2024-03-29T14:19:56Z
https://jead.gau.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=526
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1396
4
2
ساختار سازمانی ارگانیک و کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی
احسان
خسروی
سعید
غلامرضایی
مهدی
رحیمیان
مرتضی
اکبری
امروزه بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که حیات و بقای سازمانها بستگی به توسعه، بهبود و ارتقای کارآفرینی سازمانی در آنها دارد. از طرفی توسعهی کارآفرینی سازمانی، بدون شک نیازمند ساختار سازمانی متناسب با آن است. تعاون، به عنوان یک ضلع از مثلث اقتصادی کشور عزیزمان، یکی مناسبترین سازمانهایی است که میتواند زمینه و استلزامات لازم برای توسعهی کارآفرینی سازمانی را در خود ایجاد نماید. با این اوصاف، بررسی اثر ساختار سازمانی ارگانیک بر توسعهی کارآفرینی سازمانی در تعاونیها به منظور ارتقا، پویایی و بهبود عملکرد آنها امری ضروری است. لذا مطالعهی مروری حاضر، با هدف بررسی ساختار سازمانی ارگانیک، ساختار مطلوب و مقتضی جهت توسعهی کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی انجام گرفته است. با بررسی و تحلیل مطالب، میتوان گفت که ساختار سازمانی متناسب و مقتضی در تعاونیهای کشاورزی، می تواند در توسعهی کارآفرینی سازمانی موثر باشد تا از این طریق عملکرد تعاونیهای کشاورزی پویا و بهبود یابد.
تعاونیهای کشاورزی
توسعهی پایدار روستایی
ساختار سازمانی ارگانیک
کارآفرینی سازمانی
2017
07
23
1
12
https://jead.gau.ac.ir/article_3627_565ad792cd72534e8f24ee4109175322.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1396
4
2
عوامل موثر بر موفقیت توسعه محصول جدید در شرکتهای تخصصی کشاورزی تحت پوشش پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان مازندران
آمنه سادات
هاشمی
اسد
شاهانی
با توجه به اهمیت رقابت بازار و سرعت تغییر و تحولات آن، گرایش به توسعه محصول جدید در سازمانها و شرکتها ضرورت مییابد. توسعه محصولات جدید بهویژه در عرصه کشاورزی میتواند به هدفمندتر شدن تولید محصول بیانجامد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مهم و اثرگذار بر موفقیت توسعه محصول جدید در شرکتهای کشاورزی- محور تحت پوشش پارک علم و فناوری مازندران و مراکز رشد انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری و تحلیل دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، دستاندرکاران 55 شرکت فعال تخصصی کشاورزی مستقر در پارک علم و فناوری استان و مراکز رشد بودند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و روایی آن با بهرهگیری از نظر اصلاحی صاحبنظران و خبرگان و پایایی آن از طریق ضریب تتای ترتیبی تأیید گردید. با هدف رتبهبندی پارامترها از طریق آزمون فریدمن، عواملی مانند توجه به خواستهها، سلایق و نیازمندیهای مشتریان در طراحی و تولید محصول جدید، تعیین اهداف مشخص برای توسعه محصول جدید، دیدگاه بلندمدت در فرآیند توسعه محصول جدید، پشتیبانی فنی از فرایند توسعه محصول جدید و تولید محصول غیرقابل تقلید، کمیاب، ارزشمند و غیرقابل جایگزین، به ترتیب به عنوان مؤثرترین متغیرها تشخیص داده شدند. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، متغیرها را در هفت عامل مدیریت و برنامهریزی، بازاریابی، علم و فناوری، پشتیبانی از محصول، محصولمحوری، سرمایهگذاری و تأمین منابع و آموزش دستهبندی کرد که در مجموع 71/76 درصد از کل متغیرهای موفقیت توسعه محصول جدید را تبیین مینماید.
