دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2783-4883
7
4
2021
02
19
طراحی الگوی رفتارکارآفرینانه سازمانی با رویکرد ترکیبی
1
16
FA
علی
سوسرائی
دانشجوی دکتری ،گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
ssoosaraei@gmail.com
مجید
نصیری
0000-0001-9930-8141
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
mnasiri64@yahoo.com
روح الله
سمیعی
0000-0002-8117-6723
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
roohalla.samiee@gmail.com
محمدباقر
گرجی
0000-0002-1874-6834
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
gorjimb@gmail.com
10.22069/jead.2021.19163.1488
با توجه به این که رفتار کارآفرینانه سازمانی امری ضروری برای همه سازمانها اعم از دولتی و خصوصی است، بنابراین هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی رفتار کارآفرینانه سازمانی با رویکرد ترکیبی بود که به صورت موردی در دادگستری استان گلستان انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. در گام اول عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی بر اساس پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی به روش دلفی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 23 مؤلفه در 7 بعد (رفتاری، محیطی، محتوایی، زمینهای، ارتباطی، ساختاری، فردی) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند. نتایج نشان دادند ابعاد رفتاری و ارتباطی در سطح اول، ابعاد محیطی، محتوایی، زمینهای و فردی در سطح دوم و بعد ساختاری در سطح سوم قرار دارند و ابعاد رفتاری و ارتباطی در خوشه وابسته، ابعاد محتوایی، زمینهای و فردی در خوشه پیوندی و ابعاد محیطی و ساختاری در خوشه مستقل قرار گرفتهاند. بر اساس نتایج تحقیق پیشنهاد میشود، به منظور خلق رفتار کارآفرینانه در کارکنان و ساختار سازمان باید به صورت کارآمد و منعطف در برابر تغییرات محیطی بوده و مدیران به دور از بروکراسی اداری، مشوق روحیه رفتار کارآفرینانه کارکنان باشند.
رفتار,کارآفرینی سازمانی,مدلسازی ساختاری تفسیری,میکمک
https://jead.gau.ac.ir/article_5588.html
https://jead.gau.ac.ir/article_5588_6cef5de3cd0ae0b4a868d0919ca2c807.pdf
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2783-4883
7
4
2021
02
19
بررسی تأثیر نظام ارزشی اخلاقگرا بر دانشگاه کارآفرین
17
34
FA
مهدی
صالحینیا
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
m_taghvaeeyazdi@yahoo.com
مریم
تقوایییزدی
گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران.
m_salehinia2001@yahoo.com
10.22069/jead.2021.19013.1469
نظام ارزشی بهعنوان محوریترین اعتقاد فرد تلقی میشود که راهها، هدفها و رفتارهای وی را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تأثیر نظام ارزشی اخلاقگرا بر دانشگاه کارآفرین بهمنظور ارائه مدل در دانشگاههای آزاد اسلامی استان گلستان میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی بوده که با رویکردی آمیخته انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی به تعداد ده نفر میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. نمونه آماری در بخش کمی شامل 241 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان گلستان بوده که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. دادهها پژوهش از مطالعه کتابخانهای و روش میدانی جمعآوری شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته نظام ارزشی اخلاقگرا و پرسشنامه دانشگاه کارآفرین گیب بود. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید خبرگان دانشگاهی در رشتههای مدیریت، روانشناسی و برنامهریزی آموزشی رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نظام ارزشی اخلاقگرا 92/0 و دانشگاه کارآفرین 93/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد بین نظام ارزشی اخلاقگرا با دانشگاه کارآفرین براساس ضرایب مسیر بارعاملی (660/0) و همچنین مقدار t-value محاسبه شده (134/19) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب میباشد. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود مدیریت دانشگاه به ارزشهای اخلاقی به عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان توجه ویژهای نموده و کارکنان را به رعایت نظم و اصول اخلاقی در سازمان تشویق نمایند.
