2024-03-28T14:01:28Z
https://jead.gau.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=751
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
3
پیشبرد توسعه روستایی از طریق زیستبوم کارآفرینی
زینب
حلاج
مسعود
بیژنی
نگین
فلاح حقیقی
ضرورت توجه به کارآفرینی برای حفظ امنیت اقتصادی روستا در برنامههای توسعه روستایی بسیار حائز اهمیت میباشد. این درحالی است که توسعه کارآفرینی میتواند از طریق درک عمیق زیستبوم کارآفرینی شتاب گیرد. هدف از این پژوهش، تحلیل اهمیت زیستبوم کارآفرینی و شناسایی جایگاه آن در توسعه روستایی بود. روش این پژوهش بر اساس مرور مطالعات بود. نتایج حاکی از آن بود که توسعه و ایجاد زیستبوم کارآفرینی متشکل از فضاهای اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی است که در آن کارآفرینان در زیرساختهای پشتیبانی سخت و نرم با هم کار میکنند تا ضمن تولید و توسعه مشاغل جدید، بومیسازی کارآفرینی روستایی براساس ویژگیهای جمعیتشناختی و شرایط محیطی حاکم بر روستاها محقق شود. در واقع، با درک زیستبوم کارآفرینی، امکان آموزش کارآفرینان، فراهم نمودن زیرساختهای کارآفرینی و نیز سرمایهگذاری بر روی آنان، تسهیل میگردد. این امر، مستلزم مشارکت جامعه روستایی است که رابطه معنیداری با افزایش فعالیتهای کارآفرینی و توسعه اقتصادی و اجتماعی محیطهای روستایی دارد. بیشک، هرمنطقهای باید بر پایه شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و موقعیت جغرافیایی خود، زیستبوم کارآفرینی متفاوت و متناسب با خودش را داشته باشد تا فعالیتهای کارآفرینانه بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. در این راستا، سیاستگذاری باید بر اساس مزیتهای خاص هر منطقه روستایی با تسهیلگری دولت و جلب مشارکت حداکثری سرمایههای مالی، انسانی، حمایتها و ظرفیتها با تمرکز بر شرایط محلی و اصلاح و توسعه قوانین و مقررات حقوقی مطلوب صورت گیرد.
"کارآفرینی روستایی"
"رهیافت زیستبوم"
"تغییر کارآفرینانه"
"سیاستگذاری"
2020
11
21
1
16
https://jead.gau.ac.ir/article_5511_c42e558f051ce4cb778584c72bf2c8d9.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
3
موانع فرآروی کسب و کارهای زنان روستایی: مطالعهای در حوزه آبخیز تیلآباد استان گلستان
بیتا
طباطبایی عمید
محمدرضا
شهرکی
امروزه زنان نقش مهمی در زمینه کسبوکار و رشد اقتصادی کشورها داشته و ضروری است که شرایط مناسب برای خوداشتغالی و توسعه کسب وکار آنان در روستاها فراهم گردد. تحقیق حاضر نیز با هدف شناسایی موانع فرآروی کسبوکارهای زنان روستایی در حوزه آبخیز تیلآباد در استان گلستان انجام شد. این تحقیق بر مبنای راهبرد پیمایش به انجام رسید. کلیۀ زنان دارای کسبوکار به عنوان جامعه آماری انتخاب شد (90=N) و به دلیل محدود بودن، همۀ آنها به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس نرمافزار SPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی هشت عامل به عنوان موانع کسبوکار زنان روستایی شناسایی و نتایج نشان داد، موانع «اقتصادی» با میانگین 87/7 و «حمایتی- مدیریتی» با میانگین 78/6، مهمترین موانع کسبوکار زنان روستایی در منطقه مورد مطالعه بوده است. یافتهها حاکی از آن بود، موانع کسبوکار زنان روستایی در گروههای تحصیلی و شرکت در دوه آموزشی در سطح 99 درصد و در گروههای نوع کسبوکار و داشتن تجربه قبلی کسبوکار در سطح 95 درصد اطمینان تفاوت معنیداری داشت. از اینرو، افزایش ارتباطات محلی در راستای مطلوب نمودن محیط کسبوکار در روستاهای مورد مطالعه، تجدید در سیاستهای حمایتی دولت از زنان کارآفرین جهت تأمین سرمایههای مالی جهت راهاندازی کسبوکارهای نوپای زنان از طریق اختصاص وامهایی با بهرة کم و بلندمدت با تسهیل شرایط دریافت و بازپرداخت آنها، از مهمترین پیشنهادات تحقیق میباشند.
