دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724320171122Evaluation the quality of entrepreneurship education services
(Case Study: faculty of Agriculture, Razi University of Kermanshah)ارزیابی کیفیت خدمات آموزش کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه)112386210.22069/jead.2017.12423.1232FAصبا اجاقیدانشگاه رازیبیژن رضاییدانشگاه رازینادر نادریدانشگاه رازی0000-0002-3346-7032حبیب جعفریدانشگاه رازیJournal Article20170309Abstract<br />One of the ways to assess the quality of educational services, is estimating the gap between<br />expectations (desired condition) and perceptions (current status) of students. The present study<br />aims to investigate this question that how is the status of entrepreneurship education services at<br />Kermanshah Agricultural College? This research is applied research and in the terms of data<br />collection is a survey type. The survey population is the students of Agricultural College of<br />Kermanshah Razi university who have taken the entrepreneurship as one of the optional courses<br />and they are 104 people that 82 people were examined using Krejcie and Morgan tables. Data<br />collection instrument is Servqual Standard questionnaire includes 22 questions to measure the<br />current status and the desired condition average that it is based on Likert scale and in order to<br />prioritize the components related to the quality of entrepreneurship education services provided<br />to students. In this research the current status and desirable condition average was calculated<br />then comparing these two values the amount of educational services quality gap was<br />determined. The results showed that the highest quality gap are in guarantee (-1.902),<br />accountability (-1.685), empathy (-1.064), reliability (-0.840) dimensions respectively and the<br />lowest gap is in physical dimension (-0.564).<br /><br />کیفیت خدمات آموزشی با بررسی شکاف بین انتظارات (وضعیت مطلوب) و ادراکات (وضعیت موجود) دانشجویان تعیین میشود. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال بوده است که کیفیت خدمات آموزش کارآفرینی در دانشکده کشاورزی کرمانشاه چگونه است؟ تحقیق حاضر با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی میباشد. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه مییاشد که واحد کارآفرینی را به عنوان یکی از دروس اختیاری خود انتخاب کردهاند که تعداد آنها 104 نفر میباشد که از این بین 82 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد سرکوال مشتمل بر 22 جفت سؤال به منظور سنجش میانگین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب است که بر اساس طیف لیکرت طراحی شده است و به منظور اولویتبندی مؤلفههای مرتبط با کیفیت خدمات آموزش کارآفرینی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در این پژوهش میانگین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب محاسبه و سپس با مقایسه این دو مقدار میزان شکاف کیفیت خدمات آموزشی تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین شکاف کیفیت به ترتیب در بعد ضمانت و تضمین (1/902-)، پاسخگویی (1/685-)، همدلی (1/064-)، اطمینان (0/840-) و کمترین شکاف نیز در بعد فیزیکی (0/564-) وجود دارد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724320171122Organic Farming as an Opportunity for Agricultural Entrepreneurshipکشاورزی ارگانیک، فرصتی برای کارآفرینی کشاورزی1323386810.22069/jead.2018.14111.1292FAسعید کریمیهیات علمی-دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20171023Abstract5<br />Considering the importance of food safety and adverse effects of chemical inputs on the<br />environment and human health, there is an increasing interest in organic farming around the<br />world. Organic farming can improve sustainability, protect the environment, food safety, and<br />increase people’s health. Entrepreneurship and the establishment of small and medium<br />enterprises in organic supply chains including production of organic inputs and products,<br />processing, aggregation and distribution, marketing, delivering and selling them, could create<br />many job opportunities for rural youth, women, farmers and agricultural graduates and thereby<br />help rural and agricultural development, however, for the promotion and development of<br />organic farming, it is firstly needed to promote culture, education and information about organic<br />farming and provide favorable conditions and conducive environment for it. This study is a<br />descriptive and library research and its aim is to review the concept and definition of organic<br />farming and agricultural entrepreneurship. The paper finally explains the role of organic<br />farming in creating business opportunities and presents some suggestions in this regard.