دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09729220220723Modeling Influential Components on Creating Entrepreneurial Opportunities in Handicrafts: Application of Analytical Networking Analysis (ANP)مدلسازی مؤلفههای تأثیرگذار بر خلق فرصتهای کارآفرینانه در صنایع دستی: کاربرد تحلیل شبکهای (ANP)118604410.22069/jead.2022.19264.1504FAمحدثه مطهریدانشجوی دکترای کارآفرینی ،دانشگاه آزاد علی آباد کتول،علی آباد کتول،ایرانسید محمدرضا حسینیاستادیار، گروه اقتصاد، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانروح اله سمیعیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران0000-0002-8117-6723مجید اشرفیاستادیار، گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانJournal Article20210725Although opportunity identification is a prerequisite for entrepreneurial development in any field and without it, entrepreneurial activity does not occur, but it is necessary to identify the factors affecting the development of entrepreneurial opportunities in order to make the necessary policy to take advantage of them. Despite its many capabilities, the handicrafts sector has not yet been considered in terms of factors affecting its entrepreneurial opportunities. Therefore, the main purpose of this study is to presenting an analytical model of components affecting the creation of entrepreneurial opportunities, which has been done on a case study in the handicrafts sector of Golestan province. The research method in this study is mixed (quantitative and qualitative). First, in the quality section, 5criteria and 22sub-criteria affecting the creation of entrepreneurial opportunities in handicrafts were identified based on the opinion of 20 experts and senior experts in entrepreneurship and handicrafts who were selected by snowball sampling method. Then, in the quantitative section, by sampling 171 handicraft activists in Golestan province, the criteria and sub-criteria identified in the first stage were ranked using ANP. The results showed that the sub-criteria of tax laws and regulations, new methods and approaches of handicraft production and upgrading the culture of handicraft education have the most impact and the sub-criteria of social capital, export and product application have the least impact on creating entrepreneurial opportunities in handicrafts, respectively. Examining the total score indicates that social and cultural criteria are more important than other criteria in creating entrepreneurial opportunities for handicraftsاگرچه شناسایی فرصت، لازمه توسعه کارآفرینی در یک حوزه محسوب میشود و بدون آن، فعالیت کارآفرینانه رخ نمیدهد، ولی لازم است عوامل موثر بر توسعه فرصتهای کارآفرینانه شناسایی شود تا بتوان سیاستگذاری لازم برای بهرهبرداری از آنها را انجام داد. بخش صنایع دستی علیرغم قابلیتهای فراوان تاکنون در زمینه عوامل تأثیرگذار بر فرصتهای کارآفرینانه آن مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل تحلیلی مؤلفههای تأثیرگذار بر خلق فرصتهای کارآفرینانه است که به صورت موردی در بخش صنایع دستی استان گلستان انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. ابتدا در بخش کیفی 5 معیار و 22 زیرمعیار تأثیرگذار بر خلق فرصتهای کارآفرینانه در صنایع دستی بر اساس نظر 20 نفر از خبرگان و کارشناسان ارشد کارآفرینی و صنایع دستی که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، شناسایی شد. سپس در بخش کمی، با نمونهگیری از 171 نفر از فعالان صنایع دستی در استان گلستان، معیارها و زیرمعیارهای شناسایی شده در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل شبکهای رتبهبندی شد. نتایج نشان داد که زیرمعیارِهای قوانین و مقررات مالیاتی، روشها و رویکردهای جدید تولید صنایع دستی و ارتقاء سطح فرهنگ آموزش صنایع دستی به ترتیب بیشترین تأثیر و زیرمعیارهای سرمایه اجتماعی، صادرات و کاربردی کردن محصول به ترتیب کمترین تأثیر را بر خلق فرصتهای کارآفرینانه در صنایع دستی دارند. بررسی مجموع امتیازات بیانگر این است که معیار اجتماعی و فرهنگی در خلق فرصتهای کارآفرینانه صنایع دستی اهمیت بیشتری از سایر معیارها دارد.https://jead.gau.ac.ir/article_6044_74c6f59251935722b7fcaca9a17d07a1.