دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723120160521Formulating of a conceptual model to study the impact of Agri-Tourism on rural entrepreneurship developmentارائه یک مدل مفهومی به منظور بررسی تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی115291910.22069/jead.2016.2919FAصبا امیریکارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی گرایش آموزش و ترویج کارآفرینی، دانشگاه رازی کرمانشاهتهمینه احسانی فرکارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی گرایش خدمات کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-8508-8536نادر نادریاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-3346-7032فرحناز رستمیاستادیار گروه آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-2636-0894Journal Article20160415Abstract<br />Entrepreneurship in the rural texture is combined with new employment<br />opportunities in rural areas and creating new risky jobs and it does contain varsity<br />and diversity. Because of domination of the agriculture in most of the rural areas,<br />the major emphasis is on the agricultural entrepreneurship, since development of<br />the rural entrepreneurship, is considered as an ability to aid diversification of the<br />villagers' income and their amount of agricultural and non-agricultural production,<br />moreover it provides proper opportunities to reduce the risk of livelihood and<br />increase of sustainable food security in rural areas. In this regard, agricultural<br />tourism provides, farm-oriented tourism experience for visitors who are looking for<br />traditional rural hospitality and access to nature, surfing and cultural experiences,<br />and On the other hand, helps farmers to maintain dynamism and persistence of<br />farming and diversify their economy. Investigations have shown that farming<br />tourism can help the development of rural entrepreneurship in different ways.<br />Accordingly this reviewing-analytical study has been done with the aim of<br />presenting a conceptual model of agricultural tourism effect on rural<br />entrepreneurship. The obtained results showed that agricultural tourism which<br />includes four dimensions of village, farmer, farm, and the tourist, will effect on<br />rural entrepreneurship through economic, social-cultural, and environmental<br />effects. The obtained results can be used by the policy makers and the planners of<br />agricultural, entrepreneurship, and also tourism sectors.<br /><br /> کارآفرینی در بافت روستایی متوجه ایجاد فرصتهای شغلی جدید در مناطق روستایی و ایجاد کارهای مخاطرهآمیز جدید میباشد و گستردگی و تنوع زیادی دارد. بهدلیل تسلط بخش کشاورزی در اغلب مناطق روستایی، تأکید عمده بر کارآفرینی کشاورزی است، زیرا توسعه کارآفرینی روستایی قابلیتی برای کمک به تنوعبخشی به درآمد و میزان تولیدات کشاورزی و غیرکشاورزی روستاییان محسوب میشود و فرصتهای مناسبی را برای کاهش خطر معیشتی و افزایش امنیت غذایی پایدار در مناطق روستایی فراهم میکند. در این راستا، گردشگری کشاورزی تجربه گردشگری مزرعهمحور را برای بازدیدکنندگانی که به دنبال مهماننوازی سنتی روستایی و دسترسی به طبیعت، گشت و گذار و تجارب فرهنگی هستند، فراهم میآورد و از طرف دیگر به کشاورزان کمک میکند تا پویایی و دوام کشاورزی را حفظ نمایند و اقتصاد خود را تنوع ببخشند. بررسیها حاکی از آن است که گردشگری کشاورزی از مسیرهای متفاوت میتواند به توسعه کارآفرینی روستایی کمک نماید. بر این اساس، مطالعه مروری- تحلیلی حاضر با هدف ارائه یک مدل مفهومی از تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که گردشگری کشاورزی شامل چهار بُعد روستا، کشاورز، مزرعه و گردشگر از طریق اثرات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، و زیستمحیطی بر توسعه کارآفرینی روستایی اثرگذار است. نتایج این مطالعه میتواند مورداستفاده سیاستگذاران و برنامهریزان بخش کشاورزی، کارآفرینی و نیز گردشگری قرار گیرد. