دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728220210823From Analyzing the Fragility of the Value Chain of Agricultural Businesses to Providing Solutions for its Agility: A Study of the Beekeeping Industry and Bee Productsاز واکاوی شکنندگی زنجیره ارزش کسب و کارهای کشاورزی تا ارائه راهکارهایی برای چابکی آن: مورد مطالعه صنعت زنبورداری و محصولات زنبور عسل116571810.22069/jead.2021.19409.1521FAسیّد سینا معصومیکارشناسیارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، یزد، ایران0000-0002-2145-4410محمد حسین اصغرپورکارشناسی، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی شرق، گیلان، ایران0000-0003-4057-2962Journal Article20210820The beekeeping industry is considered one of the axes of agricultural entrepreneurship which, in addition to preserving the ecosystem, leads to economic development. Despite the potentials in this industry and the extent of its effects in the agricultural sector, unfortunately, there are problems in the value chain of the beekeeping industry and bee products. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the fragility of the value chain of this industry and providing a solution for it to reach invincibility. For this purpose, to analyze the data, the methods of signification research, BCM and TOPSIS have been used. Initially, ten fragile factors were identified using a document library study; Then, the basic criterion method was analyzed and the weight of each of them was obtained. Finally, using calculated weights, the extraction strategies were examined using the TOPSIS method. According to the research findings, the transfer of scientific achievements of educational-research institutes for the practical use of beekeepers through workshops and seminars has the highest score compared to other strategies. Colonies and value chain studies and the creation of executive-operational procedures at the macro and micro levels to establish the value chain of bee-related products are in the second and third positions.صنعت زنبورداری یکی از محورهای کارآفرینی کشاورزی تلقی شده که علاوه بر حفظ اکوسیستم، منجر به توسعه اقتصادی میشود. با وجود پتانسیل در این صنعت و گستردگی تأثیرات آن در بخش کشاورزی متاسفانه در زنجیره ارزش صنعت زنبورداری و محصولات زنبور عسل وجود دارد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی شکنندگیهای زنجیره ارزش این صنعت، واکاوی و ارائه راهکار برای شکست ناپذیری آن انجام شده است. به این منظور جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای دلالت پژوهی، معیار پایه و تاپسیس استفاده شده است. در ابتدا با استفاده از مطالعه کتابخانهای اسناد ده مورد از عوامل شکننده شناسایی شد؛ سپس با استفاده پرسشنامه و روش معیار پایه تحلیل شد و وزن هر یک از آنها به دست آمد. در نهایت با استفاده از اوزان حساب شده راهبردهای استخراجی با استفاده از روش تاپسیس مورد بررسی قرار گرفت. مطابق با یافتههای پژوهش، انتقال دستاوردهای علمی مؤسسات آموزشی-پژوهشی جهت استفاده کاربردی زنبورداران از طریق کارگاهها و سمینارها در مقایسه با سایر راهبردها دارای بیشترین امتیاز میباشد و پس از آن راهبردهای زمینه سازی فرهنگی جهت همکاری کشاورزان با زنبورداران جهت اطلاع از زمان سمپاشی در نزدیکی کلونیها و مطالعه زنجیره ارزش و ایجاد شیوه نامههای اجرایی-عملیاتی در سطح کلان و خرد جهت استقرار زنجیره ارزش محصولات مرتبط با زنبورعسل در جایگاههای دوم و سوم قرار دارد.https://jead.gau.ac.ir/article_5718_42c7d1e71b8e04aba5f168997cd696a3.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728220210823Investigating the status of entrepreneurial management components in the relationship between absorption capacity and organizational entrepreneurship in agricultural cooperatives in Kermanshah cityبررسی وضعیت مؤلفههای مدیریت کارآفرینانه در رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه1732571910.22069/jead.2021.19410.1520FAحامد نظری دارخوریدانشآموخته کارشناسیارشد، رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار- نوآوری و کارآفرینی کشاورزیفرحناز رستمی قبادیاستادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه0000-0002-2636-0894نعمت اله شیریاستادیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلاممژگان خوش مرامدکتری ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی0000-0001-5122-2250Journal Article20210817Today, with increasing environmental changes and business environment, the intensity of competition between organizations has increased. Organizational entrepreneurship is a