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09729220220723An Explanation of the Entrepreneurial Ecosystem Model in the Context of Agricultural Higher Education System in Iranتبیین مدل اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی در ایران1936604610.22069/jead.2022.19681.1544FAزهره معتمدی نیاگروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران،سید حمید موحد محمدیاستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایرانحسین مهدیزادهاستادیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانJournal Article20211113considering the lack of experience in the agriculture sector of Iran for developing such ecosystems, it is possible to benefit from the experiences and knowledge of pioneering entrepreneurial sectors to develop the appropriate entrepreneurial ecosystem model in the context of the country’s agricultural higher education system. This study aims at explaining the entrepreneurial ecosystem model in the context of the agricultural higher education system in Iran, and is considered field research in terms of data collection, non-experimental in terms of controlling the variables, applied research in terms of purpose, and exploratory sequential mixed method research (qualitative-quantitative) in terms of methodology. In the qualitative section using purposeful sampling, the viewpoints of 15 startup experts were analyzed. In the quantitative section, the statistical population consisted of 1800 startup activists in Iran. Using the Cochran formula, a sample including 286 individuals was selected randomly. For data analysis, SPSS22 and AMOS24 software and frequency statistic in the descriptive section, and confirmatory factor analysis in the inferential section were used. According to the findings of the qualitative section, the component of human capital had the highest number of codes, followed by policy, socio-cultural, support, market development and financial-economic components, respectively. According to the findings of the quantitative section, support, human capital, policy, market development, socio-cultural and financial-economic components were respectively found important to entrepreneurial ecosystem growth in the context of the agricultural higher education system of Iran.نظر به تجربه اندک بخش کشاورزی کشور برای توسعه اکوسیستم این بخش می توان از آموزه ها و تجربههای بخش های پیشگام کارآفرینی به منظور توسعه مدل مناسب اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی کشور بهره برد. این تحقیق با هدف تبیین مدل اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی در ایران انجام شد که از منظر گردآوری داده ها از نوع میدانی، از منظر کنترل متغیرها از نوع غیرآزمایشی، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش جزء تحقیقات آمیخته اکتشافی متوالی (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند دیدگاه 15 نفر از خبرگان حوزه کسب وکارهای نوپا تحلیل گردید. در بخش کمی جامعه آماری 1800 نفر از فعالان استارت آپی کشور بودند. با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم 286 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS22 و AMOS24 و آماره فراوانی در بخش توصیفی و تحلیل عامل تاییدی در بخش استنباطی استفاده شد. مطابق یافته های بخش کیفی مؤلفه سرمایه انسانی بیشترین کدها را به خود اختصاص داد و مؤلفه های سیاستگذاری، فرهنگی اجتماعی، حمایتی پشتیبانی، توسعه بازار و مالی اقتصادی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند. مطابق یافته های بخش کمی مؤلفه های حمایتی پشتیبانی، سرمایه انسانی، سیاستگذاری، توسعه بازار، فرهنگی اجتماعی و مالی اقتصادی بهترتیب در رشد اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی ایران اهمیت داشتند.https://jead.gau.ac.ir/article_6046_8169fddd012b9734f7e4c048e2ddade2.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09729220220723Physical and environmental constraints of entrepreneurship in the villages surrounding the border and Hamoon International Wetland (The study of District Ghorghori, Hirmand County)محدودیت های کالبدی و زیست محیطی کارآفرینی در روستاهای پیرامونی مرز و تالاب بینالمللی هامون (مورد مطالعه: بخش قرقری، شهرستان هیرمند)3758604810.22069/jead.2022.19746.1552FAمحسن سندگلکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران.صادق اصغری لفمجانیدانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران،غریب فاضل نیادانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران.