دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725120180522The Necessity for Green Entrepreneurship Development in the Agricultural Sectorضرورت توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی116413310.22069/jead.2018.14398.1299FAبیژن رضاییدانشگاه رازینادر نادریاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی0000-0002-3346-7032سحر رستمیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، ایران0000-0002-4914-7383Journal Article20171212Abstract23<br />Green entrepreneurship is a new form of business that meets the company's needs for<br />profitability and development, taking into account the environmental dimension. And they<br />welcome environmental values as a key component of their identity and see it as a competitive<br />advantage for their company on the market. After encountering the environmental, social, and<br />economic effects of industrial agriculture, the production of sustainable and healthy food is<br />more than ever necessary because access to adequate nutrition and nutritional health is one of<br />the major pillars of development. Therefore, the present review study, based on a<br />comprehensive literature review of available literature and scientific works in the field of green<br />entrepreneurship, addresses the necessity of developing green entrepreneurship in the<br />agricultural sector. By analyzing the content, green entrepreneurship can be considered as an<br />effective strategy for the socio-economic development of countries, which, with its<br />development, is a major step in sustainable employment creation, reducing environmental<br />problems, reducing illnesses caused by unhealthy food and productivity Most agricultural lands<br />were harvested. This paper first outlines the concept of green entrepreneurship and then<br />explores the types of green entrepreneurship, food health, the relationship between green<br />entrepreneurship and green innovation, and then green marketing and green taxation for green<br />entrepreneurship development, and in The end of green entrepreneurship is described in<br />agriculture.<br /><br />کارآفرینی سبز شکلی نو از ایجاد کسب و کار است که با نیازهای شرکت برای سودآوری و توسعه با در نظر گرفتن ابعاد زیستمحیطی تطابق دارد و از ارزشهای زیستمحیطی به عنوان جزء اصلی هویت خود استقبال میکنند و به آن به عنوان مزیت رقابتی شرکت خود در بازار مینگرند. بعد از مواجه شدن با اثرات زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی کشاورزی صنعتی؛ تولید مواد غذایی پایدار و سالم بیش از هر زمانی حیاتی به نظر میرسد چرا که دسترسی به مقدار کافی مواد غذایی و سلامت تغذیهای از محورهای اساسی توسعه بهشمار میآید. لذا مطالعه مروری حاضر برگرفته از یک مرور ادبیاتی گسترده در متون موجود و کارهای علمی انجام شده در حوزه کارآفرینی سبز، به بررسی ضرورت توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی پرداخته است. با بررسی و تحلیل مطالب میتوان کارآفرینی سبز را به عنوان راهبردی اثربخش برای توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها محسوب کرد که با توسعه آن گام بلندی در اشتغالزایی پایدار، کاهش مشکلات زیستمحیطی، کاهش بیماریهای ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم و بهرهوری بیشتر زمینهای کشاورزی برداشت. در این مقاله در ابتدا مفهوم کارآفرینی سبز بیان شده است و در ادامه به بررسی و تشریح انواع کارآفرینی سبز، سلامت غذایی، رابطه کارآفرینی سبز و نوآوری سبز و سپس بازاریابی سبز و مالیات سبز در راستای توسعه کارآفرینی سبز مورد بحث قرار گرفته است و در پایان کارآفرینی سبز در کشاورزی تشریح میگردد.https://jead.gau.ac.ir/article_4133_9cc0c3c348e0e11cf40fb6a210b18d06.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725120180522Multifunctional Agriculture Paradigm; Rural Tourism, a key to sustainable