process that enables organizations to withstand challenges and manage complexities. In this regard, the present study investigates the components of entrepreneurial management in the relationship between absorption capacity and organizational entrepreneurship in agricultural cooperatives in Kermanshah. The statistical population of the study included all managers of agricultural cooperatives in Kermanshah (N = 176), using Bartlett table, 110 of them were selected by stratified random sampling with appropriate assignment. The research measurement tool was a standard questionnaire whose validity was assessed using face and convergent validity and its reliability was assessed using combined reliability and Cronbach's alpha. SmartPLS3 and SPSS25 software were used to analyze the data. The results showed that the components of entrepreneurial management (growth strategy, strategic orientation, resource orientation, growth culture, reward philosophy and management structure) moderate the relationship between absorption capacity and organizational entrepreneurship among agricultural cooperatives in Kermanshah. As the effect of absorption capacity on organizational entrepreneurship is greater among agricultural companies that have an entrepreneurial management approach than companies that have a traditional management approach. According to the results, it is suggested that the managers of agricultural cooperatives in order to develop organizational entrepreneurship, it is necessary to provide the necessary educational measures and arrangements in order to increase the entrepreneurial spirit and strengthen their motivation.امروزه با افزایش تغییرات محیطی و فضای کسب وکار شدت رقابت بین سازمانها افزایش یافته است. کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که سازمانها را قادر میسازد تا در برابر چالشها مقاومت کرده و پیچیدگیها را مدیریت کنند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی مؤلفههای مدیریت کارآفرینانه در رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام مدیران تعاونیهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه بودند (176N=) که با استفاده از جدول بارتلت 110 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و همگرا و پایایی آن با استفاده از روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بررسی شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SmartPLS3 و SPSS25 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای مدیریت کارآفرینانه (راهبرد رشد، جهتگیری استراتژیک، جهتگیری منابع، فرهنگ رشد، فلسفه پاداش و ساختار مدیریت) رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در بین تعاونیهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه را تعدیل میکنند؛ به-گونهای که تأثیر ظرفیت جذب بر کارآفرینی سازمانی در بین شرکتهای کشاورزی که رویکرد مدیریت کارآفرینانه دارند بیشتر از شرکتهایی است که رویکرد مدیریت سنتی دارند. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود که مدیران شرکت-های تعاونی کشاورزی در جهت توسعه کارآفرینی سازمانی ضروری است که اقدامات و تمهیدات آموزشی لازم در راستای افزایش روحیه کارآفرینی و تقویت انگیزه آنان فراهم نمایند.https://jead.gau.ac.ir/article_5719_355ca1a7e3e5ae69b7520a35d556d522.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728220210823Indices of Internationalization of Family Businesses in Iranشاخصهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی در ایران3348572010.22069/jead.2021.19224.1497FAسید ناصر مقدس نیکودانشجوی دکتری کارآفرینی,واحد علی آباد کتول,دانشگاه آزاد اسلامی,علی آباد کتول,ایرانهادی ثنایی پوراستادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، گنبد، گنبد کاووس، ایرانروح الله سمیعیاستادیار ،گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی علیآباد کتول، ایران0000-0002-8117-6723عبدالحسین کرمپوراستادیار،گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، ایرانJournal Article20210610The purpose of this article is to identify the internationalization indicators of family businesses. For this purpose, a two-stage qualitative research method including focus group and three-stage Delphi technique was used. The target population consisted of 10 experts with knowledge and experience on the topic of research who were purposefully selected based on snowball sampling method. Data collection tools included semi-structured interviews in focus groups and a questionnaire designed according to the