محمد پیرانیکارشناسارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران0009-0002-3262-0717Journal Article20220227Due to their existential, functional and structural nature, rural communities are closely related to their surrounding environment. Many features of their surrounding environment lead to the development of entrepreneurship and strengthen the rural economy, and some other features limit the development of entrepreneurship and delay economic progress. Considering the effects of physical and environmental constraints on entrepreneurial development in the villages Surrounding the border and Hamoon International Wetland, the aim of this research was to analyze the effects of these constraints in the villages of Ghorghori District of Hirmand County. This research is of descriptive-analytical type in which the documentary method has been used to review the records and explain the problem and the survey method (with interview tools and completing a questionnaire) has been applied to collect the required data at the village level. The statistical population of the study includes the head of households living in the study area. According to the number of households living in the study area (3492 households) and the use of Cochran's formula, 348 samples were calculated to complete the research questionnaires. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistical methods, ARAS model and SPSS, Choice Expert and ArcGIS software. The results of ARAS model in examining the severity of entrepreneurial constraints in the studied villages show that physical constraints in 58.6% of villages and environmental constraints in 68.9% of villages are severe or very severe.جوامع روستایی ارتباط تنگاتنگی با محیط پیرامون خود دارند که بسیاری از ویژگیهای آنها منجر به توسعه کارآفرینی و تقویت اقتصاد روستایی میگردد و بعضی دیگر، توسعه کارآفرینی را با محدودیت مواجه ساخته، پیشرفت اقتصادی را به تأخیر می-اندازند. با توجه به اثرات محدودیتهای کالبدی و زیستمحیطی بر توسعه کارآفرینی در روستاهای پیرامونی مرز و تالاب بینالمللی هامون، هدف پژوهش حاضر، تحلیل اثرات این محدودیتها در روستاهای بخش قرقری شهرستان هیرمند میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن از روش اسنادی برای بررسی سوابق و تبیین مسئله و از روش پیمایشی (با ابزار مصاحبه و تکمیل پرسشنامه) برای جمعآوری دادههای مورد نیاز در سطح روستا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل سرپرستان خانوارهای ساکن در محدوده موردمطالعه میباشد که با توجه به تعداد خانوارهای ساکن در محدوده موردمطالعه و استفاده از فرمول کوکران، تعداد 348 نمونه برای تکمیل پرسشنامههای تحقیق محاسبه گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی، مدل ARAS و نرمافزارهای SPSS، Choice Expert و ArcGIS انجام گردیده است. نتایج مدل ARAS در بررسی شدت محدودیتهای کارآفرینی در روستاهای موردمطالعه نشان میدهد که محدودیتهای کالبدی در 6/58 درصد از روستاها و محدودیتهای زیستمحیطی نیز در 9/68 درصد از روستاها در سطح شدید یا بسیار شدید میباشد. همچنین بر اساس نتایج آزمون فریدمن، محدودیتهای ناشی از وجود دیوار مرزی با میانگین 487/0 و محدودیت دسترسی به منابع آب با میانگین 393/0 به ترتیب بالاترین محدودیتهای کالبدی و زیستمحیطی را در بین محدودیتهای متنوع در هر بعد به خود اختصاص میدهند.https://jead.gau.ac.ir/article_6048_e1ea421d8c4172ecee5835d85b230379.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09729220220723A model for revitalizing small and medium-sized rural businesses have been seen in the covid-19 crisis
(case study: rural businesses of kermanshah province)الگوی احیاء کسبوکارهای کوچک و متوسط روستایی آسیبدیده در بحران کووید 19 (مورد مطالعه: کسبوکارهای روستایی استان کرمانشاه)5978604910.22069/jead.2022.19757.1553FAخدیجه عزیزیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0003-0811-593xمهدی حسین پوراستادیار ، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0002-6800-402Xمحمد جواد جمشیدیاستادیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20211217The Covid 19 virus pandemic (Corona) has not only affected public health, but has caused a major recession in the world. In addition to the consequences of the Corona virus, the Iranian economy is also facing the pressure of sanctions and is experiencing these two factors simultaneously. More importantly, businesses have not been immune to the virus. Kermanshah province with high unemployment is at risk of damage to rural businesses. Therefore, the present study seeks to provide a model for the revitalization of small and medium-sized rural businesses affected by the Covid 19 crisis, which has been conducted in rural businesses in Kermanshah province. Experts of the Jihad Agricultural Organization of the province and professors of Razi University have formed the statistical population of this study who were selected by purposive sampling