نظام ارزشی,نظام ارزشی اخلاق گرا,دانشگاه کارآفرین
https://jead.gau.ac.ir/article_5589.html
https://jead.gau.ac.ir/article_5589_bc2c61fe4293306ec584a916a1e734bf.pdf
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2783-4883
7
4
2021
02
19
تأثیر درگیر شدن دانشجویان در فعالیتهای عملیاتی تعاونی 4802 بر بهبود مهارتهای کارآفرینی آنان: یک مطالعهی شبهآزمایشی
35
48
FA
منیژه
لطفوی
دانشجوی کارشناسیارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار و منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی،
دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
manijeh@yahoo.com
لاله
صالحی
0000-0002-1251-1524
استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
lsalehi@razi.ac.ir
10.22069/jead.2021.19256.1501
کارآفرینی موتور محرکهی توسعهی اقتصادی از طریق توسعهی بسترهای لازم برای جهش تولید است. بنابراین، جوامع ترقیخواه باید بهطور ویژهای به عنصر اساسی کارآفرینی یعنی نیروی انسانیِ کارآمد و خلاق توجه نمایند و در راستای پرورش توانمندیهای کارآفرینی در آنها از طریق آموزش و تقویت مشارکت مدنی تلاش کنند. بر این اساس، هدف این پژوهشِ شبهآزمایشی بررسی تأثیر درگیر شدن دانشجویان در فعالیتهای عملیاتی تعاونی 4802 بر بهبود مهارتهای کارآفرینی آنان بود. جامعهی آماری شامل تمام اعضای شرکت تعاونی (N=350) بود که از این تعداد، 185 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری از نوع طبقهای انتساب متناسب بود. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامهای محقق ساخت بود که روایی محتوایی و شکلی آن با استفاده از نظرسنجی از متخصصان موضوعی و محاسبهی ضریب لاوشه تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با انجام پیش آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف آن تایید شد (834/0 – 743/0 = α). دادههای آماری با استفاده از نرم افزار SPSSWin20 مورد پردازش قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که درگیر شدن دانشجویان در فعالیتهای عملی شرکت تعاونی بهطور معنیداری موجب ارتقاء سطح مهارتهای کارآفرینی آنها در مقایسه با سایر اعضاء از دو جنبهی مهارتهای فنی و مهارتهای مدیریتی شده است. اما این تفاوت برای مهارتهای فردی معنیدار نشد.
مهارتهای کارآفرینی,تعاونی 4802,یادگیری تعاملی,یادگیری تجربی
https://jead.gau.ac.ir/article_5590.html
https://jead.gau.ac.ir/article_5590_561f1d088dd0ed817a8a97a9f8a7ada6.pdf
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2783-4883
7
4
2021
02
19
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی هوش فرهنگی
49
66
FA
حمید
رضائی
1111-2222-3333-4444
استادیار ،گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.
rezaei.hamid66@gmail.com
سروش
رفیعیان
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.
soroush.r.6431@gmail.com
سید مهدی
خاکزادیان
استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.
mehdi.khakzadian@gmail.com
10.22069/jead.2021.19196.1495
امروزه، کارآفرینی نقش بسیار مهمی در دستیابی به توسعه اقتصادی در شهرها دارد و از طریق اجرای راهبرد توسعه اقتصادی، شرایط مطلوبی برای مدیریت شهری فراهم میکند. هدف پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی هوش فرهنگی در شهرداری اصفهان بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و با روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان اداری به تعداد 200 نفر بودند. حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 127 نفر تعیین شد اما جهت افزایش دقت، به 132 نفر ارتقاء یافت و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، سه پرسشنامه استاندارد تعدیل یافته سرمایه اجتماعی، گرایش به کارآفرینی و هوش فرهنگی بود. تحلیل دادهها در قسمت توصیفی با آزمونهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس با نرمافزار SPSS26 و در قسمت استنباطی با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان دادند بین سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. بین هوش فرهنگی و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین نتایج، نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی را تأیید کردند. در نهایت مشخص شد برای بهبود گرایش به کارآفرینی در شهرداریها، تقویت مؤلفههای سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی مهم است.
سرمایه اجتماعی,گرایش به کارآفرینی,هوش فرهنگی,شهرداری اصفهان
https://jead.gau.ac.ir/article_5591.html
https://jead.gau.ac.ir/article_5591_013ea532d23dd6b6cd36a1998bf5d484.pdf
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2783-4883
7
4
2021
02
19
طراحی الگوی توسعه کارآفرینی بین المللی در کسب و کار های دانش بنیان
67
84
FA
علی
عظیم زاده
دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، گروه کارآفرینی ، دانشکده مدیریت ، علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.
ali.azimzadeh1350@gmail.com
هادی
ثنائی پور
0000-0003-2981-0275
دکتری کارآفرینی ، گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی آزادشهر ، دانشگاه گنبد کاووس ، گنبد کاووس ،ایران.
azimzadeh1350@gmail.com
مجید
اشرفی
استادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت،علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.
mjd_ashrafi@yahoo.com
سامره
شجاعی
استادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت، علی آباد کتول ،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.