findings of the first stage. By using the MAXQDA software, the collected data were coding, identified and summarized by performing open and axial coding of indicators. Then, using Delphi technique, the indicators were finally approved by experts and in the next step, using selective coding, the final model framework was formed. Based on the results, 11 components and 64 indicators were identified after the end of the third round of Delphi. According to the average obtained from the Delphi triple stages, the most important indicators are the cheap and abundant raw materials, the education of the company's employees in fields related to business and internal competition, and the use of knowledge and experience of competing companies. Also among the least importance were the indicators of long-term investment, diversity in the production of products, and the study of samples of successful products in potential target markets.هدف مقاله حاضر شناسایی شاخصهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی است. به این منظور از روش تحقیق کیفی دو مرحلهای شامل گروه کانونی و دلفی سه مرحلهای استفاده شد. جامعه موردمطالعه شامل 10 نفر از خبرگان آشنا و دارای تجربه در مورد موضوع تحقیق بودند که به صورت هدفمند بر اساس روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبههای نیمه ساختاریافته در گروههای کانونی و پرسشنامه طراحی شده طبق یافتههای مرحله اول بود. با کمک نرمافزارMAXQDA دادههای گردآوری شده، کدگذاری و با انجام کدگذاری باز و محوری شاخصها، شناسایی و تلخیص گردید و سپس با استفاده از روش دلفی، شاخصها به تأیید نهایی خبرگان رسیده و در مرحله بعد با استفاده از کدگذاری گزینشی، چارچوب نهایی مدل شکل گرفت. بر اساس نتایج، 11 مؤلفه و 64 شاخص پس از پایان دور سوم دلفی شناسایی شد. با توجه به میانگین به دست آمده از مراحل سهگانهی دلفی، بیشترین اهمیت را شاخصهای مواد اولیه ارزان و فراوان، تحصیل کارکنان شرکت در رشتههای مرتبط با کسبوکار و رقابت داخلی و استفاده از دانش و تجربیات شرکتهای رقیب داشت. همچنین کمترین اهمیت را شاخصهای سرمایهگذاری بلندمدت، تنوع در تولید محصولات و مطالعه و بررسی نمونه محصولات تولیدی موفق در بازارهای هدف احتمالی دارا بودند.https://jead.gau.ac.ir/article_5720_9b0b0377f8902b9b8bf02987dc5fa252.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728220210823Design of the aging entrepreneurship model with a grounded theory approachطراحی الگوی کارآفرینی سالمندی با رویکرد نظریه داده بنیاد4962572110.22069/jead.2021.19411.1522FAعلی پورمندیدانشجوی دکتری،گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.محمدباقر گرجیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانابراهیم عباسیدانشیار ، دانشگاه الزهرامجید اشرفیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.Journal Article20210818The issue of aging has attracted the attention of the world in recent years. To mitigate this issue and have an active and dynamic aging period, aging entrepreneurship was proposed. The purpose of this article is to design an aging entrepreneurship model. The present study was applied in terms of purpose and library-field in terms of data collection method. This research was a qualitative research with a grounded theory approach. Data were collected through in-depth interviews with 11 senior entrepreneurs and academic experts in the field of entrepreneurship using targeted snowball sampling. After performing three steps of open, axial and selective coding, 175 concepts, 33 categories and 6 dimensions were obtained. Findings of the paradigm model showed these variables; personality traits, skills, cognitive factors, human networks, attitudes-motivational as causal factors; policy making, upstream laws and documents as interfering factors; lifestyle, family background, facilities and environmental factors as bed conditions; education and support elderly entrepreneurs as measures and culture making; counseling as strategies and job creation and business creation, economic and social development and reducing government spending and increasing life expectancy and dynamism in old age as the consequences of aging entrepreneurship.