2024-03-28T19:44:45Z
https://jead.gau.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=330
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1393
1
1
توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونیها
موسی
اعظمی
احمد
یعقوبی فراهانی
عفت
موسوی
امیر حسین
پیرمرادی
توسعه کارآفرینی در شرکت­های تعاونی راهی برای نوسازی و پویایی آنها است.توسعه کارآفرینی در تعاونی­ها و تبدیل آنها به تعاونی­های کارآفرین، میتواند به احیا و بازسازی تعاونیهای موجودکمک کرده و ابزاری برای توسعه و بهبود کسب و کار، افزایش درآمد و سود­آوری، پیشگامی در ایجاد و توسعه محصولات، خدمات و فرآیند­های جدید و نهایتاً ارتقاء نقشآفرینی آنها در برنامههای کلان اقتصادی بهشمار آید. از اینرو تلاش برای زمینهسازی در جهت توسعه کارآفرینی در تعاونیها یکی از اولویتهای برنامههای توسعه بخش تعاون بهحساب میآید. بر همین اساس در این مقاله، به تبیین ویژگی­های شرکت­های تعاونی کارآفرین و ارائه راهکارهایی بهمنظور توسعه کارآفرینی در سطوح مختلف شرکت­های تعاونی موجود از طریق اصلاح و بازسازی مؤلفه­های ساختاری و مدیریتی، فرهنگ سازمانی، ویژگی­های فردی و ... پرداخته شده است. این مقاله، توصیفی بوده و اطلاعات موردنیاز آن از طریق بررسی و تحلیل ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی موضوع موردنظر به شیوه مطالعات کتابخانه­­ای گردآوری شده است. در این نوشتار پس از بررسی و تبیین ویژگی­های تعاونی­های کارآفرین، با مروری بر عوامل تأثیرگذار بر فرایند کارآفرینی در شرکت­های تعاونی، راهکارهای عملیاتی مناسبی برای شکلگیری و توسعه کارآفرینی در شرکتهای تعاونی ارائه شده است.از جمله این راهکارهامیتوان به اصلاح ساختار نهادی شرکتهای تعاونی، فرهنگسازی در راستای توسعهکارآفرینی، آشناسازی اعضاء و ارکان تعاونیها با مقوله کارآفرینی در تعاونی وتبیین راهکارهای انگیزشی برای توسعه کارآفرینی در تعاونیها، اشاره کرد.
کارآفرینی
کارآفرینی سازمانی
تعاونی
توسعه کارآفرینی
2014
03
21
1
18
https://jead.gau.ac.ir/article_1833_f649666c5f6c68fd25c69b23097acffb.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1393
1
1
نظام بهینه تجاریسازی ایدهها و دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی
زهرا
فزونی اردکانی
غلامحسین
زمانی
حدود یک دهه پیش، گرایشهای نوین اقتصاد جهانی، بحثهایی، درباره ورود دانشگاه بهکارآفرینی و سرمایهداری دانشگاهی را مطرح نمودند به گونهای که تجاریسازی ایدههای نوین وسرمایههای فکری دانشگاهی به ضرورتی جدّی برای توسعه اقتصادی- اجتماعی و نیز مبادله عناصر فرهنگی میان جوامع تبدیل شد. تجاریسازی، فرآیند انتقال و کاربردی ساختن دانش و فناوری از مراکز تحقیقاتی به صنعت یا فعالیّتهای جدید است. امروزه تجاریسازی دستاوردهای دانشگاهی از جایگاه ویژهای در توسعه نظامهای علمی، فنّی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار است زیرا یافتههای تحقیقاتی، تا هنگامیکه در عرصه عمل بهکار گرفته نشود و عواید آنها نصیب جامعه نگردد، نمیتواند سبب رفاه عمومی، اشتغالزایی، توسعه عدالت و کاهش فقر گردد. در این شرایط، نهادهای آموزشی، تنها دارای نقش آموزش و پژوهش نیستند و انتظار میرود که نقش فعّالتری در توسعه اقتصادی و اجتماعی ملّی و ناحیهای داشته باشند. بنابراین تلاش این پژوهش بر آن بوده است تا در راستای معرفی نظام بهینه تجاریسازی ایدههای نوین دانشگاهی، با انجام مطالعات اسنادی و بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مهمترین موانع و محدودیتهای تجاریسازی ایدههای نوین و نتایج پژوهشهای دانشگاهی بپردازد. در پایان مقاله نیز پس از ارائه الگوی پیشنهادی، راهکارهایی برای بهبود نظام تجاریسازی ایدههای نوین دانشگاهی پیشنهاد شده است.
