دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727120200521Entrepreneurial Orientation of the Students of School of Agriculture at Shiraz Universityگرایش کارآفرینانه در بین دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز122543810.22069/jead.2021.18881.1459FAمرضیه غلامیدانشجوی کارشناسیارشد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمهسا فاطمیاستادیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-9568-9247Journal Article20210220Entrepreneurship skills development is an effective action in order to reduce unemployment concerns. Analysis of entrepreneurial orientation of the students of School of Agriculture at Shiraz University was the main aim of the study. A total students of the School of Agriculture (1874 individuals) were considered as research population and a sample of 365 students was selected through stratified random sampling for data collection in this descriptive study using survey. Face validity and reliability of the questionnaire were confirmed by a panel of professors in the Department of Agricultural Extension and Education of Shiraz University as well as conducting a pilot study in 30 students out of the main sample (Cronbach`s alpha: 076-0.91). Data was analyzed using SPSS26 and different descriptive and inferential statistics. Findings revealed there was not any differences between female and male students as any kinds of employability skills, entrepreneurial orientation and their tendency to starting a business. But it could be seen some statistical differences among the students of different levels of bachelor, master and Ph.D. in terms of skill workshop attendance, employability skills and entrepreneurial orientation, that the variables mean was higher in graduate students than the bachelors. Also, the respondents were categorized due to their entrepreneurial orientation and tendency to starting a business which indicate differences between groups in terms of the triple employability skills, skill workshops attendance as well as startup experience. Finally, some suggested strategies were provided in order to improve the entrepreneurial orientation and employability skills of the students.یکی از اقدامات مؤثر برای کاهش نگرانی از موضوع بیکاری، پرورش گرایش و مهارتهای کارآفرینی در دانشجویان است. هدف از مطالعه حاضر، واکاوی گرایش کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز است. جامعه آماری در این پژوهش توصیفی، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی (1874 نفر) بوده که طبق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهی 365 نفره انتخاب و از طریق پرسشنامه، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روایی صوری و پایایی پرسشنامه به ترتیب توسط اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز و انجام یک مطالعه راهنما از 30 دانشجوی خارج از نمونه اصلی (دامنهی ضرایب آلفای متغیرها بین 76/0 تا 91/0) مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 و آمارهای توصیفی و استنباطی مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر انواع مهارتهای اشتغالپذیری، گرایش کارآفرینانه و تمایل به راهاندازی کسبوکار تفاوتی وجود ندارد. اما نتایج مقایسهی بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تفاوت معناداری را از لحاظ، شرکت در کارگاههای مهارتی، برخورداری از مهارتهای اشتغالپذیری و گرایش کارآفرینانه نشان داد؛ بهطوریکه میانگین متغیرها در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاتر از کارشناسی بود. همچنین، پاسخگویان از لحاظ میزان گرایش کارآفرینانه و تمایل به راهاندازی کسبوکار به گروههایی (کم، متوسط، زیاد) طبقهبندی شدند که تفاوتهایی بین پاسخگویان با سطوح مختلف گرایش و تمایل از لحاظ میزان مهارتهای سهگانه اشتغالپذیری، میزان شرکت در کارگاههای مهارتی، تجربهی شرکت در استارتاپ مشاهده شد. در نهایت، راهکارهای پیشنهادی در راستای ارتقای سطح گرایش کارآفرینانه و سطح مهارت اشتغالپذیری دانشجویان ارائه شد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727120200521Investigating the problems of rural production cooperatives in supporting the products of villagers in North Khorasan provinceبررسی مشکلات شرکتهای تعاونی تولید روستایی در حمایت از تولیدات روستائیان استان خراسان شمالی2331543910.22069/jead.2021.19001.1468FAمجتبی رستم زادهدانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانغلامحسین عبداله زادهدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران0000-0002-5540-0760احمد عابدی سروستانیدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانJournal Article20210329In