2024-03-28T20:47:13Z
https://jead.gau.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=770
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1400
8
1
شناسایی فرصت های کسب و کارهای خدماتی بخش کشاورزی (مورد مطالعه: تعاونیهای روستایی استان ایلام)
ساناز
حیدری
همایون
مرادنژادی
سمیره
صی محمدی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرصتهای کسب و کارهای خدماتی بخش کشاورزی برای تعاونیهای روستایی استان ایلام انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی در زمره پژوهشهای کیفی قرار میگیرد. در این پژوهش از روش دلفی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل؛ کارکنان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام و شهرستانها، کارکنان شاغل در مدیریت تعاون روستایی استان و شهرستانها، مدیر عامل و هیأت مدیره اتحادیه و شرکت تعاونیهای روستایی، هیأت مدیره خبرگان کشاورزی و نظام صنفی کشاورزی استان ایلام بودند. در کل 110 نفر به عنوان اشخاص خبره و با تجربه، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار اصلی مطالعه، مصاحبه و پرسشنامه نیمهساختارمند و ساختارمند میباشد که در سه دور طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل مراحل دلفی از شاخصهای آماری میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات جهت تعیین میزان اتفاقنظر شرکتکنندگان با استفاده از نرمافزار SPSS بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که مواردی همچون؛ ایجاد بازارهای نهادههای دامی و کشاورزی، جمعآوری و بستهبندی روغن دامی منطقه، ایجاد فروشگاه روستا بازار (عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با همکاری شرکت-های تعاونی روستایی) و ایجاد فروشگاه تخصصی ابزارآلات کشاورزی و نهادهها از جمله فرصتهایی هستند که در تمام شهرستانهای مورد مطالعه وجود دارند.
شناسایی فرصت
کسب و کار خدماتی
بخش کشاورزی
تعاونیهای روستایی
استان ایلام
2021
05
22
1
16
https://jead.gau.ac.ir/article_5617_30bd14e1ee4bb2183c4b4a0fd834ae3f.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1400
8
1
توسعه کسب وکارهای روستایی در پرتو زیستبوم کارآفرینی
هادی
مؤمنی هلالی
عنایت
عباسی
حسن
صدیقی
امروزه کارآفرینی و توسعه کسبوکار روستایی در کشورهای درحالتوسعه بسیار حائز اهمیت است. زیستبوم کارآفرینی هم بهعنوان بستری در جهت رشد و توسعه کسبوکارهای روستایی مورد توجه است. بر این اساس تحقیق حاضر با مرور مطالعات به دنبال تحلیل نقش زیستبوم کارآفرینی در توسعه کسبوکارهای روستایی است. بهرغم تلاشهایی که در حوزههای مختلف در جهت توسعه کارآفرینی و کسبوکار روستایی میشود، اما در عمل، رشد مناسب و پایداری مشاهده نمیشود. چراکه کارآفرینان با موانع متعددی که ناشی از نامناسب بودن زیستبوم کارآفرینی است، مواجه هستند. بنابر نتایج، وجود رویکرد همجانبه در فراهم شدن زیستبوم مطلوب کارآفرینی جهت توسعه کسبوکارهای روستایی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی ویژگیهای منطقهای، برتریهای مطلق، نسبی و یا رقابتی موجود در یک منطقه روستایی که در توسعه کسبوکارها موثرند نباید از اذهان دور نگه داشته شود، چراکه هر منطقه روستایی با توجه به شرایط و پتانسیلهای خاص خود، فرآیندهای کارآفرینی مختص به خود و متفاوت با سایر مناطق روستایی را دارا است. در پایان نیز پیشنهادات کاربردی و مطالعاتی برای دستاندرکاران و پژوهشگران این حوزه ارائهشده است.
