دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728320211122Qualitative analysis of job preferences and training of job skills in agricultural educationواکاوی کیفی ترجیحات شغلی وآموزش مهارت های شغلی در آموزش های کشاورزی118581310.22069/jead.2021.19589.1537FAهمایون مرادنژادیدانشیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.0000-0001-9182-0693Journal Article20211013The purpose of this study was to investigate the concept of job and its characteristics and provide a suitable solution for employment of students in the Faculty of Agriculture, Ilam University. Qualitative research methodology and among the qualitative methods, phenomenological method has been used. Participants in the study were 30 agricultural students & faculty members of Ilam University who were purposefully selected and studied. Data collection tool was semi-structured interview. The criterion for the end of sampling was saturation data theoretical. Data analysis was performed using coding and categorization and using MAX-QDA software version 12. To confirm the validity and reliability of the findings, reliability (accuracy of the findings from the perspective of the researcher and participants) were used. The results showed that the preferred job of most of the students participating in the research was government. Also, from the students' point of view, the economic characteristics of the job were more important to them than other characteristics of the job. The results also showed that students need to learn business skills, entrepreneurial psychological skills, success skills, and specialized and applied skills to choose a job. It is suggested that business-related training and job opportunities be taken seriously and carefully in students' curricula. Also, a job counseling center should be set up at Ilam University.این پژوهش باهدف واکاوی کیفی ترجیحات شغلی و آموزش مهارتهای شغلی در آموزشهای کشاورزی و ارائه راهکارهای مناسب برای اشتغال پذیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی بوده و بهطور مشخص از میان روشهای کیفی از روش پدیدارشناسی بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان در پژوهش تعداد 30 نفر از دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه ایلام بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند بوده است. ملاک پایان نمونهگیری ، اشباع نظری دادهها بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری و مقولهبندی و استفاده از نرمافزار MAX-QDA نسخه 12 انجام شد. برای تأیید روایی و پایایی یافتهها از قابلیت اعتماد (دقیق بودن یافتهها از منظر پژوهشگر و مشارکتکنندگان پژوهش) استفاده شد. نتایج نشان داد که شغل دلخواه بیشتر دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش، دولتی بوده است. همچنین از دیدگاه دانشجویان مشارکت کنندگان در پژوهش، ویژگی اقتصادی شغل بیشتر از سایر ویژگی ها شغل برای آنها اهمیت داشته است. نتایج نشان داد که دانشجویان برای انتخاب شغل به آموزش مهارتهای کسبوکار، مهارتهای روانشناختی کارآفرینانه، مهارتهای موفقیت و مهارتهای تخصصی و کاربردی رشته نیاز دارند. پیشنهاد میشود آموزشهای مرتبط با حوزه کسبوکار و آشنایی با فرصتهای شغلی، بهطور جدی و حسابشده در برنامههای درسی دانشجویان قرار گیرد. همچنین مرکز مشاوره شغلی در دانشگاه ایلام راهاندازی شود.https://jead.gau.ac.ir/article_5813_0325d6aea22205f23bd295701823afea.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728320211122Identifying the components of smart sustainable development in the field of urban managementشناسایی مولفههای توسعه پایدار هوشمند در حوزه مدیریت شهری1934581510.22069/jead.2021.19229.1498FAعلیرضا فداییدانشجوی دکتری، رشته کارآفرینی، گرایش سازمانی، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.محمدباقر گرجیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.