employment development in rural areasپارادایم کشاورزی چندکارکردی؛ گردشگری روستایی، کلیدی برای توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی1729413410.22069/jead.2018.14904.1328FAمسعود یزدان پناهدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانJournal Article20180411Abstract1<br />Iran’s rural areas and agriculture sector due to different challenge such as climate change and<br />more frequent and severe droughts, water crises, rural migration and rural population decline,<br />environmental pressures due to the inefficient use of external inputs, low efficiency of<br />conventional agriculture are facing crisis and unsustainability. These arenas of concern have<br />influenced recent researches and thinking on conceptualizations of agricultural and rural change<br />and cause to the proposed transition from a ‘productivist’ to a ‘post-productivist’ agricultural<br />regime or multifunctional agricultural. therefore, multifunctional agriculture as an approach to<br />encouraging sustainable development in rural areas has become an attention point of agricultural<br />and rural policy makers and has been introduced as a new paradigm of agricultural and rural<br />development. the aim of this study is look at the new role for agriculture in rural areas by<br />reviewing the concept of multifunctional agriculture. Next, review the rural tourism as a<br />multifunctional role of farming is conducted. Due to different challenge in Iranian rural area,<br />multifunctionality approach in contrast to conventional approach can promote and develop<br />entrepreneurship space. Finally, suggested that accepting multifunctionality regime in<br />agriculture sector by policy maker is an initiative to promote entrepreneurship space in rural<br />area which in the consequence in the era of climate change, drought and water crisis will lead<br />these regions move toward ssustainability.<br /><br />مناطق روستایی ایران و بخش کشاورزی به علت چالشهای مختلفی همچون تغییرات آب و هوایی و خشکسالیهای شدیدتر و با تکرار بیشتر، بحران آب، مهاجرت روستایی و کاهش جمعیت روستایی، فشارهای زیست محیطی به علت استفاده ناکارآمد از نهادههای شیمیایی و بازده پایین کشاورزی متداول با بحران و عدم پایداری مواجه هستند. این عرصه های نگرانی بر تحقیقات اخیر و تفکر در مورد مفهوم سازی تغییرات کشاورزی و روستایی تأثیر گذاشته و باعث انتقال پیشنهادی از "تولیدگرایی" به الگوی کشاورزی "پسا تولیدگرایی" یا "کشاورزی چند کارکردی" شده است. بنابراین، کشاورزی چندکارکردی به عنوان رهیافت مشوق توسعه پایدار در مناطق روستایی به نقطه رجوع سیاستگذاران روستایی و کشاورزی تبدیل شده است و به منزله یک پارادایم نوین توسعه کشاورزی و روستایی به جهانیان معرفی شده است. هدف این مطالعه توجه به نقش جدید کشاورزی در مناطق روستایی از طریق مرور مفهوم کشاورزی چندکارکردی میباشد. سپس مرور نقش گردشگری روستایی به عنوان یکی از نقشهای چندکارکردی در مزرعه صورت گرفته است. با توجه به چالشهای مختلف در مناطق روستایی ایران، رویکرد چندکارکردی در مقابل رویکرد متداول میتواند فضای کارآفرینی را ترویج و توسعه دهد. در نهایت، پیشنهاد شده است که پذیرش الگوی چندکارکردی در بخش کشاورزی توسط سیاست گذاران، یک ابتکار عمل برای ترویج فضای کارآفرینی در مناطق روستایی است که در نتیجه در عصر تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و بحران آب این مناطق را به سمت پایداری حرکت میدهد.https://jead.gau.ac.ir/article_4134_ff81daf96416bc51ad53cf17e0c4b6f8.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725120180522Studying on the educational needs of agricultural students about entrepreneurship
(case study on faculty of agriculture Bu-Ali Sina and Kurdistan universities)بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان کشاورزی در زمینه کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشکده کشاورزی دانشگاه بو علی سینا و کردستان)3142413510.22069/jead.2018.14486.1303FAرضا موحدیعضو هیات علمی/ دانشگاه بو علی سینافرشته عواطفی اکملدانشگاه بوعلی سینامینا ضمیری آراستهدانشکده کشاورزی/ دانشگاه کردستانسیده کوثر صالحیکارشناس علم سنجی، دانشگاه بو علی سیناJournal Article20171229Abstract<br />The purpose of this research was to assess the educational needs of agricultural students<br />about entrepreneurship. The present applied research is a descriptive which has done with a<br />surveying method. The statistical population of this study was the senior students of all<br />agricultural fields at Hamedan and Kurdistan Universities in 2017. Sampling was census<br />method (n = 157). In order to study the educational needs of the students about entrepreneurship<br />education, the common method of need assessment has been used, namely, comparing existing<br />and desirable status in three levels of knowledge, attitude, and skill. The data gathering tool was<br />a structured