توسعه روستایی
کارآفرینی روستایی
زیستبوم کارآفرینی
2021
05
22
17
30
https://jead.gau.ac.ir/article_5618_6ab3047c131b58441a219266fb689202.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1400
8
1
تحلیل عوامل پیشبرنده تأمین مالی جمعی زنان کارآفرین حوزه کشاورزی
صبا
امیری
تأمین منابع مالی یکی از دغدغههای بسیار مهم و حیاتی زنان کارآفرین است که حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند. در همین راستا، تأمین مالی جمعی به عنوان روشی جدید برای کارآفرینان با هدف تأمین مالی، توسعه و تجاریسازی ایدهها و طرحهای کارآفرینانه مطرح شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل پیشبرنده تأمین مالی جمعی زنان کارآفرین حوزه کشاورزی در استان کرمانشاه انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع تجزیه و تحلیل مضمون بود. جامعه مورد مطالعه 21 نفر از زنان کارآفرین حوزه کشاورزی استان کرمانشاه به همراه متخصصان کلیدی صاحب دانش و تجربه در حوزه کارآفرینی، کشاورزی و تأمین مالی بودند. دادهها از طریق یادداشتبرداریهای میدانی و مصاحبه نیمهساختارمند با روشهای نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی تا دستیابی به اشباع نظری دادهها گردآوری شد. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد عوامل پیشبرنده تأمین مالی جمعی زنان کارآفرین حوزه کشاورزی شامل 23 مفهوم، 7 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی است که عبارتند از: عوامل پیشبرنده فردی شامل عوامل پیشبرنده مرتبط با سرمایهپذیران/ زنان کارآفرین و سرمایهگذاران، عوامل پیشبرنده محیطی شامل عوامل پیشبرنده فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و قانونی، و عوامل پیشبرنده ساختاری شامل عوامل پیشبرنده مرتبط با پلتفرم تأمین مالی جمعی و فناورانه، که دارای تعامل متقابل با یکدیگر هستند. در نهایت، پیشنهاد شد تعداد پلتفرمهای موردتأیید مراجع ذیصلاح به عنوان بستر اجرای فرایند تأمین مالی جمعی افزایش یافته و دورههای تخصصی برای زنان کارآفرین و سرمایهگذاران بالقوه و بالفعل حوزه کشاورزی در خصوص تأمین مالی جمعی برگزار گردد.
تأمین مالی
تأمین مالی جمعی
کشاورزی
عوامل پیشبرنده
کارآفرینی زنان
2021
05
22
31
50
https://jead.gau.ac.ir/article_5619_5a50acb4d1d4e4ccc5b4915e591a9959.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1400
8
1
شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی و تأثیر آن بر بهبود فضای کسبوکار
اعظم
زنگانه
روح اله
سمیعی
محمودرضا
مستقیمی
یکی از عوامل مهم در بهبود فضای کسبوکار توجه به بحث مالیات است تا با اتخاذ سیاستهای مناسب مالیاتی، شرایط بهبود فعالیتهای اقتصادی فراهم گردد. لذا یکی از مهمترین دغدغههای پیشروی نظام مالیاتی، ارتقاء فرهنگ مالیاتی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی و تأثیر آن بر بهبود فضای کسبوکار در استان گلستان بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی، 28 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمان امور مالیاتی استان گلستان بودند که به روش هدفمند با تکنیک گوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارشناسان کسبوکار به تعداد 100 نفر بودند و حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 80 نفر تعیین و برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. نتایج نشان دادند عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی شامل آموزش مؤدیان، فرهنگسازی رسانهای، آگاهی مؤدیان، اعتمادسازی مؤدیان، قانونگرایی مؤدیان، نگرش مؤدیان میباشند که نتایج معادلات ساختاری نشان داد به ترتیب به میزان 360/0 ، 465/0 ، 422/0 ، 307/0 ، 381/0 و 319/0 بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی تأثیر معنیداری دارند و ارتقاء فرهنگ مالیاتی نیز بر بهبود فضای کسبوکار 851/0 تأثیر معنیداری دارد. ایجاد سازوکاری برای اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی از طریق تقویت سازوکارهای قانونی و اتصال پایگاههای اطلاعاتی به یکدیگر سبب بهبود فضای کسبوکار میشود.