روح اله سمیعیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانJournal Article20210613Smart sustainable development is considered as a solution to urban development problems that aims to plan to achieve sustainable urban development. Therefore, the purpose of this study is to identify the components and indicators of smart sustainable development in the field of urban management. This research is based on the paradigm of interpretiveism and with inductive approach. The present study is exploratory in nature and in terms of purpose, it is a developmental research that has been done in a mixed way. The method of data collection in this research was through library studies as well as field method. The interviewees were 30 people including academic experts in the fields of management and entrepreneurship, organizational experts and senior managers in the field of urban management in Gorgan Municipality, who were selected by purposive sampling and snowball method. The findings of this study showed four dimensions in the form of 12 components and 46 indicators. The dimension of intelligent economy has four components of "entrepreneurial economy", "competitive economy", "productive economy" and "efficient economy", the dimension of intelligent society has two components of "prudent society" and "smart society", the dimension of intelligent environment has four components of "sustainability", "Efficiency", "green cities" and "efficient infrastructure", and the dimension of intelligent management are also two components of "democracy" and "creative and innovative". Therefore, based on the results obtained from the research findings, it is suggested that measures based on knowledge and communication and information innovations be made to achieve sustainable smart urban development.توسعه پایدار هوشمند به عنوان یک راه حل برای مسائل توسعه شهری محسوب میشود که هدف آن برنامهریزی جهت دستیابی به توسعه پایدار شهری است. از این رو هدف از این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای توسعه پایدار هوشمند در حوزه مدیریت شهری بود. این تحقیق مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایی و با رویکرد استقرایی است. پژوهش حاضر از منظر ماهیت، اکتشافی و از منظر هدف، یک تحقیق توسعهای بوده که به صورت آمیخته انجام شده است. روش گردآوری دادهها در این تحقیق از طریق مطالعات کتابخانهای و همچنین روش میدانی بود. مصاحبهشوندگان شامل خبرگان دانشگاهی در رشتههای مدیریت و کارآفرینی، خبرگان سازمانی و مدیران عالی مرتبط در حوزه مدیریت شهری در شهرداری شهر گرگان بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند و به روش گلولهبرفی به تعداد 30 نفر انتخاب گردیدند. یافتههای این مطالعه نشاندهنده چهار بعد در قالب 12 مؤلفه و 46 شاخص بود. بعد اقتصاد هوشمند دارای چهار مؤلفه «اقتصاد کارآفرین»، «اقتصاد رقابتی»، «اقتصاد تولیدکننده» و «اقتصاد کارآمد»، بعد جامعه هوشمند دارای دو مؤلفه «جامعه مدبر» و «جامعه باهوش»، بعد محیطزیست هوشمند دارای چهار مؤلفه «پایداری»، «کارآمدی»، «شهرهای سبز» و «زیرساخت کارآمد» و بعد مدیریت هوشمند نیز دارای مؤلفه «دموکراسی» و «خلاق و نوآور» میباشند. لذا براساس نتایج بهدست آمده از یافتههای تحقیق پیشنهاد میگردد تا تمهیداتی بر اساس دانش و نوآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی جهت دستیابی به توسعه پایدار هوشمند شهری صورت پذیرد.https://jead.gau.ac.ir/article_5815_cfbf51b98383fa4d81b61934567d3bdf.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728320211122Investigating the relationship between entrepreneurial spirit and quality of work life; (the agricultural extension experts in Kermanshah Province as a case study)بررسی رابطه بین روحیه کارآفرینی و کیفیت زندگی کاری؛ (مورد مطالعه: کارشناسان ترویج کشاورزی استان کرمانشاه)3552581610.22069/jead.2021.19540.1534FAعاطفه ملکیاناستادیار ترویج کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، مجتمع آموزش عالی نهاوند (ویژه دختران)- دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمسعود برادراندانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران0009-0001-0634-7190Journal Article20210930In the evolving world, an organization can develop that equips its human resources with entrepreneurial knowledge and skills. Paying attention to the quality of work life of employees is one of the necessary conditions to develop the entrepreneurial spirit. Therefore, this study using the descriptive method investigated the relationship between entrepreneurial spirit and quality of work life. The statistical population of this research was agricultural extension experts in Kermanshah province. Data were collected with a questionnaire and a stratified random sampling method was used. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha test for entrepreneurial spirit was calculated 0.89 and for each of the factors of quality of work life including social- communication, managerial, psychological, economic- occupational, and environmental were calculated respectively (α = 0.91, 0.88, 0.89, 0.90 and 0.84). Data analysis was performed by SPSS. Findings showed that there is a positive and significant relationship between entrepreneurship spirit and quality of work life. The results also showed a correlation between psychological, managerial, social- communication, and economic- occupational factors with the entrepreneurial spirit. Another result of this study was the significant difference between the entrepreneurial spirit of experts with the field of agricultural extension and education and experts with other fields of study. Finally, the suggestions were presented to develop the entrepreneurial spirit with an emphasis on effective variables of quality of work life.در دنیای در حال تحول امروز سازمانی میتواند توسعه یابد که منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی تجهیز کند. یکی از شرایط لازم برای توسعه روحیه کارآفرینی، توجه به کیفیت زندگی کاری کارکنان میباشد. از این رو مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین روحیه کارآفرینی و کیفیت زندگی کاری با روش توصیفی پرداخت. کارشناسان ترویج کشاورزی استان کرمانشاه جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادهاند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام پذیرفت. پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از آزمون آلفای کرونباخ برای روحیه کارآفرینی 89/0 و برای هر یک از عوامل کیفیت زندگی کاری شامل: اجتماعیـ ارتباطی، مدیریتی، روانشناختی، اقتصادیـ شغلی و محیطی به ترتیب (84/0 و 90/0، 89/0، 88/0 ،91/0= α) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS انجام گردید. یافتهها نشان دادند که بین متغیر روحیه کارآفرینی با کیفیت زندگی کاری کارشناسان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج نشان از همبستگی میان عامل روانشناختی، مدیریتی، اجتماعی ـ ارتباطی و اقتصادی ـ شغلی با روحیه کارآفرینی داشت. وجود تفاوت معنیدار بین روحیه کارآفرینی کارشناسان با رشته تحصیلی ترویج و آموزش کشاورزی و کارشناسان با سایر رشتههای تحصیلی از دیگر نتایج این پژوهش بود. در پایان، پیشنهادهایی جهت توسعه روحیه کارآفرینی با تاکید بر متغیرهای موثر کیفیت زندگی کاری ارائه گردید.https://jead.gau.ac.ir/article_5816_2a59035eaf023614bf4fbf8b43513aa0.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728320211122Analyzing rural women’s entrepreneurial competences: case study of MENARID project in Kermanshah provinceتحلیل شایستگیهای کارآفرینانهی زنان روستایی هدفِ طرح منارید در کرمانشاه5372581710.22069/jead.2022.19684.1545FAسوسن نوربخشدانشجوی کارشناسی ارشد ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانلاله صالحیاستادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-1251-1524Journal Article20211115Empowering and diversifying rural household income are recognized as vital strategies to protect of natural resources and decreasing environmental degradation, which can be achieved through fostering entrepreneurial competencies among stakeholders. Accordingly, the United Nation Development Program (UNDP) and the Global Environment Facility (GEF) implemented the MENARID project to achieving this goal. One of the grate target communities of the project were rural women. However, the question of what entrepreneurial competencies have been developed in the target stakeholders has not yet been answered. Therefore, the purpose of this study was to analyzing the entrepreneurial competences of the rural women in Bilavar district, Kermanshah, Iran. 17 entrepreneurs were selected as sample using purposeful sampling method until achieving to theoretical saturation. Internal and external validity respectively were achieved using triangulation process and maximum variation technique in sample selection. Findings showed that the expanded entrepreneurial competencies could be classified into three central themes: environmental competencies, personal competencies, and resource acquisition capabilities. Finally, the relationships between the extracted triple competences were presented in the form of a theoretical model as well as suggestions were presented for fostering entrepreneurial competencies in rural women.