<br /><br />با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی و همچنین خسارات جبران ناپذیر ناشی از استفادهی بیش ازحد نهادههای شیمیایی کشاورزی بر محیط زیست و سلامت بشر، امروزه بیش از پیش نسبت به کشاورزی ارگانیک گرایش به وجود آمده است. کشاورزی ارگانیک میتواند باعث بهبود پایداری، حفظ محیط زیست و افزایش سلامت مردم شود. کارآفرینی و راهاندازی کسب و کارها کوچک و متوسط در طول چرخه عرضه محصولات ارگانیک از جمله در بخشهایی مانند تولید نهادهها و محصولات ارگانیک، فرآوری، بستهبندی، توزیع، بازاریابی و عرضه و فروش آنها، میتواند فرصتهای شغلی متعددی برای جوانان و زنان روستایی، کشاورزان و فارغالتحصیلان کشاورزی ایجاد نماید و از این طریق به توسعه روستایی و کشاورزی کمک کند. ولیکن جهت ارتقا و توسعه کشاورزی ارگانیک در کشور، پیش و بیش از هر اقدامی باید فرهنگسازی و ترویج و آموزش کشاورزی ارگانیک مد نظر قرار گیرد و شرایط لازم و محیط مناسب برای آن فراهم شود. مقاله حاضر با استفاده از مطالعه کتابخانهای، به بررسی مفهوم و اهمیت کشاورزی ارگانیک میپردازد، کارآفرینی کشاورزی را توضیح میدهد و در نهایت به تشریح نقش کشاورزی ارگانیک در ایجاد فرصتهای کسب و کار و اشتغال میپردازد و پیشنهادهایی در این زمینه ارایه میدهد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724320171122Analysing the implications and challenges of self-employment among the agricultural graduatesواکاوی الزامات و چالشهای توسعه خوداشتغالی دانشآموختگان کشاورزی2538386410.22069/jead.2018.11239.1185FAوحید علی ابادیمدرس دانشگاهپوریا عطائیدانشگاه تربیت مدرسرضا موحدیدانشگاه بوعلی سینامهرناز خیاطیدانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20160530Abstract1<br />Self-employment among the agricultural graduates is one of the most important issues in<br />Iran. Therefore, the main aim of this study was to analyze implications and challenges of how<br />should be developed self-employment among agricultural graduates by a qualitative method.<br />This study was done in two steps. First step was conducted by a Delphi technique during three<br />phases with participation of 25 experts on self-employment include agricultural economic<br />experts, faculty members, staff directors of cooperative department and pioneer entrepreneurs.<br />The second step was done through a content analysis process. A purposeful sampling method<br />was used to select the samples. The results were theoretically saturated by 26 challenges about<br />creating and developing self-employment among the agricultural graduates. Finally, four main<br />themes were extracted and grouped i.e. organizational- institutional, economical, socio- cultural<br />and personal-professional. According to results of this study, some recommendations have been<br />presented at the end of the article.<br /><br />خوداشتغالی دانش آموختگان کشاورزی یکی از مهمترین مسایل پیش روی کشور به حساب میآید. لذا، هدف اصلی این پژوهش، واکاوی کیفی الزامات و چالش های توسعه خوداشتغالی دانش-آموختگان کشاورزی است. تحقیق در دو بخش انجام شد. بخش اول به روش دلفای در سه مرحله و با مشارکت 25 نفر از متخصصان در حوزه خوداشتغالی شامل: کارشناسان بخش اقتصاد کشاورزی و اعضای هیأت علمی دانشگاه، مدیران ستادی اداره تعاون و کارآفرینان برتر انجام شد و بخش دوم با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. انتخاب نمونه ها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انجام شد. نتایج در مورد 26 چالش در حوزه ایجاد و توسعه خوداشتغالی دانش آموختگان کشاورزی به اشباع نظری رسید. در نهایت، چالش های توسعه خوداشتغالی دانشآموختگان کشاورزی به چهار گروه سازمانی- نهادی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و فردی- حرفه ای تقسیم بندی شدند. در پایان با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه پیشنهادهایی ارائه گردید.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724320171122The analysis of social and cultural context of rural entrepreneurship: Providing
