دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726220190823Utilization of Agricultural Model Based on Indigenous Culture (Permaculture) in
the Development of Rural Tourism Entrepreneurship in Guilan Provinceبهره گیری از الگوی کشاورزی مبتنی بر فرهنگ بومی (پرماکالچر) در توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی استان گیلان114532010.22069/jead.2021.18366.1426FAحمیده بیگیگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه گیلانJournal Article20200915Indigenous culture-based agriculture (permaculture) is a conscious model for employing<br />agricultural production systems in which three characteristics of diversity, sustainability and<br />resilience are considered. This pattern is related to sustainable rural development, diversification<br />of rural economic activities and increasing revenue sources from it. Due to diversity and<br />geographical advantages of Guilan province, the occupation of most rural residents is<br />agriculture which due to seasonality of these activities, this style of employment could not be a<br />source of sustainability for rural economy. Therefore, taking advantage of agricultural tourism<br />capacity along with proper environment management and correct use of resources can be a<br />suitable strategy for rural development and sustainability. This study has been done with<br />extensive review of relevant theoretical and empirical literature and library resources with the<br />aim of introducing agricultural tourism based on local culture of Guilan province and employing<br />it in rural tourism entrepreneurship development. The results show that the use of permaculture<br />pattern which is derived from natural and cultural power of Guilan province, while taking care<br />of the land, taking care of local residents and equitable distribution of income in rural areas, are<br />very cheap and low cost, simple, understandable and applied by local people.کشاورزی مبتنی بر فرهنگ بومی (پرماکالچر) الگویی آگاهانه در بکارگیری سامانه های تولیدی کشاورزی است به نوعی که سه ویژگی تنوع، پایداری و انعطاف پذیری زیست بوم های طبیعی در آنها لحاظ گردد.این الگو، همسونگر با توسعه پایدار روستایی، تنوع بخش فعالیتهای اقتصادی روستا و موجب افزایش منابع درآمدی حاصل از آن است. به دلیل تنوع و مزیت های جغرافیایی استان گیلان، شغل اکثر ساکنان روستایی، کشاورزی است که به دلیل فصلی بودن این فعالیت ها، این سبک اشتغال نمی تواند منبع درآمدی پایداری برای اقتصاد روستائیان این استان تلقی گردد. از این رو بهره برداری از ظرفیت گردشگری کشاورزی در کنار مدیریت خردمندانه محیط و کاربری صحیح منابع میتواند راهبرد مناسبی برای توسعه روستا و پایداری توسعه باشد. مطالعه حاضر، با مرور وسیع و گسترده ادبیات نظری و تجربی مرتبط و منابع کتابخانهای، با هدف معرفی گردشگری کشاورزی مبتنی بر فرهنگ محلی استان گیلان و بکارگیری آن در توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی انجام شده است. این الگو، ضمن مراقبت از زمین، مراقبت از ساکنان محلی و تقسیم عادلانه درآمد در روستاها، به روش هایی بسیار ارزان و کم هزینه، ساده، قابل درک و اعمال توسط مردم محلی انجام می پذیرد و همگی برگرفته از الگوهایی است که در طبیعت در حال شکل گیری است.https://jead.gau.ac.ir/article_5320_d35a691e4ade3bd1aae9b165d7de9a6f.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726220190823Designing an Organizational Entrepreneurship Model Based on Entrepreneurial
Value Chain in Rural Production Cooperatives of Golestan Province"
(Case study of Golestan Province Poultry Farmers Production Cooperatives)"طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر زنجیره ارزش در شرکت تعاونیهای تولیدی روستایی استان گلستان " ( مورد مطالعه : شرکت تعاونیهای تولیدی مرغداران گوشتی استان گلستان )1528532110.22069/jead.2021.18677.1441FAفریدون آزماگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.مهدی رحمدلدانشجوی دکتری، رشته کارآفرینی، گرایش سازمانی، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.