Identify the Role of Agricultural Cooperatives for Promotion of Entrepreneurial Spirit Farmers of Mahabad Township

Abstract

Abstract
The purpose of research was to identify the role of agricultural cooperatives for promotion of
entrepreneurial spirit farmers of Mahabad township. This study was descriptive-correlation
research and used survey method. The statistical population of the study consisted of all the 230
farmers participating in agricultural cooperatives in the Mahabad township. Using Krejcie and
Morgan’s table and proportional stratified random sampling technique, 111 farmers were
selected as research sample. Interview and questionnaire was the main tool for data gathering.
Finally, 111 questionnaires were completed and used for data analyzing. The instrument for
collecting data was a questionnaire which its validity was confirmed by a panel of experts. The
reliability of the questionnaire in the pre-test phase was confirmed (α= 0.85 to 90). The data
were analyzed using SPSS software. The results of one-sample t-test showed that the
components of entrepreneurial spirit including risk taking, life control, creativity, independence
and self-confidence were significant at 99% level. This reflects the impact of the agricultural
cooperatives under study in fostering entrepreneurial spirit. Also, the results of the correlations
showed that highly educated farmers consider the role and status of cooperatives in
entrepreneurial activities. Correlation t-test showed that there was a significant difference
between the mean score of the two components of the present and desirable status. The
correlation showed that higher educated farmers find cooperatives more effective in
entrepreneurship. Also, the results of data processing showed that there was no significant
relationship between the role and position of cooperative in entrepreneurial activities and
membership history. The results of paired T test showed that there is a significant difference
between the two situation.

Keywords


  1. آمدی، ا.، ملک محمدی، ا. و حسینی‌نیا، غ. 1388. تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر ترویج کارآفرینی در تعاونی‌های کشاورزی تهران. تعاون،20(7):210-211.
  2. توسلی، ف.، چرمچیان لنگرودی، م. و احمد­پور، ا. 1391. بررسی عوامل موثر بر تقویت روحیه­ی کارآفرینی اعضا تعاونی تولید کشاورزی شهرستان آمل. تعاون و کشاورزی، 3(11): 40-21.
  3. جهانگیری، ش.، برادران، م.، خسروی پور، ب. و غنیان، م. ١٣٩۴. ویژگی­های روانشناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی- دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ورامین. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 7(34): ۱۱۶-١۰۴.
  4. حسینی، م. و سلیمانپور، م. 1385. بررسی اثرات تقویت روحیه کارآفرینی در روند توسعه کشاورزی. مجله جهاد، 273: 265-250.
  5. دنیائی، ح.، یعقوبی، ج. و رجایی، ی. 1389. عوامل مؤثر بر تقویت و توسعه کارآفرینی در تعاونی‌های کشاورزی استان زنجان. تعاون، 21(3): 126-111.
  6. رحیمی، ش. و چوکده، و.1387. تبیین جایگاه تعاونی‌ها در موفقیت کارآفرینان. تعاون، 5(196): 89-69.
  7. رسولی، ع.، رسول­زاده، ب. و عباسی، پ. 1388. عوامل موثر بر موفقیت و عدم موفقیت تعاونی­های تولیدی استان اردبیل. تعاون، 20(210 و211): 90-71.
  8. زمانی، محسن وجان­نثاری، ا. 1388. بررسی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در تعاونی­ها (مطالعه تطبیقی در هشت کشور). تعاون، 20(7): 201-200.
  9. سامیان، م.، موحدی، ر. و احمدی‌حق، ا. 1396. نقش تعاونی‌های صیادی استان بوشهر در ترویج روحیه‌ی کارآفرینی میان اعضا. تعاون و کشاورزی، 6(24): ۱۲۸-١۰١.

10. سجاسی قیداری، ح. و عرب تیموری، ی. 1395. سنجش و تحلیل روحیه کارآفرینی شاغلان بخش کشاورزی در مناطق روستایی، مطالعه موردی: دهستان‌های شهرستان خواف. فصلنامه روستا و توسعه، 19(3): 35-25.

11. کرانی، ز.، منصوری‌فرد، ف. و صالحی، ل. ١٣٩٣. بررسی عوامل موثر بر ایجاد روحیه ی کارآفرینی کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان کرمانشاه). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 45(2): ۳٢٢-٣١۵.

12. نصیری‌فرد، ا.، الهیاری، م. و دقیقی ماسوله، ز. 1393. تحلیل روحیه ی کارآفرینی مدیران شرکت‌های تعاونی روستایی استان گیلان. مجله تعاون و کشاورزی. 3(12): ۱۵۵-١٣۴.

  1. نعمتی، م. 1392. بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تهران. نوآوری و ارزش آفرینی. 1(3): 64-67.
  2. وزارت تعاون. 1384. مشارکت مردمی در سازمان­های تعاونی، معاونت تحقیق، آموزش و ترویج.
    1. Ang, S.H., and Hong, D.G. 2000. Entrepreneurial spirit among east Asian
    2. Chinese. Thunderbird International Business Review, 42(3): 285-309.
    3. Padilla-Meléndez, A., Fernndez-Gmez, M.A., and Molina-Gomez, J. 2014. Feeling the risks: Effects of the development of emotional competences with outdoor training on the entrepreneurial intent of university students. International Entrepreneurship and Management Journal, 1-24.
    4. Shiri, N., Alibaygi, A., and Faghiri, M. 2013. Factors affecting entrepreneurial motivation of agricultural students at Razi University International Journal of Agricultural Management and Development, 3(3): 175-180.