مسئله سالمندی در سالهای اخیر توجه جهانیان را به خود معطوف کرده است، برای تعدیل این موضوع و داشتن دوران سالمندی فعال و پویا کارآفرینی سالمندی پیشنهاد شده است. هدف مقاله حاضر طراحی الگوی کارآفرینی سالمندی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای- میدانی بود. این پژوهش از نوع پژوهشکیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام گرفت. دادهها از طریق مصاحبه عمیق با 11 نفر از کارآفرینان سالمند و خبرگان دانشگاهی در زمینه کارآفرینی به روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی، گردآوری شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 175 مفهوم، 33 مقوله و 6 بعد به دست آمد. یافتههای الگوی پارادایمی این متغیرها را نشان داد؛ ویژگی شخصیتی، مهارت، عوامل شناختی، شبکههای انسانی، نگرشی، انگیزشی بهعنوان عوامل علّی؛ سیاستگذاری، قوانین و اسناد بالادستی بهعنوان مداخلهگرها؛ سبک زندگی، پیشینه خانوادگی، امکانات و عوامل محیطی بهعنوان بسترها؛ آموزش و حمایت از سالمندان کارآفرین بهعنوان اقدامات و فرهنگسازی؛ مشاوره بهعنوان راهبردها و اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار، توسعه اقتصادی و اجتماعی و کاهش هزینههای دولت و افزایش امید به زندگی و پویایی در سنین سالمندی بهعنوان پیامدهای کارآفرینی سالمندی محسوب میشوند.https://jead.gau.ac.ir/article_5721_49a848eb35dd1c982fd5d97092ee28b3.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728220210823An analysis of the desire of rural women to develop agricultural-oriented businesses in Mazandaran provinceتحلیلی بر تمایل زنان روستایی به توسعه کسب و کارهای کشاورزی محور در استان مازندران6380572210.22069/jead.2021.19522.1532FAامیر احمدپوردانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانمحمدرضا شهرکیدانشجوی دکتری ، جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران0000-0001-9559-1787فاطمه حسین زادهدانشآموخته کارشناسیارشد ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانJournal Article20210927The present study is a descriptive survey that examines the desire of rural women to develop agricultural-oriented businesses in Mazandaran province. The statistical population of this study consisted of 776 women with agricultural-oriented business members in 26 rural women's micro-credit funds in 10 cities of Mazandaran province, of which 260 people were selected as a sample size by stratified random sampling based on Krejcie Morgan table. Factors affecting women's desire to develop by performing four logit regression models. As the results of the research showed, the level of education, being an entrepreneur in the family, participating in training courses, risk-taking spirit and business satisfaction on women's desire to increase knowledge and job skills; Variables such as membership in the fund, number of years of activity, participation in training courses and the level of self-confidence on the desire to create new job opportunities; Risk-taking, the degree of trust and satisfaction of the business on the desire to increase the level of production and the amount of liquidity; The three variables of education, participation in training courses and risk-taking had a positive and significant effect on the willingness to use tools and production technology. The findings also showed that the distance from residence to business has a negative and significant effect on women's desire to create new job opportunities in the village. Utilizing the potential of cyberspace to educate women, using the capacities and services of promoters and experts in the field of agriculture, are the most important suggestions of this research.تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی بوده که به هدف تمایل زنان روستایی به توسعه کسب و کارهای کشاورزیمحور در استان مازندران پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق را 776 نفر از زنان دارای کسبوکار کشاورزیمحور عضو در 26 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی در 10 شهرستان استان مازندران تشکیل دادند که 260 نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی مورگان به عنوان حجم نمونه به روش طبقهای تصادفی انتخاب شد. عوامل مؤثر بر تمایل زنان به توسعه کسبوکارهای کشاورز-یمحور از طریق انجام چهار مدل رگرسیون لوجیت مورد سنجش قرار گرفت. همانطور که نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد، سطح تحصیلات، بودن کارآفرین در خانواده، شرکت در دورههای آموزشی، روحیۀ ریسکپذیری و رضایت از کسبوکار بر تمایل زنان به افزایش دانش و مهارتهای شغلی؛ متغیرهای سابقۀ عضویت در صندوق، تعداد سالهای فعالیت، شرکت در دوره-های آموزشی و میزان اعتماد به نفس بر تمایل به ایجاد فرصتهای شغلی جدید؛ ریسکپذیری، میزان اعتماد و رضایت از کسبوکار بر تمایل به افزایش سطح تولید و میزان نقدینگی؛ سه متغیر تحصیلات، شرکت در دورههای آموزشی و ریسکپذیری بر تمایل استفاده از ابزار و تکنولوژی تولید، تأثیر مثبت و معنیداری داشتهاند. همچنین یافتهها حاکی از آن بود، فاصله محل سکونت از کسبوکار بر تمایل زنان به ایجاد فرصتهای شغلی جدید در روستا اثرگذاری منفی و معنیداری دارد. استفاده از پتانسیل فضای مجازی جهت آموزش زنان به ویژه در دوران همهگیری کرونا، بازدید از از کسبوکارهای موفق زنان، استفاده از ظرفیتها و خدمات مروجان و کارشناسان پهنۀ کشاورزی، از مهمترین پیشنهادات این تحقیق است.https://jead.gau.ac.ir/article_5722_6f74285bdb6276d841177038586e5670.