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723120160521Survey of women,s cooperatives Establishment and investigating the problems of women in cooperatives (Case Study: Bushehr)زمینه یابی تشکیل تعاونی های زنان و بررسی مشکلات حضور زنان در تعاونیها (مورد مطالعه: استان بوشهر)1733292010.22069/jead.2016.2920FAنوذر منفرددانشیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر ،سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ،بوشهر ،ایران0009-0001-0634-7190Journal Article20160229Abstract1<br />One of the ways which can facilitate women's access to factors of production and<br />increase income, and in addition to facilitate their participation in collective activities<br />related to the development, is providing the possibility of creating a special women's<br />cooperative with their own management that also provides possiblity of<br />entrepreneurship,s development in society. The aim of this study is to identify<br />strategies and areas of employment and forming women's cooperative in Boushehr<br />province in the form of cooperatives in production and services, Reviews problemes<br />of women,s presence in cooperatives. The study population included two group<br />women members of cooperatives that at least 70% of members are women (4881)<br />and the managers and experts of related organizations with cooperative activities in<br />Bushehr. By using the Cochran formula A sample of 390 women members of<br />cooperatives were determined and The sample size for administrators and experts,<br />was set 130. Activity of women cooperatives Were classified in 20 Major. Issues and<br />problems of women in cooperatives, are including family problems, cultural, social,<br />administrative problems, financial problems and economical. From the perspective of<br />women, restrictive regulations and administrative bureaucracy hinders their<br />participation in cooperative activities. But from managers, perspective, Unfamiliarity<br />with the community especially women corporate culture prevented women's<br />participation.From managers, perspective, family problems, cultural and social are<br />important and from the perspective of women members of the cooperative<br />administrative problems in the cooperatives are important<br /><br /> یکی از راه­هایی که توسط آن میتوان علاوهبر تسهیل دسترسی زنان به عوامل تولید و افزایش درآمد، مشارکت آنها در فعالیتهای جمعی مربوط به توسعه را تسهیل نمود، فراهم آوردن امکان ایجاد تشکلهای تعاونی خاص زنان با مدیریت خود آنان میباشد که امکان تقویت کارآفرینی در جامعه را نیز فراهم می­کند. هدف این پژوهش، شناسایی راهکارها و زمینههای اشتغال و تشکیل تعاونی زنان در استان بوشهر در قالب شرکتهای تعاونی تولیدی و خدماتی و بررسی مشکلات حضور زنان در تعاونیها می­باشد. جامعه مورد مطالعه شامل دو گروه زنان عضو شرکتهای تعاونی که حداقل 70 درصد اعضای آن زنان هستند (4881 نفر) و نیز مدیران و کارشناسان سازمان­ها و ادارات مرتبط با فعالیت تعاونیها در سطح شهر بوشهر بوده است. استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، حجم نمونه زنان عضو تعاونیها 390 نفر و حجم نمونه مدیران و کارشناسان 130 نفر تعین شد. فعالیت تعاونی­های زنان در 20 گرایش دستهبندی شد. مسائل و مشکلات زنان در تعاونی­ها شامل مشکلات خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی؛ مشکلات اداری؛ مشکلات مالی و اقتصادی می­باشد. از دید زنان مقررات دست و پاگیر و بوروکراسی اداری مانع مشارکت آنان در فعالیت­های تعاونی است اما از دید مدیران آشنا نبودن جامعه و خصوصاً زنان با فرهنگ تعاون مانع مشارکت زنان است. از دید مدیران مشکلات خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی و از دیدگاه زنان عضو تعاونی­ها مشکلات اداری در تعاونی­ها مهمتر می­باشند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723120160521An Investigation on barriers and chanllenges of Green Entrepreneurship Development in the Agricultural Sectorبررسی موانع و چالشهای توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی3553292110.22069/jead.2016.2921FAبیژن رضاییاستادیار دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاهدانیال کهریزیدانشیار گروه اصلاح نباتات و زراعت،