زنان
روستا
اشتغال
مانع
تیلآباد
2020
11
21
17
34
https://jead.gau.ac.ir/article_5512_f0d6662abc1df2857236900679588d5d.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
3
شناسایی ابعاد مؤثر بر توسعه زیستبوم کارآفرینی کشاورزی بر اساس دیدگاه کارشناسان ترویجی
ندا
عزتی
مریم
امیدی نجف آبادی
سید مهدی
میردامادی
زیست بوم کارآفرینی نقش کلیدی در توسعهی اقتصادی و ظهور اقتصادهای مبتنی بر نوآوری داشته است. برای توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی، شناسایی عناصر تشکیل دهنده این زیست بوم ضروری به نظر میرسد. هدف این پژوهش بررسی ابعاد مؤثر بر توسعه زیستبوم کارآفرینی کشاورزی بر اساس دیدگاه کارشناسان ترویجی شهرستان کرمانشاه بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات غیرآزمایشی و همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر 255 شامل نفر کارشناس ترویجی میباشد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 153 نفر محاسبه گردیده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل 49 گویه برای سنجش عوامل مؤثر بر توسعه زیستبوم کارآفرینی است. روایی و پایایی پرسشنامه از طریق بررسی متخصصان و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. متغیر وابسته تحقیق حاضر توسعه زیستبوم کارآفرینی است که بوسیله گویههای تعداد شرکت های با رشد بالا، تعداد مشارکت شرکتهای جوان در حوزه کشاورزی، عملکرد صادراتی شرکت های کوچک، تعداد کسب و کارهای جدید و رشد خالص جمعیت کسب و کار در حوزه کشاورزی در شهرستان کرمانشاه سنجیده شد. نتایج رگرسیون بیانگر آن بود که عامل قوانین و سیاستها (ضریب بتا 426/0)، عامل شناختی-فرهنگی (ضریب بتا 298/0) و عامل آموزشی-ترویجی (ضریب بتا 138/0) بیشترین تاثیر را در توسعه زیستبوم کارآفرینی کشاورزی دارا بودند. وضع قوانین و سیاست های حمایتی جهت توسعه واحد های تحقیق و توسعه دولتی و غیر دولتی می تواند زمینه ساز شکل گیری زیست بومهای موفق در حوزه کشاورزی گردد.
زیستبوم کارآفرینی
شهرستان کرمانشاه
قوانین و سیاستها
کارآفرینی
2020
11
21
35
50
https://jead.gau.ac.ir/article_5513_57186752e0fbc0d4d081e351ba2cabc9.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
3
بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی و بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد کسب وکار:تبیین نقش میانجی مشارکت کارکنان
فاطمه
فاطمی مقدم
پرویز
سعیدی
روح الله
سمیعی
امروزه کسبوکارها برای ماندن در صحنه رقابت و برای حفظ مزیت رقابتی در بین رقباء باید درک عمیقی از عملکرد خود داشته باشند. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی و بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکار با تبیین نقش میانجی مشارکت کارکنان است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است که به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان بانک ملت استان گلستان به تعداد 462 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 212 نفر تعیین و برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای 55 سوالی که برگرفته از تحقیقات پیشین درباره گرایش به کارآفرینی (آنتونیک و هیسریچ، 2003)، بازاریابی کارآفرینانه (بچرر و همکاران، 2012)، عملکرد کسب و کار (هووانگ و همکاران، 2015)، مشارکت کارکنان (ماروان و همکاران، 2018) استفاده شد. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد گرایش به کارآفرینی و بازاریابی کارآفرینانه بر مشارکت کارکنان تاثیر مثبت و معنیداری دارند. مشارکت کارکنان بر عملکرد کسبوکار تاثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین یافتهها، نقش میانجی مشارکت کارکنان در رابطه بین گرایش به کارآفرینی و بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکار را تایید کرد.