سید محمدرضا حسینیگروه تحصیلات تکمیلی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.0000-0003-4046-1390علیرضا اسفندیاری مقدمگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.Journal Article20201227The present study was conducted with the aim of designing an organizational<br />entrepreneurship model based on the entrepreneurial value chain in the rural production<br />cooperatives of Golestan province. For this purpose, the Broiler Poultry Production<br />Cooperatives Company in Golestan province was selected as one of the leading cooperatives for<br />the study. The general approach of the present study has been based on a mixed research<br />method with the dominance of a quantitative method. The target population in the quantitative<br />section includes members of active poultry cooperatives in Golestan province and in the<br />qualitative section includes key informants and experts of the General Cooperative Office of<br />Golestan Province and experts of the Livestock Affairs and Agricultural Jihad Extension Office<br />of Golestan Province and university professors. The sample size was calculated 214 through<br />Cochran's formula, which was increased to 220 to reduce the error. Semi-structured interview<br />and researcher-made questionnaire were used to collect data. SPSS20 and SmartPLS software<br />were used to analyze the data. The results showed that initial activities and support activities as<br />key components of the value chain of cooperatives explain 54% of the changes in the dependent<br />variable, ie the status of organizational entrepreneurship in cooperatives. Among the factors<br />related to initial activities, after-sales service, inbound logistics, outbound logistics, marketing<br />and sales and operations were more important, respectively. In the field of support activities,<br />technology development and human resource management have been more important. Finally,<br />general economic factors and environmental factors were identified as important components in<br />measuring the development of organizational entrepreneurship of cooperatives.پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر زنجیره ارزش کارآفرینانه در شرکت تعاونی های تولیدی روستایی استان گلستان(مورد مطالعه: شرکت تعاونی های تولیدی مرغداران گوشتی استان گلستان) انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با توجه به اینکه روش گردآوری اطلاعات در آن میدانی می باشد، می توان آن را از نوع تحقیقات توصیفی-اکتشافی نیز به شمار آورد. جامعه آماری در بخش کمی شامل اعضای تعاونی های فعال مرغداری استان گلستان می باشد و همچنین در بخش کیفی شامل مطلعان کلیدی و کارشناسان اداره کل تعاون استان گلستان و کارشناسان اداره امور دام و اداره ترویج جهاد کشاورزی استان گلستان و اساتید راهنمای این پژوهش می باشند. ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری از ﻃﺮﯾﻖ ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 214 ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺎ و اﻓﺰاﯾﺶ دﻗﺖ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ را ﺑﻪ 220 ﻧﻔﺮ ارﺗﻘﺎء داده شد. برای جمع آوری داده ها از روش میدانی که بصورت مصاحبه نیمه ساختاری و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی SPSS20 و SmartPLS استفاده گشت. نتایج نشان داد که فعالیتهای اولیه و فعالیتهای پشتیبان به عنوان عوامل موثر بر وضعیت تعاونیها و کارآفرینی میباشند. به گونهای که ضریب مسیر مربوط به فعالیتهای اولیه بر وضعیت تعاونی ها و کارآفرینی درآن برابر با 404/0 میباشد که مقدار این ضریب مسیر با توجه به مقدار T-Value برابر 106/5 معنادار می باشد. همچنین به ترتیب بیشترین اهمیت مربوط به عوامل اقتصادی عمومی و عوامل محیطی بوده است.https://jead.gau.ac.ir/article_5321_b3c4ba27bfd1a9b658f56d4be59d80f6.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726220190823Consequences of Developing Rural Entrepreneurial Businesses; Using the
Technique of Future Wheels (Case study: Zarduee village of Paveh County)پیامدهای توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه روستایی؛ با استفاده از تکنیک چرخ های آینده (مورد پژوهی: روستای زردویی شهرستان پاوه)2940532210.22069/jead.2021.18531.1432FAشهپر گراوندیگروه ترویج و آموزش کشاورزی- دانشکده کشاورزی- دانشگاه رازی- کرمانشاه;روناک کاکه آذرگروه ترویج و آموزش کشاورزی- دانشکده کشاورزی- دانشگاه رازی- کرمانشاهبابک لرستانیگروه رتویج و آموزش کشاورزی- دانشکده کشاورزی- دانشگاه رازی- کرمانشاهJournal Article20201108Agriculture is often subsistence in Iran and most farmers do not have a suitable level of life.