دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724420180220Investigation of measuring patterns of sustainability level in small and mid-sized businesses in agricultureبررسی الگوهای سنجش سطح پایداری کسبوکارهای کوچک و متوسط کشاورزی120405610.22069/jead.2018.14654.1311FAلیلا شرفیگروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی. دانشگاه زنجانروح الله رضائیعضو هیات علمی دانشگاه زنجان0000-0001-6996-8771علی اصغر میرک زادهگروه ترویج و توسعه روستایی. دانشگاه رازیاسماعیل کرمی دهکردیگروه ترویج. ارتباطات و توسعه روستایی. دانشگاه زنجانJournal Article20180127Abstract2<br />Investigations show that in practice, many of small and mid-sized businesses created in<br />various factors do not have an appropriate sustainability level in economic, social and<br />environmental dimensions and in different countries including Iran, their growth and survival<br />are along with many doubts due to various obstacles and problems. Given the importance of this<br />issue, the main purpose of the present paper was to investigate measuring patterns and models<br />of sustainability level in businesses; this paper is based on the vast and extensive review of<br />related theoretical and empirical literature and library resources. The review of the related<br />literature showed that various models including ISO/cd 9004 model, organizational excellence<br />model, value-added model for the community and shareholder with the help of environmental<br />retrieval, political, economic, social and technological factors analysis model (PEST), triple<br />profit model or the triple bottom line (TBL), triple bottom line and four supporting facets (TBL<br />+4 facets), 3P model, Global Reporting Initiative (GRI) and the house of sustainable supply<br />chain management model were provided by researchers and investigators in order to measure<br />the sustainability of businesses. According to the results of literature review, in most proposed<br />models and patterns, three dimensions of economic, social and environmental sustainability<br />have been taken into consideration in the form of a comprehensive and systematic approach.<br />Therefore, the goals of sustainability in small and medium businesses are to create a balance<br />between social health, environmental quality and economic Prosperity.<br /><br />بررسیها نشان میدهند که در عمل بسیاری از کسبوکارهای کوچک و متوسط ایجاد شده در بخشهای مختلف از سطح پایداری مناسبی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی برخوردار نبوده و به دلیل مواجهه با موانع و مشکلات مختلف، رشد و ماندگاری آنها در کشورهای مختلف از جمله ایران با تردیدهای فراوانی همراه شده است. با توجه به اهمیت موضوع، هدف اصلی این مقاله که مبتنی بر مرور وسیع و گسترده ادبیات نظری و تجربی مرتبط و منابع کتابخانهای میباشد، بررسی مدلها و الگوهای سنجش سطح پایداری کسبوکارها بود. مرور ادبیات مرتبط نشان داد که از سوی محققان و پژوهشگران مختلف، مدل-های متنوعی شامل مدل ISO/cd 9004، مدل سرآمدی سازمان، مدل ارزش افزوده برای اجتماع و سهامدار به کمک بازیابی زیستمحیطی، مدل تجزیه و تحلیل عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی (PEST)، مدل سود سهگانه یا خط پایین سهگانه (TBL)، مدل سود سهگانه و چهار جنبه پشتیبان (TBL+ 4 Facets)، مدل 3P، الگوی طرح گزارش جهانی (GRI) و مدل خانه مدیریت زنجیره تأمین پایدار، جهت سنجش پایداری کسبوکارها ارائه شده است. براساس نتایج مرور ادبیات، در اکثر مدلها و الگوهای مطرح شده، سه بعد پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی، در قالب رویکرد جامع و سیستمی مورد توجه قرار گرفته است.لذا، اهداف پایداری در کسبوکارهای کوچک و متوسط ایجاد تعادل بین سلامت اجتماعی، کیفیت زیستمحیطی و رفاه اقتصادی است.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724420180220Analyzing the entrepreneurship culture in Kermanshah Townshipتحلیل وضعیت فرهنگ کارآفرینی در شهرستان کرمانشاه2136404710.22069/jead.2018.14389.1298FAنادر نادریاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی0000-0002-3346-7032مژگان خوش مراممدرس مدعو، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ایلامنعمت اله شیریمدرس مدعو، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی- دانشگاه ایلام0000-0002-7797-3076شهناز فتاحیمعاون پژوهش و فناوری و مدرس کارآفرینی مرکز علمی-کاربردی فرهنگ و هنر کرمانشاهJournal Article20171210Abstract1<br />Entrepreneurial culture is a catchy