متنوعسازی منابعِ درآمدی خانوارهای روستایی از طریق توانمندسازی آنها برای راهاندازی کسبوکارهای جدید و پرورش شایستگیهای کارآفرینانهی آن به عنوان یکی از راهبردهای حفاظت از محیط زیست شناخته شده است. بر این اساس، «دفتر عمران سازمان ملل متحد» و «تسهیلات جهانی محیط زیست» اقدام به اجرای طرح منارید با هدف تقویت توانمندیهای کارآفرینانهی روستاییان در مناطق مختلف جهان کردهاند. یکی از از گروههای هدف این طرح، زنان روستایی بخش بیلوار در استان کرمانشاه بود. اما اینکه پروژهی مذکور به توسعهی کدام شایستگیهای کارآفرینانه در جامعهی هدف نایل گشته، هنوز به روشنی پاسخ داده نشده است. از اینرو، هدف این پژوهش تحلیل شایستگیهای کارآفرینانهی زنان روستایی هدف این طرح در استان کرمانشاه بود. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 17 تن از زنان کارآفرین هدف طرح بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و از نوع ارجاع زنجیرهای تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار تجزیه و تحلیل دادهها، تکنیک تحلیل مضمون بود. روایی درونی ابزار پژوهش از طریق اعتباریابی توسط اعضا و فرآیند مثلثسازی و روایی خارجی از راه تکنیک حداکثر تنوع در انتخاب نمونهها تأیید شد. یافتهها نشان داد که شایستگیهای کارآفرینانهی زنان مورد مطالعه در سه مضمون محوری شایستگیهای محیطی، شایستگیهای فردی، و شایستگیهای کسب منابع قابل طبقهبندی هستند و هر یک از آنها، دارای مضامین سازماندهنده و پایهای دیگری میباشند. در نهایت، روابط بین شایستگیهای سهگانهی استخراج شده، در قالب یک مدل نظری ارائه شد و راهکارهای مترتب بر آن در قالب پیشنهادهایی کاربردی برای تقویت شایستگیهای کارآفرینانهی زنان روستایی ارائه گردید.https://jead.gau.ac.ir/article_5817_48aea03d44f68c57091744c5ef16d322.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728320211122Comparative Analysis of Sustainability of Larestan County`s Rural Women Entrepreneurial Activitiesواکاوی تطبیقی پایداری فعالیتهای کارآفرینانه زنان روستایی شهرستان لارستان7392581810.22069/jead.2022.19745.1551FAزهرا کریمی عملهدانش آموخته کارشناسی ارشد ، بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.مهسا فاطمیدانشیار ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-9568-9247Journal Article20211210The main purpose of this study was to compare the characteristics of members and non-member rural women in the Omid Entrepreneurship Fund of Larestan county as well as comparing the entrepreneurial activities development of these rural women before and after their membership. The research population included all rural women members of Omid Entrepreneurship Fund of Larestan county (440 individual) from the southern Fars province. According to the formula, the sample size was estimated 108 members. According to the stratified random sampling method, the respondents were selected from two groups of members (111) and non-members (105) and, finally 216 rural women were studied. This descriptive study was accomplished using survey in order to collect the required data through a questionnaire. The face validity and reliability of the questionnaire were conformed by the three professors of the Department of Agricultural Extension and Education of Shiraz University, and a pilot study was conducted outside the main sample (rural of Marvdasht county), respectively. Cronbach's alpha coefficients of the research variables were computed between 0.74 to 0.93. According to the results of members and non-members` comparison, these two groups showed significant differences in terms of personal-psychological variables (age, educational level, entrepreneurial spirit, self-efficacy and awareness of Omid Entrepreneurship Fund` plans) and some other variables such as entrepreneurship training, entrepreneurial orientation, social and organizational networking, development of entrepreneurial activities and sustainability of their activities; But there was not any differences among two groups due to government supportive policies and business environment.