2024-03-28T17:07:01Z
https://jead.gau.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=614
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1397
5
2
توسعه کارآفرینی سبز در راستای پیشبرد توسعه پایدار (با تکیه بر کشاورزی ارگانیک، محصول سالم و کشاورزی دقیق)
بیژن
رضایی
نادر
نادری
سحر
رستمی
در جهان امروز کارآفرینی سبز به عنوان راهبردی اثربخش برای توسعه اقتصادی-اجتماعی کشورها شناخته شده است، و توسعه آن در بخش کشاورزی میتواند نقش مهمی در اشتغالزایی پایدار، کاهش مشکلات زیستمحیطی، کاهش بیماریها و امراض ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم و بهرهوری بیشتر زمینهای کشاورزی داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی توسعه کارآفرینی سبز در راستای پیشبرد توسعه پایدار (با تکیه بر کشاورزی ارگانیک، محصول سالم و کشاورزی دقیق) است. لذا مطالعه مروری حاضر برگرفته از یک مرور ادبیاتی گسترده در متون موجود و کارهای علمی انجام شده در حوزه کارآفرینی سبز و توسعه پایدار، انجام گردید. این پژوهش در راستای تبیین جایگاه کارآفرینی سبز، به عنوان حوزه جدیدی در حفاظت از محیطزیست، توسعه اقتصادی و پایداری همهی جوامع، از بین استراتـﮊیهای مختلف مزرعهداری و کشاورزی، به کارﮔیری همزمان کشاورزی دقیق، کشاورزی ارگانیک و تولید محصول سالم را به عنوان راهحلی برای کاهش استفاده از نهادههای شیمیایی با هدف سلامت و کیفیت محصولات تولیدی درون مزرعه، افزایش عملکرد، افزایش بهرهوری اقتصادی و کاهش اثرات سوء زیست-محیطی مدنظر قرار داد. در پایان نیز چند پیشنهاد جهت توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی ارائه شد.
"کارآفرینی کشاورزی"
"کارآفرینی سبز"
"توسعه پایدار"
"توسعه پایدار کشاورزی"
2018
08
23
1
15
https://jead.gau.ac.ir/article_4346_4b84c24ccd8875f086354acfc57a3edf.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1397
5
2
ارائه مدل فرآیندی بومی جهت توسعه کسب و کارهای خانگی در استان کرمانشاه
نادر
نادری
صبا
امیری
کسب و کارهای خانگی یکی از مهمترین بخشهای کسب و کار هستند که در سالهای اخیر، مراجع سیاستگذاری در کشورهای مختلف به صورتهای گوناگون از آن حمایت میکنند. در کشور ما نیز در موقعیت خطیر کنونی، پرداختن به موضوع کسب و کارهای خانگی، یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت حیاتی است. اهمیت این مساله به ویژه در استان کرمانشاه که از آمار بیکاری بالایی برخوردار است، دو چندان میباشد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف توسعه کسب و کارهای خانگی در استان کرمانشاه، از طریق بررسی اسناد بالادستی کشوری و استانی، منابع کتابخانهای و مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 12 نفر از خبرگان و کارشناسان این حوزه، یک مدل فرآیندی شش مرحلهای را در قالب الگویی بدیع و مبتنی بر نیازهای بازار و محیط کسب و کار ارائه کرده است. در این پژوهش کاربردی، با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا، دادههای گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در نهایت میان کدهای مستخرج، ارتباطی شفاف و منطقی برقرار گردید که به تایید جامعه مورد مطالعه نیز رسید. در نهایت نتایج به صورت یک مدل فرایندی بومی ترسیم شد. نتایج این مطالعه میتواند مورد استفاده سیاستگذاران، پژوهشگران، سرمایهگذاران و برنامهریزان اقتصادی و اجتماعی کشور قرار گیرد.