<br />In this way, development of entrepreneurial businesses in rural area as strategy to improve rural<br />living conditions and rural development has taken into consideration. Therefore, the purpose of<br />this study was to study the consequences of the development of rural entrepreneurial businesses<br />using the technique of future wheels in Zarduee village of Paveh County. Target population was<br />rural business owners in Zarduee village, and 12 samples were interviewed by purposed<br />sampling technique. The results showed that the development of rural entrepreneurial businesses<br />in Zarduee village has created 4 first order consequences, 11 second order consequences, 16<br />third order consequences and 5 fourth order consequences. The first order consequences<br />identified are: job creation, creating more coordination among villagers, reviving the indigenous<br />cultures of the region and making the village famous. It is necessary for development officials<br />and planners to include financial support, approval of the necessary budget, support laws,<br />launching extension training courses and put incentive programs for the development of rural<br />entrepreneurial businesses in the headline of their program.کشاورزی در ایران اغلب بهصورت معیشتی است و اغلب کشاورزان از سطح زندگی مناسبی برخوردار نیستند. در این راستا، توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه در مناطق روستایی بهعنوان راهکاری مناسب جهت بهبود وضع زندگی روستائیان و همچنین توسعه روستایی مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، هدف تحقیق حاضر سعی آن بود که به مطالعه پیامدهای توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه روستایی با استفاده از تکنیک چرخهای آینده در روستای زردویی از توابع شهرستان پاوه پرداخته شود. جامعه مورد مطالعه صاحبان کسب و کار در روستای زردویی بودند که تعداد 12 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مورد مصاحبه و بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه در روستای زردویی، 4 پیامد درجه اول، 11 پیامد درجه دوم، 16 پیامد درجه سوم و 5 پیامد درجه چهارم را بهوجود آورده است. پیامد درجه اول شناسایی شده عبارتند از: اشتغالزایی، ایجاد هماهنگی بیشتر بین روستاییان، احیاء فرهنگهای بومی منطقه و معروف شدن روستا میباشد. با توجه به پیامدهای مثبت شناسایی شده، لازم است که مسئولان و برنامهریزان توسعه، حمایت مالی، تصویب بودجه لازم، قوانین حمایتی، راهاندازی کلاسهای آموزشی ترویجی و برنامههای تشویقی بهمنظور توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه روستایی را در سرلوحه برنامههای خود قرار دهند.https://jead.gau.ac.ir/article_5322_3f9b6376eb165ac1c1f5c2e283346e26.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726220190823Investigating the role of greenhouse development on production and
entrepreneurship in Zanjan provinceبررسی نقش توسعه گلخانهای بر تولید و کارآفرینی در استان زنجان4154532310.22069/jead.2021.18396.1430FAعلیرضا رابطعضو هیئت علمیJournal Article20200925Today, due to problems such as population growth, unemployment, limited water and soil<br />resources, environmental threats, low crop yields and concerns about endangering the food<br />security; the role and importance of entrepreneurship in the agricultural sector is felt more than<br />ever. Therefore, comprehensive planning in the development of greenhouses can play an<br />important role in production and entrepreneurship in the agricultural sector. The purpose of this<br />study was to investigate the role of greenhouse development in entrepreneurship and production<br />in the agricultural sector of Zanjan province. The target population was the entrepreneurs of<br />greenhouse units who are producing vegetables. Using the proportional stratified random<br />sampling method, the sample size was calculated 60 greenhouses. SPSS software was used to<br />analyze the collected data. The validity of the questionnaires was assessed by experienced<br />academic and agricultural experts. The Cronbach’s alpha was calculated as 0.78 showing that<br />the questionnaires are reliable. The results showed that the variables including high cost of<br />greenhouse equipments and land in addition to high production risk were the main issues for<br />construction of greenhouses. Expensive agricultural inputs and lack of proper mechanisms are<br />the most important problems of greenhouse owners. Moreover, government incentives and no<br />need for special expertise and qualifications are the most important factors in encouraging the<br />entrepreneurs to invest in greenhouses in the province. Factor analysis of effective factors in<br />entrepreneurship and production opportunities in greenhouses led to the extraction of 5 factors<br />namely economic, technical-support, managerial, social and infrastructure, which explain 82%<br />of the variance.