دانشگاه رازی کرمانشاههدا نجف پوردانشجوی کارشناسیارشد کارآفرینی، دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20160416Abstract<br />Dramatic and wide developments are occurring daily in all areas of social life,<br />and even values and culture of communities have led to recognition of<br />entrepreneurship as an effective strategy for economic development and<br />sustainable job creation. In this regard, we discuss the need to develop a new<br />generation of entrepreneurs who are able to recognize and take advantage of green<br />business opportunities. In developing countries, investment in green jobs and<br />education of green entrepreneurship and business can be considered as a great help<br />in order to create sustainable employment. But on the way of green<br />entrepreneurship in the country in general, and in the agricultural sector<br />specifically, there are obstacles. The purpose of the present article, An<br />investigation on barriers and challenges of Green Entrepreneurship Development in<br />the Agricultural Sector, That may be encountered. For the purpose of the study,<br />secondary data was used. An extensive literature review was conducted on topics<br />relevant to the research. The results of this study suggest that economic barriers,<br />Infrastructure barriers, promotional and Educational barriers, Technical and<br />Management barriers and supportive barriers in the agricultural sector are key<br />obstacles to the development of green entrepreneurship. In the end, some<br />recommendations for removing barriers to the development of green<br />entrepreneurship in the agricultural sector are presented.<br /><br /> تحولات شگرف و گستردهای که هر روزه در تمامی عرصههای زندگی اجتماعی و حتی ارزشها و فرهنگ حاکم بر جوامع رخ میدهد، موجب شده تا کارآفرینی بهعنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار شناخته شود. در این راستا نیاز به توسعه نسل جدیدی از کارآفرینان را مورد بررسی قرار دادیم که قادر هستند به شناخت و کسب مزیت از فرصتهای کسب و کار سبز بپردازند. در کشورهای در حال توسعه، سرمایهگذاری در مشاغل سبز، آموزش کارآفرینی سبز میتواند کمک بزرگی به ایجاد اشتغال پایدار تلقی شود. اما بر سر راه کارآفرینی سبز در کشور بهطور عام، و در بخش کشاورزی بهطور خاص موانعی قرار دارد. هدف مقاله حاضر بررسی چالشها و موانعی است که کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی ممکن است با آنها مواجه باشد. برای این منظور، روش مطالعه کتابخانهای- اسنادی مورد استفاده قرار گرفت و یک مرور ادبیاتی گسترده در موضوعات و زمینههای مربوطه انجام شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که موانع اقتصادی، موانع زیرساختی، موانع ترویجی- آموزشی، موانع فنی و مدیریتی و موانع حمایتی عمدهترین موانع توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی میباشند. در پایان پیشنهادهایی جهت رفع موانع موجود بر سر راه توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی ارائه گردید.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723120160521Development of Agricultural Higher Education with Emphasis
on Sustainable Entrepreneurshipتوسعه آموزش عالی کشاورزی با تاکید بر کارآفرینی پایدار5577292210.22069/jead.2016.2922FAرضا موحدیدانشیاردانشگاه بوعلی سینافائزه گلیدانشجوی دانشگاه بوعلی سینامریم یوسفی محمدیدانشجوی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150602Abstract1<br />Higher education development has a great importance as one of the<br />developmental infrastructures in every country. Therefore, development of<br />agricultural higher education can play a vital role in agricultural development as<br />well as it guarantees both integrated and sustainable agricultural growth. The<br />importance of agricultural sector in both Iran's economic and social development<br />brings about a more consideration and shift of the universities and agricultural<br />higher education centers to sustainable entrepreneurship in order to improve the<br />agricultural businesses. Sustainable entrepreneurship tries to ease access to<br />developmental aims through concentration on available resources and conservation<br />for the future generation. Agricultural higher education system and its development<br />play a very important role in capacity building, culture building, and promotion of<br />both entrepreneurship and sustainable entrepreneurship. This study has done<br />through a library research method with an aim of reviewing on agricultural higher<br />education development and the role of sustainable entrepreneurship. Therefore, the<br />paper has first searched the role of higher education on development, sustainable<br />entrepreneurship and its concepts, and then linked agricultural higher education to<br />the sustainable entrepreneurship. Eventually, by reviewing on agricultural higher<br />education challenges some solutions have been presented for integrating<br />sustainable entrepreneurship into agricultural higher education.