تجاریسازی
کارآفرینی
دانشگاه کارآفرین
2014
03
21
19
41
https://jead.gau.ac.ir/article_1834_1d6a1e4431c396ca10f67f6741fa3e1c.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1393
1
1
اهمیّت بازاریابی در موفقیت کارآفرینان
رضوان
قمبر علی
حسین
آگهی
امیر حسین
علی بیگی
کیومرث
زرافشانی
در دنیای تجارت رقابتی امروز، بازاریابی یک عامل کلیدی در بقا و توسعه کسب و کارهای کارآفرینی است. بهطوری که مهارت اندک بازاریابی در کسب و کارهای کوچک اغلب به سطوح پایینتر عملکرد و ریسکهای بالاتر شکست منجر میشود. بازاریابی تنها به معنای فروش کالا نیست، هدف از بازاریابی افزایش فروش است و این ممکن نخواهد شد مگر اینکه مشتری و نیازهای او در ارتباط با محصول، شناسایی و درک شوند. امروزه یکی از بزرگترین چالشهایی که کارآفرینان با آن روبرو هستند تعریف بازار آنها و شناخت نیاز مشتریان میباشد. تعداد زیادی از کارآفرینان، از تعیین یا ایجاد بازاری که محصول یا خدمت آنها را تقاضا کند، غفلت میورزند. متأسفانه دانش ناکافی از چگونگی درک کارآفرینان از بازاریابی و تحقیق بازار یکی از دلایلی است که کمتر در شکست کارآفرینان مورد اهمیّت قرار گرفته است. بسیاری از کارآفرینان در رابطه با مشتریان و رقیبان دانش کافی ندارند، آنها فکر میکنند که میدانند مشتری چه چیزی میخواهد، چطور آن را میخواهد، کجا و چه وقت آن را میخواهد. در بسیاری از موارد مالکین کسب و کارهای کارآفرینی بیان میکنند که مشتریان آنها کافی نیستند، درآمد ناکافی است، و نیازهای مشتریان تأمین نمیشود. در صورتیکه تحقیق بازار میتواند به رفع این مشکل کمک کند و راه حل درست را تشخیص دهد. بنابراین در این مقاله به بحث در مورد تحقیق بازار، بازاریابی کارآفرینی و شایستگیهای موردنیاز جهت اعمال بازاریابی کارآفرینی موّفق پرداخته میشود.
کارآفرینی
بازاریابی
تحقیق بازار
بازاریابی کارآفرینی
2014
03
21
43
59
https://jead.gau.ac.ir/article_1835_2449e3c909742d34e355370143693b58.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1393
1
1
بررسی نقش کارآفرینی کشاورزی در توسعه روستایی
پیمان
کلاگر
مریم
آقائی
روستاها بهعنوان کوچکترین واحد اجتماعی در هر جامعهای، از اهمیّت ویژهای برخوردارند. بیشک تلاش برای کاهش مسائل و مشکلات این واحدهای اجتماعی و استقرار مناسب آنها در چرخه توسعه، مستلزم توجهای ویژه است. امروزه توجه به روحیه کارآفرینی بین روستاییان و از جمله کشاورزان از مهمترین راهکارهای توسعه روستایی محسوب میشود. اگرچه کارآفرینی تنها راهکار اشتغالزایی و افزایش درآمدهای مردم روستایی نیست، اما قطعاً بهترین و بهرهورترین نوع آن است. در این میان کارآفرینی کشاورزی میتواند صرفنظر از اینکه یک منبع درآمد و اشتغال برای ساکنین روستا باشد در توسعه اقتصادی روستا و در نهایت توسعه روستایی مؤثر باشد. این پژوهش که از نوع توصیفی و مطالعات کتابخانهای است، به بررسی نقش کارآفرینی کشاورزی در توسعه روستایی میپردازد. تبیین و توصیف این مطالعه کیفی نشان میدهد که متنوعسازی اقتصاد روستایی تنها با القا از بیرون محقق نمیشود، مگر اینکه کارآفرینان محیطهای روستایی، خود فرصتها و منابع بالقوه و بالفعل را بشناسند و با استفاده بهینه از آنها تنوع اشتغال و اقتصاد را برای محیطهای روستایی به ارمغان بیاورند؛ به همین جهت ایجاد مزیتهای جدید اقتصادی، افزایش رفاه انسانی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و برقراری سازگاری بین فعالیّت و فضای زندگی در نواحی روستایی از اهداف راهبردی توسعه روستایی است که میتواند از طریق کارآفرینی روستایی و کشاورزی دست یافتنی گردد.
