2024-03-28T15:59:22Z
https://jead.gau.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=743
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
2
تحلیل عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط زنان روستایی استان فارس
فاطمه
بادزبان
کورش
رضائی مقدم
مهسا
فاطمی
بهبود عملکرد کسبوکارهای زنان سهم زیادی در ارتقای کیفیت زندگی روستایی دارد. این تحقیق با هدف کلی تحلیل عملکرد کسبوکارهای زنان روستایی استان فارس انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق اعضای شرکتهای حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان در استان فارس در قالب سه شرکت در شهرستانهای مرودشت، شیراز و استهبان با 3479 عضو بودند. حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول 269 نفر تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار سنجش از طریق محاسبة ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخهی 24 و آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که توسعهی فعالیت کارآفرینی به ترتیب در فعالیتهای کشاورزی، صنایع دستی و تبدیلی و فعالیتهای خدماتی بیشتر از فعالیت پرورش دام و طیور است. کسبوکارهای کشاورزی از نظر فعالیت کارآفرینی، اثربخشی ارتباطات، اثربخشی اطلاعات مربوط به کسبوکار، بکارگیری استراتژیهای بازاریابی، تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی، تابآوری کسبوکار و تابآوری فردی دارای وضعیت مطلوبی بودهاند، اما زنان دارای فعالیت پرورش دام و طیور نسبت به زنان در سه گروه کسبوکار دیگر وضعیت مطلوبی نداشتهاند. با توجه به نقش مهم انواع کسبوکارها پیشنهاد میشود که سازمانهای مربوطه، برگزاری کارگاههای آموزشی دورهای در زمینهی صنایع دستی و فعالیتهای دامپروری را در فهرست برنامههای آموزشی زنان روستایی قرار دهند.
کسبوکار
کارآفرینی
عملکرد
زنان روستایی
2020
08
22
1
18
https://jead.gau.ac.ir/article_5466_4a6fdef1ba3f3b1d63c766b34eeccb84.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
2
شناسایی ابعاد و مؤلفههای کارآفرینی گردشگری در جهت دستیابی به توسعه پایدار روستایی
احمد
بهرامی پور
محمودرضا
مستقیمی
سید محمدرضا
حسینی
سامره
شجاعی
یکی از عوامل مؤثر در توسعهی روستایی، توسعه گردشگری است؛ زیرا توسعه گردشگری میتواند با خلق فرصتهای جدید اشتغال و درآمد، نقش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی روستاها داشته باشد. بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفههای کارآفرینی گردشگری در جهت توسعه پایدار روستایی میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد کیفی بوده و روش تحقیق در آن توصیفی-تحلیلی میباشد. جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل خبرگان حوزه گردشگری اداره میراث فرهنگی و گردشگری گرگان و خبرگان دانشگاهی میباشد. نتایج بهدست آمده نشاندهنده سه بعد اقتصادی با شش مؤلفه «افزایش میزان سرمایهگذاری»، «افزایش درآمد»، «ایجاد تقاضا نسبت به کالای جدید»، «ایجاد بازار برای تولیدات صنایعدستی و غذاهای محلی»، «ایجاد بازار محلی مناسب محصولات کشاورزی» و «میزان ریسک سرمایهگذاری»، بعد فرهنگی-اجتماعی با هشت مؤلفه «افزایش سطح آگاهی عمومی»، «افزایش سطح رفاه اجتماعی»، «افزایش مشارکت برای زنان و جوانان»، «افزایش میزان انگیزه پیشرفت»، «افزایش روابط اجتماعی و انسانی»، «ارتقای مهارتهای فردی»، «افزایش میزان علاقمندی به آموزش» و «شکلگیری فرهنگ اشتغال و تقویت فرهنگ خوداشتغالی» و بعد زیستمحیطی و زیرساختی با شش مؤلفه «افزایش میزان توجه به محیطزیست»، «افزایش علاقمندی به حفظ بناهای تاریخی و باستانی»، «تلاش برای حفظ آداب، سنن، هنر و موسیقیهای محلی»، «توجه سیاستمداران و مدیران محلی و منطقهای»، «ایجاد زیرساختهای فنی و تکنولوژی و IT»، «ایجاد زیرساختهای اقامتی» میباشند. لذا مدیران حوزه گردشگری باید در سیاستگذاریهای مربوط به گردشگری روستایی مؤلفههای شناساییشدهی پژوهش حاضر را مدنظر قرار داده و زیرساختهای لازم را فراهم آورند.