concept fronted by scholars and several governments in<br />their bid to promote entrepreneurship for unemployment reduction via job creation. However,<br />the analysis and conceptualization of entrepreneurial culture is an issue that is not addressed in<br />the entrepreneurship literature. In this regard, the main purpose of this study was to analyzing<br />the entrepreneurship culture in Kermanshah Township and providing a model for its<br />development. Statistical population consisted of all Active citizens (15 to 65 years) in<br />Kermanshah Township, that using Kerjeci and Morgan (1970) sampling table, 400 of them were<br />selected as the sample using the proportionate multistage sampling method (n=400). The main<br />instrument in this study was questionnaire which its validity were confirmed by the panel of<br />experts and its reliability was established by Cronbach's Alpha coefficient. Data were analyzed<br />by SPSSwin23 software. Findings revealed that the present status of entrepreneurship culture in<br />Kermanshah Township was at the moderate level. The Results of means comparison showed<br />that there were significant differences between entrepreneurship culture based on Role model,<br />place of birth and Employment status. Results of correlation analysis showed that the age had a<br />negative significant correlation, and education level had a positive and significant correlation<br />with entrepreneurship culture in Kermanshah Township. Finding of this study have applications<br />for policy makers, planners and managers of department of culture in order to enhance of<br />entrepreneurship culture Kermanshah Township.<br /><br />از آنجاییکه فرهنگ کارآفرینی نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی دارد، توجه بسیاری از پژوهشگران و سیاستمداران را در جوامع مختلف به خود جلب کرده است. این در حالی است که مفهومسازی و تحلیل فرهنگ کارآفرینی در ادبیات موجود کارآفرینی بسیار محدود میباشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت فرهنگ کارآفرینی در شهرستان کرمانشاه انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام شهروندان فعال (15 تا 65 سال) شهر کرمانشاه بودند که با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان (1970) تعداد 400 نفر از آنها به روش نمونهگیری چندمرحلهای با انتساب متناسب برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش در این مطالعه پرسشنامهای بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان کارآفرینی و مدیریت دانشگاه رازی و پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 23 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت فرهنگ کارآفرینی در شهرستان کرمانشاه در سطح متوسط بود. یافتههای مقایسه میانگینها از تفاوت معنادار بین میانگین نمرۀ فرهنگ کارآفرینی پاسخگویان بر اساس متغیرهای محل تولد (روستا- شهر)، داشتن الگوی نقش (بله- خیر) و وضعیت اشتغال (غیرخوداشتغال/ کارآفرین- خواشتغال/ کارآفرین) حکایت داشت. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که متغیرهای سن رابطۀ منفی و سطح تحصیلات رابطۀ مثبت و معناداری با فرهنگ کارآفرینی در شهرستان کرمانشاه داشتند. یافتههای این مطالعه دستاوردهای مناسبی برای کمک به سیاست-گذاران، برنامهریزان و مدیران ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه به منظور توسعۀ فرهنگ کارآفرینی در این استان به همراه دارد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724420180220Using content analysis summary in the conceptual model of entrepreneurship
competencies needed for rural womenکاربرد تحلیل محتوای تلخیصی در الگوسازی مفهومی شایستگیهای کارآفرینی موردنیاز زنان روستایی3748404810.22069/jead.2018.11313.1192FAوحید علی آبادیدانشگاه بوعلی سیناپوریا عطائیدانشگاه تربیت مدرسرضا موحدیدانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20160721Abstract2<br />A considerable growth in employed women is an undeniable fact of the Iranian society.