هدف از این پژوهش، مقایسه ویژگیهای زنان عضو صندوق با سایر زنان روستایی غیرعضو و مقایسه توسعه فعالیتهای کارآفرینی زنان روستایی قبل و بعد از عضویت در صندوق کارآفرینی امید شهرستان لارستان است. جامعه آماری شامل تمام زنان روستایی عضو صندوق کارآفرینی امید شهرستان لارستان (440 نفر) از استان فارس بودند. طبق روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، پاسخگویان از دو گروه زنان عضو (111 نفر) و زنان غیرعضو (105 نفر) انتخاب شده و نهایتاً 216 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش به جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه پرداخته است. روایی صوری پرسشنامه توسط سه نفر از اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز تأیید شد و برای پایایی آن نیز یک مطالعه راهنما در نمونهای خارج از نمونه اصلی، انجام گرفت که دامنهی ضرایب آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش، 74/0 تا 93/0 بدست آمد که مقادیر قابلقبولی است. نتایج یافتههای پژوهش از مقایسه میانگین گروههای عضو و غیرعضو نشان داد که این دو گروه از نظر متغیرهای فردی-روانشناختی (سن، سطح سواد، روحیه کارآفرینی، خودکارآمدی و سطح آگاهی از طرحهای صندوق کارآفرینی امید) و بهرهمندی از آموزشهای کارآفرینی، گرایش کارآفرینانه، شبکهسازی اجتماعی و سازمانی، توسعه فعالیتهای کارآفرینی و پایداری فعالیتها دارای تفاوتهای معناداری هستند؛ اما از لحاظ سیاستهای حمایتی دولت و فضای کسبوکار بین دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. همچنین، مقایسه سطح توسعه فعالیتهای کارآفرینانه نشان داد که بعد از عضویت در صندوق کارآفرینی امید، سطح توسعه فعالیتهای کارآفرینانه زنان بهبود یافته است.https://jead.gau.ac.ir/article_5818_c87f38c39e7eadebe1247ee33a867f7e.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728320211122New tools for financing businesses: A Review study with emphasis on the life cycleابزارهای نوین جهت تأمین مالی کسبوکارها: مطالعهای مروری با تاکید بر چرخه عمر93112581910.22069/jead.2021.19280.1505FAمجید اشرفیدانشجوی دکتری کارآفرینی سازمانی ، گروه کارآفرینی، واحد علیآباد کتول،
دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.بهزاد شهرابیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.ابراهیم عباسیدانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.روحاله سمیعیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.Journal Article20210702In Iran, more than 95% of organizations are small and medium enterprises, which face many challenges. One of the most important of these challanges is how to finance and the tools available in it. Traditional financing tools in these businesses (capital and debt or sale of assets) do not have the necessary flexibility, and create a high cost for the business. Therefore, by using new financing tools, an attempt has been made to create the necessary flexibility in financing these institutions and reduce their risk. On the other hand, there must be correspondence between the financing tools and the life cycle of these businesses. Therefore, the purpose of this study is to introduce new financing tools, determine the characteristics of each of them and their function in the business life cycle. The research method in this research was documentary and library. Library resources were used to collect information. Research findings suggest that nano-financing can be used for small and home-based businesses, micro-financing can be used for small and medium-sized enterprises, and macro-finance can be used to finance large enterprises. On the other hand, according to Scott’s and Bruce’s business life cycle, nano-financing is used at the time of business introduction, micro-financing at the time of growth, and collective or macro-financing at the time of maturity. Therefore, it is suggested to establish specialized financing centers for small and medium companies.در ایران بیش از 95 درصد از سازمانها را بنگاههای کوچک و متوسط تشکیل میدهند که با چالشهای عدیدهای روبهرو هستند. یکی از مهمترین این چالشها، چگونگی تأمین مالی و ابزارهای موجود در آن است. ابزارهای تأمین مالی سنتی در این بنگاهها (سرمایه و بدهی و یا فروش دارایی) از انعطافپذیری لازم برخوردار نبوده و هزینه بالایی برای بنگاه ایجاد میکنند. بنابراین با به کارگیری ابزارهای نوین تأمین مالی سعی شده است انعطافپذیری لازم را در تأمین مالی این مؤسسات ایجاد کرده و ریسک آنها را کاهش داد. از طرفی باید بین ابزارهای تأمین مالی و چرخه عمر این کسبوکارها تطابق وجود داشته باشد. از این رو هدف این تحقیق معرفی ابزارهای نوین تأمین مالی، تعیین ویژگی هر یک از آنان و کارکارد آنها در چرخه کسبوکارها است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت اسنادی و کتابخانهای بوده است. برای جمعآوری اطلاعات از مرور منابع کتابخانهای استفاده گردید. