دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726420200220The value chain analysis of fisheries businesses with an entrepreneurship
orientation - case of beach seine fishing cooperative of Golestan Provinceتحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگرش کارآفرینی - مطالعه موردیتعاونیهای صیادی پره استان گلستان116541510.22069/jead.2021.18283.1423FAشقایق شهرکیگروه تولید و بهره برداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانسعید گرگینگروه تولید و بهره برداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمحمدشریف شریفزادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225غلامحسین عبدالله زادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-5540-0760حدیثه کشیریگروه تولید و بهره برداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمحبوبه شهرکیدبیر آموزش و پرورشJournal Article20200821The purpose of the study is to analyze the value chain of fisheries businesses with an<br />entrepreneurial orientation in beach seine fishing cooperatives in Golestan province. The survey<br />research method was used in the study. The target population consisted of 13 fishing<br />cooperatives and the required data were collected from three main groups including 11 CEOs,<br />23 employees and 134 workers. The data collection tool was a researcher-made questionnaire<br />that consisted of 62 items to measure the 9 main components of the value chain of fisheries<br />businesses. The validity of the questionnaire was confirmed by the experts and its reliability was<br />evaluated and confirmed by calculating Cronbach's alpha (average 0.867). The descriptive<br />statistics of mean and standard deviation were calculated for the items of each component and<br />Friedman test was used to rank the components of the value chain. The results showed that the<br />components of "financial and investment management", "distribution network management",<br />"input supply management", "catch management", "manpower management", "risk<br />management", "marketing and sales management", "social network management" and<br />"management of innovation and technology absorption" are more important in the value chain<br />of fisheries businesses, respectively. These results can be used to develop employment and<br />entrepreneurship in the fisheries and aquaculture industry.هدف از انجام این پژوهش، تحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگاه ویژه بر موضوع کارآفرینی و بررسی عوامل موثر بر آن جهت بهبود عملکرد تعاونیهای صیادی پره استان گلستان به خصوص تاثیر آن بر کسب و کارهای شیلاتی است. در این پژوهش تمرکز اصلی مطالعات بر تحصیلات افراد شاغل در این صنعت بوده است. این پژوهش از نظر شیوهی گردآوری دادهها از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری از 13 تعاونی صیادی تشکیل شده که به سه گروه اصلی: 11 مدیر عامل، 23 کارمند و 134 کارگر تقسیم شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته ای که روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید شده بود، استفاده شده است. جهت تایید پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که 867/0 درصد به دست آمد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای اسمیرونوف، کراسکال والیس و فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که سطح تحصیلات افراد شاغل در تعاونی صیادی رابطه معنی داری با عوامل کارآفرینی دارد به عبارتی دیگر هر چه سطح مدیریت تامین نهادهها در تعاونیهای مورد بررسی افزایش یابد، سطح متغیر کسب و کار، بازاریابی و فروش افزایش مییابد.https://jead.gau.ac.ir/article_5415_702a8f26d252d39a1f8063874f086c3f.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726420200220Designing an intrapreneurship model based on open innovation