<br /><br />توسعه آموزش عالی به عنوان یکی از زیرساختهای توسعه هر کشور، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در همین راستا توسعه آموزش عالی کشاورزی می تواند نقش مهمی در رشد کشاورزی ایفا نموده و دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار کشاورزی را تضمین نماید. با وجود تمامی موفقیت ها و با در نظر گرفتن شرایط کشور باید پذیرفت که آموزش عالی کشاورزی در حال حاضر با چالشها و تنگناهای متعددی روبروست. اهمیت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایجاب می کند تا دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشاورزی برای ایجاد و رونق کسب و کارهای کشاورزی به مقوله کارآفرینی پایدار توجه نمایند. کارآفرینی پایدار در پی پیشبرد اهداف توسعه از طریق تمرکز بر منابع موجود و همچنین حفظ آنها برای نسل آینده می باشد. نظام آموزش عالی کشاورزی و توسعه آن در این راستا نقش بسیار مهمی در بسترسازی، ظرفیت سازی، فرهنگ سازی و ترویج فرآیند کارآفرینی و به دنبال آن کارآفرینی پایدار ایفا می کند. مقاله حاضر که به شیوه کتابخانه ای تهیه شده با هدف بررسی توسعه آموزش عالی کشاورزی و نقش کارآفرینی پایدار در این زمینه انجام شده است. این مقاله در ابتدا به بررسی نقش آموزش عالی در توسعه، مروری بر کارآفرینی پایدار و تعاریف آن و سپس توسعه آموزش عالی در کشاورزی و نقش کارآفرینی پایدار میپردازد. در نهایت ضمن بررسی چالشهای آموزش عالی کشاورزی راهکارهایی جهت توسعه کارآفرینی پایدار در نظام آموزش عالی کشاورزی بیان میکند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723120160521Strategic Analysis of Agricultural Entrepreneurial Cooperative
Formation in Kermanshah Provinceتحلیل راهبردی تشکیل تعاونی کارآفرینان کشاورزی در استان کرمانشاه7995292310.22069/jead.2016.2923FAکیومرث زرافشانیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه0000-0002-2574-6197لیدا شرفیدانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاهشهپر گراوندیدکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاهبیان ریحانی فردانشجوی کارشناسیارشد کارآفرینی، دانشگاه تهرانخدیجه مرادیدکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاهJournal Article20160421Abstract1<br />The purpose of this feasibility study was to determine potential of establishing<br />agricultural entrepreneurial cooperative using SWOT analysis. The population<br />comprised of entrepreneurs and specialist in the field of agriculture (N=28). Data<br />was collected using interview and structured questionnaire. The content analysis of<br />data revealed that opportunities for establishing agricultural entrepreneurial<br />cooperatives are: “the existence of annual entrepreneurship exhibitions and fairs”,<br />“using low interest loans”, and “a high rate of job seekers in agriculture”. The<br />threats included: “lack of effective management in related offices”, “Beurocracy in<br />agricultural production market”, and “weak national policies related to producers,<br />entrepreneurs, and entrepreneurship”. The strength included: “entrepreneurs’<br />demand for marketing”, “distribution, and exports of agricultural production,<br />promoting safe food by entrepreneurs”, and “diversity of entrepreneurial activities<br />in agriculture”. Finally, weaknesses included: “lack of cooperation from<br />management panel in the cooperative”, “lack of monitoring by responsible parties”,<br />and “negative attitude of entrepreneurs towards cooperatives”. The best strategy<br />recommended for cooperative formation lies in conservative area (WO). This<br />means that although there are weaknesses, there are appropriate opportunities in<br />establishing entrepreneurial cooperatives.