<br />However, social experience shows that a few numbers of these women are entrepreneur. In<br />order to create an entrepreneurial activity both social statuses and cultural conditions need to be<br />prepared. The aim of this paper was to present a conceptual model of entrepreneurship<br />competencies needed for rural women, through a summarized content analysis. This study used<br />a qualitative paradigm and summarized content analysis method of data analysis. Data gathering<br />method was done by searching, taking notes and coding on written texts from scientific and<br />significant papers. During content analysis process, first different codes were verified then<br />grouped into sub-themes and finally merged into main themes so that 52 sub-themes merged<br />into seven main themes. In this study to determine the reliability of data Holsty's reliability<br />formula was used and it was 0.86. Based on the findings, The main themes which were<br />extracted in this study were personal competence, psychological, communication abilities,<br />mental, conceptual merit, competence, leadership and organization, competence, Commitment<br />competency and strategic competency.<br /><br />افزایش قابل ملاحظه زنان شاغل واقعیت انکارناپذیر جامعه ایران است. با وجود این، تجربه، اجتماعی حاکی از آن است که تعداد کمی از زنان شاغل کارآفرین هستند و برای ظهور فعالیتهای کارآفرینانه وجود زمینهها و شرایط فرهنگی و اجتماعی مناسب ضروری است. لذا هدف این مقاله، ارائه مدل مفهومی شایستگی کارآفرینی مورد نیاز زنان روستایی، کاربرد تحلیل محتوای تلخیصی بوده است. این مطالعه با بهرهگیری از پارادایم کیفی و رویکرد تحلیل محتوای تلخیصی انجام شد. جهت جمعآوری اطلاعات از محتوای نوشتاری موجود در زمینه موضوع تحقیق از مقالات علمی و یادداشتبرداری، کدگذاری استفاده شد. در طی فرآیند تحلیل محتوا، ابتدا کدهای متفاوت بازبینی شده، سپس در زیرمقولهها گروهبندی و در نهایت، 52 زیرمقوله در هفت مقوله اصلی ادغام شدند. در این پژوهش برای تعیین پایایی از فرمول پایایی هولستی استفاده شد که مقدار آن برابر با 86/0 بدست آمد. بر اساس یافتهها، شایستگی شخصی روانشناختی، شایستگی ارتباطی و ذهنی، شایستگی مفهومی، شایستگی رهبری و سازماندهی، شایستگی تعهدی و شایستگی راهبردی مقولههای اصلی حاصل از دادهها بودند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724420180220Entrepreneurship Development Barriers in Isfahan Province Agricultural
Engineering, Technical and Consulting Companies: Members' viewpointsبررسی موانع توسعه کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی استان اصفهان از دیدگاه اعضا4965404910.22069/jead.2018.13865.1282FAحسام الدین غلامیسازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران0000-0001-5399-4799احسان قلی فردانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20170911Abstract*<br />While Agricultural engineering, technical and consulting companies have been purposed as a<br />mechanism for developing agriculture sector and increasing employment opportunities for<br />agricultural graduates; providing sustainable qualitative services for farmers and income for<br />their members is dependent on their competitiveness and so developing entrepreneurship in<br />them. Thus, this study was conducted to examine the entrepreneurship development barriers in<br />Isfahan province Agricultural engineering, technical and consulting companies. Using a two-<br />stage sampling method, 102 people were selected from 500 organization members. Data was<br />collected through a questionnaire the validity of which was confirmed by a panel of experts. The<br />reliability of the study was assessed through Cronbach’s-Alpha which was 0.89. Findings<br />revealed that, the instability in policies on agricultural sector, loan taking out cumbersome laws,<br />lack of capital and cash flow, lack of security for investing in agricultural sector and lack of<br />attention to agriculture sector by government were most important variables. Factor analysis<br />categorized the examined variables in seven factors including: educational, business<br />environment, zoning problems, agricultural specific barriers, monitoring organizations’<br />obstacles and problems related to members’ factors.<br /><br />چکیده <br />تأسیس شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی یکی از راهکارهای توسعه بخش کشاورزی و ایجاد فرصتهای اشتغال برای دانشآموختگان کشاورزی است، اما پایداری اقتصادی این شرکتها و ارایه خدمات با کیفیت به کشاورزان مستلزم وجود رقابتپذیری در این بنگاههاست و این مسأله توسعه نوآوری و کارآفرینی را در آنها ضروری میسازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع توسعه کارآفرینی شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی استان اصفهان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش اعضای شرکتهای خدمات مشاوره فنی و مهندسی استان اصفهان بودند (500=N) که به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و در نهایت 102 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی صوری آن به وسیله متخصصان تأیید شد و برای بررسی پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه شد.