دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727420210219Designing an organizational entrepreneurial behavior model with a combined approachطراحی الگوی رفتارکارآفرینانه سازمانی با رویکرد ترکیبی116558810.22069/jead.2021.19163.1488FAعلی سوسرائیدانشجوی دکتری ،گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.مجید نصیریگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران0000-0001-9930-8141روح الله سمیعیگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران0000-0002-8117-6723محمدباقر گرجیگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران0000-0002-1874-6834Journal Article20210524Considering that organizational entrepreneurial behavior is a necessity for all organizations, both public and private, so the purpose of this study was to design a model of organizational entrepreneurial behavior with a combined approach, which was done on a case-by-case basis in the judiciary of Golestan province.The present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlation based on the method, which was analyzed using Excel software. In the first step, the factors affecting organizational entrepreneurial behavior were identified based on the research background and semi-structured interviews with 11 academic and organizational experts by Delphi method. The output of this stage was 23 components in 7 dimensions (behavioral, environmental, content, contextual, communication, structural, individual). Then, in the second step, the identified dimensions were graded by interpretive structural method and clustered by Mikmak analysis. The results showed that the behavioral and communication dimensions are in the first level, environmental, content, contextual and individual dimensions are in the second level and structural dimension are in the third level. Environmental and structural are located in independent clusters. Based on the research results, it is suggested that in order to create entrepreneurial behavior in employees and the structure of the organization should be efficient and flexible in the face of environmental change and managers away from bureaucracy should encourage the entrepreneurial behavior of employees.با توجه به این که رفتار کارآفرینانه سازمانی امری ضروری برای همه سازمانها اعم از دولتی و خصوصی است، بنابراین هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی رفتار کارآفرینانه سازمانی با رویکرد ترکیبی بود که به صورت موردی در دادگستری استان گلستان انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. در گام اول عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی بر اساس پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی به روش دلفی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 23 مؤلفه در 7 بعد (رفتاری، محیطی، محتوایی، زمینهای، ارتباطی، ساختاری، فردی) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند. نتایج نشان دادند ابعاد رفتاری و ارتباطی در سطح اول، ابعاد محیطی، محتوایی، زمینهای و فردی در سطح دوم و بعد ساختاری در سطح سوم قرار دارند و ابعاد رفتاری و ارتباطی در خوشه وابسته، ابعاد محتوایی، زمینهای و فردی در خوشه پیوندی و ابعاد محیطی و ساختاری در خوشه مستقل قرار گرفتهاند. بر اساس نتایج تحقیق پیشنهاد میشود، به منظور خلق رفتار کارآفرینانه در کارکنان و ساختار سازمان باید به صورت کارآمد و منعطف در برابر تغییرات محیطی بوده و مدیران به دور از بروکراسی اداری، مشوق روحیه رفتار کارآفرینانه کارکنان باشند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727420210219Investigating the effect of ethical value system on entrepreneurial universityبررسی تأثیر نظام ارزشی اخلاقگرا بر دانشگاه کارآفرین1734558910.22069/jead.2021.19013.1469FAمهدی صالحینیادانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.مریم تقوایییزدیگروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران.Journal Article20210403Value system is considered as the most central belief of a person that influences his ways, goals and behaviors. This study aimed to determine the effect of ethical value system on entrepreneurial university in order to present a model in Islamic Azad universities of Golestan province. The present study is applied in terms of purpose and descriptive survey method that has been done with a mixed approach. The statistical population in the qualitative section includes ten university experts selected by purposeful sampling. The statistical sample in the quantitative section included 241 faculty members of Islamic Azad universities in Golestan province selected by simple random sampling. Research data were collected from library study and field method. The research instruments were a researcher-made questionnaire made by the Ethical Value System and the questionnaire of Gibb Entrepreneurial University. The face and content validity of the instruments were confirmed by academic experts in the fields of management, psychology and educational planning and their reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient for the ethical value system questionnaire 0.92 and the entrepreneurial university 0.93. The results showed that there is a positive and significant relationship between the ethical value system and the entrepreneurial university based on the coefficients of the load factor (0.660) and the calculated t-value (19.134) and the proposed model has a suitable fit. According to the research results, it is suggested that the officials of the entrepreneurial university pay more attention to the ethical value system in order to better advance their goals.