Accelerators of rural entrepreneurship development

Abstract

Abstract1
Nowadays, rural tourism is considered as one of the most significant sectors of economic
activity. Rural tourism can provide opportunities and facilities especially for rural employment
and income, and provide a fertile ground for the development of small businesses and
entrepreneurship. Therefore, the current applied research seeks to investigate the accelerators of
rural tourism entrepreneurship development in the tourism destination villages of Kermanshah
province. To implement the present research, qualitative methods were used. The population of
this research was comprised of experts and practitioners in the field of tourism in Kermanshah
province, which were a total of 15 people. Based on the content of the interviews analysis
results, proponents were classified into two categories of "support groups" and "regional and
sub-regional opportunities". In the meanwhile, the open source continuous and periodic
monitoring of resorts, hotels by health care and veterinary centers" in the category of
"appropriate climate opportunities and appropriate facilities", open source "the high culture of
people in accepting rural tourists" the category of "support groups” are considered as the most
important factors in the development of entrepreneurship in the field of tourism.

Keywords


1. اشتری مهرجردی، م. 1383. اکوگردشگری و پایداری: تعاریف، جنبه­ها و ویژگی­های آن. ماهنامه اجتماعی- اقتصادی جهاد.
2. اردستانی، م. 1387. مبانی گردشگری روستایی. دانشگاه تهران.
3. ایزدی، ن. و عطائی،پ. 1392. کارآفرینی روستایی و نقش ترویج و آموزش کشاورزی در توسعه آن. فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، 11(40): 30-34.
4. ایمنی قشلاق، س. و هاشمی، س. 1380. نقش کارآفرینی در توسعه پایدار. ماهنامه کار و جامعه، مترجم نصرت عباس، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان. تنوع اقتصادی (مطالعه موردی: حصار والعصر دهستان استان اوج. مجله برنامه ریزی روستایی، 3(5):108-97.
5. تی‌پترین، ت. 1381. کارآفرینی به منزله یک نیروی اقتصادی در توسعه روستایی. ترجمه حمیدرضا زرنگار، نشریه جهاد، ۲۲(۲۵۳): 68-75.
6. حسام، م.، رضوانی، م.، فرجی، ح. و بستانی، س. 1395. بررسی وضعیت توسعه کارآفرینی گردشگری در مناطق روستایی (مطالعه موردی: روستاهای لاریجان در شهرستان آمل). تحقیقات جغرافیایی انسانی، 48(4): 603-616.
7. حیدری ساربان، و. 1391. اولویت­بندی موانع مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی (با روش AHP) مطالعه موردی استان اردبیل. مطالعات اجتماعی و روانشناختی زنان، 10(2): 159- 177.
8. دربان آستانه، ع.، قدیری، م.، فیروزی، م. 1391. بررسی ارتباط بین عملکرد سازمانی و مهارت‌های کارآفرینی مدیران محلی روستایی، مطالعه موردی: دهیاران استان قزوین. پژوهش‌های روستایی، 3(27): 27-59.
9. رضوانی، م. 1387. توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار. انتشارات دانشگاه تهران.
10. رضوانی، م. و نجارزاده، م. 1387. بررسی و تحلیل زمینه‌های کارآفرینی روستاییان در فرایند توسعه نواحی روستایی. توسعه کارآفرینی، 1(2):161-182.
11. رکن‌الدین ‌افتخاری، ع.، پوطاهری، م و فضلی، ن. 1393. تحلیل عوامل مؤثر در توسعه­ کارآفرینی گردشگری روستایی. مجله­ برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 3(8): 107-87.
12. سرمد، ز.، بازرگان، ع و حجازی، ا. 1385. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارت آگه.
13. غنیان، م.، خانی،ف. و بیگی، ل. 1391. ارزیابی محیط کارآفرینی در گردشگری روستایی (مطالعه موردی: منطقه ارامان). مطالعات روستایی، 2 (7): 99-123.
14. غنیان، م. 1390. توضیح راهبرد توسعه گردشگری برای مطالعه کارآفرینی روستایی در منطقه اورامان. مجله جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، 8(2): 18-18.
15. کریم­زاده، ح.، نیکجو، م.، صدرموسوی، م. و کوهستانی، ح. 1391. شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد فرصت های کارآفرینی در بخش گردشگری روستایی با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SME). مجله جغرافیا و برنامه­ریزی محیطی، 25(5): 269-290.
16. مطیعی لنگرودی، ح. و نصرتی، م. 1390. امکان‌سنجی توسعه گردشگری در نواحی روستایی از دیدگاه گردشگران در بخش کرگانرود شهرستان تالش. جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی. 22(9): 69-84.
17. یاسوری، م. وطنخواه، ج. 1394. نقش گردشگری در توسعه کارآفرینی زنان روستایی (روستای گوراب در شهرستان فومن). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 5 (20): 59-46.
18.Briedenhann, J., and Wickens, E. 2004. Tourism routes as a tool for the economic development of rural areas-vibrant hope or impossible dream? Tourism Manaagemant, http://www. elsevier.com/locat/tourman, 2004.
19. Hoffman, J.M., Mehra, S. 1999. Programs management leadership and productivity improvement. International Journal of Quality Management. 2: 221-232.
20. Lordkipanidze, M., Brezet, H., and Backman, M. 2005. The entrepreneurship factor in sustainable tourism development. Journal of cleaner production, 13: 787-798.
21. Perales, R. 2002. Rural Tourism in Spain. Annals of Tourism Research, 29(4): 1101
22. Su, B. 2011. Rural Tourism in China. Tourism Management, 32(6): 1438–41.
23. Yasori, M., Vatankhah Kalvarzai, J. 2015. The Role of Tourism in the Development of Rural Women's Entrepreneurship (Gourab Village in Fooman County). Geographical studies of arid regions, 5(20): 59-46.
24. Wong, P., Ho, Y., and Singh, A. 2007. Towards an entrepreneurial university model to support knowledge- based economic development: The ease of the national university Singapore. World development, 35: 941-958.