recent years, several production cooperatives have faced many problems in providing their support services, which need to be identified and planned to address these barriers through a diagnostic study. This research has been conducted by examining the problems of rural production cooperatives in supporting the products of villagers in North Khorasan province. The target population of this study included board members in 40 companies and 9056 members of rural production cooperatives in 189 villages of North Khorasan province. Among them, 307 people were selected as the research sample and the required data was collected from them. The results of Friedman test showed that "financial-economic", "cultural-social" and "administrative-institutional" problems are more important, respectively. Among the "financial-economic" problems, items such as "lack of liquidity", "time consuming process of obtaining loans and bank facilities" and "high interest rates on bank loans" were more important. Among the "socio-cultural" problems, items such as "lack of necessary training in business and market", "preference of individual work among villagers to participate in cooperatives" and "lack of awareness and knowledge of villagers about market trends". Among the "administrative-institutional" problems, items such as "lack of familiarity of managers of rural production cooperatives with the principles of marketing of agricultural products", "lack of support of the Central Organization of Rural Cooperatives for rural production cooperatives" and "problems of supplying agricultural and production inputs such as fertilizer, seeds and animal inputs such as bran, concentrate and barley" were given higher priority.در سالیان اخیر بسیاری از شرکتهای تعاونی تولید در ارائه خدمات حمایتی خود دچار مشکلات عدیدهای شدهاند که نیاز است با انجام یک پژوهش آسیب شناسانه به شناخت این مشکلات در جهت برنامهریزی برای رفع این موانع مبادرت نمود. این پژوهش با هدف بررسی مشکلات شرکتهای تعاونی تولید روستایی در حمایت از تولیدات روستائیان استان خراسان شمالی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیات مدیره در 40 شرکت و 9056 نفر از اعضای شرکتهای تعاونی تولید روستایی در 189 روستای استان خراسان شمالی بود. از بین اینها 307 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند و اطلاعات لازم از آنها گردآوری شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که مشکلات "مالی- اقتصادی"، "فرهنگی – اجتماعی" و "اداری - نهادی" به ترتیب اهمیت بیشتری دارند. از بین مشکلات "مالی- اقتصادی" مواردی مانند "کمبود نقدینگی"، "زمانبر بودن فرایند دریافت وام و تسهیلات بانکی" و "بهره بالای وامهای بانکی" اهمیت بیشتری داشتند. از بین مشکلات "فرهنگی – اجتماعی" مواردی مانند "نبود آموزشهای لازم در زمینه کسب و کار و بازار"، "ترجیح کار انفرادی روستائیان به مشارکت در تعاونی" و "عدم آگاهی و شناخت روستائیان از روند های بازار" رتبه بالاتری کسب کرد. از بین مشکلات "اداری - نهادی" مواردی مانند "عدم آشنایی مدیران تعاونیهای تولید روستائیان با اصول بازاریابی محصولات کشاورزی"، "عدم حمایت سازمان مرکزی تعاون روستایی از تعاونیهای تولید روستائیان" و " مشکلات تامین نهاده های کشاورزی و تولیدی مانند کود، بذر و نهادههای دامی مانند سبوس،کنسانتره و جو دامی" اولویت بالاتری داشتند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727120200521From development, to post-development and prosperity: A conceptual critique of rural development and entrepreneurship from the perspective of Aram Ziai's skeptical post-developmentاز توسعه، به پساتوسعه و کامیابی: یک نقد مفهومی بر توسعه و کارآفرینی روستایی با بهرهگیری از آراء آرام ضیایی پیرامون پساتوسعه نقّاد3752544010.22069/jead.2021.18906.1463FAحسن شهرکیاستادیار و مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زابل0000-0001-6175-5309Journal Article20210224The purpose of this conceptual paper is to theorize and conceptualize rural entrepreneurship and development from the deconstructive perspective and discourse analysis techniques embedded in Post-Development School. Drawing on the skeptical post-development idea of Aram Ziai, a pioneer in the Post-Development School, it aims to provide a brief rethinking of rural development and entrepreneurship discourse and practice. From Ziai's perspective, the main features of skeptical post-development, in contrast to New-Populist post-development, are: first, criticizing one’s own culture and tradition; second, appropriating modernity based on local dimensions; third, shifting