کارآفرینی
گردشگری روستایی
توسعهی روستایی
توسعه پایدار
2020
08
22
19
30
https://jead.gau.ac.ir/article_5467_1ba9def4b563619d091791206cd6bfe5.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
2
بررسی رابطه برند دانشگاه و جهتگیری شغلی دانشجویان
مهشید
صابری تنسوان
محمدشریف
شریفزاده
با توجه به ظهور چالشهای الگوهای سنتی اشتغال از جمله درخواست جهانی برای کار حرفهای، بخش آموزش عالی با تقاضای فزایندهای برای انتقال موثرتر فارغالتحصیلان از آموزش به کار مواجه است. بر همین اساس این تحقیق با هدف ارزیابی رابطه برند دانشگاه و جهتگیری شغلی سازنده دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. تعداد 120 نفر از دانشجویان نیمسال آخر به عنوان نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده های تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود. تعیین روایی پرسشنامه با نظر اساتید متخصص انجام شد. پایایی پرسشنامه نیز با انجام آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 96/0 مورد تایید قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بیشتر پاسخگویان، یعنی 1/66 درصد برند دانشگاه را برندی متوسط و ضعیف توصیف کرده و 6/48 درصد به لحاظ جهتگیری شغلی سازنده در وضعیت خوبی به سر میبردند. همچنین بین جهتگیری شغلی سازنده دانشجویان و درک آنها از برند دانشگاه رابطه معنیداری در سطح 01/0 وجود دارد بنابراین اعتبار دانشگاه محل تحصیل و تصویر ذهنی دانشجویان از برند آن میتواند تاثیر مهمی بر جهتگیری سازنده شغلی دانشجویان داشته باشد.
برند دانشگاه
جهت گیری شغلی
اشتغال پذیری
دانشجویان کشاورزی
2020
08
22
31
44
https://jead.gau.ac.ir/article_5468_7ecbfa4c6c992801be56ade81fabea2a.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
2
تحلیل موانع کارآفرینی روستایی در شهرستان زابل
مجید
دهمرده
مجتبی
داورپناه
کارآفرینی روستایی راهکاری جهت توانمندسازی و ظرفیتسازی روستاییان و ابزاری مهم در رسیدن به توسعه پایدار روستایی است که موجب جلوگیری از مهاجرت و ثبات جمعیت روستایی میگردد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل موانع کارآفرینی روستایی شهرستان زابل صورت پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل خانوارهای روستایی بخش مرکزی شهرستان زابل میباشد که از این میان 357 خانوار بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار انجام پژوهش پرسشنامه می-باشد که روایی آن بر اساس نظرات اساتید دانشگاه تایید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب کرونباخ 823/0 به دست آمد. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 24 و روش تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد هشت عامل اکتشافی مربوط به موانع کارآفرینی در روستاهای شهرستان زابل عبارتاند از موانع اقتصادی، موانع نهادی، موانع زیرساختی، موانع علمی و آموزشی، موانع توسعهای، موانع فنی، موانع اجتماعی و موانع ابزاری، که این عوامل 56 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. تاثیرگذارترین موانع به ترتیب ضعف در شبکه بازاریابی (با میانگین 82/4)، عدم امنیت سرمایهگذاری منطقه موردنظر (با میانگین 74/4)، دور بودن از مرکز توجهات (با میانگین 49/4)، هزینههای سربار به دلیل بعد زیاد مسافت جهت تأمین مواد اولیه (با میانگین 47/4)، دور بودن از بازارهای اصلی (با میانگین 18/4)، عدم وجود زیرساختهای تولیدی (با میانگین 13/4) و ضعف مراکز آموزشی در توسعه علم و فناوری (با میانگین 08/4) بودند. ازاینرو بهمنظور بهکارگیری ظرفیتهای موجود میتوان با کمک دانشگاهها و نخبگان علمی منطقه نسبت به برآوردن نیاز-های علمی و آموزشی در حوزه کارآفرینی مرتبط با کسبوکارهای منطقه اقدام نمود.