ارتقاء فرهنگ مالیاتی
بهبود فضای کسبوکار
دلفی
معادلات ساختاری
2021
05
22
51
66
https://jead.gau.ac.ir/article_5620_2445d9ffadcd442115b66d00951f6b51.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1400
8
1
ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی
فریبرز
کرمی فرد
فرحناز
رستمی قبادی
شهپر
گراوندی
چکیدهتوسعه بازاریابی دیجیتال در دهههای اخیر ساختار بسیاری از مشاغل را با تغییر روبه رو کرده و به توسعه فعالیتهای کارآفرینی و نوآوری در مشاغل کمک کرده است. با شیوع کووید 19 در جهان، توجه به بازاریابی دیجیتال بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. اگرچه بازاریابی دیجیتال در سالهای اخیر تأثیر گستردهای بر فعالیتهای تولیدی کشاورزان داشته است، با این حال بسیاری از کشاورزان از خدمات آن محروم هستند. ارائه مدلهایی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی میتواند در کاهش موانع کشاورزان در شبکه تجارت دیجیتال مورد توجه برنامهریزان قرار گیرد. لذا مقاله حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی و با روش مرور ادبیات پیشین انجام گرفت. بررسیها نشان داد مدل بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی شامل کارآفرین کشاورزی، فرآیند کارآفرینی و اکوسیستم کارآفرینی است. ویژگیها و مهارتهای کارآفرینانه طیفی از ویژگیهای فردی تا صلاحیتها و شایستگیها را شامل شده و به عنوان موتور محرکه فرد عمل میکند. فرآیند کارآفرینی که تغییر در فرآیندهای موجود جهت دیجیتالی شدن را در برمیگیرد بر دیجیتالی سازی کسب و کار، محصولرسانی دیجیتال، بازاریابی و تبلیغات دیجیتال تأکید داشته و به منابع لازم برای استفاده از خدمات دیجیتال و آموزش و اطلاعرسانی برای افزایش مهارتهای بازاریابی دیجیتال نیاز دارد. اکوسیستم کارآفرینی شامل زمینه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی یک جامعه است که بر یک کسب و کار تأثیر میگذارد و حمایتهای محیطی، ساختارهای نهادی، و زیرساختها را در برمیگیرد.
کلید واژهها: بازاریابی دیجیتال
کارآفرینی
محصولات کشاورزی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
2021
05
22
67
84
https://jead.gau.ac.ir/article_5621_32e89d1a33a0b10f580048c787c8cf3c.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1400
8
1
بررسی الگوی مزیت رقابتی پایدار بر اساس قابلیت های کارآفرینی فناورانه در شرکتهای تعاونی صنایع لبنی استان های مازندران و گلستان
حسین
دلبازه
احسان
ساده
عبدالعزیز
پقه
برای رقابت در یک بازار به شدت رقابتی که همواره محصولات و رقبای جدید پا به عرصه ظهور میگذارند، ایجاد نوآوری جهت بالا بردن سهم بازار، حفظ جایگاه سازمان در بین مشتریان و کسب مزیت رقابتی اهمیت مییابد. در واقع، مزیت رقابتی پایدار موقعیت بینظیر یک سازمان در برابر رقبایش است که پیوسته در حال توسعه است. هدف از این پژوهش بررسی الگوی مزیت رقابتی پایدار بر اساس قابلیتهای کارآفرینی فناورانه در شرکتهای تعاونی صنایع لبنی استانهای مازندران و گلستان بود. این پژوهش، به لحاظ روش یک تحقیق توصیفی– پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش را 150 نفر از مدیران شرکت های دارای کسبوکار نوپای فناور مرتبط با بخش صنایع لبنی در استانهای مازندران و گلستان تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان تعداد 108 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. به منظور آزمون فرضیات و ارزیابی مدلهای تحقیق از نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند قابلیتهای کارآفرینی فناورانه (β=0/790)، شاملقابلیتهای فردی (β=0/857)، مدیریتی (β=0/894)، استراتژی (β=0/803)، فنی (β=0/835)، محیطی (β=0/766)، بر مزیت رقابتی پایدار با ابعاد شرایط تقاضا (β=0/873)، عوامل درونی (β=0/883)، استراتژی و ساختار صنایع (β=0/798)، و صنایع پشتیبانیکننده (β=0/796)، تأثیر معناداری داشت. قابلیتهای کارآفرینی فناورانه میتواند به عنوان یکی از راهکارهای مزیت رقابتی پایدار در صنایع محسوب شود. بنابراین با توجه به کارآفرینان و تقویت کارآفرینی فناورانه و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن، موجبات پیشرفت اقتصادی کشور به ویژه کشورهای در حال توسعه را فراهم نمود.
مزیت رقابتی پایدار
قابلیت های کارآفرینی فناورانه
قابلیت فردی
صنایع لبنی
2021
05
22
85
104
https://jead.gau.ac.ir/article_5622_6afcc14ccacc58c1cad80bac2829af4f.pdf