کارآفرینی کشاورزی
کارآفرینی روستایی
توسعه روستایی
توسعه کشاورزی
2014
03
21
61
83
https://jead.gau.ac.ir/article_1837_1216c78c68d8c10f7c4a9582ece14702.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1393
1
1
بررسی نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه تعاونیهای روستایی
روح اله
رضایی
مهمترین دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی انسان­ها حاصل مشارکت بوده است که در این میان سازمان­های تعاونی بهدلیل تأکید بیشتر بر جنبه­های انسانی از اهمیّت بیشتری برخودار می­باشند. در واقع، تعاونىها یک اهرم مناسب براى توسعه اقتصادى به شمار می­آیند که مىتوانند در افزایش تولید، ارتقاى سطح درآمد و بهبود وضعیت اجتماعى مردم مؤثر باشند. علیرغم اهمیّت و جایگاه تعاونی­ها، بررسی اولیّه عملکرد آنها بهویژه در مناطق روستایی نشان دهنده آن است که این تعاونی­ها با مشکلات متعددی روبرو بوده و نتوانسته­اند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند. در چنین شرایطی، بسیاری از محققان و صاحبنظران بر این باورند که توسعه کارآفرینی در شرکت­های تعاونی می­تواند نقش اساسی در کمک به توسعه و تقویت تعاونی­ها و حل مشکلات آنها داشته باشد. با در نظر گرفتن اهمیّت موضوع، هدف اصلی این مقاله توصیفی- تحلیلی بررسی نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه تعاونی­های روستایی بود. نتایج پژوهشهای نشان داد که رابطه نزدیکی بین تعاونی­ها و کارآفرینی وجود دارد و در حقیقت کارآفرینی به منزله یکی از پیش­شرط­های اصلی موفقیت تعاونیهای روستایی بهشمار می­رود. تعاونی­ها می­توانند با بهره­گیری از عناصر کارآفرینی مانند خلاقیت، نوآوری، شناسایی و بهره­گیری از فرصت­ها و ریسک­پذیری، کارایی و اثربخشی خود را افزایش داده و به شکل موفق­تری عمل نمایند. بر این اساس، ضروری است تا زمینه­ها و حمایت­های لازم از جمله مالی، قانونی، آموزشی، مشاورهای و اطلاعرسانی از سوی سازمان­ها و نهادهای ذیربط برای توسعه و تقویت کارآفرینی در تعاونی­ها صورت پذیرد.