questionnaire consisting of four sections of students' individual information,<br />knowledge needs in entrepreneurship, attitude and skills requirements in entrepreneurship and<br />business establishment. Content validity of the questions was approved by a number of<br />agricultural experts and its reliability was measured using Cronbach's alpha coefficient, which<br />was more than 0.8 for all three levels of knowledge, attitude, and skill. After collecting data and<br />coding, SPSS18 software was used to analyze the data. The results showed that the highest<br />priorities of the knowledge needs of agricultural students were familiarity with the rules and<br />regulations for setting up a new business, the recognition of different information sources for<br />the formulation of a business plan and familiarity with practical entrepreneurship issues. In<br />analyzing the attitude needs of the students the highest ranks were about entrepreneurship<br />knowledge and entrepreneurship meeting with participation of entrepreneurs. In terms of skills<br />needs, the highest priority was related to the ability to raise funds and the ability to access<br />banking facilities.<br /><br />هدف از انجام این تحقیق بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان کشاورزی در زمینه کارآفرینی میباشد. تحقیق کاربردی حاضر از نوع توصیفی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه دانشجویان سال آخر کلیه رشته های کشاورزی در دانشگاه بو علی سینا و کردستان در سال 1395 بود. نمونهگیری به شیوه تمام شماری بود (n=157). در این پژوهش از روش متداول نیازسنجی یعنی مقایسه وضعیت موجود و مطلوب در سطح دانش و مهارت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ساختار یافته بود که شامل چهار بخش اطلاعات فردی، نیازهای دانشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی، نیازهای گرایشی و نیازهای مهارتی در زمینه کارآفرینی و راهاندازی کسب و کار بود که روایی محتوایی آن توسط تعدادی از متخصصین کشاورزی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای هر سه سطح مورد سنجش (دانش، نگرش، و مهارت) بالاتر از 8/0 بود. پس از جمع آوری دادهها و کدگذاری از نرم افزارSPSS18 برای تجزیه و تحلیل دادهها برگرفته شد. نتایج نشان داد بالاترین اولویت نیازهای دانشی دانشجویان کشاورزی مورد مطالعه مربوط به آشنایی با قوانین و مقررات راه اندازی کسب و کار جدید، شناخت منابع اطلاعاتی مختلف جهت تدوین یک طرح کسب و کار و آشنایی با مسایل عملی کارآفرینی بوده است. در بخش نیازهای نگرشی بالاترین اولویت ها نیاز به دانش کارآفرینی و شرکت در نشستهای کارآفرینی با حضور کارآفرینان بود. در بخش نیازهای مهارتی بالاترین اولویتها مربوط به توانایی جذب سرمایه و توانایی دسترسی به تسهیلات بانکی بود.https://jead.gau.ac.ir/article_4135_c7c9c6ecd2cfd420adb796d4fa8dae29.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725120180522Career Counseling Canvas for Business Launching Based on the Experience of
Successful Agricultural Graduatesبوم مشاوره شغلی برای راهاندازی کسبوکار بر مبنای تجربیات فارغالتحصیلان موفق کشاورزی4359413610.22069/jead.2018.14735.1317FAابراهیم فرماندهبخش ترویج و آموزش کشاورزی- دانشکده کشاورزی- دانشگاه شیراز- ایرانغلامحسین زمانیدانشگاه شیرازJournal Article20180210Abstract<br />In developing countries, unemployment is one of the most important challenges. This<br />problem is obvious in different economic sections such as agriculture. Agricultural<br />unemployment is more obvious in agricultural graduates section. In this field a lot of theoretical<br />opinion discussed; but in practice there is no much efforts. Career Counseling could considered<br />as the most important effort in this context. Hence, the propose of this study is to draw canvas<br />career counseling, based on successful graduates’ perception, to provide proper content for<br />agricultural students to start proper jobs. To achieve this propose multiple case study was used.<br />In this regard, 10 agricultural graduates were assessed by semi-structured questionnaire. The<br />result showed that four main strategies could recognized in the successful career process of<br />these people, include: Recognition of new opportunities, Market’s needs assessment,<br />Considering creativity and innovation, and Networking. By summarization and assortment of<br />raw interview data, some recommendations for business startup in each strategies extracted.