(Higher Education)طراحی الگوی کارآفرینی درون سازمانی مبتنی بر نوآوری باز در آموزش عالی1738541610.22069/jead.2021.18673.1440FAبیتا طباطبایی عمیدکارآفرینی -دانشکده مدیریت و کارافرینی دانشگاه آزاد اسلامی علی اباد کتول-ایرانمحمد رضا حسینیکارافرینی -دانشکده اقتصاد و مدیریت وکارافرینی -دانشگاه ازاد اسلامی -علی اباد کتول -ایرانروح الله سمیعیکارافرینی - دانشکده اقتصاد و مدیریت و کارافرینی دانشگاه ازاد علی اباد کتول -ایران0000-0002-8117-6723محمدشریف شریفزادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225Journal Article20201220Innovative success includes creativity, speed and specialist knowledge. Today organizatons<br />can no longer afford to do so with their own research and development department. It requires<br />an opening up of the innovation process in order to be able to use the creatives, experts and<br />talents outside the organizaton and their ideas, technologies and competences. Therefore, open<br />innovation is necessary for the competitiveness and sustainability of organizations. The purpose<br />of this survey study is to design an intrapreneurship model based on open innovation at Payame<br />Noor University. The target population includes managers of Payame Noor University in<br />technology incubator, centers of entrepreneurship and industry relationship as well as managers<br />with the background of entrepreneurial activities. In this research, first by reviewing related<br />literature, the initial framework of components of entrepreneurship based on open innovation<br />was identified and entered Delphi process. Therfore required data were collected using Delphi<br />questionnaires and analyzed using fuzzy Delphi method. The results showed that<br />entrepreneurship based on open innovation has two dimensions of organizational and human,<br />each includes different components. These components by dimension are process,<br />organizational structure, content (from organizational dimension), and motivational factors,<br />leadership and culture (from human dimension components). Finally, each component has<br />different sub-indicators that were identified and analyzed in this study.تغییر وتحولات سریع در حوزه دانش و وفن آوری به افزایش نیازسازمان ها در تعامل با محیط و ذینفعان خارجی شان از طریق باز کردن مرزهای سازمان وتبادل ایده های نوآورانه به بیرون از سازمان هاانجامیده است.هدف از این مطالعه طراحی الگوی کارآفرینی درون سازمانی مبتنی بر نوآوری باز است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ گردآوری داده ها از نوع روش تحقیق آمیخته کیفی- کمی است.در این پژوهش جامعه و نمونه آماری شامل دو بخش متخصصان و خبرگان بود. جامعه آماری خبرگان شامل220 نفر مدیران ارشد ومعاونین دانشگاه پیام نور ومدیران مراکز کارآفرینی و جامعه آماری متخصصان تحقیق شامل 2000نفراساتید دانشگاهی ومدیران مراکز رشد واحدهای فناور و کارمندان منتخب ومتخصص در راستای کارآفرینی دانشگاهی که براساس جدول گرجسی، مورگان نمونه آماری به ترتیب به تعداد 135 و 322 نفر تعیین گردیدند. با استفاده ازروش تحقیق کیفی از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند با خبرگان دانشگاهی و بر اساس مبانی نظری و ادبیات پژوهشهای مرتبط، در ابتداچهار بعد و 34مولفه مربوط به مدل شناسایی شدند. با بهرهگیری از روش دلفی فازی، دو بعد سازمانی و انسانی و 24 مولفه به عنوان مدل نهایی در نظر گرفته شد. جهت برازش مدل نهایی از روش تحلیل عاملی اکتشافی -تاییدی و نرم افزار لیزرل استفاده گردید. بعد از برازش مدل، الگوی نهایی مورد تایید قرارگرفت. نتایج نشان داد که ابعاد سازمانی نسبت به بعد انسانی در دانشگاه پیام نور از اولویت بیشتری برخوردار هستند.https://jead.gau.ac.ir/article_5416_225b9c5956d5e24a8e56298ed817e01f.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726420200220The Third Mission of University Beyond Technology Transfer: A Critique of Economic Approaches in Agricultural College's Engagement with Society in Iranماموریت سوم دانشگاه فراتر از انتقال فناوری: نقدی بر رویکردهای اقتصادی در تعامل دانشکدههای کشاورزی با جامعه در کشور ایران3956541710.22069/jead.2021.18678.1442FAبنت الهدی ایزدیگروه ترویج و اموزش کشاورزی،دانشکده اقتصاد و توسعه،پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهرانسید محمود حسینیگروه ترویج و اموزش کشاورزی؛ دانشکده اقتصاد و توسعه، دانشگاه تهرانعلی اسدیگروه توسعه کشاورزی، دانشگده اقتصاد و توسعه، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهرانامیر علم بیگیگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه ، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهرانJournal Article20201231Over the past two decades, in addition to traditional teaching and research missions, a third mission has been defined for universities, known as the University's business interaction with the community or the University of Entrepreneurs. However, an entrepreneurial university can lead to a relative improvement in the financial situation of universities, and may also lead to an increase in regional or national economic