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09728220210823Content Analysis of the Barriers to Entrepreneurship Ecosystem Growth in the Context of the Agricultural Higher Education Systemتحلیل محتوای موانع رشد اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی کشور8196572310.22069/jead.2021.19510.1529FAزهره معتمدی نیامدیر مؤسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری ایلامسید حمید موحد محمدیاستاد ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانامیر علم بیگیاستادیار ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانحسین مهدیزادهاستادیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه ایلامJournal Article20210923The current research was conducted with the purpose of content analysis of the barriers to entrepreneurship ecosystem growth in the context of agricultural higher education system. This study was led with an inductive approach using a qualitative content analysis method. Based on purposive sampling, startup activists were analyzed in two sections of private and public sector. The MAXQDA12 software was used to manage and analyze data. These units were categorized according to their common themes. Finally, based on their correlations, the categories were put into separate classifications called “themes”. According to the findings, the subcomponents of “improper role of government in building ecosystem” and “inefficient leadership” from the component of political barriers; the subcomponents of “cultural problems”, “lack of entrepreneurial thinking” and “copying the world's successful ecosystems” from the component of cultural barriers; the subcomponent of “poor performance of professional institutions supporting entrepreneurship” from the component of supportive barriers; the subcomponents of “improper market atmosphere”, “improper economic condition” and “lack of ecosystem interaction” from the component of market barriers; the subcomponents of “distance from entrepreneur university” and “lack of trained manpower in universities” from the component of human barriers and the subcomponents of “problem of capital and investment” and “excessive reliance on government funding” were found to be of the highest level of importance. Moreover, the components of human barriers was found to have the first priority in preventing the entrepreneurship ecosystem growth.تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای موانع رشد اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی کشور انجام شد. این مطالعه با رویکرد استقرایی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شد. در این مطالعه با استفاده از نمونهگیری هدفمند دیدگاه فعالان استارتآپی و مطلعان کلیدی در دو بخش خصوصی و دولتی تحلیل گردید. بهمنظور مدیریت و تحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA12 استفاده شد. به این صورت که ابتدا واحدهای معنایی از متن مصاحبهها استخراج شد. سپس این واحدها بر اساس اشتراک مضامین مقولهبندی شدند و در نهایت مقولهها بر اساس ارتباطی که با یکدیگر داشتند، در طبقات جداگانهای بهنام مضامین قرار گرفتند. مطابق یافتهها خرده-مقولههای "نقش نامناسب دولت در ساخت اکوسیستم" و "رهبری ناکارآمد" از مؤلفه موانع سیاستی، خردهمقولههای "مشکلات فرهنگی"، "نبود تفکر کارآفرینانه" و "کپی-برداری از اکوسیستمهای موفق دنیا" از مؤلفه موانع فرهنگی، خردهمقوله "عملکرد ضعیف نهادهای حرفهای حامی کارآفرینی" از مؤلفه موانع حمایتی، خردهمقولههای "فضای نامناسب بازار"، "وضعیت نامناسب اقتصادی" و "فقدان تعامل اکوسیستمی" از مؤلفه موانع بازار، خردهمقولههای "فاصله از دانشگاه کارآفرین" و "عدم پرورش نیروی انسانی ماهر در دانشگاهها" از مؤلفه موانع انسانی و خردهمقولههای "مشکل سرمایه و سرمایهگذاری" و "اتکاء بیش از حد به منابع مالی دولتی" از مؤلفه موانع مالی دارای بیشترین فراوانیها بودند. همچنین، مؤلفه موانع انسانی اولویت اول را در ممانعت از رشد اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی کشور داشت.https://jead.gau.ac.ir/article_5723_b083394f783218a654bb58637425354d.pdf