources. The research was descriptive and
survey. The target population of the study consisted of 120 students engaged in entrepreneurial
activities at Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, 92 of whom
were selected as the sample of the study. Data collection tool was a questionnaire whose validity
was confirmed by the members of the dissertation committee and faculty members of
Agricultural Extension and Education Department and its reliability was calculated using
Cronbach's alpha coefficient. It was 0.910 for students' perceptions of entrepreneurship services
and 0.914 for students' expectations of entrepreneurship services. The results of Wilcoxon test
showed that students' average expectations of entrepreneurship services were higher than their
perceptions and the negative gap indicated that students' expectations of entrepreneurship < br />services were not met at the University. Also, according to the mean values, the most negative
gap (-15.15) is related to the item of reliable information provided by the Entrepreneurship < br />Center and the lowest negative gap (-2.46) is related to the item of quick response to students'
requests in the entrepreneurship services. Providing accurate, correct and based information on
the existing realities of the labor market and society to the student by the experts of the
Entrepreneurship Center, speakers and fellow instructors, especially in entrepreneurship events,
the University pays more attention to the material and spiritual support of students, establish
more intimate communication between professors and students and pay more attention to
meeting their training needs in setting up and starting a business, can reduce the gap between
students' perceptions and expectations.


Keywords


  1. آقاملایی، ت.، زارع، ش. و عابدینی، ص. 1385. شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی. گام­های توسعه در آموزش پزشکی، 3 (2): 85-78.
  2. آقامیرزایی محلی، ط.، بابازاده، م.، رحیم­پورکامی، ب. و صالحی عمران، ا. 1396. ارزیابی و رتبه­بندی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه علوم و فنون مازندران). دوماهنامه علمی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 4 (44): 301-288.
  3. اجاقی، ص.، رضایی، ب.، نادری، ن. و جعفری، ح. 1396. ارزیابی کیفیت خدمات آموزش کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه). نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 4 (3): 12-1.
  4. احمدپور داریانی، م. 1381. کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها). انتشارات پردیس تهران.
  5. پاپ­زن، ع.، کرمیان، ف.، ژولیده، م. و غلامی، م. 1394. شناسایی نگرش دانشجویان دانشکده کشاورزی نسبت به کارآفرینی. مجله کارآفرینی و کشاورزی، 2 (3): 8-1.
  6. پورعزت، ع. ا.، قلی­پور، آ. و ندیرخانلو، س. 1389. شناسایی و اولویت­بندی عوامل اثرگذار در تجاری‌سازی دانش در دانشگاه­ها (براساس مقایسه روش­های پنج دانشگاه معتبر جهان). فصلنامه توسعه کارآفرینی، 2 (7): 66-35.
  7. تقی­پورظهیر، ع. و حسن­مرادی، ن. 1385. الگوی مناسب ایجاد دانشگاه کارآفرین.مجله علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت، 69: 40-31.
  8. توفیقی، ج. و نورشاهی، ن. 1381. ضرورت نظام تضمین کیفیت در آموزش عالی. مجموعه مقالات پنجاه­و یکمین نشست روسای دانشگاه­ها و مراکز علمی و تحقیقاتی. تهران. ایران. 27-1.
  9. توفیقی، ش.، صادقی­فر، ج. و حموزاده، پ. 1390. کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان؛ مدل سروکوال. فصل­نامه راهبردهای آموزش، 4 (1): 26-21.

10. جعفری اصل، م.، چهرزاد، م. م.، شفیع­پور، ز. و قنبری، ع. 1393. کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی بر اساس مدل سروکوال. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6(1): 58-50.

11. چنگیزی آشتیانی، س. و شمسی، م. 1390. بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 3 (1): 26-17.

12. رسول آبادی، م.، شفیعیان، م. و غریبی، ف. 1392. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی با مدل سروکوال: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 18: 112-104.

  1. شاهوردیانی، ش. 1389. طراحی ابزار سنجش کیفیت خدمات پژوهشی مبتنی بر مدل سروکوال. مجله حسابداری مدیریت، 3 (5): 95-87.

14. شریف­زاده، ا. و عبدالله­زاده، غ. ح.1390. بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 61: 74-51.

15. شریف­زاده، م.ش. و عبداله­زاده، غ. ح. 1394. مؤلفه­های توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 32: 112-96.