performance; but university entrepreneur are not the last change in the university. in fact, the university's third mission differs significantly by focusing on economics and conventional technology transfer methods and its usual definition desperately needs serious criticism and scrutiny. In fact, there is no single definition of the third or third generation mission of the university, because each country is unique in terms of its institutional set and economic and social contexts, and therefore the prerequisites for the third mission are unique. Based on the situation of agricultural development in Iran and the prevailing environmental conditions, the third mission of agricultural colleges is different from its conventional definition or technology transfer and focus on economic development. This analytical- review article, with a critical perspective, has been written with the aim of clarifying the difference between the third mission and the entrepreneurial university and the university-industry approach and also while paying attention to farmers and Emphasizing the need to change the Triple Helix of industry, government and academia; By presenting a model, it proposes new dimensions of the university's third mission beyond economics in agricultural colleges.در دو دهه گذشته علاوه بر ماموریتهای سنتی تدریس و تحقیق، ماموریت سومی برای دانشگاهها و همچنین دانشکدههای در دو دهه گذشته علاوه بر ماموریتهای سنتی تدریس و تحقیق، ماموریت سومی برای دانشگاهها و همچنین دانشکدههای کشاورزی تعریف شده است که بهعنوان تعامل تجاری دانشگاه با جامعه یا دانشگاه کارآفرین شناخته میشود. اگر چه تعامل دانشگاه با صنعت میتواند منجر به بهبود نسبی وضعیت مالی دانشگاهها شود و در بهترین حالت ممکن است افزایش عملکرد اقتصادی منطقهای یا ملی را در پی داشته باشد اما دانشگاه کارآفرین آخرین فصل تغییر و تحول دانشگاه نیست. در واقع ماموریت سوم دانشگاه با تمرکز بر اقتصاد و شیوههای انتقال فنّاوری مرسوم تفاوت چشمگیری دارد و تعریف معمول آن به شدت نیاز به نقد و بررسی جدی دارد. در حقیقت هیچ تعریف منحصربهفردی از مفهوم ماموریت سوم وجود ندارد؛ چرا که هر کشوری از نظر مناسبات نهادی و زمینههای اقتصادی و اجتماعی متفاوت است و بر همین اساس پیشنیازهای پرداختن به ماموریت سوم منحصربهفرد است. بر اساس وضعیت توسعه کشاورزی در ایران و شرایط محیطی حاکم، ماموریت سوم دانشکدههای کشاورزی متفاوت از تعریف متعارف آن یا انتقال فناوری و تمرکز بر توسعه اقتصادی است. این مقالهی به روش مروری تحلیلی با دیدگاهی انتقادی و با هدف شفافسازی تفاوت ماموریت سوم با دانشگاه کارآفرین و رویکرد دانشگاه و صنعت نگارش شده است و ضمن توجه به کشاورزان و لزوم تغییر مارپیچ سهگانه از طریق ارائه یک مدل، ابعاد جدیدی از ماموریت سوم دانشگاه فراتر از بعد اقتصاد را در دانشکدههای کشاورزی پیشنهاد میدهد.https://jead.gau.ac.ir/article_5417_fadd9dc5c89a14b545618cd60114191e.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726420200220Designing a social entrepreneurship model with an interpretive structural modeling approachطراحی الگوی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری5772541810.22069/jead.2021.18847.1457FAحسین ترابیگروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانفریدون آزماگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.پرویز سعیدیگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.0000-0003-3531-3894Journal Article20210210Social entrepreneurship is one of the most important and expanding aspects of entrepreneurial activities at the international level and has a long history. The purpose of this study is to design an interpretive structural model for social entrepreneurship that has been done as a case study in the Social Security Organization. The research method of descriptive-correlational was applied. According to the research methodological process, in the first step, the elements of the social entrepreneurship model were extracted as a result of reviewing the research background and theoretical models, as well as interviewing a group of experts. The outcome of this stage was the identification of 19 components in the form of five main dimensions including social value, contextual factors, taking advantage of opportunities, people and resources. Some of these components include holding business coaching courses with the cooperation of social entrepreneurs, practical training with the