نظام ارزشی بهعنوان محوریترین اعتقاد فرد تلقی میشود که راهها، هدفها و رفتارهای وی را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تأثیر نظام ارزشی اخلاقگرا بر دانشگاه کارآفرین بهمنظور ارائه مدل در دانشگاههای آزاد اسلامی استان گلستان میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی بوده که با رویکردی آمیخته انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی به تعداد ده نفر میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. نمونه آماری در بخش کمی شامل 241 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان گلستان بوده که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. دادهها پژوهش از مطالعه کتابخانهای و روش میدانی جمعآوری شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته نظام ارزشی اخلاقگرا و پرسشنامه دانشگاه کارآفرین گیب بود. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید خبرگان دانشگاهی در رشتههای مدیریت، روانشناسی و برنامهریزی آموزشی رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نظام ارزشی اخلاقگرا 92/0 و دانشگاه کارآفرین 93/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد بین نظام ارزشی اخلاقگرا با دانشگاه کارآفرین براساس ضرایب مسیر بارعاملی (660/0) و همچنین مقدار t-value محاسبه شده (134/19) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب میباشد. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود مدیریت دانشگاه به ارزشهای اخلاقی به عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان توجه ویژهای نموده و کارکنان را به رعایت نظم و اصول اخلاقی در سازمان تشویق نمایند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727420210219The effect of students’ involvement in the 4802 cooperative’s operational activities on improving their entrepreneurial skills: A quasi-experimental studyتأثیر درگیر شدن دانشجویان در فعالیتهای عملیاتی تعاونی 4802 بر بهبود مهارتهای کارآفرینی آنان: یک مطالعهی شبهآزمایشی3548559010.22069/jead.2021.19256.1501FAمنیژه لطفویدانشجوی کارشناسیارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار و منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی،
دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانلاله صالحیاستادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-1251-1524Journal Article20210624Entrepreneurship is the driving force of economic development through the development of the necessary conditions for a leap in production. Therefore, the progressive communities should pay special attention to the basic element of entrepreneurship, namely efficient and creative human resources, and strive to formation theirs entrepreneurial capabilities through education and strengthening their civic participation. Accordingly, the purpose of this quasi-experimental study was to investigate the effect of students’ involvement in the 4802 cooperative’s operational activities on improving their entrepreneurial skills. The statistical population included all members of the cooperative (N = 350) from which 185 individuals were selected as the statistical sample. The sampling method was stratified random sampling. The main tool of the research was a researcher-made questionnaire which its face and content validity confirmed by a panel of experts and calculates CVR (Content Validity Raito) coefficient. The questioner readability confirmed by calculating the Cronbach's alpha coefficient (α = 0.743 – 0.834). Data was analyzed by applying SPSSwin20 software. Findings showed that the involvement of students in the practical activities of the cooperative significantly improved the level of their entrepreneurial skills in terms of both technical and managerial skills in compared to whom were not involved in these activities. But this difference was not significant for individual skills.کارآفرینی موتور محرکهی توسعهی اقتصادی از طریق توسعهی بسترهای لازم برای جهش تولید است. بنابراین، جوامع ترقیخواه باید بهطور ویژهای به عنصر اساسی کارآفرینی یعنی نیروی انسانیِ کارآمد و خلاق توجه نمایند و در راستای پرورش توانمندیهای کارآفرینی در آنها از طریق آموزش و تقویت مشارکت مدنی تلاش کنند. بر این اساس، هدف این پژوهشِ شبهآزمایشی بررسی تأثیر درگیر شدن دانشجویان در فعالیتهای عملیاتی تعاونی 4802 بر بهبود مهارتهای کارآفرینی آنان بود. جامعهی آماری شامل تمام اعضای شرکت تعاونی (N=350) بود که از این تعداد، 185 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری از نوع طبقهای انتساب متناسب بود. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامهای محقق ساخت بود که روایی محتوایی و شکلی آن با استفاده از نظرسنجی از متخصصان موضوعی و محاسبهی ضریب لاوشه تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با انجام پیش آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف آن تایید شد (834/0 – 743/0 = α). دادههای آماری با استفاده از نرم افزار SPSSWin20 مورد پردازش قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که درگیر شدن دانشجویان در فعالیتهای عملی شرکت تعاونی بهطور معنیداری موجب ارتقاء سطح مهارتهای کارآفرینی آنها در مقایسه با سایر اعضاء از دو جنبهی مهارتهای فنی و مهارتهای مدیریتی شده است. اما این تفاوت برای مهارتهای فردی معنیدار نشد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727420210219Investigating the Relationship Between Social Capital and Entrepreneurship Orientation with the Mediating role of Cultural Intelligenceبررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی هوش فرهنگی4966559110.22069/jead.2021.19196.1495FAحمید رضائیاستادیار ،گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.1111-2222-3333-4444سروش رفیعیاندانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.