shojaei@aliabadiau.ac.ir
10.22069/jead.2021.19091.1479
هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه کارآفرینی بینالمللی در کسبوکارهای دانش بنیان از طریق شناخت و اولویت بندی عوامل پیشبرنده آن است. به لحاظ فرآیند روششناسی این تحقیق در دو مرحله متوالی به انجام رسیده است. مرحله نخست این تحقیق با هدف شناسایی عوامل پیشبرنده بینالمللسازی در کسبوکارهای دانشبنیان مبتنی بر پارادایم تحقیق کیفی و با بهرهگیری از تکنیک گروههای کانونی و مصاحبه با 18 نفر از متخصصان به انجام رسیده است. همچنین در این مرحله، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به مقایسه زوجی چهار معیار کلیدی مؤثر در فرآیند بینالمللسازی و تعیین وزن معیارها پرداخته شده است. مرحله دوم نیز مبتنی بر راهبرد پیمایش برای گردآوری دادهها میباشد. ابزار تحقیق در این مرحله پرسشنامهای بود، که در راستای هدف کلی تحقیق و بر پایه نتایج مرحله اول تحقیق و همچنین تلفیق آن با پیشینه تحقیق تدوین شد. دادههای گردآوری شده در این مرحله با استفاده از تکنیک TOPSIS تحلیل شد. نتایج نشان داد که مهمترین معیار در فرآیند بینالمللیسازی کسبوکار عبارت است اهمیت هر کدام از اقدامات برای تکمیل زنجیره ارزش فناوری. همچنین مهمترین عوامل بر اساس تلفیق کلیه معیارها هم عبارت است ازداشتن تولید فناورانه و دارای قابلیت فروش در بازار بینالملل، رفع و کاهش تحریمهای مداوم، برخورداری نیروی انسانی شرکت از دانش فنی روز، رفع مشکلات نقل و انتقال پول و ارتباطات بانکی، محیط امن برای صادرات در مقصد و برخورداری زیرساختهای الکترونیکی برای تجارت بینالملل.
بینالمللیشدن,توسعه کارآفرینی,توسعه کسبوکار
https://jead.gau.ac.ir/article_5594.html
https://jead.gau.ac.ir/article_5594_e29c45b8c7b1fcb5bd8215a7cf534dc8.pdf
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی
2821-0972
2783-4883
7
4
2021
02
19
طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی با استفاده از رویکرد آمیخته
85
102
FA
یزدان
شیرمحمدی
0000-0001-5838-7592
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
yazdan.shirmohammadi@gmail.com
محمد امین
معاونی
کارشناسارشد ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور
aminmoaveni@yahoo.com
10.22069/jead.2021.18868.1465
در حال حاضر زنان در روستا نقش کارآفرینی بارزی دارند و طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در سیاستگذاری گردشگری کشاورزی اهمیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی-توسعهای، از نظر ماهیت اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، تیم مشارکتکننده شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری کشاورزی میباشد که به شیوه غیر تصادفی (هدفمند) و به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل زنان کارآفرین روستایی است که پرسشنامه به روش سرشماری بین آنان توزیع شد. در بخش کیفی، اطلاعات در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین شد، سپس در آزمون مدل، فرضیههای پژوهش با روش تحلیل مسیر و استفاده از نرمافزارهای SPSS25 و Amos مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که شرایط علی اثرگذار بر گردشگری کشاورزی شامل قصد اجرای کارآفرینی در گردشگری کشاورزی، خودکارآمدی ادراک شده، فرصت و قابلیت ادراک شده و رفتار برنامهریزی شده است. شرایط مداخلهگر شامل افزایش آگاهی، حمایت مالی و آموزشی، ابتکار و تلاش صاحبان مزارع گردشگری و شرایط زمینهای شامل بهبود محیط کارآفرینی در جوامع روستایی، افزایش دانش و مهارت و تسهیلات و مشارکت مقامات است. همچنین راهبردهای ارائه شده شامل سرمایهگذاری، سازماندهی و مدیریت و تحلیل نقاط قوت تعیین شد، کاهش آسیبهای اجتماعی، بهعنوان پیامدهای تأثیر قصد مجدد کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی نیز مشخص شد.
کارآفرینی,گردشگری کشاورزی,کارآفرینی زنان روستایی,روستا
https://jead.gau.ac.ir/article_5593.html
https://jead.gau.ac.ir/article_5593_f5bbc8baf8af5b79c4214f25ff8c247e.pdf