<br />Finally, based on the findings, career counseling canvas for business startup drew and presented<br />to agricultural students.<br /><br />بیکاری یکی از مهمترین چالشهای پیش روی کشورهای درحالتوسعه محسوب میشود. این مسئله در بخشهای مختلف اقتصادی از قبیل کشاورزی نمود دارد. بخش کشاورزی به دلیل تنوع گسترده ذینفعان، شاهد درصد بالای بیکاری در قسمتهای مختلف خود مانند فارغالتحصیلان است. تاکنون نظریهها و دیدگاههای متنوعی برای مقابله با این چالش در بخش کشاورزی ارائهشده است. اما مهمترین مسئله در این زمینه، ارائه راهکارهای عملیاتی است که مفاهیمی مانند مشاوره شغلی در این رابطه مفید به نظر میرسند. یکی از مسائل حائز اهمیت در زمینه مشاوره شغلی، تمرکز بر محتوا است. بهعبارتدیگر، فرآیند مشاوره شغلی باید بر اساس یک زیربنای محتوایی غنی صورت پذیرد. ازاینرو، در این پژوهش سعی بر آن است تا با ترسیم بوم مشاوره شغلی بر مبنای تجربیات فارغالتحصیلان موفق، محتوای مناسبی برای روشن نمودن مسیر دانشجویان کشاورزی بهمنظور راهاندازی کسبوکار تهیه شود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی میباشد که با استفاده از مصاحبه فردی انجام شده است. چهار راهبرد عمده از مرور ادبیات استخراج گردید که شامل تشخیص فرصتهای جدید؛ ارزیابی نیاز بازار؛ ملاحظه خلاقیت و نوآوری؛ و شبکهسازی میشوند. از خلاصهسازی و دستهبندی موارد مطرحشده در مصاحبهها، برای هر راهبرد، چندین توصیه راهاندازی کسبوکار استخراج گردید. درنهایت بر اساس یافتههای حاصل از مرور ادبیات و مصاحبه، بوم مشاوره شغلی برای راهاندازی کسبوکار بهوسیله دانشجویان کشاورزی ترسیم گردید.https://jead.gau.ac.ir/article_4136_247343bb12f9ad4bfc4fdc195b4c6d67.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725120180522Diagnosing rural development cooperatives in the direction of
formulating of entrepreneurship development strategiesآسیبشناسی تعاونیهای توسعه روستایی در راستای تدوین راهبردهای توسعه کارآفرینی6176413710.22069/jead.2018.13466.1273FAمحمد رضا محبوبیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0001-9519-3519افروز امدادیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانغلامحسین عبدالله زادهدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-5540-0760Journal Article20170702ﻧﺸﺮﯾﻪکﺎرآﻓﺮﯾﻨی در کﺸﺎورزی)5(، ﺷﻤﺎره)1(ﺑﻬﺎر1397<br />76<br />Journal of Entrepreneurship in Agriculture Vol. 5(1), 2018<br />http://jead.gau.ac.ir<br />Diagnosing rural development cooperatives in the direction of<br />formulating of entrepreneurship development strategies<br />A. Emdadi1, *M.R. Mahboobi2 and Gh.H. Abdollahzadeh2<br />1M.Sc. Student, Dept., of Agricultural Extension and Education, Gorgan University of Agricultural<br />Sciences and Natural Resources, 2Associated Prof., Dept., of Agricultural Extension and Education,<br />Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources<br />Received: 12/28/2017; Accepted: 04/12/2018<br />Abstract*<br />This descriptive-survey study was conducted to diagnosing rural development cooperatives<br />in the direction of codification of entrepreneurship development strategies. The statistical<br />population of this study included all cooperation experts in administration of Cooperatives,<br />Labor and Social Welfare of Golestan Province. Using census method, 42 of them were selected<br />as research samples. Content analysis of questionnaire showed the most important opportunities<br />includes co-operatives exemption from tax and insurance, emphasizing the constitution<br />principles (43 and 44) on cooperatives and possibility of using experts and graduates of the<br />university to implement cooperative projects. The most important threats includes weak support<br />banks and cooperative unions from rural development cooperatives, problems of access to<br />proper market sale of agricultural and rural production and lack of social security discounts. The<br />most important strengths includes providing favorable conditions for credit facilities,<br />establishing the participation of villagers in various fields of industry, agriculture and services,<br />conducting training courses that lead to cheap inputs in agricultural, industrial and quality<br />products and preventing the continuity of wealth remaining in the hands of special individuals<br />and groups. The most important weakness includes the lack of collective and cooperative work<br />among members, inability to provide proper collateral for obtaining loans and the lack of<br />utilization and proper use of technology in cooperative affairs. The results showed that the<br />diagnosing of the cooperatives is in aggressive strategy area and which means taking advantage<br />of domestic strengths and exploiting foreign opportunities.