theoretically and practically from ideology to the nature; fourth, analyzing the culture as a social construct rather than as a fundamental and rigid essence or reality; and fifth, focusing on both the internal relations of social power and the international relations of power embedded in structures and organizations of multi-national corporations. Considering the new and multilayered conceptualization of Post-Development School and also owing to its critical essence, the main argument of the paper is that with employing the skeptical post-development components it is possible to transform the traditional strategies. For instance, ‘rural entrepreneurship’ could be replaced with ʽrural prosperityʼ which results in opening new gates to the conceptualization of (rural) development. Embracing and analyzing the new elements of tradition/modernity dichotomy, linguistic aspects, agency, emotions, the notion of power, embodiment, and nature, rural prosperity will be more comprehensive, humanistic, and sustainable than the rural entrepreneurship.هدف این مقاله مفهومی عبارت است از نظرورزی و مفهومپردازی پیرامون توسعه و کارآفرینی روستایی با بهرهگیری از نگاه شالودهشکنانه و تکنیکهای تحلیل گفتمانیِ تنیده در مکتب پساتوسعه. سعی شده تا با استفاده از مفهوم پساتوسعه نقّاد متعلّق به یکی از متفکّران صاحبنام پساتوسعه، آرام ضیایی، به بازاندیشی مختصری از روال و گفتمان کارآفرینی و توسعه روستایی پرداخته شود. پساتوسعه نقّاد از دیدگاه ضیایی و در تقابل با پساتوسعه عوامفریبانه جدید، حاوی چند وجه یا سرشت اساسی است که عبارتاند از: اوّل، نقدِ سنّتها و تاریخِ سرزمین خود؛ دوّم، همرنگسازی و تطبیق مدرنیته بر اساس ابعاد محلّی؛ سوّم، حرکت نظری و عملی از تأکید بر ایدئولوژی به سمت تمرکز بر طبیعت؛ چهارم، تحلیل فرهنگ همچون یک پدیده برساخته اجتماعی تا یک جوهره یا واقعیّتِ صلب و بنیادین؛ و درنهایت پنجم، تحلیلِ هم روابط درونی قدرت اجتماعی و هم روابط بینالمللیِ قدرتِ تنیده شده در ساختارها و سازمانهای شرکتهای فراملیّتی. نظر به طرح یک مفهومپردازیِ جدید و چندلایه از سوی مکتب پساتوسعه و نیز نگاه انتقادی سرشته در ذات این مکتب؛ مدّعای اصلی مقاله این است که میتوان با بهرهگیری از مؤلفههای پساتوسعه نقّاد، راهبردهای سنّتی را متحوّل ساخت. بهعنوان مثال، ʼکارآفرینی روستاییʽ میتواند با راهبرد جدیدی که ʼکامیابی روستایی ‘ نام نهاده شده، جایگزین شده و لذا دریچهای جدید بهسوی مفهومپردازی توسعه (روستایی) گشود شود. با افزودن و تحلیل مفاهیمی همچون دوگانه سنّت و مدرنیته، تحلیل زبانشناختی، فاعلیّت، عواطف، نگره قدرت، تنانگی و نیز طبیعت، کامیابی روستایی، در قیاس با کارآفرینی روستایی، جامعالاطرافتر، انسانیتر و پایدارتر خواهد بود.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727120200521Methodological development to choose the most effectiveness function
of entrepreneurial outsourcingتوسعه روششناختی انتخاب اثربخشترین کارکردِ برونسپاری کارآفرینانه5370544110.22069/jead.2021.18710.1444FAمحمد تمجیدی فرحبخشدانشجوی دکتری، رشته کارآفرینی، گرایش سازمانی، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.پرویز سعیدیدانشیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.0000-0003-3531-3894محمود رضا چراغعلیاستادیار، گروه مدیریت واقتصاد، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.0000-0002-5805-4365مجید نصیریاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.0000-0001-9930-8141Journal Article20201230Entrepreneurial outsourcing is a new theory in the field of entrepreneurship and is a tool for sharing the risks and risks of business investment. The importance of entrepreneurial outsourcing, especially for large-scale companies, is theoretically clear, but the lack of fundamental studies with a practical and operational approach in this area is felt. The purpose of this research is to develop methodology for choosing the most effectiveness function of entrepreneurial outsourcing which formulated under themes of bureaucratic culture base on diverse analysis. The statistical population of the study included two qualitative and quantitative sections, in which 14 experts in the fields of management and entrepreneurship participated in the form of panel members and in the quantitative section, 25 managers and deputies in different layers of the gas company in Golestan province also participated as a case study. The basis of the analysis in this study was content analysis in order to identify the functional components of entrepreneurial outsourcing and propositions of bureaucratic culture themes. Raff's analysis set was also used for matrix analysis to identify the most important stimulus for promoting entrepreneurial outsourcing in the first section, and in the second section to select the most effective entrepreneurial outsourcing function under the theme of bureaucratic culture. The results showed that the most important proposition of bureaucratic culture is the proposition of codified systems and the most effective function of entrepreneurial outsourcing in Golestan Gas Company was strategic function.