16. شریف­زاده، م.ش.، عبدالله­زاده، غ.ح. و نجفی­نژاد، ع. 1397. موردکاوی تجربه­گذار به دانشگاه کارآفرین: دانشگاه بسان یک زیست­بوم کارآفرینی خرد. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 5 (2): 69-33.

17. عبداله­زاده، غ. ح. و شریف­زاده، م. ش. 1397. توسعه کسب­وکارآفرینی در کشاورزی. انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 428 ص.

18. عنایتی‌نوین‌فر، ع.، یوسفی افراشته، م.، صیامی، ل. و جواهری دانشمند، م.1390. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور زاهدان بر اساس مدل سروکوال. فصل­نامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 61: 151-135.

19. قلاوندی، ح.، اشرفی سلیم کندی، ف. و آقازاده، ک. 1395. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ارومیه بر اساس مدل هدپرف. فصلنامه مطالعات اندازه­گیری و ارزشیابی آموزشی، 6 (16): 88-67.

20. قلاوندی، ح.، بهشتی­راد، ر. و قلعه­ای، ع.ر. 1391. بررسی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ارومیه بر اساس مدل سروکوال. فرآیند مدیریت توسعه، 25 (3): 66-49.

21. نیک­رفتار، ط. و فرید، ح. 1394. عامل­های درون سازمانی مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2 (2): 79-67.

  1. Abdullah, F. 2006. Measuring service quality in higher education: three instruments compared. International Journal of Research & Method in Education, 29(1):71-89.
  2. Barnes, B.R. 2007. Analysing service quality: the case of post-graduate Chinese students. Total Quality Management & Business Excellence, 18 (3): 313-331.
  3. Brogowicz, A.A., Delene, L.M. and Lyth, D.M. 1990. A synthesised service quality model with managerial implications. International Journal of Service Industry Management, 1(1): 27-45.
  4. Byun, C.G., Sung, C.S., Park, J.Y. and Choi, D.S. 2018. A study on the effectiveness of entrepreneurship education programs in higher education institutions: A case study of Korean graduate programs. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4 (26):1-14.
  5. Chua, C. 2004. Perception of quality in higher education. In Proceedings of the Australian universities quality forum. Melbourne: AUQA Occasional Publication. 181-187
  6. Cronin Jr, J.J. and Taylor, S.A. 1992. Measuring service quality: a reexamination and extension. Journal of marketing, 56 (3): 55-68.
  7. De Oliveira, O.J. and Ferreira, E.C. 2009. Adaptation and application of the SERVQUAL scale in higher education. In Proceedings of POMS 20th Annual Conference Orlando, Florida USA.
  8. Emanuel, R. and Adams, J.N. 2006. Assessing college student perceptions of instructor customer service via the Quality of Instructor Service to Students (QISS) Questionnaire. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31 (5): 535-549.
  9. Farahmandian, S., Minavand, H. and Afshardost, M. 2013. Perceived service quality and student satisfaction in higher education. Journal of Business and Management, 12 (4):65-74.
  10. Gronroos, C. 1984. A service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing. 18 (4): 36-44.
  11. Hasan, H.F.A., Ilias, A., Rahman, R.A. and Razak, M.Z.A. 2008. Service quality and student satisfaction: A case study at private higher education institutions. International Business Research, 1 (3):163-175.
  12. Malicet, D.P. 1997. Evaluation and self-evaluation in French.
  13. Universities. European journal of education, 32 (2):165-174.
  14. Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. and Berry, L.L. 1985. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of marketing, 49 (4): 41-50.
  15. Pavlina, K., Zorica, M.B. and Pongrac, A. 2011. Student perception of teaching quality in higher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15: 2288-2292.
  16. Philip, G. and Hazlett, S.A. 1997. The measurement of service quality: a new P‐C‐P attributes model. International Journal of Quality & Reliability Management. 14 (3): 260-286.
  17. Sahney, S., Banwet, D.K. and Karunes, S. 2006. An integrated framework for quality in education: Application of quality function deployment, interpretive structural modelling and path analysis. Total Quality Management & Business Excellence, 17 (2):265-285.
  18. Vrana, V.G., Dimitriadis, S.G. and Karavasilis, G.J. 2015. Students' perceptions of service quality at a Greek higher education institute. International Journal of Decision Sciences, Risk and Management, 6 (1):80-102.
  19. Zhu, F.X., Wymer, W. and Chen, I. 2002. IT-based services and service quality in consumer banking. International journal of service industry management, 13 (1):69-90.