<br /><br />پژوهش حاضر به روش توصیفی- پیمایشی با هدف آسیبشناسی تعاونیهای توسعه روستایی استان گلستان در راستای تدوین راهبردهای توسعه کارآفرینی انجام گرفته است. جامعه مورد نظر شامل کارشناسان تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان به تعداد 42 نفر بودند که به شیوه تمامشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل محتوای پرسشنامهها نشان داد که مهمترین فرصتها شامل "معافیت تعاونیها از مالیات و بیمه"، "تأکید اصول 43 و 44 قانون اساسی بر تعاونیها" و "امکان استفاده از کارشناسان و فارغالتحصیلان دانشگاه در اجرای طرحهای تعاونی" و مهمترین تهدیدهای تعاونیها شامل "حمایت ضعیف بانکها و اتحادیههای تعاونی از تعاونیهای توسعه روستایی"، "مشکلات دسترسی به بازار مناسب فروش تولیدات کشاورزی و روستایی" و "عدم وجود تخفیفات بیمه تأمین اجتماعی" هستند. همچنین "فراهم نمودن زمینههای مساعد برای تسهیلات اعتباری"، "بسترسازی درجهت مشارکت دادن روستاییان در زمینههای مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی"، "برگزاری دورههای آموزشی که منجر به دستیابی نهادههای کشاورزی، صنعتی و خدماتی ارزان و مرغوب و تولیدات باکیفیت میشود." و "پیشگیری از تداوم ثروت در دست افراد و گروههای خاص" بهعنوان مهمترین نقاط قوت و "عدم وجود کار جمعی و تعاونی در بین اعضا"، "عدم توانایی در تأمین وثیقه مناسب برای اخذ وام"، "عدم بهرهگیری و استفاده مناسب از فناوری در ادارهی امور تعاونی"، بهعنوان مهمترین نقاط ضعف شناسایی شدند. نتایج نشان داد آسیبشناسی تعاونیها در ناحیه راهبرد تهاجمی قرار دارد که به معنای آن است که با بهرهگیری از نقاط قوت داخلی درصدد بهرهبرداری از فرصتهای خارجی باشیم.https://jead.gau.ac.ir/article_4137_7b6e3aba269bacac2064d4068977da33.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725120180522Factors Affecting of the Business Model Innovation in Agriculture
Knowledge-based Companies in Mazandaran Provinceعوامل موثر بر نوآوری مدل کسبوکار در شرکتهای دانشبنیان کشاورزی استان مازندران7791413810.22069/jead.2018.14134.1293FAحمیده عبدالهیدانشجوی کارافرینی، پیام نور، ایرانعباس احمدیاستادیار، گروه مدیریت پیام نور، تهران ، ایرانمحمد مهدی مردانشاهیمرکز کارآفرینی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ساریJournal Article20171102Abstract<br />In the last few decades, the necessity of creativity and innovation in the agricultural sector<br />has become increasingly important for improving the economy and agricultural development.<br />The companies of the knowledge-based according to nature are among the companies that are<br />welcomed in the present era. Their development especially in the agricultural sector will bring,<br />in food security and social welfare. Innovation of the business model in agricultural knowledge-<br />based companies is a new strategy in development theories for empowerment and capacity<br />building in order to achieve sustainable development. Therefore, this research investigates the<br />factors affecting the business model innovation in Mazandaran agricultural knowledge-based<br />companies. This is a purpose-oriented research and in terms of data collection method,<br />descriptive-correlation is used. The statistical population of this research was 43 agricultural<br />knowledge-based companies in Mazandaran province and all firms were selected as the sample<br />population. The research tool is a questionnaire that the questionnaire validity was confirmed by<br />a panel of experts and university professors and also its reliability by the Cronbach's alpha<br />(0/84). In order to analyze the data, SPSS21 and PLS software's were used. The results show that<br />exploratory orientation influences the business model innovation. But other factors (opportunity<br />recognition, entrepreneurial bricolage, technological turbulence) have no significant effect on<br />the business model innovation.