support of educational institutions, obtaining the patterns of Social Security Organization by entrepreneurs, aligning national and religious values with social entrepreneurship, NGO support for social entrepreneurship and acceptance entrepreneurship as a value in society was more agreed upon by the respondents. In the next step, in order to establish the relationship and determine the sequence between the dimensions and, as a result to present the structural model, the interpretive structural modeling method was used. In this method, based on the opinions of experts and the results from previous stages, the social entrepreneurship model was drawn.کارآفرینی اجتماعی یکی از ابعاد مهم و رو به گسترش در فعالیتهای کارآفرینی در سطح بینالمللی است و از سابقه دیرینهای نیز برخوردار است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری برای کارآفرینی اجتماعی است که به صورت مطالعه موردی در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی به کار برده شده است. طبق فرآیند روششناسی تحقیق، در گام اول عناصر تشکیل دهنده الگوی کارآفرینی اجتماعی در نتیجه مرور پیشینه تحقیق و الگوهای نظری و نیز مصاحبه با گروه خبرگان استخراج شد. دستاورد این مرحله شناسایی 19 مولفه در قالب پنج بعد اصلی شامل ارزش اجتماعی، عوامل زمینهای، بهرهگیری از فرصتها، افراد و منابع بود. برخی از این مؤلفهها شامل برگزاری دورههای مربیگری کسب و کار با همکاری کارآفرینان اجتماعی، آموزشهای کاربردی با حمایت نهادهای آموزشی، الگوبرداری کارآفرینان از سازمان تامین اجتماعی، همسو بودن ارزشهای ملی و مذهبی با کارآفرینی اجتماعی، حمایت نهادهای غیردولتی از کارآفرینی اجتماعی و مقبولیت کارآفرینی به عنوان ارزش در جامعه بیشتر مورد توافق گروه پاسخگویان قرار گرفت. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و تعیین توالی بین ابعاد و در نتیجه، ارائه مدل ساختاری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد کلیه ابعاد در سطح اول قرار دارند و پس از تحلیل MICMAC کلیه ابعاد در خوشه پیوندی قرار گرفتند که بیانگر آن است با یکدیگر رابطه تعاملی و دوطرفه دارند. یافتههای این تحقیق بازتاب کارآفرینی اجتماعی به عنوان فرآیند بهرهگیری از فرصتها با ترکیب منابع توسط عوامل انسانی در راستای خلق ارزشهای اجتماعی است.https://jead.gau.ac.ir/article_5418_c1aea58fe0470d63e8b28eb1fde82541.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726420200220Investigating the Factors Affecting Students' Entrepreneurial Self-Efficacy with Emphasis on Family Normsبررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر هنجارهای خانوادگی7386541910.22069/jead.2021.18835.1456FAفرشته غیاثوندغیاثیدکترای تخصصیhttps://orcid.org/0000-0001-9382-9034Journal Article20210207Entrepreneurial self-efficacy indicates a person's belief in his/her abilities in achieving entrepreneurial goals and activities, the formation of entrepreneurial self-efficacy is influenced by various factors. The main purpose of this study was to investigate the factors effect on students’ entrepreneurial self-efficacy with emphasis on family norms. This research is applied research SMEs in the framework of descriptive-survey research. The statistical population of this study consisted of 3000 students in Islamic Azad University, The data of 341 people were collected randomly based on Krejcie and Morgan table in 2020. SPSS software was used for data analysis. Cronbach's alphat was calculated 0.9 in order to determine the reliability of the questionnaire. The content validity of the questionnaire was also confirmed by consulting the faculty members of the Counseling and Psychology Department and the instructors of the entrepreneurship course. The results of mean comparison showed that there is significant difference between entrepreneurial self-efficiency and “educational level”, “educational style” and “social class” variables. Also, the results showed that the variables of responsibility, educational style, social class and academic performance explain 60.7% of the changes in the dependent variable of the research (entrepreneurial self-efficacy of student). Findings showed that self-efficacy not only has a positive effect on entrepreneurship, but also one of the most important factors in the intention of entrepreneurship and the creation of new companies. Therefore, designing an entrepreneurship-oriented education system and paying attention to the family-social support of individuals will have a great impact on developing the entrepreneurial self-efficacy spirit of students.