هدف این پژوهش توسعه روششناختی انتخاب اثربخشترین کارکردِ برونسپاری کارآفرینانه است که تحتِ مضامین فرهنگِ بوروکراتیک برمبنای مجموعه تحلیلهای راف توسعه یافته است. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی بود که در بخش کیفی تعداد ۱۴ نفر از خبرگان در زمینههای مدیریت و کارآفرینی در قالب اعضای پانل مشارکت داشتند و در بخش کمی تعداد ۲۵ نفر از مدیران و معاونان در لایههای مختلف شرکت گاز در سطح استان گلستان به عنوان مطالعه موردی مشارکت نمودند. مبنای تحلیل در این پژوهش واکاوی محتوایی به منظور شناسایی مولفههای کارکرد برون-سپاری کارآفرینانه و گزارههای مضامین فرهنگِ بوروکراتیک بود. همچنین از مجموعه تحلیلهای راف نیز برای تحلیل ماتریسی استفاده شد، تا از میان مضامین فرهنگ بوروکراتیک مهمترین گزارهی محرک در ارتقای سطح برونسپاری کارآفرینانه در بخش اول مشخص شود و در بخش دوم اثربخشترین کارکردِ برونسپاری کارآفرینانه تحت مضامین فرهنگ بوروکراتیک انتخاب شود. نتایج پژوهش نشان داد، مهمترین گزارهی فرهنگ بوروکراتیک، گزارهی نظامهای مدون میباشد و اثربخشترین کارکرد برونسپاری کارآفرینانه در شرکت گاز استان گلستان، کارکرد استراتژیک بود.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727120200521Designing an Entrepreneurial Marketing Model with a Combined Approach of Interpretive Structural Modeling - Fuzzy Delphiطراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد ترکیبی مدلسازی ساختاری تفسیری – دلفی فازی7186544210.22069/jead.2021.18915.1464FAفاطمه فاطمی مقدمدانشجوی دکتری ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانپرویز سعیدیدانشیار،گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران0000-0003-3531-3894روح الله سمیعیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران0000-0002-8117-6723Journal Article20210227One of the most important ways to create a sustainable market advantage is to apply the concept of entrepreneurial marketing. The purpose of this study was to design an entrepreneurial marketing model which conducted as case study in the Mellat Bank. The research method is mixed (qualitative-quantitative) and descriptive-survey. The statistical sample included 10 managers and marketing experts of Mellat Bank. The Delphi method was used to identify the indicators, of which out of 19 indicators, only one indicator was de-fuzzy less than 0.7 and the 18 indicators were confirmed. Structural-interpretive modeling and MICMAC analysis were used to cluster the indicators. Based on the results, the indicators were classified into two levels and according to the relationships, the structural-interpretive model of entrepreneurial marketing was drawn. Results showed that the entrepreneurial marketing infrastructure in Mellat Bank, in first level include research and development, knowledge infrastructure, innovation in resource utilization and in second level include market speed, risk-taking, foresight, customer satisfaction, customer needs, customer perceived value, promoting services, the desire to be innovative, creating market intelligence, responding to competitors, integrating business processes, networks and relationships, value creation, market intelligence dissemination and ICT support. After MICMAC analysis, all indicators were placed in a cluster that has high penetration and dependence. Finally, it can be concluded that entrepreneurial marketing allows the bank to identify new customers and their diverse and changing needs and requirements.