در حال حاضر به سبب وجود مسائل و نارساییهایی همچون افزایش جمعیت، بیکاری، محدودیت منابع آب و خاک، تهدیدات زیست محیطی، پایین بودن عملکرد محصول و نگران از به خطر افتادن امنیت غذایی جامعه؛ نقش و اهمیت کارآفرینی در بخش کشاورزی بیش از پیش احساس میشود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش توسعه گلخانهها در کارآفرینی و تولید در بخش کشاورزی استان زنجان است. جامعه آماری تحقیق، کارآفرینان واحدهای گلخانهای سبزی و صیفی است. نمونه آماری این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ، 60 نفر تعیین شده است. برای تحلیل دادههای جمع آوری شده از نرمافزار SPSS استفاده شده است. روایی پرسشنامه با بهرهگیری از نظرات و تجربیات متخصصین دانشگاهی و کارشناسان بخش کشاورزی بررسی گردیده است. پایایی پرسشنامه نیز با آلفای کرون باخ بررسی و ضریب کل آن به میزان 783/0 محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای بالا بودن هزینه تجهیزات گلخانه، بالا بودن هزینه زمین و ریسک تولید، مهمترین متغیرهای مؤثر در عدم استقبال از احداث گلخانه بوده است. نبود سازوکارهای مناسب و گرانی نهادههای کشاورزی نیز، مهمترین مشکلات موجود گلخانه داران است. نتایج پژوهش نشان میدهد وجود مشوقهای دولت و عدم نیاز به تخصص و مدرک خاص به عنوان مهمترین عامل در ایجاد گرایش کارآفرینان به انجام سرمایهگذاری در گلخانه داری در استان زنجان است. همچنین تحلیل عاملی عوامل مؤثر در فرصتهای کـارآفرینی و تولید در گلخانهها منجر به استخراج 5 عامل به نامهای اقتصادی، فنی- پشتیبانی، مدیریتی، اجتماعی و زیرساختی شد که 82 درصد واریانس را توجیه میکند.https://jead.gau.ac.ir/article_5323_8ce67b13baf9ed4054ba537a93786537.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726220190823Student Evaluation of Entrepreneurship Services (Case Study: Gorgan
University of Agricultural Sciences and Natural Resources)ارزشیابی دانشجویان از خدمات کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان)5570532710.22069/jead.2020.17788.1408FAمحمد رضا محبوبیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0001-9519-3519سهیلا شیرخانیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمحمدشریف شریفزادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225Journal Article20200307<span class="fontstyle0">The purpose of this study was student evaluation of entrepreneurship services at Gorgan<br />University of Agricultural Sciences and Natural Resources. The research was descriptive and<br />survey. The target population of the study consisted of 120 students engaged in entrepreneurial<br />activities at Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, 92 of whom<br />were selected as the sample of the study. Data collection tool was a questionnaire whose validity<br />was confirmed by the members of the dissertation committee and faculty members of<br />Agricultural Extension and Education Department and its reliability was calculated using<br />Cronbach's alpha coefficient. It was 0.910 for students' perceptions of entrepreneurship services<br />and 0.914 for students' expectations of entrepreneurship services. The results of Wilcoxon test<br />showed that students' average expectations of entrepreneurship services were higher than their<br />perceptions and the negative gap indicated that students' expectations of entrepreneurship < br />services were not met at the University. Also, according to the mean values, the most negative<br />gap (-15.15) is related to the item of reliable information provided by the Entrepreneurship < br />Center and the lowest negative gap (-2.46) is related to the item of quick response to students'<br />requests in the entrepreneurship services. Providing accurate, correct and based information on<br />the existing realities of the labor market and society to the student by the experts of the<br />Entrepreneurship Center, speakers and fellow instructors, especially in entrepreneurship events,<br />the University pays more attention to the material and spiritual support of students, establish<br />more intimate communication between professors and students and pay more attention to<br />meeting their training needs in setting up and starting a business, can reduce the gap between<br />students' perceptions and expectations.