and snowball method. Semi-structured interview method was used to collect research data in the qualitative part and survey method was used in the quantitative part. The data collection process continued until the theoretical saturation of the available information Qualitative analysis of the data was performed by Max Kyoda software and by analyzing 15 interviews, a total of 45 codes were identified. The data were analyzed in four main categories: financial - facility, service - support, business empowerment and market summary. The two factors of finance - facilities and services - support empower the business, and this in turn can be a factor in creating decisions with a focus on customer, market and marketing. In the quantitative part, the results of Friedman prioritization test showed that for the rehabilitation of damaged rural units in Kermanshah province, respectively, financial-facility factors (3.43), empowerment- resilience (2.73), support-services (2.40) and market factors (1.43) had a higher priority.<br /> همه ­گیری ویروس کووید ۱۹ (کرونا)، نه تنها بر سلامت همگانی اثر داشته، بلکه موجب رکود اقتصادی زیادی در جهان شده است. اقتصاد ایران در کنار تبعات ویروس کرونا فشار تحریم را نیز تحمل کرده و این دو عامل را هم­زمان با هم تجربه می­کند. مهم­تر آن­که کسب ­وکارها نیز از آسیب­های این ویروس در امان نبوده­ اند. استان کرمانشاه با آمار بالای بیکاری در معرض تهدید ناشی از آسیب کسب ­وکارهای روستایی قرار دارد؛ لذا پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی احیای کسب­ وکارهای کوچک و متوسط روستایی آسیب­دیده در بحران کووید 19 با تمرکز بر کسب­ وکارهای روستایی استان کرمانشاه می­باشد. جامعه آماری این پژوهش به شیوه نمونه ­گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شده­اند و شامل کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان و اساتید دانشگاه رازی می­باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، آمیخته اکتشافی و از نظر روش پژوهش، ترکیبی از دو روش تحلیل محتوای کیفی و توصیفی می­باشد. برای گردآوری داد­ه­ های پژوهش در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمهساختارمند و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. حاصل تجزیه و تحلیل داده ­ها در چهار مقوله اصلی مالی- تسهیلاتی، خدماتی- حمایتی، توانمند­سازی کسب ­وکار و بازار خلاصه شد. دو عامل، مالی - تسهیلاتی و خدماتی- حمایتی موجب توانمند­سازی کسب­ وکارشده و این عامل به نوبه خود میتواند منجر به زمینه­ سازی برای اخذ تصمیم­هایی با محوریت مشتری، بازار و بازاریابی باشد. نتایج آزمون فریدمن عوامل را به صورت مالی- تسهیلاتی (43/3)، توانمند­سازی کسب­وکار (73/2)، حمایتی- خدماتی (40/2) و عوامل بازار (43/1) اولویت­بندی کرد.https://jead.gau.ac.ir/article_6049_4393848872efa50a0907b8f1be2760d2.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09729220220723Assessing Entrepreneurial Capabilities Among Family Business Ownersبررسی قابلیت های کارآفرینانه در بین مالکان کسب وکارهای خانوادگی7994605010.22069/jead.2022.19832.1564FAسید ناصر مقدس نیکودانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایرانهادی ثنایی پوراستادیار ، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، گنبد، گنبد کاووس، ایرانروح اله سمیعیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران0000-0002-8117-6723عبدالحسین کرمپوراستادیار، گروه مدیریت،واحد شیراز,دانشگاه شیراز,شیراز,ایرانJournal Article20220110The main purpose of this study is to assess the entrepreneurial capabilities among family business owners with a background of operating in the international market. The target population consists of all builders and mass builders of the construction industry in Tehran province with internationally active family businesses, from which 70 persons were randomly selected as a sample. The research instrument was a standard questionnaire measuring the personality traits of Iranian entrepreneurs Kordanij et al. (2007) with 95 items on a Likert scale. Calculation of Cronbach's alpha coefficient for the components used in the research questionnaire showed an acceptable level of reliability of the research tool. Data analysis was performed using SPSS26 statistical software. Findings showed that the respondents of this study due to age, as well as work experience in the international market and higher education were at a desirable level of entrepreneurship, especially in the field of internal locus of control, need for achievement, risk-taking propensity and flow notion. On the other hand, the results showed that the level of respondents' enjoyment of the components of challenge, utopism and operationalism were at a lower level than the others. Overall, the results showed that the general level of entrepreneurial capability of 35.4% of the respondents was estimated as in favorable level. These results imply the importance of having entrepreneurial capabilities at the desired level for family business owners, which needs to be considered in the programs of the ministries in charge of business development for providing relevant training.