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که برای مشاغل خرد و خانگی از تأمین مالی نانو، برای بنگاههای کوچک و متوسط از تأمین مالی خرد و برای تأمین مالی بنگاههای بزرگ از تأمین مالی کلان استفاده میشود. از طرفی بر اساس چرخه عمر کسبوکار اسکات و بروس در زمان ایجاد کسبوکار از تأمین مالی نانو و در زمان رشد از تأمین مالی خرد و در زمان اشباع از تأمین مالی جمعی و یا کلان استفاده میشود. از اینرو پیشنهاد میگردد مراکز تأمین مالی تخصصی برای شرکتهای کوچک و متوسط ایجاد گردد.https://jead.gau.ac.ir/article_5819_f02748a6864da547d4ae6d1227064c1c.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728320211122Evaluation of the effectiveness of entrepreneurship education methods in Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resourcesبررسی اثربخشی روشهای آموزش کارآفرینی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان113130582010.22069/jead.2022.19710.1548FAباهره گنابادیدانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانغلامحسین عبداله زادهدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران0000-0002-5540-0760Journal Article20211125The key to success in entrepreneurship education is identifying the most effective way to enhance the required knowledge and skills among students. By examining the effectiveness of different methods of entrepreneurship education, a deeper understanding of the choice of effective methods can be created to improve the educational needs of students and also to create diversity in educational techniques. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effectiveness of entrepreneurship education methods for students at Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources and to provide recommendations and guidelines for improvement. The target population included all students who had passed the entrepreneurship course during the years 2016 to 2019. By conducting a survey study and collecting data from 241 students, the effectiveness of 19 teached educational methods in the entrepreneurship course was evaluated. The results showed that the methods of studying the textbook and various types of scientific visits to related businesses in agriculture and natural resources as well as industrial sectors, participation in events organized by the University Entrepreneurship Center and lectures by invited entrepreneurs in the classroom were used more. Among these methods, the textbook was the least effective, but the students believed that scientific visits, guest speakers, and activities in a business park had a significant effect on improving their knowledge and skills. The results of Wilcoxon test showed that the gap between the current status score and the effectiveness rate was significant.کلید موفقیت در آموزش کارآفرینی، شناسائی اثربخشترین روش برای ارتقاء دانش و مهارتهای مورد نیاز در بین دانشجویان است. با بررسی اثربخشی روشهای مختلف آموزش کارآفرینی میتوان درک عمیقتری در خصوص انتخاب روشهای مؤثر، در بهبود نیازهای آموزشی دانشجویان و همچنین ایجاد تنوع در تکنیکهای آموزشی ایجاد کرد. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی روشهای آموزش کارآفرینی برای دانشجویان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و ارائه توصیهها و دستورالعملهای بهبود است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی بود که درس کارآفرینی را طی سالهای 1395 تا 1398 گذرانده بودند. با انجام یک مطالعه پیمایشی و گردآوری اطلاعات از 241 نفر از دانشجویان، اثربخشی 19 روش آموزشی که در درس کارآفرینی تجربه شده بود بررسی شد. نتایج نشان داد که روشهای مطالعه جزوه درسی و انواع بازدیدهای علمی از کسبوکارهای مرتبط بخش کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین صنعتی، مشارکت در رویدادهای برگزارشده توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه و سخنرانی کارآفرینان مدعو در کلاس درس بیشتر استفاده شده است. در بین این روشها جزوه درسی کمترین میزان اثربخشی را داشته است اما دانشجویان معتقد بودند که بازدیدهای علمی، سخنران مهمان و فعالیت در عملی در پارک کسبوکار اثربخشی قابل توجهی در ارتقاء دانش و مهارت آنها داشته است. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد شکاف نمره وضعیت موجود و میزان اثربخشی قابل توجه بود.https://jead.gau.ac.ir/article_5820_0251f8ef9e391d15a370de1b260c7ea5.pdf