<br /><br /> هدف کلی این مطالعه، امکانسنجی تشکیل تعاونی کارآفرینان در استان کرمانشاه با بهره­گیری از روش SWOT است. جامعه مورد مطالعه تحقیق را کارآفرینان و کارشناسان استان کرمانشاه تشکیل دادند (28=N). داده­ها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شد. تحلیل محتوای مصاحبه­ها نتایج نشان داد که مهم­ترین فرصت­های ایجاد شده برای تشکیل تعاونی کارآفرینان "وجود نمایشگاه­ها و جشنوارههای سالیانه کارآفرینان در کشور"، "امکان بهره­گیری از تسهیلات ویژه و کم بهره دولتی" و "آمار بالای دانش آموختگان جویای کار در بخش کشاورزی" و مهم­ترین تهدیدها "پارتی­بازی و ضعف مدیریت در ادارات مربوطه"، "رانت بازی در بازار محصولات کشاورزی" و "ضعف سیاستگذاری­های ملی در خصوص تولیدکنندگان، کارآفرینان و کارآفرینی" هستند. همچنین "تقاضای کارآفرینان برای بازاریابی، توزیع و صادرات محصولات مختلف کشاورزی"، "ایجاد امنیت غذای سالم در جامعه توسط کارآفرینان" و "تنوع کاری فعالیت­های کارآفرینان در بخش کشاورزی" بهعنوان مهمترین نقاط قوت و "احتمال عدم همکاری اعضای هیأت مدیره تعاونی"، "عدم نظارت دستگاه متولی بر فعالیت تعاونی" و "دید منفی کارآفرینان نسبت به تعاونی" بهعنوان مهم­ترین نقاط ضعف شناسایی شدند. علاوهبر این، نتایج حاکی از آن است که تحلیل راهبردی تشکیل تعاونی کارآفرینان در ناحیه راهبرد محافظه کارانه (WO) قرار دارد. این نشان دهنده آن است که با وجود نقاط ضعفی که بر سر راه تشکیل این تعاونی وجود دارد، فرصت­های مناسبی نیز برای تشکیل تعاونی کارآفرینان فراهم است. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723120160521Study of Implementing the Research Projects Results of plant production performed in AREEO During 2001-2011:the Researchers' Opinionبررسی میزان بهکارگیری نتایج طرحهای تحقیقاتی حوزه تولیدات گیاهی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی97119292410.22069/jead.2016.2924FAعلیرضا بهمنآبادیعضو هیات علمی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.Journal Article20160508Abstract<br />Annually more than 700 research projects are conducted by Agricultural<br />Research, Extension and Education Organization (AREEO) researchers in the<br />area of plant productions. However, there is no factual information about the<br />effective and practical use and implementation of their findings. The present<br />research aims to assess the number of research projects whose findings have been<br />utilized in practice, as viewed by the project managers. To achieve this goal,<br />questionnaires were sent to a sample of 365 research project managers from a pool<br />of 7754 projects completed during 2001-2011. The response rate to the<br />questionnaires was 50% (185). The findings of this study show that the results of<br />only one third of research projects were used in practice. About 87% of the<br />respondents also believed that the projects had been defined and carried out<br />according to a set of pre-determined organizational priorities. The study also<br />indicates that the main reasons for the implementation of plan production research<br />findings include necessity, applicability, and understandability of the findings for<br />the target audience. Among the barriers for the implementation of research project<br />findings are the lack of coordination between research and extension sectors, The<br />AREEO’s inappropriate policy decisions and financial constraints.<br /><br /> سالانه بیش از 700 طرح تحقیقاتی در حوزه تولیدات گیاهی توسط محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در کشور اجرا میشود. با این حال تصور دقیقی در مورد میزان عملیاتی شدن نتایج این طرحها وجود ندارد. این مطالعه تلاش کرده است تا با استفاده از نظرات مجریان این طرحها مشخص نماید چه تعداد از طرحها به مرحله اجرا میرسد. بدین منظور برای مجریان 365 گزارش نهایی طرحهای تحقیقاتی حوزه تولیدات گیاهی که از میان حدود 7754 گزارش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بود پرسشنامهای تهیه و ارسال گردید. از این تعداد 185 پرسشنامه تکمیل و بازگشت داده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد نتایج حدود یک سوم از طرحهای تحقیقاتی به مرحله بهرهبرداری رسیده است. همچنین حدود 87 درصد از پاسخدهندگان اذعان داشتهاند که طرحهای آنان مبتنی بر اولویتهای از پیش تعیین شده بوده است. برابر نتایج بهدست آمده از این پژوهش دلایل عمده عملیاتی شدن این طرحها نیازمندی، کاربردی بودن و ملموس بودن نتایج برای جامعه مخاطب بوده است. از سوی دیگر ناهماهنگی میان بخش تحقیق و ترویج، سیاستگذاریهای نادرست سازمان، و کمبود اعتبارات از جمله مهمترین دلایل اجرایی نشدن نتایج طرحها قلمداد شده است.