کارآفرینی
کسب و کارهای خانگی
بومیسازی
مدل فرآیندی
کرمانشاه
2018
08
23
17
31
https://jead.gau.ac.ir/article_4347_2b120cdeff24cf6f2e90435f45db0e5f.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1397
5
2
موردکاوی تجربه گذار به دانشگاه کارآفرین: دانشگاه بسان یک زیستبوم کارآفرینی خرد
محمدشریف
شریفزاده
غلامحسین
عبدالله زاده
علی
نجفی نژاد
امروزه، موسسات آموزش عالی نیازمند تلفیق کارآفرینی در تمامی رشتهها، گرایشهای تخصصی و دورههای آموزشی ارائه شده هستند تا از این طریق بتوانند همسو با بازار کار پویا در قرن بیست و یکم حرکت کنند. همگرایی نوآوری با ذهنیت و مجموعه مهارتهای کارآفرینی در آموزش عالی، به شکلگیری یک مفهوم جدید منجر شده است: دانشگاه کارآفرین که بر رساندن نوآوریهای علمی دانشگاهی به بازار متمرکز است. در حال حاضر، زیستبومهای کارآفرینی مبتنی بر دانشگاه به عنوان یکی از پویاترین نیروهای شکلدهنده عملکرد اقتصادی افراد، شرکتها، مناطق و کشورها به شمار میروند. این مقاله از روششناسی اقدام پژوهی برای ساخت چارچوبی جهت تبیین تشریحی دانشگاه کارآفرین به عنوان یک زیستبوم خرد کارآفرینی بهره گرفته است. به منظور تشریح یک مورد نمایا، ابتدا چالشها و راهکارهای پیشروی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در جریان توسعه یک زیستبوم خرد کارآفرینی مبتنی بر دانشگاه بررسی شده است. بازاندیشی صورت گرفته به عنوان یکی از مراحل کلیدی اقدام پژوهشی به استخراج مجموعهای از درسهای آموخته نهادی زیستشده برای گذار به دانشگاه کارآفرین منجر شده است.
دانشگاه کارآفرین
زیستبوم کارآفرینی دانشگاهپایه
اقدام پژوهشی نهادی مشارکتی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2018
08
23
33
69
https://jead.gau.ac.ir/article_4348_3ad63db0a5965bf828fd76686a9acc76.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1397
5
2
پیشرانهای توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی
فرحناز
رستمی قبادی
تهمینه
احسانی فر
گردشگری روستایی امروزه یکی از بخشهای مهم فعالیتهای اقتصادی محسوب میگردد.گردشگری روستایی میتواند فرصتها و امکاناتی را به ویژه برای اشتغال و درآمد روستایی ایجاد کند و زمینه توسعه کسب وکارهای کوچک و کارآفرینی را فراهم سازد. لذا هدف اصلی این پژوهش کاربردی، بررسی پیشرانهای توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه میباشد. برای اجرای این پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه بخش کیفی این پژوهش را کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری استان کرمانشاه که تعداد آنها 15 نفر بود، تشکیل دادند. محقق به منظور شناسایی و اولویت بندی پیشرانهای کارآفرینی گردشگری روستایی به مصاحبه با این افراد پرداخت. روایی و پایایی اطلاعات بدست آمده در بخش کیفی با روش مثلث سازی تایید شد. بر اساس نتایج، از دیدگاه کارشناسان و متخصصان و پیشرانهای توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی استان کرمانشاه از دیدگاه آنها شامل گروههای پشتیبان و فرصتهای منطقهای و بسترهای مناسب میشود. در پایان باید گفت که با غلبه بر چالشهای موجود و تقویت پیشران ها میتوان به توسعهی کارآفرینی گردشگری روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه کمک کرد.
گردشگری
کارآفرینی روستایی
توسعه روستایی
استان کرمانشاه
2018
08
23
71
82
https://jead.gau.ac.ir/article_4364_55e3d395046f710d0b2fe87ccb4803ac.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1397
5
2
کارآفرینی روستایی پایدار: پاسخی به پیامدهای توسعه بیحد و مرز کارآفرینی در نواحی روستایی
کورش
رضائی مقدم
احسان
معصومی
کارآفرینی به عنوان یکی از مهمترین تلاشهای توسعه روستایی شناخته شده است. پژوهشگران و سیاستگذاران به کارآیی این مفهوم باور دارند و همواره برای توسعه آن در نقاط روستایی تلاش میکنند. اما پرسش اساسی آن است که آیا توسعه کارآفرینی روستایی همواره مناسب است؟ شواهد نشان میدهد توسعه بیحد و مرز کارآفرینی، پیامدهای خطرناکی را برای مردم و خانوارهای روستایی در پی داشته است. هدف این مطالعه مروری، معرفی مفهوم کارآفرینی روستایی پایدار در پاسخ به پیامدهای توسعه بیحد و مرز کارآفرینی روستایی بود. نتایج نشان داد که پیامدها در سه گروه اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی قابل دستهبندی هستند. از طرف دیگر، ادبیات کارآفرینی نیز متشکل از دیدگاههایی است که این سه بعد را در نظر میگیرد که شامل کارآفرینی اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی میشود. در نظر گرفتن همزمان ابعاد سهگانه کارآفرینی و پایداری، مفهوم کارآفرینی پایدار را به وجود میآورد. این ابعاد در مفاهیم کارآفرینی و پایداری میتوانند پیامدهای توسعه کارآفرینی روستایی را پوشش داده و مفهوم جدید کارآفرینی روستایی پایدار را معرفی کنند.