<br /><br />در چند دهه اخیر ضرورت خلاقیت و نوآوری در بخش کشاورزی به منظور بهبود اقتصاد و توسعه کشاورزی بیش از پیش اهمیت یافته است. شرکتهای دانشبنیان با توجه به ماهیت آن از جمله شرکتهای مورد استقبال در عصر حاضر میباشند. توسعه آنها به ویژه در بخش کشاورزی؛ امنیت غذایی و رفاه اجتماعی را به همراه خواهد داشت. نوآوری مدل کسبوکار در شرکتهای دانشبنیان کشاورزی راهکاری جدید در نظریههای توسعه برای توانمندسازی و ظرفیتسازی در راستای دستیابی به توسعه پایدار است. بنابراین این پژوهش عوامل موثر بر نوآوری مدل کسب و کار در شرکتهای دانشبنیان کشاورزی مازندران را بررسی میکند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تعداد 43 شرکت دانشبنیان کشاورزی در سطح استان مازندران بودند که کل شرکتها به عنوان جامعه نمونه در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامه میباشد که روایی آن توسط استادان دانشگاه و کارشناسان مربوطه و همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (84/0) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری SPSS20 و PLS استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد گرایش اکتشافی بر نوآوری مدل کسبوکار تاثیرگذار است. اما سایر عوامل (تشخیص فرصت، بریکلاژ کارآفرینانه، آشفتگی فناورانه) بر نوآوری مدل کسبوکار تاثیر معناداری ندارند.https://jead.gau.ac.ir/article_4138_2e47e63a94ad678d1e5f38918bf2a30e.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725120180522Rural Women's Entrepreneurship Development Barriers
(Case Study: Women entrepreneurs in Lahijan city)بازدارنده های توسعه کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه : زنان کارآفرین شهرستان لاهیجان)93106413910.22069/jead.2018.14882.1326FAتهمینه احسانی فردانشگاه رازی0000-0002-8508-8536مهنا شاهمردایدانشجوی دکتری دانشگاه رازی0000-0002-8508-8536پریسا مرادیانداش اموخته رشته توسعه کشاورزی دانشگاه رازیفرحناز رستمی قبادیدانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-2636-0894کامبخش فرحمنداستادیار و هیات علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20180405Abstract1<br />This study to identify restraining factors of the entrepreneurship development of rural<br />women in the Lahijan city it’s done. Research methodology was qualitative of case-study and<br />by using in-depth interviews with 12 rural entrepreneur women that were selected based on<br />purposive sampling method, data were collected. Based on the results of content analysis of<br />interviews, restraining factors in two selective class “problems of implementation” in two areas<br />contains of weakness of infrastructures and protection- policy insufficiency of government and<br />organizations, and “problems of manufacturing” included of problems in the supply chain,<br />distribution and monitoring, were classified. In this regardthe lack of adequate space, the lack<br />trust each other, the lack of government support of manufacturers, a high rate of bank interest,<br />the lack of attention to the problems in the aria of production, intense market volatility,<br />fluctuations in input prices, and damaged goods due to pest, formed the major obstacles to the<br />entrepreneurship development of rural women in the Lahijan city.<br /><br />این تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی بازدارندههای توسعه کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان لاهیجان انجام شده است. روش تحقیق کیفی از نوع مطالعه موردی بود و با استفاده از روش مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی با 12 نفر از زنان روستایی کارآفرین که براساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، دادههای موردنظر گردآوری شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل محتوای مصاحبهها، عوامل بازدارنده در دو طبقه انتخابی «مشکلات بخش اجرا» شامل دو محور ضعف زیرساختها و نارساییهای حمایتی و سیاستی دولت و سازمانها و «مشکلات بخش تولید» شامل مشکلات زنجیره تولید، توزیع و نظارت، دستهبندی شدند. در این بین نبود فضای کافی و مناسب، عدم اعتماد به یکدیگر، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، نرخ بالای سود بانکی، عدم رسیدگی به مشکلات در حوزه تولید، نوسان شدید بازار، نوسان شدید قیمت نهادهها وآسیب دیدن محصولات به دلیل آفات، مهمترین موانع توسعه کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان لاهیجان را تشکیل دادهاند.https://jead.gau.ac.ir/article_4139_8035fa4dba905ab8fba9bbbb2b4fff50.pdf