(α=0.89) اولویتبندی موانع توسعه کارآفرینی از دیدگاه پاسخگویان نشان داد بیثباتی سیاستهای کشور در بخش کشاورزی، مقررات دست و پاگیر اخذ وامهای بانکی، کمبود نقدینگی و نداشتن سرمایه کافی، عدم وجود امنیت برای سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و بها ندادن به بخش کشاورزی مهمترین موانع توسعه کارآفرینی در این شرکتها هستند. تحلیل عاملی اکتشافی، متغیرهای موانع توسعه کارآفرینی را در هفت عامل آموزشی، محیط کسب و کار، مسائل مربوط به پهنهبندی، مسائل خاص بخش کشاورزی، مسائل مربوط به سازمانهای نظارتکننده و مسائل مربوط به اعضاء دستهبندی کرد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724420180220Investigating Factors Related to Entrepreneurial Spirit among Broiler
Avicultures Managers in Zanjan Countyبررسی عوامل مرتبط با روحیه کارآفرینی مدیران مرغداریهای گوشتی در شهرستان زنجان6777405710.22069/jead.2017.12648.1239FAریحانه حق جوفارغ التحصیل- بدون سمتجعفر یعقوبیعضو هیات علمی دانشگاه زنجاناحمد قیدیعضو هیأت علمی- دانشگاه زنجانJournal Article20170420Abstract 2<br />The objective of present descriptive-correlational research was to evaluate the<br />entrepreneurial spirit and relative factors among the broiler avicultures managers in Zanjan<br />County. Statistical population consist all broilers managers in Zanjan County in year 2014<br />(N=81). The sample size is determined based on a Morgan formula and samples were selected<br />through random sampling (n=67). Method of collecting data was base on a standard-<br />researcher’s constructed questionnaire. Validity of the questionnaire was controlled by<br />considering professional opinions of faculty members specialy in Agricultural Extension and<br />Economics. Reliability of the questionnaire was checked by undertaking a pilot test and<br />computing Cronbach’s alpha (ranging 0.72 to 0.87). The SPSS were used to Analyzed of the<br />collected data, results indicated that 52.2 percentage of managers, owing the score of 297/93,<br />had a high spirit of entrepreneurship. Also, a significant and positive relation was detected<br />between firm’s capacity and number of workers with entrepreneurial spirit aviculture. A<br />Negative and significant relation was found between feed of each bird and entrepreneurial spirit.<br />Also, there was a positive and significant relation between participation of managers in training<br />vocational programs and entrepreneurial spirit.<br /><br />هدف تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر سنجش روحیه کارآفرینی مدیران مرغداریهای گوشتی شهرستان زنجان بود. جامعه آماری تحقیق را مدیران مرغداریهای گوشتی شهرستان زنجان در سال 1393 تشکیل دادند (81=N). حجم نمونه بر اساس فرمول کرجسی و مورگان تعیین و نمونهها به روش نمونهگیری کاملاً تصادفی انتخاب شدند (67=n). ابزار تحقیق دو پرسشنامه محقق ساخت و استاندارد بود که روایی آن با استفاده از نظرات اعضای هیئتعلمی ترویج و اقتصاد کشاورزی تأیید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از پیشآزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا تأیید شد (72/0 تا 87/0). دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد 52 درصد از مدیران با نمره 93/297 از روحیه کارآفرینی بسیار قوی برخوردارند. نتایج همچنین نشان داد بین اندازه ظرفیت واحدها و تعداد کارگر با روحیه کارآفرینی مرغداران ارتباط مثبت و معنیدار و بین میزان سرانه مصرف خوراک در دوره با میزان روحیه کارآفرینی آنها همبستگی منفی و معنیداری وجود داشت. همچنین بین شرکت در دورههای آموزشی- مهارتی با روحیه کارآفرینی ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724420180220مشکلات شرکتهای دانشبنیان کشاورزی مستقر در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران7997405110.22069/jead.2018.14803.1322FAنگین فلاح حقیقیعضو هیأتعلمی گروه نوآوری و کارآفرینی، پژوهشکده مطالعات فناوریهای نوین، سازمان پژوهَشهای علمی و صنعتی ایرانمهدیه میرترابیفارغ التحصیل دکتری ترویج و اموزش کشاورزی دانشگاه تهرانJournal Article20180227این پژوهش با هدف بررسی مشکلات شرکتهای دانشبنیان بخش کشاورزی مستقر در مرکز رشد سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و با استفاده از فن تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند بود. جامعه آماری شامل 5 عضو هیأتعلمی مؤسس شرکت دانشبنیان حوزه کشاورزی بودند که شرکتهایشان در مرکز رشد سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مستقر بود. یافتههای پژوهش در قالب 4 مفهوم و 22 کد ارائه شد. مضمونهای اصلی عبارت بودند از: عدماطمینان به بازار محصولات دانشبنیان کشاورزی، کمبود تسهیلات و حمایتهای مالی از شرکتهای دانشبنیان کشاورزی، ضعف ساختار اداری و قانونی در تأسیس شرکتهای دانشبنیان حوزه کشاورزی و نارسایی سیاستها و قوانین حمایتی و تجاریسازی در حوزه تحقیقات کشاورزی. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهادهای کاربردی به صورت ذیل ارائه گردید: تسهیل در اعطای وام به شرکتهایی با ایدههای نوآورانه و فناورانه در حوزه کشاورزی؛ تدوین سیاستهای حمایتی جهت ظهور و تجاریسازی ایدههای نوین در بخش کشاورزی؛ فراهم کردن آموزشهای لازم برای مؤسسان شرکتهای دانشبنیان؛ فراهم کردن ابزارهای سیاستی و قانونی برای افزایش توان رقابت کالاهای دانشبنیان کشاورزی با محصولات مشابه رقبای خارجی در بازار؛ کاهش بوروکراسی اداری برای ثبت و تأیید شرکتهای دانشبنیان و اتخاذ سیاستهای مناسب برای جلوگیری از قاچاق و واردات محصولات مشابه.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724420180220Business potentials from Agritourism (Case Study: Jahrom city)فرصت های کسب و کار حاصل از گردشگری کشاورزی (مورد پژوهی: شهرستان جهرم)100112405210.22069/jead.2018.13419.1269FAسحر سامانی قطب آبادیدانشگاه هنر اصفهانمرتضی بذرافشاندانشکده گردشگری مجتمع آموزش عالی بمندا ترابی فارسانیدانشگاه هنر اصفهانزاهد شفیعیدانشگاه هنر اصفهانJournal Article20170603Abstract<br />Agritourism is a part of rural tourism that offers various recreational and tourism services.<br />Actually agritourism includes business conducted by farmers for the enjoyment of visitors or<br />public training toward promoting the products of the farm and to generate additional farm<br />income. The present study aims at identifying the concepts of business agritourism and<br />investigating businesses opportunities in this regards. Applied method was used for this<br />qualitative case study method. The data was gathered through a structured interview form (open<br />questionnaire) interviewing the experts. It is noteworthy that the samples of this research are<br />experts of the areas (authorities and experts in agriculture and tourism). The data was analyzed<br />using qualitative case study method (open and axial coding). Excel software was used to display<br />the results. Lastly, literature reviews and the results of the coding method indicated that the<br />potencial of Jahrom for promoting agritourism categorized into 3 groups: natural geography,<br />human resources and agricultural potential. Also it is indicated that Jahrom has high potentials<br />for promoting agritourism. Moreover, among identified businesses (rural business, home-based<br />business, family business, small and medium-sized enterprises, small sized enterprises, cultural<br />business and educational business), home-based business (small business that operates from the<br />business owner's home office) are the most important business resulting from agritourism and<br />among the agritourism activities organizing festivals and events especially festival of date and<br />its products has the highest priority in Jahrom city.<br /><br />گردشگری کشاورزی بخشی از گردشگری روستایی است که خدمات مختلف تفریحی و گردشگری را ارائه میدهد. در واقع گردشگری کشاورزی، هر کسب و کار انجام شده توسط یک کشاورز برای لذت یا آموزش مردم، به منظور ترویج محصولات مزرعه و تولید درآمد مزرعه اضافی را شامل می شود. پژوهش حاضر بر آن است که ضمن بررسی مفاهیم کسب و کار گردشگری کشاورزی؛ به بررسی فرصتهای کسب و کار حاصل از آن بپردازد. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است و داده ها توسط یک فرم مصاحبه جمع آوری گردیده است. به منظور تحلیل پرسشنامه باز (فرم مصاحبه) از روش تجزیه و تحلیل کیفی (کدگذاری باز و محوری) استفاده شده است و برای نمایش نتایج از نرم افزار اکسل بهره برده شده است. پیشینه تحقیق و نظرخواهی از خبرگان (مسئولان، متخصصان و کارشناسان کشاورزی و گردشگری)، نتایج کد گذاری نشان میدهد که شهرستان جهرم پتانسیل بالایی برای رونق گردشگری کشاورزی دارد. همچنین کسب و کارهای خانگی، مهمترین کسب و کار حاصل از گردشگری کشاورزی در شهرستان جهرم هستند و در میان سازماندهی جشنوارهها و رویدادها برای جذب گردشگر جشنواره خرما و فرآوردههای آن در شهرستان جهرم بیشترین اولویت را به خود اختصاص داده است.