. -1 احمدپورداریانی، م. 1386 . کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوه.ا تهران: شرکت پردیس 57
-2 جهانگیری، علیاصغر. 1394 . هزار راه نرفته در کسب و کار و اشتغال. تهران: لوح دانش.
-3 حاجی میررحیمی، سید داود. 1393 . ترویج، آموزش و کارآفرینی کشاورزی. تهران: نشر آموزش کشاورزی.
-4 خوشمرام، مژگان. 1395 . طراحی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین کارآفرینان بخش کشاورزی
استان کرمانشا.ه پایان نامه دکتری، دانشگاه رازی، دانشکده کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی.
-5 رکن الدین افتخاری، ع.، سجاسی قیداری، ح.، رضوی، ح. 1389 . راهبردهای توسعۀ کارآفرینی کشاورزی در مناطق
.1-29 :(3) روستایی: مطالعۀ موردی روستاهای شهرستان خدابنده. فصلنامه روستا و توسعه، 13
-6 صارمی، م.، علیزاده ثانی، م.ک. 1388 . بررسی عوامل تأثیرگذار بر فرآیند شناسایی فرصتهای کارآفرینی بین
.103-122 :(3) کارآفرینان برتر منتخ . ب توسعه کارآفرینی، 1
-7 صمدآقایی، جلیل. 1382 . سازمانهای کارآفری . ن موسسه آموزش و پژ وهش مدیریت و برنامهریزی، چاپ دوم،
تهران: نشر مرکز آموزش مدیریت.
-8 علیآبادی، و.، عطایی، پ.، موحدی، ر. 1395 . بررسی تأثیر تفکر استراتژیک و سرمایۀ اجتماعی بر تشخیص
فرصتهای کارآفرینانه در بین جوانان روستایی (مطالعۀ موردی: شهرستان کنگاور). پژوهش و برنامهریزی
.95 -110 :(2) روستایی، 5
-9 علیخانی دادوکلایی، م.، اصغرنژاد، ل. 1393 . اهمیت و ضرورت توجه به کارآفرینی در برنامههای آموزش
کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، جلد اول، شماره دوم.
-10 قلیپور، ر.، آقاجانی، ح. ع.، کرامتی کریمی، م.ع. 1388 . بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه
.123-158 :(3) در حوزة فناوری اطلاعات. توسعه کارآفرینی، 2
-11 کلاگر، پ.، آقائی، م. 1393 . بررسی نقش کارآفرینی کشاورزی در توسعه روستایی. کارآفرینی در کشاورزی، 1
.61-83 :(1)
.51-85 :(1) -12 محمدی الیاسی، قنبر. 1387 . موضوع کارآفرینی به عنوان یک حوزة علم . ی توسعه کارآفرینی، 1
-13 معصومی، ا.، زمانی، ن. 1393 . مدل تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی. کارآفرینی در
.1 -18 :(4) کشاورزی، 1
.35-43 :(5) -14 موسوی بازرگان، س.ج. 1384 . تبیین، تجزیه و اندازهگیری مهارت فرصتشناس . ی رشد فناوری، 2
-15 یگانگی، ص. 1383 . بررسی تأثیر منابع اجتماعی اطلاعات بر تشخیص فرصت در کسب وکارهای کوچک
متوسط صنایع غذایی شهر تهرا . ن تهران: دانشکده مدیریت.
16.Anietie, E., Efi, E., and Osim, E. 2014. Social Entrepreneurship: A Panacea for Correcting
Economic Growth and Development Paradoxes in Less Developing Countries: A Case of
Nigerian Economy. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, ISSN 2281 3993(Print)
ISSN 2281-4612.
17.Ardichvili, A., Cardozo, R., and Ray, S. 2003. A theory of entrepreneurial opportunity
identification and development. Journal of Business Venturing, 18(3): 105-103.
18.Baron, R. 2004. Cognitive Perspective: A valuable Tool for Answering Entrepreneurship’s
Basic why Questions. Journal of Business Venturing, 19(2): 221–239.
19.Baron, R.A. 2003. Opportunity recognition: a cognitive perspective. AOM ENTPAP.
20.Baron, R.A. 2007. Entrepreneurship: a process perspective. In The Psychology of
Entrepreneurship. London: Lawrence Erlbaum Associates.
21.Baron, R.A., and Shane, S.A. 2005. Entrepreneurship, A Process Perspective. By South-
Western, Part of the Thomson Corporation.
22.Baron, R., and Ensley, M.D. 2006. Opportunity recognition as the detection of meaningful
patterns: Evidence from comparisons of novice and experienced entrepreneurs. Management
Science, 52(9): 1331-1344.
23.Barringer, B.R., and Ireland, R.D. 2006. Entrepreneurship: Successfully Launching new
Ventures. Pearson Prentice Hall.
24.Bhave, M.P. 1994. A process model of entrepreneurial venture creation. Journal of Business
Venturing, 9(3): 223-242.
25.Corbett, A.C. 2007. Learning asymmetries and the discovery of entrepreneurial
opportunities. Journal of Business Venturing, 22: 97-118.
26.Drucker, P. 1985. Innovation and Entrepreneurship. Practice and Principles. New York,
Harper and Row.
27.Faggio, G., and Silva, O. 2014. Self-employment and entrepreneurship in urban and rural
labour markets. Journal of Urban Economics, 84: 151-163.