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723120160521Entrepreneurial opportunities in Livestock production in Kermanshah provinceفرصتهای کارآفرینی در بخش تولیدات دامی استان کرمانشاه121136292510.22069/jead.2016.2925FAغلامحسین حسینی نیاعضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراناحمد یعقوبی فرانیعضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینامهدی ثالثیکارشناس ارشد کارآفرینیJournal Article20160525ﻧﺸﺮﯾﻪکﺎرآﻓﺮﯾﻨی در کﺸﺎورزی)3(، ﺷﻤﺎره )1(ﺑﻬﺎر1395<br />136<br />Journal of Entrepreneurship in Agriculture Vol. 3 (1), 2016<br />http://jead.gau.ac.ir<br />Entrepreneurial opportunities in Livestock production in<br />Kermanshah province<br />*Gh. Hosseininia1, A. Yaghoubi Farani2 and M. Salesi3<br />1Assistant Prof., Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran,<br />2Assistant Prof., Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan,<br />3M.Sc. in Entrepreneurship Management<br />Received: 29/4/2016 ; Accepted: 27/5/2016<br />Abstract2<br />Recognizing opportunities is an essential component in entrepreneurship and its<br />process. In many definitions of entrepreneurship, it is significantly focused on<br />opportunity recognition as an important step in entrepreneurship development.<br />Also ability to find opportunities is one of the entrepreneur’s characteristics that<br />entrepreneurship process may not be possible without that. Accordingly, much of<br />entrepreneurship studies and literature devoted to this topic and opportunity<br />recognition has become one of the threads engaging in entrepreneurship research.<br />Agriculture and its sub sectors like livestock production is one of the economic<br />sector that entrepreneurs paid less attention to it, during last decades, because of<br />urban growth based on industrial production. On this basis and because of the long<br />history of farming activities in the country, this research focused on<br />entrepreneurship opportunities related to livestock production and services based<br />on the capacities in Kermanshah province. Based on the survey findings through<br />qualitative methodologies with 36 participants, Entrepreneurial opportunities in<br />livestock sub sectors were classified into 18 categories like Fattening cattle, dairy<br />cattle breeding, animal feed production, livestock production, organic livestock<br />production, leather goods, silk worm breeding, production and sales of livestock<br />and poultry, production of honey products. After that, based on participants’ point<br />of view, best business opportunities in each category were found by considering<br />capital, demand and market trends.<br /><br />در تعاریف کارآفرینی به طور فراوانی بر تشخیص فرصت به عنوان مهمترین گام در فرایند کارآفرینی تمرکز شده است. همچنین توانایی تشخیص فرصت را میتوان به عنوان یکی از ویژگیهای کارآفرینان دانست. بر همین اساس بخش عمدهای از مطالعات کارآفرینی به این موضوع اختصاص یافته و شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در بخشهای مختلف به یکی از موضوعات جذاب در تحقیقات کارآفرینی تبدیل شده است. بخش کشاورزی و زیر بخشهای آن از جمله امور دام از بخشهای اقتصادی است که در دهههای اخیر با شتاب نسبی رشد مناطق شهری بر پایه تولیدات صنعتی، کمتر مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته و فرصتهای موجود در آن مورد شناسایی قرار نگرفته است. بر این مبنا در این تحقیق پس از تبیین مقوله فرصت و فرصت شناسی، به ارائه فرصتهای کارآفرینانه در زیر بخش امور دام و صنایع و خدمات وابسته با تأکید بر ظرفیتهای این بخش در استان کرمانشاه پرداخته شده است. بر مبنای یافتههای بخش پیمایشی تحقیق که با رویکرد کیفی با بهرهگیری از نظرات 36 نفر از کارآفرینان و آگاهان به این بخش انجام شد، فرصتهای کارآفرینانه در این بخش در هجده طبقه کلی قرار گرفت که برخی از مهمترین آنها عبارتاند از: پرواربندی دام، پرورش دامهای شیری، تولید محصولات لبنی، تولید خوراک دام، تولید محصولات دامی ارگانیک، محصولات چرم، پرورش و تولید کرم ابریشم، تولید و فروش تجهیزات دام و طیور، تولید محصولات عسلی. در گام بعد با مراجعه به نمونههای تحقیق، فرصتهای کسبوکار در هر یک از طبقات با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر سرمایه، تقاضا و روندهای بازار شناسایی شد.