موانع کارآفرینی
اقتصاد روستا
بازدارنده های کسب و کار
شهرستان زابل
2020
08
22
45
58
https://jead.gau.ac.ir/article_5469_d4646dad2003b6be5268f5c4017a4178.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
2
تحلیل مقایسهای هوشمندسازی واحدهای دام پروری کارآفرین شهرستان کرمانشاه با تاکید بر توانمندی دیجیتالی مدیران
فریبرز
کرمی فرد
شهپر
گراوندی
هدف پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر، تحلیل مقایسهای واحدهای دامپروری کارآفرین صنعتی و سنتی از لحاظ توانمندی دیجیتالی و هوشمندسازی کسب و کار آنان بود. جامعه مورد مطالعه واحدهای پرورش گاوشیری (صنعتی و سنتی) شهرستان کرمانشاه بودند که تعداد 152 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه از طریق پانل متخصصان و آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامهها از نرمافزار آماری SPSS18 جهت پردازش دادههای دریافتی استفاده شد. نتایج نشان داد بین توانمندی دیجیتالی مدیران و هوشمندسازی کسبوکار در واحدهای دامپروری سنتی (r=0/726 , P=0/000) و صنعتی (r=0/398 , P=0/044) رابطه مثبت و معنیداری در سطح 5 درصد وجود دارد. بر اساس یافتهها میانگین متغیرهای توانمندی دیجیتالی و هوشمندسازی دامپروریهای صنعتی، در تمامی مولفهها در سطحی بالاتر از دامپروری سنتی قرار دارد. به منظور بررسی معناداری این تفاوتها از آزمون تی- استیودنت استفاده شد. نتایج در بخش توانمندسازی نشان داد، تنها از لحاظ بعد اقتصادی بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد (t=-3/241, P=0/001). علاوه بر این در بخش هوشمندسازی کسب وکار، از لحاظ مولفههای مدیریت دانش(t=-0/670, P=0/000) و توسعه نرم افزاری(t=-3/516, P=0/001) بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنیداری ملاحظه شد. با توجه به نقش توانمندی دیجیتالی مدیران در هوشمندسازی کسب-وکارهای دامپروری پیشنهاد میشود برنامهریزان و مسئولان ترویج و آموزش کشاورزی شهرستان، آموزش و توسعه توانمندیهای دیجیتالی بهرهبرداران را در سر لوحه کارهای ترویجی خود قرار دهند.
دام پروری صنعتی
دام پروری سنتی
کسبوکار
کارآفرینی
توسعه دام پروری
2020
08
22
59
74
https://jead.gau.ac.ir/article_5470_77d1f34d14114a52701285041b0480b9.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1399
7
2
شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفههای اشتغال پایدار با تأکید برسیاستهای کلی اشتغال با مدل ANP فازی
ناصر
زنگانه
محمودرضا
مستقیمی
روح اله
سمیعی
مجید
نصیری
هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای اشتغال پایدار با تأکید بر سیاستهای کلی اشتغال با مدل ANP فازی میباشد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی-توسعهای و از نظر روش گردآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی میباشد. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان دانشگاهی بودند که به شیوه هدفمند و روش گلولهبرفی به تعداد 50 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه بوده است. فاز اول شامل شناسائی مؤلفهها بوده است که از تکنیک دلفی و پرسشنامه شماره یک و در فاز دوم جهت اولویتبندی مؤلفهها و ابعاد شناسایی شده با استفاده از پرسشنامه شماره دو و روش تحلیل شبکهای (ANP) استفاده گردید. شاخصهای شناسایی شده و مورد تأیید خبرگان به ترتیب اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیستمحیطی و تکنولوژیکی دستهبندی شدند. اوزان نهایی مؤلفهها اشتغال پایدار نشان میدهد که رشد اقتصادی با وزن نهایی 122/0 ، کارایی سرمایه با وزن نهایی 088/0 ، توزیع عادلانه منافع با وزن نهایی 074/0، سیاستگذاری با وزن نهایی 073/0 و بهرهبرداری از منابع با وزن نهایی 067/0، قانونمداری با وزن نهایی 066/0، تنوع محیطی با وزن نهایی 059/0 و زیرساخت فناوری با وزن نهایی 055/0 به ترتیب در اولویت اول تا هشتم قرار دارند. لذا پیشنهاد میگردد مدیران اجرایی هنگام طرح، اجرا و توسعه برنامهها و سیاستهای اشتغال در راستای برنامههای دولت، سعی نمایند ابعاد اصلی اشتغال پایدار را مورد توجه قرار دهند و سعی کنند این ابعاد و زیرمؤلفهها را به صورت کامل رصد و پایش نمایند.
اشتغال پایدار
عوامل زیست محیطی
عوامل تکنولوژیکی
سیاستهای کلی اشتغال
2020
08
22
75
96
https://jead.gau.ac.ir/article_5471_bb7684419dc014918cb57d848840af6b.pdf