توسعه محصول جدید
پارک علم و فناوری
شرکتهای تخصصی کشاورزی
موفقیت
2017
07
23
13
25
https://jead.gau.ac.ir/article_3628_b2bc5ff7df267766939973da65c6ae54.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1396
4
2
شناسایی ظرفیت های گردشگری کشاورزی در شهرستان جهرم با استفاده از مدل توز
سحر
سامانی قطب آبادی
ندا
ترابی فارسانی
زاهد
شفیعی
مرتضی
بذرافشان
سید رامین
غفاری
امروزه گردشگری کشاورزی به عنوان بخشی از کسب و کار روستایی، ابزاری برای ارتقای کیفیت زندگی و حیات اقتصادی جوامع روستایی دیده میشود. گردشگری کشاورزی کشاورزان روستایی را قادر میسازد تا بازدیدهای لذتبخشی از زندگی و فرهنگ روستایی را برای گردشگران از طریق تفریح و سرگرمی، فعالیتهای کشاورزی و محصولات کشاورزی فراهم کنند. این پژوهش، پتانسیل-های گردشگری کشاورزی در شهرستان جهرم را از یک دیدگاه مدیریت استراتژیک نشان میدهد و پیشنهادات مناسب استراتژیک با استفاده از تجزیه و تحلیلTOWS به کمک نرمافزار Excel ارائه و اولویتبندی میکند تا این مقوله توسعه یافتهتر و موثرتر شود. اطلاعات برای تعیین محیط داخلی و خارجی با استفاده از یک بحث گروهی رسمی متشکل از ده نفر از خبرگان در زمینه گردشگری و کشاورزی در شهرستان جهرم جمعآوری شد. پرسشنامه با استفاده از عوامل داخلی و خارجی شناسایی شده توسعه داده شد و بین خبرگان توزیع گردید. نتایج نشان داد که استراتژی تهاجمی، بهترین راهبرد حمایت از گردشگری کشاورزی در زمینه مکان مورد مطالعه است. بر اساس ماتریس داخلی و خارجی، استراتژی حفظ و نگهداری وضع موجود انتخاب گردید و در اولویتبندی به استراتژیها با توجه به استراتژی انتخابی تهاجمی، استراتژی «تاکید بر توسعه گردشگری کشاورزی به دلیل مطرح بودن شهرستان جهرم به عنوان قطب کشاورزی، تقاضای گردشگران به مزارع و مقاصد گردشگری کشاورزی و محصولات ارگانیک، محلی – روستایی و وسعت زمینهای کشاورزی در جهت توسعه پایدار» با بالاترین امتیاز جذابیت در صدر اولویتبندی قرار گرفت.
گردشگری روستایی
گردشگری کشاورزی
مدل توز
2017
07
23
27
42
https://jead.gau.ac.ir/article_3629_19a97c63db62b0998f190d72dd3b29aa.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1396
4
2
معرفی کشت هیدروپونیک به عنوان روشی نوین در توسعه کارآفرینی کشاورزی
محمد
واحدی ترشیزی
مهران
فتحی
سحر
زمانی
عاطفه
حسینی میقانی
تأمین مواد غذایی برای جمعیت رو به رشد کشور و لزوم رسیدن به خودکفایی در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی ایجاب میکند، میزان تولیدات بخش کشاورزی در کشور افزایش یابد. لازمه این امر تغییر در سیستمها و روشهای کشاورزی سنتی از جمله کشتهای خاکی و باز (کشت در مزرعه و باغ) و جایگزین نمودن روشهای نوین و پربازده همچون کشتهای هیدروپونیک میباشد. کشت هیدروپونیک با وجود نیاز به تخصص کافی و سرمایه اولیه نسبتاً بالا در مقایسه با کشت خاکی، مزایای متعددی مانند عملکرد بالا، نیاز به نیروی کار کم، عدم نیاز به رعایت تناوب کشت، کنترل علفهای هرز، یکنواختی رشد گیاهان، حداقل اتلاف آب، عدم رقابت گیاهان برای آب و عناصر غذایی، امکان اعمال تأمین مواد غذایی متناسب با نیازهای گیاهان، استفاده کمتر از مواد شیمیایی و در نتیجه سالمتر بودن محصولات کشاورزی دارد. مزیت دیگر این سیستم، قابلیت اجرا و استفاده از آن در سطوح مختلف اعم از سطوح وسیع گلخانهای به شکل تجاری و سطوح کوچک خانگی میباشد. در محیطهای خانگی با استفاده از فضاهای بلااستفاده نظیر پشت بامهای منازل، درون ساختمانها، پارکینگها و ... نیز میتوان به راحتی محصولات مورد نیاز را به صورت ارگانیک تولید نمود. با در نظر داشتن مزایای متعدد سیستمهای کشت هیدروپونیک، با استفاده از این روش با بهره-گیری از افراد متخصص و جوان کشور، ضمن کارآفرینی و ایجاد اشتغال، با تولید محصولات ارزشمند به توسعه اقتصاد کشور نیز میتوان کمک نمود.
کارآفرینی
کشاورزی
کشت هیدروپونیک
گلخانه
2017
07
23
43
60
https://jead.gau.ac.ir/article_3630_6cd48ff2d1c6763e438f7c86164b377c.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1396
4
2
راهبردهای کارآفرینانه: مفهوم پردازی و ارائه تعریف جدید
کیهان
اسدی سی سخت
کامبیز
طالبی
سید رسول
حسینی
کارآفرینی در علم اقتصاد با تعریف شومپیتر از کسب و کارهای غیرکارآفرینانه متمایز شده است، اما در حوزه راهبردهای کارآفرینانه، ضمن اینکه تعریف جامع و کاملی ارائه نشده، راهبردهای کارآفرینانه غالبا از راهبردهای غیرکارآفرینانه متمایز نمیشوند. در این حوزه تعاریف مبهم، غیرعملیاتی و کلی هستند. پژوهش حاضر از طریق بررسی تعاریف ارائه شده برای راهبرد کارآفرینانه و تحلیل آنها و همچنین بررسی تحقیق به عمل آمده از شناسایی و تحلیل راهبردهای کارآفرینانه در حوزههای مختلف از جمله راهبردهای صنایع غذایی، تعریف جدیدی پیشنهاد داده و مرزهای بین راهبردهای کارآفرینانه و غیرکارآفرینانه را مشخص کرده است. برای این منظور، راهبردهای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و این راهبردها در دو دسته طبقهبندی شدند و در نهایت راهبردهای کارآفرینانه به صورت: آن دسته از اقداماتی که برای ایجاد (خلق) و یا حفظ رانت کارآفرینانه (شومپیتری) طراحی و انجام میپذیرند، تعریف و پیشنهاد شده است. در ادامه علاوه بر مقایسه تعریف ارائه شده با تعاریف قبلی، عواملی که راهبردهای کارآفرینانه را به راهبردهای کسب و کار (غیرکارآفرینانه) تبدیل میکنند مورد بحث قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاضر میتواند به توسعه مباحث مربوط به راهبردهای کارآفرینانه کمک کرده و در مباحث مربوط به آموزش کارآفرینی و همچنین کارآفرینی راهبردی مثمر ثمر واقع گردد.