یکی از روشهای مهم در ایجاد مزیت پایدار در بازار، به کارگیری مفهوم بازاریابی کارآفرینانه است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه بود که به صورت موردی در بانک ملت اجرا شد. روش تحقیق از نوع آمیخته (کیفی-کمی) و توصیفی - پیمایشی است. نمونه آماری شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی بانک ملت به تعداد 10 نفر بودند. برای شناسایی شاخصها از روش دلفی استفاده شد که از بین 19 شاخص، تنها یک شاخص میانگین دی فازی شده آن کمتر از 7/0 بود و 18 شاخص مورد تأیید قرار گرفت. برای خوشهبندی شاخصها از مدلسازی ساختاری- تفسیری و تحلیل MICMAC استفاده شد. بر اساس نتایج، شاخصها در دو سطح طبقهبندی شدند و با توجه به روابط، مدل ساختاری- تفسیری بازاریابی کارآفرینانه ترسیم شد. نتایج نشان داد که زیربنای بازاریابی کارآفرینانه در بانک ملت، در درجه اول عوامل تحقیق و توسعه، زیرساخت دانش، نوآوری در به کارگیری منابع و در درجه دوم مواردی مانند سرعت در بازار، ریسکپذیری، پیشنگری، توجه به رضایت مشتری، تامین نیاز مشتری، ارزش درک شده مشتریان، پیشبرد خدمات، تمایل به نوآور بودن، ایجاد هوشمندی بازار، پاسخگویی به رقبا، ادغام فرآیند کسب و کار، شبکهها و روابط، خلق ارزش، انتشار هوشمندی بازار و پشتیبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. پس از تحلیل MICMAC تمامی شاخصها در خوشه پیوندی قرار گرفتند که از قدرت نفوذ و میزان وابستگی بالایی برخوردار هستند. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که بازاریابی کارآفرینانه به بانک اجازه میدهد که به شناسایی مشتریان جدید و تقاضا و نیازهای متنوع و در حال تغییر آنها بپردازد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09727120200521Application of meta-synthesis and Delphi techniques in identifying the components and consequences of digital entrepreneurshipکاربرد روش فراترکیب و دلفی در شناسایی مؤلفه ها و پیامدهای کارآفرینی دیجیتال87100546510.22069/jead.2021.18803.1453FAحسین دیده خانیگروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایرانروح اله علیزادهگروه مهندسی صنایع، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایرانمحمدشریف شریفزادهدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران0000-0002-7923-0225روح اله سمیعیگروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایرانJournal Article20210125Due to development of digital entrepreneurship, lack of systematic study on its components, and existing theoretical gaps in this area, it is important to identify the components of digital entrepreneurship. Little research has been conducted on the components of digital entrepreneurship in Iran. Due to the novelty of digital entrepreneurship in Iran, the present study was conducted to identify the components and impacts of digital entrepreneurship. For this purpose, the present study is conducted in two phases. The first phase is performed to identify components of digital entrepreneurship using the meta-synthesis technique. In the second phase, the identified components of digital entrepreneurship are finalized according to 13 experts' opinions using the Delphi technique. The experts are composed of members of the Entrepreneurship Department of Aliabad-Katoul Azad University, entrepreneurs and managers of knowledge-based companies. They were selected using a purposeful sampling method. Finally, six components of digital business, digital skills, financial condition, innovation, risk and entrepreneurial culture, and impacts of digital entrepreneurship were identified using results of two phases and measuring the reliability of the components obtained by experts and using the Cohen's kappa coefficient. The results of present study showed that digital entrepreneurship led to full-time working and remote cooperation, increased speed and accuracy, reduced costs, value-creation, improved performance, increased market share, etc.با توجه به رشد کارآفرینی دیجیتال و همچنین عدم مطالعه نظاممند درباره مؤلفههای آن و کمبود تئوری موجود، شناسایی مؤلفههای آن از اهمیت بالایی برخوردار است، اما پژوهشی که مؤلفههای کارآفرینی دیجیتال را مورد مطالعه قرار داده باشد، در کشور ما کمتر ارائه شده است. بنابراین هدف این پژوهش با توجه به نو بودن موضوع کارآفرینی دیجیتال در ایران، ارائه مؤلفهها و پیامدهای کارآفرینی دیجیتال میباشد. به این منظور این پژوهش در دو فاز صورت گرفته است. فاز اول با استفاده از روش کیفی فراترکیب به شناسایی مؤلفههای کارآفرینی دیجیتال پرداخت و در فاز دوم مؤلفههای شناسایی شده با نظر 13 نفر از خبرگان با روش دلفی نهایی شد. خبرگان از اعضای اساتید گروه کارآفرینی دانشگاه آزاد علیآبادکتول، کارآفرینان و مدیران شرکتهای دانشبنیان تشکیل شده است و به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. در نهایت با برآیند دو فاز و سنجش پایایی مؤلفههای به دست آمده با نظر خبرگان و استفاده از شاخص کاپا شش مؤلفه کسب و کار دیجیتال، مهارتهای دیجیتال، شرایط مالی، نوآوری، ریسک و فرهنگ کارآفرینانه به همراه پیامدهای کارآفرینی دیجیتال شناسایی گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کارآفرینی دیجیتال منجر به امکان کار تمام وقت و همکاری از راه دور، افزایش سرعت و دقت، کاهش هزینهها، ایجاد ارزش، بهبود عملکرد، رشد سهم بازار و غیره میگردد.