سید مهدی خاکزادیاناستادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.Journal Article20210531Today, entrepreneurship plays an important role in achieving economic development in cities, and provides favorable conditions for urban management through the implementation of economic development strategy. This study was conducted aimed to investigate the relationship between social capital and entrepreneurship orientation with the mediating role of cultural intelligence in Isfahan Municipality. This study was an applied study in terms of the purpose and has been conducted through descriptive-survey method. The statistical population of the study was all administrative staff that was 200 people. The sample size was 127 people according to Krejcie and Morgan Table, but to increase the accuracy, it was increased to 132 people and simple random sampling method was used. Data collection tools were three standard modified questionnaires of social capital, tendency to entrepreneurship and cultural intelligence. Data analysis was performed in the descriptive part with frequency, mean, standard deviation and variance tests with SPSS26 software and in the inferential part; it was performed with structural equation modeling with Smart PLS3 software. The results of data analysis showed that there was a positive and significant relationship between social capital and cultural intelligence. There was a positive and significant relationship between cultural intelligence and entrepreneurship orientation. There was a positive and significant relationship between social capital and entrepreneurship orientation. The results also confirmed the mediating role of cultural intelligence in the relationship between social capital and entrepreneurship. Finally, it was found that strengthening the components of social capital and cultural intelligence is important to improve entrepreneurship in municipalities.امروزه، کارآفرینی نقش بسیار مهمی در دستیابی به توسعه اقتصادی در شهرها دارد و از طریق اجرای راهبرد توسعه اقتصادی، شرایط مطلوبی برای مدیریت شهری فراهم میکند. هدف پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی هوش فرهنگی در شهرداری اصفهان بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و با روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان اداری به تعداد 200 نفر بودند. حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 127 نفر تعیین شد اما جهت افزایش دقت، به 132 نفر ارتقاء یافت و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، سه پرسشنامه استاندارد تعدیل یافته سرمایه اجتماعی، گرایش به کارآفرینی و هوش فرهنگی بود. تحلیل دادهها در قسمت توصیفی با آزمونهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس با نرمافزار SPSS26 و در قسمت استنباطی با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان دادند بین سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. بین هوش فرهنگی و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین نتایج، نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی را تأیید کردند. در نهایت مشخص شد برای بهبود گرایش به کارآفرینی در شهرداریها، تقویت مؤلفههای سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی مهم است.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727420210219Designing a model for the development of international entrepreneurship in knowledge-based businessesطراحی الگوی توسعه کارآفرینی بین المللی در کسب و کار های دانش بنیان6784559410.22069/jead.2021.19091.1479FAعلی عظیم زادهدانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، گروه کارآفرینی ، دانشکده مدیریت ، علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.هادی ثنائی پوردکتری کارآفرینی ، گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی آزادشهر ، دانشگاه گنبد کاووس ، گنبد کاووس ،ایران.0000-0003-2981-0275مجید اشرفیاستادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت،علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.سامره شجاعیاستادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت، علی آباد کتول ،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.Journal Article20210430The purpose of this study is to design a pattern for the development of international entrepreneurship in knowledge-based businesses by prioritize the drivers of internationalization. Methodologically current research was done in two continuous phase. First phase aimed to identify the driving factors of internationalization knowledge-based businesses based on qualitative research paradigm and focus group technique and interview 18 experts. Also in this phase using Analytical Hierarchical Process (AHP), four key factors for internationalization process and weighting these criteria. Second phase was based on survey approach to data gathering. The research tool at this stage was a questionnaire, which was developed in line with the overall purpose of the research and based on the results of the first stage of the research and also its integration with the research background. Date form this phase was analyzed and prioritized using TOPSIS technique. The results showed that the most important criterion in the process of business internationalization is the importance of each measure to complete the technology value chain. Also, the most important factors based on the combination of all criteria are having technological production and being able to sell in the international market, relieving and reducing continuous sanctions, the company's labour force having up-to-date technical knowledge, solving money transfer problems and banking transaction, safe environment for export in destination and having electronic infrastructure for international trade.هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه کارآفرینی بینالمللی در کسبوکارهای دانش بنیان از طریق شناخت و اولویت بندی عوامل پیشبرنده آن است. به لحاظ فرآیند روششناسی این تحقیق در دو مرحله متوالی به انجام رسیده است. مرحله نخست این تحقیق با هدف شناسایی عوامل پیشبرنده بینالمللسازی در کسبوکارهای دانشبنیان مبتنی بر پارادایم تحقیق کیفی و با بهرهگیری از تکنیک گروههای کانونی و مصاحبه با 18 نفر از متخصصان به انجام رسیده است. همچنین در این مرحله، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به مقایسه زوجی چهار معیار کلیدی مؤثر در فرآیند بینالمللسازی و تعیین وزن معیارها پرداخته شده است. مرحله دوم نیز مبتنی بر راهبرد پیمایش برای گردآوری دادهها میباشد. ابزار تحقیق در این مرحله پرسشنامهای بود، که در راستای هدف کلی تحقیق و بر پایه نتایج مرحله اول تحقیق و همچنین تلفیق آن با پیشینه تحقیق تدوین شد. دادههای گردآوری شده در این مرحله با استفاده از تکنیک TOPSIS تحلیل شد. نتایج نشان داد که مهمترین معیار در فرآیند بینالمللیسازی کسبوکار عبارت است اهمیت هر کدام از اقدامات برای تکمیل زنجیره ارزش فناوری. همچنین مهمترین عوامل بر اساس تلفیق کلیه معیارها هم عبارت است ازداشتن تولید فناورانه و دارای قابلیت فروش در بازار بینالملل، رفع و کاهش تحریمهای مداوم، برخورداری نیروی انسانی شرکت از دانش فنی روز، رفع مشکلات نقل و انتقال پول و ارتباطات بانکی، محیط امن برای صادرات در مقصد و برخورداری زیرساختهای الکترونیکی برای تجارت بینالملل.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727420210219Designing a Rural Women Entrepreneurship Model in Agricultural Tourism Using a Mixed Approachطراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی با استفاده از رویکرد آمیخته85102559310.22069/jead.2021.18868.1465FAیزدان شیرمحمدیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-5838-7592محمد امین معاونیکارشناسارشد ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنورJournal Article20210315Currently, women in rural areas have a significant entrepreneurial role and designing a rural women entrepreneurship model is very important in agricultural tourism policy. The purpose of this study is to design and explain the entrepreneurial model of rural women in agricultural tourism. This research is exploratory in terms of applied-developmental purpose. In the qualitative part of the research, the participating team includes academic experts in the field of agricultural tourism who were selected in a non-random (purposeful) manner and 30 people were selected. The statistical population in the quantitative part includes rural women entrepreneurs among whom a questionnaire was distributed by census method. In the qualitative part, the information was compiled in the form of a conceptual data model of the foundation, and then in the model test, research hypotheses were analyzed by path analysis method using SPSS25 and Amos software. The results showed that the causal conditions affecting agricultural tourism include the intention to implement entrepreneurship in agricultural tourism, perceived self-efficacy, perceived opportunity and capability, and planned behavior. Intervention conditions include raising awareness, financial and educational support, initiative and efforts of tourism farm owners and contextual conditions include improving the entrepreneurial environment in rural communities, increasing knowledge and skills, and facilitating the participation of officials. Also, the proposed strategies including investment, organization and management and analysis of strengths were identified, and the reduction of social ills was identified as a consequence of the impact of the re-entrepreneurship intention of rural women on agricultural tourism.در حال حاضر زنان در روستا نقش کارآفرینی بارزی دارند و طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در سیاستگذاری گردشگری کشاورزی اهمیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی-توسعهای، از نظر ماهیت اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، تیم مشارکتکننده شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری کشاورزی میباشد که به شیوه غیر تصادفی (هدفمند) و به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل زنان کارآفرین روستایی است که پرسشنامه به روش سرشماری بین آنان توزیع شد. در بخش کیفی، اطلاعات در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین شد، سپس در آزمون مدل، فرضیههای پژوهش با روش تحلیل مسیر و استفاده از نرمافزارهای SPSS25 و Amos مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که شرایط علی اثرگذار بر گردشگری کشاورزی شامل قصد اجرای کارآفرینی در گردشگری کشاورزی، خودکارآمدی ادراک شده، فرصت و قابلیت ادراک شده و رفتار برنامهریزی شده است. شرایط مداخلهگر شامل افزایش آگاهی، حمایت مالی و آموزشی، ابتکار و تلاش صاحبان مزارع گردشگری و شرایط زمینهای شامل بهبود محیط کارآفرینی در جوامع روستایی، افزایش دانش و مهارت و تسهیلات و مشارکت مقامات است. همچنین راهبردهای ارائه شده شامل سرمایهگذاری، سازماندهی و مدیریت و تحلیل نقاط قوت تعیین شد، کاهش آسیبهای اجتماعی، بهعنوان پیامدهای تأثیر قصد مجدد کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی نیز مشخص شد.