خودکارآمدی کارآفرینانه دلالت بر باور یک فرد به تواناییهایش در دستیابی به اهداف و فعالیتهای کارآفرینی دارد که شکلگیری آن از عوامل مختلفی تاثیر میپذیرد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر هنجارهای خانوادگی انجام شد. پژوهش از نظر گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان (3000 نفر) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 341 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد (9/0=α). روایی پرسشنامه به روش محتوایی با نظرخواهی از اعضای هیأت علمی گروه مشاوره و روانشناسی و مدرسان درس کارآفرینی تایید شد. نتایج مقایسه میانگین نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان در بین مقاطع تحصیلی مختلف و همچنین بین دانشجویان با سبک تربیتی و طبقه اجتماعی مختلف، تفاوت معنیداری داشت. نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای مسئولیتپذیری، سبک تربیتی، طبقه اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان در مجموع 7/60 درصد از تغییرات خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان را تبیین کرد. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که خودکارآمدی نه تنها تاثیر مثبتی در کارآفرینی افراد دارد، بلکه یکی از مهمترین عوامل موثر بر قصد کارآفرینی افراد و ایجاد شرکتهای جدید است. لذا پیشنهاد میشود نظامهای آموزشی برنامههای خود را بر محور خودکارآمدی و توانمندسازی کارآفرینانه دانشجویان با توجه به ارزشهای خانوادگی – اجتماعی مرسوم طراحی نمایند تا در تحقق هدف ارتقای کارآفرینی دانشجویان تاثیرگذار باشند.https://jead.gau.ac.ir/article_5419_2248d4ed4a7834b9543bcf7ec22c2106.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726420200220Investigating and analyzing the dimensions of entrepreneurial marketingبررسی و تحلیل ابعاد بازاریابی کارآفرینانه87102542010.22069/jead.2021.18655.1437FAبابک لرستانیکارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاهفرحناز رستمی قبادیدانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-2636-0894نعمت اله شیریگروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلاممژگان خوش مرامدانشگاه رازیگروه کارآفرینی و توسعه روستایی0000-0001-5122-2250Journal Article20201215Abstract<br /> Entrepreneurial marketing as a social concept is the common point of the two fields of marketing and entrepreneurship and has different dimensions. Regarding the importance of recognizing the dimensions of marketing in order to provide the contexts for growth and development of the business, the main purpose of this article, which is based on reviewing the theoretical and empirical literature related to the subject, was to analyze and show the most important dimensions of entrepreneurial marketing. According to the research results, the most important dimensions of entrepreneurial marketing include seven items: risk-taking, being a pioneer, opportunity-oriented, value creation, innovation, customer orientation and resource use.It is also recommended that; According the successful experiences of other countries, holding courses and conferences to introduce the importance of entrepreneurial marketing to business managers, developing the insurance industry, creating marketing and entrepreneurship courses in universities, providing support services to entrepreneurs and holding festivals and exhibitions of direct supply of manufactured products to help develop entrepreneurial marketing as well as business development.چکیده<br /> بازاریابی کارآفرینانه به عنوان یک مفهوم اجتماعی، نقطه مشترک دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی است و دارای ابعاد مختلفی است. با توجه به اهمیت شناخت ابعاد بازاریابی در فراهم نمودن زمینههای رشد و توسعهی کسب و کارها، هدف اصلی این مقاله که مبتنی بر مرور ادبیات نظری و تجربی مرتبط با موضوع میباشد، تحلیل و ارائهی مهمترین ابعاد بازاریابی کارآفرینانه است. بر اساس نتایج تحقیق مهمترین ابعاد بازاریابی کارآفرینانه شامل هفت مورد زیر می باشد: ریسکپذیری، پیشگام بودن، فرصت محوری، ایجاد ارزش، نوآوری، مشتریگرایی و استفاده کردن از منابع. همچنین توصیه میشود با الگوبرداری از تجربیات موفق دیگر کشورها، برگزاری دورهها و همایشها جهت معرفی اهمیت ابعاد بازاریابی کارآفرینانه به مدیران کسب و کارها، توسعهی صنعت بیمه، ایجاد رشتههای بازاریابی و کارآفرینی در دانشگاهها، ارائهی خدمات حمایتی به کارآفرینان و برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای عرضه مستقیم محصولات تولیدی به توسعه بازاریابی کارآفرینانه و نیز توسعه کسب و کارها کمک شود.https://jead.gau.ac.ir/article_5420_76e39b6b31c299065048c72fa0f4996a.