two models for rural entrepreneurship according to Auguste Comte revisingتحلیل ابعاد اجتماعی و فرهنگی کارآفرینی روستایی: ارایه دو مدل تحلیلی برای کارآفرینی روستایی بر اساس بازخوانی اندیشه های آگوست کُنت3954386310.22069/jead.2018.10658.1159FAحسن شهرکیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه زابل0000-0001-6175-5309ابراهیم حیدریکارشناس تسهیلات بانک کشاورزی شعبه مرکزی شهرستان اسدآباد و دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20170918Abstract1<br />Having based on some of the theoretical concepts in August Comte's system of thinking like<br />"industrial society", "spiritual organization", and "don", this research paper, through a<br />theoretical methodology, presents two analytical models for better explanation of the cultural<br />and social context of rural entrepreneurship. In the first model, there have outlined three<br />approaches to the entrepreneurship as a whole literature: Encyclopedic Approach, Typological<br />Approach, and finally, Sociocultural Approach that is based on and related to the "industrial<br />society", and "spiritual organization" as two critical concepts in August Comte's sociological<br />system. The second model provides and deconstructs three important types of contextual rural<br />entrepreneurship that are: Environmental entrepreneurship (eco-preneuring), Social capital-<br />based rural entrepreneurship, and Social entrepreneurship. The last one is a non-profit<br />entrepreneurship related to the spiritual phenomenon such as religion. The eco-preneuring or<br />green entrepreneurship is a production of high conformity with the new emerging<br />environmental norms, and with the function of leveling and naturalizing the devastating effects<br />of profit-based economic entrepreneurship in rural areas. And finally social capital-based rural<br />entrepreneurship is the outcome of some modifications in George Homan's Social exchange<br />theory in sociology to adapt it with the rural entrepreneurship and linking the rural interactions<br />and networks, traditions and religion with the economic exchanges. The main goal of the paper<br />is to emphasize on shifting the rural entrepreneurship from the mainstream entrepreneurship that<br />is defined in the field of economy, toward the rural entrepreneurship that is based on the<br />sociocultural context and factors.<br /><br />در این مقاله که با رویکردی نظری به انجام رسیده؛ بر اساس بازخوانی و تحلیل انتقادی از افکار جامعهشناس فرانسوی، آگوست کُنت، مفاهیمی همچون جامعه صنعتی، سازماندهی معنوی و مفهوم دهش، دو مدل تحلیلی به منظور تبیین موثرتر پدیده کارآفرینی در روستاها، ارایه گردیده است. در مدل نخست، به استخراج و تفکیک سه پارادایم حاکم بر ادبیات و متون کارآفرینی پرداخته شده: رویکرد دایره المعارفی، رویکرد سنخشناسی و رویکرد فرهنگیِ مبتنی بر بستر. رویکرد آخر مبتنی است بر مفاهیم "جامعه صنعتی" و "معنویت سازماندهنده" در نظام فکری کُنت. در مدل دوم، سه گونه کارآفرینیِ زمینهمند و سازگار با محیطهای روستایی، یعنی «کارآفرینی بومشناختی»، «کارآفرینی مبتنی بر سرمایه اجتماعی» و «کارآفرینی اجتماعی» به عناصر و مولفههای تشکیلدهندهشان تجزیه شدهاند. کارآفرینی اجتماعی با بهرهگیری از مفهوم معنویت سازماندهنده در تقابل با بسیاری کارآفرینیهای غیرقانونی و کژکارکردهای آن قرار میگیرد. کارآفرینی بومشناختی، ماحصل همنوایی بالا با اجتماع و هنجارهای نوشکوفای زیستمحیطیِ آن است. درواقع این نوع از کارآفرینی درپی تعدیل اثرات مخرب ایدههای کارآفرینانه و حاکم کردن اخلاق زیستمحیطی بر آنهاست. و سرانجام، کارآفرینی مبتنی بر سرمایه اجتماعی، از رهگذر تعدیلی در نظریه جامعهشناختی مبادله اجتماعی جهت سازگار نمودن آن با مبحث کارآفرینی روستایی، درپی پیوند میان شبکهها و تعاملات محلی روستا، دین و سنت، با معادلات اقتصادی است. هدف اصلی مقاله، تاکیدی است بر گذار از ادبیات کارآفرینی روستاییِ غالب که بیشتر در حوزه اقتصاد تعریف میشود؛ به گونهای از کارآفرینی روستایی که بر بستری از عوامل اجتماعی و فرهنگی شکل میگیرد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724320171122A Critical Review of Definitions in Opportunity Recognition in Agricultural Entrepreneurship (ORAE): Introducing a New Scale to Measure ORAEتشخیص فرصت های کارآفرینی کشاورزی: نقدی بر تعاریف موجود و معرفی مقیاسی برای سنجش آن5570386510.22069/jead.2018.13454.1271FAمژگان خوش مرامدانشگاه رازی0000-0001-5122-2250کیومرث زرافشانیدانشیار