گرایش به کارآفرینی
بازاریابی کارآفرینانه
عملکرد کسب وکار
مشارکت کارکنان
2020
11
21
51
64
https://jead.gau.ac.ir/article_5514_e6cef706c5a7bc9512e9238efa95eab9.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
3
بررسی رابطه انگیزه تحصیلی و قابلیتهای کارآفرینی در بین دانشجویان
معصومه
امیری
احمد
عابدی سروستانی
محمدرضا
شهرکی
امروزه با توجه به معضل بیکاری، دانشجویان نه تنها باید با کارآفرینی آشنا شوند، بلکه باید با کسب دانش، نگرش آنان نیز در تحصیل نسبت به رفتار کارآفرینان تقویت شود. در همین راستا، تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطۀ انگیزه تحصیلی دانشجویان با قابلیتهای کارآفرینی آنان اجرا شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی-کاربردی بوده و به صورت پیمایش پرسشنامهای انجام گردید. روایی صوری و پایایی پرسشنامه به ترتیب با استفاده از دیدگاه کارشناسان و آزمون آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان رشتههای علوم انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی دو استان گلستان و خراسان شمالی تشکیل دادند (3095=N) که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 350 نفر بهعنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که دانشجویان مقطع کارشناسی انگیزۀ تحصیلی بیشتری نسبت به سایر مقاطع تحصیلی دارند و دانشجویان کارشناسی ارشد از قابلیتهای کارآفرینی بیشتری نسبت به سایر مقاطع تحصیلی برخوردارند. همچنین، در بین ابعاد پنجگانه قابلیتهای کارآفرینی، دانشجویان در بُعد «عزم و اراده» نمرات بالاتری کسب کردند. تحقیق حاضر نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین انگیزه تحصیلی و قابلیتهای کارآفرینی وجود دارد که بیانگر موفقیت بیشتر دانشجویان باانگیزه تحصیلی بالاتر در بهبود قابلیتهای کارآفرینی است. ارتقاء انگیزه تحصیلی در بین دانشجویان و همسو نمودن برنامههای درسی با قابلیتهای کارآفرینی از پیشنهادهای این تحقیق است.
انگیزه
کارآفرینی
استقلالطلبی
خلاقیت
2020
11
21
65
78
https://jead.gau.ac.ir/article_5515_a9826bc87f879850dd6eb9418f23865a.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
3
طراحی مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد استراتژی اقیانوس آبی
محمد
پناهی
نیما
رنجی جفرودی
مجید
نصیری
امروزه بسیاری از سازمانهای بزرگ، کارآفرینی را به عنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمدت استفاده میکنند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد استراتژی اقیانوس آبی یعنی رویکرد گریز از رقابت بود. این استراتژی معتقد است، لازم است بنگاههای اقتصادی فضایی سالم از رقابت ایجاد کنند که بر این اساس بتوانند رشد و شکوفایی بهتر و بیشتری داشته باشند. به این منظور از روش تحقیق مبتنی بر ترکیب روش دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری با نظرسنجی از 28 نفر خبره استفاده شد. غربالگری مولفهها با روش دلفی انجام شد که 27 مولفه در قالب 6 بعد شناسایی شدند. برای سطحبندی ابعاد از مدلسازی ساختاری- تفسیری استفاده شد. پس از تحلیل دادهها، ابعاد در سه سطح دستهبندی شد. نتایج نشان داد زیربنای توسعه کارآفرینی با رویکرد اقیانوس آبی، در درجه اول عوامل سازمانی و دوم عوامل مدیریتی، فرصت و سوم محیطی- نهادی، اقیانوس آبی، عوامل انسانی هستند. برای خوشهبندی ابعاد از تحلیل MICMAC استفاده شد. ابعاد سازمانی، فرصت و عوامل مدیریتی در خوشه مستقل و ابعاد محیطی- نهادی، اقیانوس آبی و عوامل انسانی در خوشه وابسته قرار گرفتند. در نهایت میتوان گفت مدیران با استفاده از استراتژی اقیانوس آبی قادر خواهند شد حتی در بازارهای به حد کافی بالغ نیز فرصتهای کارآفرینی را کشف و یا خلق کنند.
توسعه کارآفرینی
استراتژی اقیانوس آبی
دلفی
ساختاری تفسیری
2020
11
21
79
92
https://jead.gau.ac.ir/article_5516_5dd297165d6fcf71eb54bde4a0dd0597.pdf