هدف اصلی این تحقیق ارزیابی قابلیتهای کارآفرینانه در بین مالکان کسبوکارهای خانوادگی است با سابقه فعالیت در بازار بینالمللی است .جامعه آماری عبارت است از کلیه سازندگان و انبوهسازان صنعت ساختمان در استان تهران دارای کسبوکارهای خانوادگی فعال در سطح بینالمللی، که از بین آنها 70 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه استاندارد سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی کردنائیج و همکاران (1386) با 95 گویه و در مقیاس لیکرت بود. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه-های مورد استفاده در پرسشنامه تحقیق نشانگر سطح قابل قبول پایایی ابزار تحقیق بود. تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری SPSS26 انجام شد. یافتهها نشان داد که پاسخگویان این تحقیق به علت سابقه سنی، همچنین سابقه کار و فعالیت در بازار بینالملل و سطح تحصیلات بالا، در سطح مطلوبی از قابلیت کارآفرینی به ویژه در زمینه مرکز کنترل درونی، نیاز به موفقیت بیشتر، ریسکپذیری متعادل و سلاست فکری قرار دارند. از طرفی، نتایج نشان داد که سطح برخورداری پاسخگویان از مؤلفههای چالشطلبی، رویاپردازی و عملگرایی در کمترین حد نسبت به بقیه قرار داشته است. به طور کلی نتایج نشان داد که وضعیت کلی قابلیت کارآفرینانه 86/32 درصد پاسخگویان در سطح مطلوب میباشد. این نتایج بیانگر اهمیت برخورداری از قابلیتهای کارآفرینانه در سطح مطلوب برای مالکان کسب-وکارهای خانوادگی است که لازم است در برنامههای وزاتخانههای متولی توسعه کسبوکار، ارائه آموزش مرتبط مورد توجه قرار گیرد.https://jead.gau.ac.ir/article_6050_fb54e897f3612ffebeb31509b01d6de5.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09729220220723Analysis of the innovative behavior in students of Sari Agricultural Collegeواکاوی رفتار نوآورانه دانشجویان آموزشکده کشاورزی شهرستان ساری95112605210.22069/jead.2022.20248.1600FAفاطمه سلیلیکارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانامیر احمدپوردانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانمحمدرضا شهرکیکارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، ایران0000-0001-9559-1787Journal Article20220524The present study examines the innovative behavior of students of agricultural schools in Sari city in Mazandaran province. This is a descriptive-survey study. The statistical population was composed of 433 students, out of which 206 students were selected on the basis of Krejcie and Morgan table. The research tool was a researcher-made questionnaire in which innovative behavior was measured by 32 items in the form of three dimensions of idea discovery, idea creation and idea support. Descriptive and inferential statistical methods were used in SPSS21. The results showed that there is a positive and significant relationship between different dimensions of innovative behavior at the level of 99% confidence. Findings indicate that there is a positive and significant relationship between innovative behavior and students' semester. Comparison of innovative behavior of students in different groups showed that innovative behavior in the groups of gender, level of education, having a job, having a history of innovation and entrepreneurship, as well as different fields of study, had a significant difference. According to the results, it is suggested that educational centers, including institutions and centers of higher education, by providing educational facilities and infrastructure to provide the ground for the production of ideas to pave the way for the development and strengthening of entrepreneurial culture. It is suggested that educational centers, including institutions and higher education centers, by providing educational facilities and infrastructure, supply the ground for creating and developing ideas for students, in order to strengthen and expand the entrepreneurial culture.