کارآفرینی
شرکت تعاونی
توسعه روستا
2014
03
21
85
102
https://jead.gau.ac.ir/article_1838_80edda173bc2583e5bfb721e1159aa8d.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1393
1
1
کشاورزی پایدار کارآفرینانه: در جستجوی رهیافتی مقتضی برای تسهیل توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه کشاورزی
محمد شریف
شریف زاده
با عنایت به چالشها و پتانسیلهای مرتبط با رقابتپذیری، سودآوری، بهرهوری و پایداری در بخش کشاورزی، کارآفرینی، نیرویی حیاتی برای پیشبرد توسعه پایدار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه بهشمار میرود. کشاورزی پایدار بسان واژهای چتری توصیف شده است که رهیافتهای متعددی را برای تحقق کشاورزی آلی، کشاورزی بیولوژیک، کشاورزی بومشناختی، کشاورزی کمنهاده، کشاورزی زیستپویا، کشاورزی باززاینده، کشتگری پایا و بومزیست کشاورزی در بردارد. فراسوی مفاهیم و تفاسیر بهعمل آمده از پایداری در مقام یک پارادایم، ایدئولوژی، فلسفه، روششناسی و غیره، به یک راهبرد مقتضی، هدفمند و کارکردی برای تلفیق پایداری در فرآیند توسعه کشاورزی، بهصورت کاربردی و اقتضایی، کلیتگرایانه، ماندگار و انعطافپذیر نیاز است در این بین، تسهیل و ترویج کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای کارآفرین در بخش کشاورزی یک راهبرد توسعهای در بخش کشاورزی بهشمار میرود. ارتقاء و بهرهبرداری از ظرفیتهای کارآفرینی در بخش کشاورزی نیازمند محیطی توانساز و یک رهیافت نهادی مقتضی برای تسهیل توسعه کسب و کارهای کشاورزی است. بهطور منطقی، مفهومسازی جامع و واقعگرایانه توسعه کارآفرینی کشاورزی، شامل مؤلفههای ساختاری و کارکردی، فرآیند، عوامل پیشبرنده و بازدارنده، دستاندرکاران و پیوندهای بین آنها نخستین گام طراحی یک رهیافت تسهیلگر برای توسعه کسب و کارهای کشاورزی محسوب میشود. از اینرو، این مقاله، در پی طرح مفهومی و کارکردی کشاورزی پایدار کارآفرینانه بسان راهبردی برای توسعه و تسهیل فرآیند کارآفرینی در بخش کشاورزی است. همچنین این مقاله برخی چالشهای زمینهای، سازوکارهای عملی و دستاوردها و پیامدهای مورد انتظار از توسعه کسب و کارهای کشاورزی کارآفرینانه را معرفی مینماید.
توسعه پایدار کشاورزی
کشاورزی پایدار کارآفرینانه
کارآفرینی کشاورزی
کسب و کارهای کشاورزی
2014
03
21
103
129
https://jead.gau.ac.ir/article_1839_80e3b3a98eca8d7aaa5563d8e0ab75e6.pdf
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2821-0972
1393
1
1
بررسی ضرورت آموزش تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت زیست فناوری کشاورزی
رضا
سپهوند
یوسف
زرنگاریان
هادی
زارعی
اقتصاد امروز جهان از وابستگی به منابع زیرزمینی و صنایع صنعتی فاصله گرفته و اقتصاد دانش محور را بهعنوان راهبردی اساسی برای رشد و توسعه اقتصادی انتخاب کرده است. با توجه به مأموریت دانشگاهها در اقتصاد دانش محور، پژوهشهای دانشگاهی و آموزشهایی که در این راستا بر مبنای یادگیری برای ایجاد تغییرات، به افراد داده میشود؛ نقش کلیدی را ایفا میکنند. درست همانگونه که سهم بیشتری از جامعه وارد آموزش عالی میگردند، دانشگاهها میتوانند نقش بیشتر و فعالتر در نوآوری ملی و توسعه اقتصادی داشته باشند. دانشگاه منبعی از دانش و فناوری و دارای پتانسیل فراوانی در تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی است. تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی به عنوان یک فرآیند برای تبدیل یافتههای جدید تحقیقاتی و توسعه ایدههای جدید پژوهشی میباشد. در این بین بیوتکنولوژی کشاورزی دارای ظرفیتهای فراوان در جهت رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی میباشد. در حالیکه مشکلات مختلفی در زمینه توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی وجود دارد که، تجاریسازی نشدن تحقیقات دانشگاهی از آن جمله میباشد. بنابرین هدف اصلی این پژوهش، بررسی ضرورت آموزش تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت زیست فناوری کشاورزی میباشد که در ادامه به آن پرداخته میشود.
تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی
آموزش
زیست فناوری کشاورزی
توسعه کشاورزی
2014
03
21
131
138
https://jead.gau.ac.ir/article_1840_0ce556cb796babd4bd785916e86ebd0f.pdf