راهبرد
راهبرد کارآفرینانه
کارآفرینی راهبردی
رانت شومپیتری
2017
07
23
61
72
https://jead.gau.ac.ir/article_3631_90384f98ae96ec9a6bb6ea3d78c69860.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1396
4
2
سازوکار بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی: رویکرد ویژه به برندسازی
لقمان
عباسی
محمدشریف
شریفزاده
غلامحسین
عبدالله زاده
محمد رضا
محبوبی
مطالعۀ مروری حاضر، با هدف معرفی بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی انجام شد. بر اساس یافتههای حاصل از مرور مفاهیم و الگوها، مهمترین مشخصههای بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی شامل: همافزایی و یکپارچگی بازاریابی و کارآفرینی در مدیریت تعاونیها و طرح شیوههای خلاقانه در بازاریابی با تکیه بر برند است. برندسازی یک مؤلفه محوری در بازاریابی کارآفرینانه است و میتواند کلید موفقیت بازاریابی محصولات کشاورزی از سوی تعاونیهای تولید کشاورزی باشد. همچنین فرد کارآفرین (مدیر/ مالک) و شایستگیهای سهبعدی آن یعنی: شایستگیهای عملکردی، اجتماعی و عمومی کارآفرینانه از عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیها است. مؤلفههایی نظیر: عوامل درونسازمانی، عامل آمیخته بازاریابی، عامل تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مصرفکننده، عامل راهبردی و برنامهریزی، عامل کنترل و ارزیابی بازار از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیها است. علاوه بر این، آموزش مدیران و ترویج فرهنگ بازاریابی کارآفرینانه در بین تعاونیها و اعضای آنها نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بازاریابی کارآفرینانه
تعاونیهای کشاورزی
بازاریابی جمعی
برندسازی
2017
07
23
73
86
https://jead.gau.ac.ir/article_3632_5e514b93a7470ee2b8a7944eefc185b5.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1396
4
2
رویکرد ارزشی به کسب و کار و تولید در بخش کشاورزی: مهیاسازی برای ترویج سازوکار تأمینی زکات
منصور
شاه ولی
پروین
خلیق زاده
غلامحسین
کرمی
فضای کسب و کار کشاورزی در معرض خطرات غیر قابل پیشبینی و خسارات شدید قرار دارد. سازوکارهای مختلف میتواند تولیدات این بخش را در مقابل مخاطرات حفظ کرده و برای کشاورزان نیز امنیت روانی و رضایت خاطر از کسب و کار خود ایجاد نماید. برای این منظور توجه به الگوهای برآمده از فرهنگ اسلامی جهت بیمه کردن جان و اموال ضرورت دارد. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی و با روش پیمایش به بررسی رویکرد ارزشی به کار و تولید در بخش کشاورزی و کارکرد سازوکار تأمینی زکات بر رضایت شغلی و زندگی از منظر رهیافت مهیاسازی ترویج کشاورزی پرداخت. جامعه آماری، گندمکاران استان فارس بودند که با استفاده از جدول مورگان و به روش طبقهبندی تصادفی، 196 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و انجام اصلاحات لازم تأیید شد و مقدار پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 72/0 تا 86/0 مشخص گردید. نتایج این بررسی نشان داد رابطه نگرش گندمکاران نسبت به زکات با رضایت از شغل و زندگی آنان مثبت و معنیدار است. این نگرش در مناطق "کاملاً توسعهیافته" و "توسعهیافته" بیش از "مناطق توسعهنیافته" و "محروم" استان است. در پایان براساس یافتهها، رهیافت مهیّاسازی ترویج زکات برای ارتقای رضایت از زندگی و کسب و کار گندمکاران استان فارس در چارچوب سبک زندگی اسلامی تبیین شده است.
زکات
کسب و کار کشاورزی
رضایت شغلی و زندگی
رهیافت مهیاسازی
2017
07
23
87
90
https://jead.gau.ac.ir/article_3633_3aec2f943277ff059392848b640b14ea.pdf