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726420200220Analysis of Factors Affecting Competitive Intelligence in Food Industry Entrepreneurial Companies in Tehran provinceتحلیل عوامل مؤثر بر هوشمندی رقابتی در شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران103122542110.22069/jead.2021.18904.1462FAحمیدرضا یوسفیگروه کارآفرینی ، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول ، ایران .محمودرضا مستقیمیاستادیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانمجید نصیری- گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران0000-0001-9930-8141محمدباقر گرجیاستادیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانJournal Article20210224Nowdays, the optimal use of environmental opportunities and the creation of sustainable competitive advantage are among the main concerns of companies. One of the most important techniques in creating a competitive advantage is competitive intelligence. The aim of this study was to analyze the factors affecting competitive intelligence in food industry entrepreneurial companies in Tehran province. The data collection method was mixed (qualitative and quantitative). In the qualitative stage of the participating team, there were 16 university experts who were selected by purposeful method and snowball technique. In a quantitative stage, the target population included the managers of entrepreneurial companies in the food industry of Tehran province, numbering 248 people. The sample size was determined according to Krejcie and Morgan table 150 people and the samples were selected by simple random sampling method. The Delphi method was used to identify the factors and the structural equation method was used to analyze the relationships with SmartPLS3. The results showed that the factors affecting competitive intelligence include factors such: market intelligence, strategic intelligence, competitors' intelligence, technological intelligence, social intelligence and institutional intelligence. Also, structural equation analysis and accounted standard coefficient showed that market intelligence (0.499), strategic intelligence (0.538), competitors intelligence (0.405), technology intelligence (0.381), social intelligence (0.327) and institutional intelligence (0.346) have a positive and significant effect on competitive intelligence. Finally, it can be concluded that competitive intelligence is considered as a strategic management tool and one of the fastest growing areas of business.امروزه استفاده بهینه از فرصتهای محیطی و ایجـاد مزیت رقابتی پایدار از جمله دغدغههای اصلی شرکتها است. یکی از تکنیکهای مهم در ایجاد مزیت رقابتی، هوشمندی رقابتی است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر بر هوشمندی رقابتی در شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران است. روش گردآوری دادهها، به صورت آمیخته (کیفی و کمی) بود. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده، 16 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی، جامعه آماری شامل مدیران شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران به تعداد 248 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 150 نفر تعیین و نمونهها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل مؤثر بر هوشمندی رقابتی از روش دلفی و برای تحلیل روابط از روش معادلات ساختاری با نرمافزارSmartPLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد عوامل موثر بر هوشمندی رقابتی شامل مواردی مانند: هوشمندی بازار، هوشمندی استراتژیک، هوشمندی رقبا، هوشمندی تکنولوژی، هوشمندی اجتماعی و هوشمندی نهادی است. همچنین تحلیل معادلات ساختاری و محاسبه ضرایب استاندارد هر کدام از عوامل نشان داد که عوامل هوشمندی بازار (499/0)، هوشمندی استراتژیک (538/0)، هوشمندی رقبا (405/0)، هوشمندی تکنولوژی (381/0)، هوشمندی اجتماعی (327/0) و هوشمندی نهادی (346/0) بر هوشمندی رقابتی تاثیر مثبت و معنیدار دارند. در نهایت، میتوان نتیجهگیری کرد که هوشمندی رقابتی به عنوان یک ابزار مدیریت راهبردی و یکی از سریعترین زمینههای رشد کسبوکارها به شمار میآید.https://jead.gau.ac.ir/article_5421_da5783a40c5383be376ce4772ab307a6.pdf