کارآفرینی روستایی
پایداری
کارآفرینی روستایی پایدار
2018
08
23
83
104
https://jead.gau.ac.ir/article_4350_418487e6180656819fe0935a094e5b62.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1397
5
2
شناسایی موانع راه اندازی کسب و کارهای کشاورزی ارگانیک در ایران
میثم
مدرسی
محسن
فرهادی نژاد
مائده
ده نمکی
امروزه بخش کشاورزی در جهت برطرف نمودن نیاز روزافزون مایحتاج غذایی به دلیل رشد سریع جوامع بشری با گسترش علوم و فناوریهای جدید، تولیدات خود را به صورت کمی افزایش داده است. اما این افزایش تولید باعث ایجاد مشکلات زیستمحیطی، تخریب و آلودهشدن منابع آب و خاک و بروز بیماریهای مختلف گردیده. در خصوص حل این مشکلات، کشاورزی ارگانیک به عنوان یکی از نظامهای کشاورزی پایدار مطرح میگردد. اما با وجود مزایای فراوان، راهاندازی کشاورزی ارگانیک در بین کشاورزان با موانع فراوانی مواجه میباشد. پژوهش حاضر به شناسایی موانع راهاندازی کسب و کارهای کشاورزی ارگانیک پرداخته است. در این راستا از روش پژوهش کیفی و انجام 12 مصاحبه عمیق با تولیدکنندگان محصولات ارگانیک استفاده شد. همچنین تحلیل مصاحبهها از طریق کدگذاری باز و محوری صورتگرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که از دیدگاه تولیدکنندگان محصولات ارگانیک مورد مطالعه موانعی مانند: مالی، قانونی و اداری، زیربنایی و حمایتی، آموزشی، نگرشی و فرهنگی، شخصی، بازار و محیطکار و موانع مرتبط با تولید وجود دارد که در پایان پیشنهاداتی در خصوص اهمیت راهاندازی و حفظ و حراست از کشاورزی ارگانیک ارائه شده است.
"کشاورزی ارگانیک"
"کسب و کارهای کشاورزی"
"موانع راه اندازی"
"موانع کسب و کار"
"موانع کسب و کارهای کشاورزی"
2018
08
23
105
123
https://jead.gau.ac.ir/article_4351_d66a8d63a4ce9d4462ae5839ec33d89a.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1397
5
2
تحلیل وضعیت خوشههای کسب و کار در بخش کشاورزی و توسعه آنها در ایران
حسین
حیدری
عبدالحمید
پاپ زن
علیرضا
دربان آستانه
خوشه کشاورزی به تراکم تولیدکنندگان و کسب و کارهای کشاورزی در یک زمینه فعالیتی گفته میشود که دارای مزیت و چالشهای مشترک هستند و در منطقه جغرافیایی مشخصی مشغول فعالیت میباشند. توسعه خوشههای کشاورزی به عنوان یک رویکرد کلیدی برای کمک به پیشبرد بخش کشاورزی در بسیاری از کشورها محسوب میشوند. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل اسنادی، به دنبال پاسخ به سؤالات زیر است: وضعیت خوشههای کسب و کار در ایران چگونه است؟ خوشههای کسب و کار کشاورزی در ایران چه جایگاهی دارند؟ شناسایی و توسعه خوشههای کسب و کار کشاورزی در ایران به چه صورت میباشد؟ ترویج و توسعه خوشهها دارای مزایای زیادی است که از جمله آنها میتوان به؛ افزایش بهرهوری، سهولت دسترسی به منابع عمومی و اطلاعات، رشد سریعتر نوآوری، شکلگیری کسب و کارهای جدید، جذب سرمایهگذاران، کاهش هزینهها، مدیریت بهتر مزرعه، دسترسی به بازار و بهبود بازاریابی و افزایش درآمد ذینفعان خوشه اشاره کرد. بررسیها نشان داد که به رغم سابقه طولانی فعالیت بنگاهها و کسب و کارهای کشاورزی در قالب خوشه در کشورهای توسعه یافته، در ایران این مبحث عملیاتی نشده است. در مجموع تاکنون بیش از 400 خوشه در زمینهها و مناطق مختلف کشور شناسایی شده است که به خوشه کشاورزی به عنوان یک رسته جداگانه پرداخته نشده است. در ایران به منظور شناسایی و توسعه خوشهها از مدل یونیدو استفاده میشود، در حالیکه خوشهها اساساً الگوی توسعهای درونزا هستند که با شرایط و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی منطقهای مبتنی هستند و نمیتوان یک الگو را برای کل خوشهها پیشنهاد کرد.
خوشه کشاورزی
کسب و کارهای کشاورزی
توسعه خوشه
توسعه کشاورزی
2018
08
23
125
140
https://jead.gau.ac.ir/article_4352_e876c3b27384fc629525aa377dabc006.pdf