تحقیق حاضر به بررسی رفتار نوآورانۀ دانشجویان آموزشکدۀ کشاورزی شهرستان ساری در استان مازندران پراخته است. این تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و جامعۀ آماری آن را 433 نفر تشکیل دادهاند. به طوری که 206 نفر از آنها بر مبنی جدول کرجسی مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق پرسشنامه محققساخته بود که رفتار نوآورانه در آن با 32 گویه در قالب سه بعد کشف ایده، خلق ایده و پشتیبانی ایده، سنجش شد. پس از جمعآوری و دستهبندی دادهها، از روش آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار SPSS21 جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بین ابعاد مختلف رفتار نوآورانه در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. یافتهها حاکی از آن است، بین رفتار نوآورانه و ترم در حال تحصیل دانشجویان، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. مقایسه رفتار نوآورانه دانشجویان در گروههای مختلف نشان داد، رفتار نوآورانه در گروههای جنسیت، مقطع تحصیلی، داشتن شغل، دارا بودن سابقۀ نوآوری و کارآفرینی و همچنین رشتههای تحصیلی مختلف، تفاوت معنیداری داشته است. با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد میگردد مراکز آموزشی از جمله موسسات و مراکز آموزش عالی با در دسترس قرار دادن امکانات و زیرساختهای آموزشی زمینۀ تولید و توسعه ایده ها را برای دانشجویان فراهم نمایند تا بدینوسیله زمینه تقویت و گسترش فرهنگ کارآفرینی، هموار گردد.https://jead.gau.ac.ir/article_6052_6d37bf7806b590ef6294b9ee24c96214.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09729220220723Absorption of rural migrant workers in urban enterprises: A qualitative studyجذب نیروی کار مهاجر روستایی در کسبوکارهای شهری: یک مطالعه کیفی113132608410.22069/jead.2022.20256.1601FAغلامحسین عبداله زادهگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران0000-0002-5540-0760محمدشریف شریفزادهگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.0000-0002-7923-0225Journal Article20220617The purpose of this research was to investigate the absorption and integration of rural migrant workers in urban enterprises. This qualitative research was done by descriptive phenomenological method. Data were collected using semi-structured in-depth interviews. The statistical population of the research included rural migrant workers as well as employers and labor market participants in Gorgan. The participants were selected purposefully using convenience and snowball sampling techniques (n=24). The data collection process continued to the level of theoretical saturation and the usefulness threshold of the available information. In addition to content analysis and coding of the findings, Nvivo10 QSR software was used to classify qualitative data and codify the themes that emerged in the interviews. As a result, six conceptual clusters were drawn. A set of indicators related to the absorption of rural migrant workers in urban enterprises was identified at two levels of work environment (30 indicators) and host community (32 indicators). Also, the findings of this research showed that a set of factors at three levels: individual (20 factors), organizational or business environment (24 factors) and social or host community (18 factors) affect the absorption of rural migrant labor in urban enterprises. Therefore, it can be concluded that in addition to individual characteristics, the provision of a favorable working atmosphere as well as integration in the host community is effective in attracting rural migrant workers in urban work environments.<br /> این تحقیق با هدف بررسی جذب و تلفیق نیروی کار مهاجر روستایی در کسب­وکارهای شهری به انجام رسید. این تحقیق از نوع کیفی بوده و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل نیروی کار مهاجر روستایی و نیز کارفرمایان و دستاندرکاران بازار کار در شهر گرگان بود. نمونهگیری هدفمند به شیوه در دسترس و گلولهبرفی صورت گرفت (n=24). فرآیند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانه سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. علاوه بر تحلیل محتوا و کدگذاری یافتهها، از نرمافزارNvivo10 QSR برای طبقهبندی داده­های کیفی و کدگذاری مضامین پدیدار شده در مصاحبهها بهره گرفته شد. در نتیجه، شش خوشه مفهومی ترسیم شد. مجموعهای از نشانگرهای مرتبط با جذب نیروی کار مهاجر روستایی در کسب­وکارهای شهری، در دو سطح محیط کار (۳۰ نشانگر) و اجتماع میزبان (۳۲ نشانگر) شناسایی شد. همچنین، یافتههای این تحقیق نشان داد مجموعهای از عوامل در سه سطح فردی (۲۰ عامل)، سازمانی یا محیط کسبوکار (۲۴ عامل) و اجتماعی یا اجتماع میزبان (۱۸ عامل) بر جذب نیروی کار مهاجر روستایی در کسب­وکارهای شهری تاثیر گذارند. بنابراین، میتوان نتیجهگرفت علاوه ویژگیهای فردی، فراهمبودن محیط مساعد کاری و نیز، یکپارچگی در اجتماع میزبان برای جذب نیروی کار مهاجر روستایی در محیطهای کار شهری تاثیرگذار است.https://jead.gau.ac.ir/article_6084_dcc57b416b4a094f6a9f4669b2253a91.