دانشگاه رازی0000-0002-2574-6197شهاب خوش خویمعاون پارک علم و فناوریامیر حسین علی بیگیدانشیار دانشگاه رازی0000-0002-0979-1692علی اصغر میرک زادهاستادیار دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0001-7523-4838Journal Article20170610Abstract1<br />Opportunity recognition is at the heart of agricultural entrepreneurship. Therefore,<br />understanding the essence of opportunity is central in opportunity recognition literature. This<br />review article sought to investigate the answers to questions such as what opportunity is; what is<br />the difference between opportunity and idea; what opportunity recognition entails; what is<br />opportunity recognition in agricultural entrepreneurship; how opportunity recognition in<br />agricultural entrepreneurship is measured. Review of related articles indicate that most<br />international scholars have attempted to improve individuals’ competency in recognizing<br />agricultural entrepreneurship opportunities as well as identifying factors influencing opportunity<br />recognition in agricultural entrepreneurship. Moreover, many scholars have tried to present<br />models of agricultural entrepreneurship development. However, limited attention has been paid<br />to opportunity recognition in agricultural entrepreneurship in Iran. The first part of this review<br />article attempts to provide answers to above questions and in the last part of the paper we<br />provide a new scale to measure opportunity recognition in agricultural entrepreneurship.<br /><br />با توجه به اینکه تشخیص فرصت از قسمتهای کلیدی مطالعات کارآفرینی کشاورزی به شمار میرود، لذا بایستی شناخت فرصت در مرکز این مطالعات قرار گیرد. علیرغم اهمیت این موضوع، تا کنون به اندازه کافی به چرایی و چگونگی تشخیص فرصتهای کارآفرینانۀ کشاورزی پرداخته نشده است. به بیانی دیگر، محققان حوزۀ تشخیص فرصت کارآفرینی کشاورزی همواره با ابهامات و سؤالات اساسی مواجه هستند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: فرصت چیست؟ فرق فرصت و ایده چیست؟ تشخیص فرصت چیست؟ تشخیص فرصت کارآفرینی کشاورزی چیست؟ چگونه میتوان تشخیص فرصت کارآفرینی کشاورزی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد؟ در واقع، پاسخگویی به چنین سؤالاتی به یکی از عمدهترین چالشهای محققان حوزۀ تشخیص فرصت کارآفرینی کشاورزی تبدیل شده است. این در حالی است که تحقق اهدافی نظیر ارتقای قابلیت افراد جامعه برای تشخیص فرصت کارآفرینی در بخش کشاورزی، شناسایی عوامل اثرگذار بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانۀ کشاورزی و توسعۀ کارآفرینی کشاورزی در وهلۀ نخست مستلزم پاسخگویی به این سؤالات است. علیرغم ادبیات گستردهای که در سایر کشورها در زمینۀ تشخیص فرصت وجود دارد، در کشور ما به این مسئله کمتر توجه شده است. لذا، به نظر میرسد پر کردن این شکاف مطالعاتی تا اندازهای میتواند راهگشای محققان و علاقمندان ورود به حوزۀ تشخیص فرصت در بخش کشاورزی باشد. بنابراین، پژوهش حاضر به منظور پاسخگویی به سؤالات فوق، با هدف نقدی بر تعاریف تشخیص فرصتهای کارآفرینانۀ کشاورزی و معرفی مقیاسی برای سنجش آن انجام شده است.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724320171122Directing Rural Development through Non-Farm Economy
Entrepreneurial Strategyجهتدهی توسعه روستایی از طریق راهبرد کارآفرینانه اقتصاد غیرزراعی7187386710.22069/jead.2018.14001.1286FAاحسان معصومیدانشگاه شیرازداریوش حیاتیاستاد بخش ترویج وآموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیرازJournal Article20171028Abstract1<br />Entrepreneurship is one of the most important determinants of rural development.<br />Elaboration of this concept in rural areas needs an entrepreneurial strategy. Nowadays, the rural<br />development approaches have reduced their focus on development of agriculture sector and<br />have distinguished between rural and agricultural development. Following such an approach,<br />the common tendency of the new rural development approaches has led to a concept named<br />rural non-farm economy. This concept is along with objects and elements of entrepreneurship.<br />Therefore, the aim of this review study was to investigate the application of non-farm economy<br />as the entrepreneurial strategy for rural development. In this regard, firstly entrepreneurship<br />debates were investigated, and later the concept of rural non-farm economy were analyzed by<br />those debates. Finally, the concept of rural non-farm economy were matched with<br />entrepreneurship debates. The results showed that the concepts of entrepreneurship and non<br />farm economy have common dimensions, elements and objects. The results of this study<br />confirm the potential of rural non-farm economy for application as the entrepreneurial strategy.