28.Fatima, S., Iqbal, S., Rehman, F.U., and Ali, M. 2011. A study of factors affecting
opportunity recognition process: Case Study of Pakistan an opportunity recognition process
Framework. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(8): 1106-
1124.
29.Gregoire, D.A., Shepherd, D.A., Schurer Lambert, L. 2009. Measuring opportunity
recognition belifs: illustrating and validating an experimental approach. Organizational
Research Methods, 13(1): 114-145.
30.Hansen, D.J., Shrader, R., and Monllor, J. 2011. Defragmenting Definitions of
Entrepreneurial Opportunity. Journal of Small Business Management, 49(2): 283-304.
31.Hashemzehi, A., Bahrinejad, R., Lashgari, H., and Hashemzehi, M. 2013. Foundations of
opportunity recognition: A cognitive perspective. Reef Resources Assessment and
Management Technical Paper, 38(2): 196-204.
32.Hayton, J., Chandler, G.N., and Detienne, D.R. 2011. Entrepreneurial opportunity
identification and new firm development processes: a comparison of family and non-family
new ventures. Entrepreneurship and Innovation Management, 13(1): 12-31.
33.Henry, C., Frances H., and Claire, L. 2003. Entrepreneurship education and training.
London: Ashgate.
34.Hessels, J., Van Gelderen, M., and Thurik, R. 2008. Entrepreneurial aspirations,
motivations, and their drivers. Small Business Economics, 31: 323-339.
35.Hills, G.E., Lumpkin, G.T., and Singh, R.P. 1997. Opportunity recognition: Perceptions and
behaviors of entrepreneurs. Frontiers of Entrepreneurship Research, Proceedings of the
Babson-Kauffman Entrepreneurship Research Conference.
36.Kayne, J. 2002. Discussion starter: decoding the entrepreneurship Genome. In: National
Center for Rural Entrepreneurship (ed.) Rural America. Washington, D.C.: National Center
for Rural Entrepreneurship.
37.Kontinen, T., and Ojala, A. 2011. International opportunity recognition among small and
medium-sized family firms. Journal of Small Business Management, 49(3): 490-514.
38.Krueger, N.F. 1993. The Impact of Prior Entrepreneurial Exposure on Perceptions and New
Venture Feasibility and Desirability. Entrepreneurship Theory and Practice, 18: 5–21.
39.Lee, J.H., and Venkataraman, S. 2006. Aspirations, market offerings, and the pursuit of
entrepreneurial opportunities. Journal of Business Venturing, 21: 107–123.
40.Lukes, M. 2008. Opportunity Recognition and Development. Teaching Psychology of
Entrepreneurship, Perspective from Six European Countries, 181- 202.
41.Lumpkin, G.T., and Lichtenstein, B.B. 2005. The role of organizational learning in the
opportunity recognition process. Entrepreneurship: Theory and Practice, 29(4): 451–472.
42.McCline, R.L., Bhat, S., and Baj, P. 2000. Opportunity recognition: an exploratory
investigation of a component of the entrepreneurial process in the context of the
health care industry. Entrepreneurship Theory and Practice, Winter, Pp: 81–94.
43.McMullen, J.S., Plummer, L.A., and Acs, Z.J. 2007. What is an Entrepreneurial
Opportunity. Small Business Economics, 28: 273-283.
44.McMullen, J., and Shepherd, D. 2006. Entrepreneurial action and the role of uncertainty in
the theory of the entrepreneur. Academy of Management Review, 31: 132-152.
45.Ozgen, E., and Baron, R. 2007. Social sources of information in opportunity recognition:
Effects of mentors, industry networks, and professional forums. Journal of Business
Venturing, 22(2): 174-192.
46.Plummer, L.A., Haynie, J.M., and Godesiabois, J. 2007. An eassy on origins of
entrepreneurial opportunity. Small Business Economics, 28(4): 363- 379.
47.Puhakka, V. 2010. Versatile and flexible use of intellectual capital in entrepreneurial
opportunity discovery. Journal of Management Research, 2(1): 1-26.
48.Sarasvathy, S.D. 2003. Entrepreneurship as a scince of artificial. Journal of Economic
Psychology, 24(2): 203- 220.
49.Shane, S.A. 2003. A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus.
Edward Elgar Pub.
50.Shane, S., and Venkataraman, S. 2000. The promise of entrepreneurship as a field of
research. The Academy of Management Review, 25(1): 217–226.
51.Shepherd, D.A., and Detienne, D.R. 2005. Prior Knowledge, Potential Financial Reward,
and Opportunity Identification. Entrepreneurship Theory and Practice. Available at
Http://www.elearnica.ir.
52.Singh, R.P. 2000. Entrepreneurial Opportunity Recognition through Social Networks.
Garland Publishing, New York, NY.
53.Timmons, J.A. 1999. New Venture Creation. Boston. MA: Irwin McGraw-Hill.
54.Timmons, J.A., and Spinelli. S. 2007. New venture creation: Entrepreneurship for the 21st
century. New York: McGraw-Hill.
55.Timmons, J.A. 1990. New business opportunities: getting to the right place at the right time.
Acton: Brick House.
56.Tropman, J. 1989. Entrepreneurial Systems for the 1990s: Their Creation, Structure and
Management. United State of America: Greenwood Publishing Group, Incorporated.
57.Ucbasaran, D., Westhead, P., and Wright, M. 2009. The extent and nature of opportunity
identification by repeat entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 24(2): 99-115.
58.Venkataraman, S. 1997. The Distinctive Domain of Entrepreneurship Research. Advances in
Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, 3: 119-138.