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09729220220723Investigating the effect of customers' knowledge and awareness on improving the sustainability of the pistachio supply chain in Iran from the experts' point of viewبررسی تأثیر دانش و آگاهی مشتریان بر بهبود پایداری زنجیره تأمین پسته در ایران از دیدگاه خبرگان133156605310.22069/jead.2022.20373.1616FAناصر سیف اللهیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،0000-0003-3084-256XJournal Article20220629Sustainable management of thesupply chain has a special place in thesupply of products to thefinal consumer.Iran's pistachio industry is also very important in providing foreign exchange and improving thecountry's trade balance.Therefore, reforming thesupply chain through theexpansion of knowledge and awareness will greatly contribute to thegreater competitiveness of this industry in theglobal market and thestability of thesupply chain.Therefore, thepresent study seeks to investigate theeffect of thelevel of knowledge and awareness of customers on improving thesustainability of thepistachio product supply chain in Iran from the experts' point of view.This research was applied interms of purpose, which was done with a mixed approach.In thequalitative stage, thestudied population included20experts of Iran's pistachio industry, who were selected through thewebsite of theIranian Pistachio Association, using thepurposeful snowball sampling method.In thequantitative stage, thestatistical population included156people from thefield of pistachio industry,130 people were determined according to Cochran'sformula and simple random sampling was used.In thequalitative part, thematic analysis method was used to identify the categories and concepts, and in thequantitative part, thestructural equation modeling method was used with SmartPLS3 software to analyze therelationships between thevariables.Based on theobtained results, in thequalitative section,55concepts were identified in theform of 6main categories. Also, theresults of thequantitative section showed that the categories of agricultural knowledge have a direct effect on processing knowledge, processing knowledge on warehousing and transportation knowledge,warehousing and transportation knowledge on marketing and distribution knowledge,marketing and distribution knowledge on support and service knowledge.Also, allthe categories, except the marketing and distribution category, which wasnot approved, have a direct impact on sustainable supplychain management.مدیریت پایدار زنجیره تأمین جایگاه ویژهای در عرضه محصولات به مصرفکننده نهایی دارد. صنعت پسته ایران نیز اهمیت زیادی در تأمین ارز و بهبود تراز تجاری کشور دارد. بنابراین اصلاح زنجیره تأمین از طریق گسترش دانش و آگاهی، به رقابتپذیری بیشتر این صنعت در بازار جهانی و پایداری زنجیره تأمین کمک شایانی خواهد کرد. از این رو، مطالعه حاضر به دنبال بررسی تأثیر سطح دانش و آگاهی مشتریان بر بهبود پایداری زنجیره تأمین محصول پسته در ایران از دیدگاه خبرگان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بود که با رویکرد آمیخته انجام شده است. در مرحله کیفی جامعه مورد مطالعه شامل 20 نفر از خبرگان صنعت پسته ایران بودند که از طریق سایت انجمن پسته ایران، به روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، شامل 156 نفر ازفعالان حوزه صنعت پسته بودند که طبق فرمول کوکران 130 نفر تعیین و برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. در بخش کیفی برای شناسایی مقولهها و مفاهیم از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی برای تحلیل روابط متغیرها از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزارSmartPLS3 استفاده شده است. براساس نتایج بهدست آمده، دربخش کیفی 55مفهوم در قالب 6مقوله اصلی شناسایی شدند. همچنین نتایج بخش کمی نشان دادند که مقولههای دانش کشاورزی بردانش فرآوری، دانش فرآوری بر دانش انبارداری وحمل، دانش انبارداری وحمل بر دانش بازاریابی و توزیع،دانش بازاریابی و توزیع بردانش پشتیبانی و خدمات تأثیرمستقیم دارند.همچنین همه مقولهها بهجز مقوله بازاریابی و توزیع که موردتأیید قرار نگرفت، برمدیریت زنجیره تأمین پایدار تأثیرمستقیم دارند.https://jead.gau.ac.ir/article_6053_218505de52c10b6ff56fe0feda8ff618.pdf