</span> <br /><br />هدف این پژوهش ارزشیابی دانشجویان از خدمات کارآفرینی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 120 نفر از دانشجویانی بودند که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به فعالیتهای کارآفرینانه اشتغال داشتند که تعداد 92 نفر از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن توسط اعضای کمیته پایاننامه و اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای ادراکات دانشجویان از خدمات کارآفرینی 910/0 و برای انتظارات دانشجویان از خدمات کارآفرینی 914/0 بود. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد میانگین انتظارات دانشجویان از خدمات کارآفرینی بالاتر از ادراکات آنها است و شکاف منفی بیانگر عدم برآورده شدن انتظارات دانشجویان از خدمات کارآفرینی در دانشگاه بود. همچنین با توجه به مقادیر میانگین بیشترین شکاف منفی (15/15-) مربوط به گویه قابل اعتماد بودن اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز کارآفرینی و کمترین شکاف منفی (46/2-) مربوط به گویه پاسخ سریع به خواستههای دانشجویان در زمینه خدمات کارآفرینی بود. ارایه اطلاعات دقیق، درست و برپایه واقعیتهای موجود بازار کار و جامعه به دانشجو توسط کارشناسان مرکز کارآفرینی، سخنرانان و مدرسان همکار به ویژه در رویدادهای کارآفرینی، توجه بیشتر دانشگاه به حمایتهای مادی و معنوی دانشجویان، برقراری ارتباط صمیمانهتر اساتید با دانشجویان و توجه بیشتر به رفع نیازهای آموزشی آنان در زمینه راهاندازی و شروع کسب و کار، میتواند به کاهش شکاف بین ادراکات و انتظارات دانشجویان منجر شود.https://jead.gau.ac.ir/article_5327_c53fc0fbdbe917f22f4130656032eb89.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726220190823The role of small businesses in empowerment of rural womenبررسی نقش کسب و کارهای کوچک در توانمندسازی زنان روستایی7186532510.22069/jead.2021.18514.1433FAفاطمه علی توکلیگروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدانسعید کریمیهیات علمی-دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0003-2909-8016Journal Article20201112In the context of rural development, more attention should be paid to improving the<br />empowerment of rural women and their working conditions in rural communities. small<br />businesses are a good opportunity to empower rural women and help them provide their<br />family’s livelihood and reduce rural poverty. Therefore, the main porpuse of the present study<br />was to explore the role of small businesses in empowerment of rural women. For the purpose of<br />the study, secondary data was used and an extensive literature review was conducted on topics<br />relevant to the research. In this research, in addition to an overview of key concepts and skills<br />needed for entrepreneurship, the role of small businesses in empowering rural women was<br />pointed out. In general, the research literature indicates that micro businesses can play an<br />important role in empowerment of rural women through creating social capital, increasing<br />awareness, and capacity building. Finally, some suggestions were presented to empower rural<br />women throuth small businesses.در چارچوب مفهوم توسعهی روستایی، آنچه بیشتر باید مورد دقت و توجه قرار گیرد، تأکید بر ارتقای کیفیت و توانمندسازی زنان روستایی و بهبود وضعیت و شرایط کار آنان در عرصهی جوامع روستایی است. کسب و کارهای کوچک، فرصت مناسبی برای توانمندسازی زنان روستایی و ورود آنان به عرصه کسب و کار است تا در تأمین معیشت خانواده و کاهش فقر روستا کمک نمایند. لذا با توجه به اهمیت موضوع، در پژوهش حاضر نقش مهم کسب و کارهای کوچک در توانمندسازی زنان روستایی بررسی شد. برای این منظور، روش مطالعه کتابخانه ای-اسنادی مورد استفاده قرار گرفت و یک مرور ادبیاتی گسترده در موضوعات و زمینههای مربوطه انجام شد. در پژوهش حاضر علاوه بر مرور مفاهیم کلیدی و مهارتهای مورد نیاز زنان روستایی جهت کارآفرینی و ایجاد کسب و کار، به نقش کسب و کارهای کوچک در توانمندسازی زنان اشاره شده است. نتایج حاصل از مرور ادبیات پژوهش نشان میدهد که کسب و کارهای کوچک میتوانند از طریق ایجاد سرمایه اجتماعی، افزایش آگاهی و ظرفیتسازی نقش موثری در توانمندسازی زنان روستایی ایفا نمایند. همچنین در پایان پژوهش هم پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شده است.https://jead.gau.ac.ir/article_5325_c7dcb32cf91fcd06b1fa40b0e5a30451.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09726220190823“Fitting the entrepreneurship development model with Graduate Employment