<br />Moreover, requirements and challenges for application of rural non-farm economy have been<br />discussed.<br /><br />کارآفرینی یکی از مهمترین تعیینکنندههای توسعه روستایی به شمار میرود. توسعه این مفهوم در نواحی روستایی نیازمند یک راهبرد کارآفرینانه است. اما طراحی و اجرای یک راهبرد عملیاتی، کار دشواری است. برای این منظور، مراجعه به رهیافتهای توسعه روستایی مفید خواهد بود، زیرا سیاستهای توسعه روستایی ریشه در این رهیافتها دارند. امروزه، پارادایمهای توسعه روستایی از تمرکز خود بر توسعه بخش کشاورزی کاسته و توسعه روستایی را از توسعه کشاورزی متمایز کردهاند. به دنبال چنین رویکردی، گرایش مشترک رهیافتهای جدید توسعه روستایی بهسوی مفهومی با عنوان اقتصاد غیرزراعی روستایی سوق یافته است. این مفهوم، دارای اهداف و عناصر همراستا با مفهوم کارآفرینی است. ازاینرو، بررسی کاربرد اقتصاد غیرزراعی بهعنوان راهبرد کارآفرینانه برای توسعه روستایی، هدف این پژوهش مروری بوده است. در این راستا، ابتدا مباحث کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن بهوسیله این مباحث، به تحلیل مفهوم اقتصاد غیرزراعی روستایی پرداخته شده است. در نهایت، مباحث کارآفرینی با ویژگیهای فعالیتهای غیرزراعی، مطابقت داده شده است. نتایج بررسیهای این مطالعه، ظرفیت کاربرد اقتصاد غیرزراعی روستایی بهعنوان راهبرد کارآفرینانه را تأیید میکند. در پایان، الزامات و چالشهای کاربرد اقتصاد غیرزراعی روستایی مورد بحث قرار گرفتهاند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724320171122An Analysis of Supply Chain in Agriculture Sector: Case of Strawberry
Production in Ramian County, Golestan Provinceبررسی زنجیره تأمین در بخش کشاورزی (مطالعه موردی: تولید و پرورش توت فرنگی در شهرستان رامیان، استان گلستان)89104386610.22069/jead.2017.13541.1275FAمرضیه میریدانشجوی کارشناسی ارشد-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمحمدشریف شریفزادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225غلامحسین عبدالله زادهدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگاناحمد عابدی سروستانیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانJournal Article20170622Abstract1<br />The aim of this research was to investigate the input supply chain in the production of<br />strawberries in the Ramian County. The qualitative research was done using phenomenological<br />method and the qualitative data was collected by semi-structured interviews and direct<br />observation. A representative sample of stakeholders in supply chain (n=55), including<br />strawberry farmers, dealers and suppliers in the region were selected using snowball sampling.<br />The collected data were analyzed using narrative techniques and mind mapping. Research<br />results showed different paths for strawberry supply chain. Results showed that the Ramian<br />County because of its specific geographic location conditions and mountain climate is very<br />successful in strawberry cultivation and production. Thus, supply chain of strawberry<br />production could be developed by establishing local festivals during the harvest season, local<br />markets, roadside selling stations, processing fresh products (jams, jellies, marmalade) and<br />introducing a local brand in the Ramian County.<br /><br />هدف این پژوهش بررسی زنجیره تأمین نهادههای مصرفی در تولید و عرضه توتفرنگی در شهرستان رامیان است. این تحقیق به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسی؛ جمعآوری دادهها با تکیه بر مصاحبه کیفی نیمهساختارمند و مشاهده مستقیم انجام شد. نمونه نمایا با حجم (تعداد: 55) متشکل از مشارکتکنندگان: کشاورزان توتفرنگیکار، فروشندگان و تأمینکنندگان نهادهها در منطقه با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده با شیوه نگاشت ذهنی و روایتگری تحلیل شد. بررسی زنجیره تأمین نهادهها توت فرنگی نشان داد که تأمین نهادهها متفاوت است. یافتهها نشان داد که بخش کشاورزی شهرستان رامیان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و شرایط آب و هوایی کوهستانی در زمینه کشت توت فرنگی موفق عمل نموده است. توسعه زنجیره توتفرنگی با برگزاری جشنوارههای محلی در فصل برداشت، ایجاد بازارچههای محلی و بازارچههای فروش کنار جادهای، فرآوری و تولید محصولات جانبی توتفرنگی (مربا، ژله، مارمالاد) توأم با توسعه برند منطقهای ممکن است.