Recruitment Approach”(Case Study: Golestan Technical and Vocational Training
Office)" برازش مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی" (مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان)8798532610.22069/jead.2021.18674.1439FAسید محمدرضا حسینیگروه تحصیلات تکمیلی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول، ایران.علی عباس نژاددانشجوی دکتری، رشته کارآفرینی، گرایش توسعه، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.پرویز سعیدیگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول، ایران.محمودرضا مستقیمیگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول، ایران.Journal Article20201227The aim of this study was to fit the entrepreneurship development model with the<br />employment approach of university graduates. The method of the present research is<br />descriptive-survey and applied from the perspective of the purpose. The method of data<br />collection is field and library method. Sampling method is simple random sampling. The target<br />population in the quantitative section that has been done to validate and present the initial<br />research model includes university graduates and also in the qualitative section, which is to<br />achieve research categories includes expert university professors in the field of entrepreneurship < br />management and expert managers in the field of employment and entrepreneurship in Golestan<br />Province. The samples were calculated through Cochran's formula to 248 people, which was<br />increased to 250 to reduce the error and increase the accuracy of the sample size. To collect<br />data, the field method was used as a semi-structured interview and a researcher-made<br />questionnaire. To validate the components, the Delphi method in order to validity assessment,<br />the value of t-statistic was used. The least squares method and SmartPLS software were used to<br />analyze the data. The results showed that the components such as integrated entrepreneurial<br />education system, entrepreneurial leadership, entrepreneurship development, university<br />entrepreneurial perspective, graduate employability, establishment of entrepreneurial culture,<br />academic infrastructure, graduate individual entrepreneurial characteristics, and innovative<br />research have a positive and significant effect on entrepreneurship development.پژوهش حاضر با هدف برازش مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی (مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان) انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از منظر هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت میدانی و کتابخانه ای بوده و روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشآموختگان دانشگاهی می باشد و همچنین در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی خبره در زمینه مدیریت کارآفرینی و مدیران خبره حوزه اشتغال و کارآفرینی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان می باشند. ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری از ﻃﺮﯾﻖ ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 248 ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺎ و اﻓﺰاﯾﺶ دﻗﺖ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ 250 ﻧﻔﺮ ارﺗﻘﺎء داده شد. برای جمع آوری داده ها از روش میدانی که بصورت مصاحبه نیمه ساختاری و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از تکنیک حداقل مربعات جرئی و ﻧﺮم اﻓﺰار SmartPLS استفاده گشت. نظام یکپارچه آموزشی کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، توسعه کارآفرینی، چشم انداز کارآفرینانه دانشگاه، اشتغالپذیری دانشآموختگان، استقرار فرهنگ کارآفرینانه، زیرساختهای دانشگاهی، ویژگی کارآفرینانه فردی دانشآموختگان، و پژوهشهای نوآورانه به عنوان مولفه های اصلی در این پژوهش شناخته شده اند. جهت اعتبارسنجی مولفه ها از روش دلفی و ﺑﺮای سنجش رواﯾﯽ، مقدار آماره تی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد متغییرهای پژوهش بر توسعه کارآفرینی تاثیر مثبت و معناداری دارند.https://jead.gau.ac.ir/article_5326_710212eaf0813f2251a33009a80177b4.pdf