یکی از اقدامات مؤثر برای کاهش نگرانی از موضوع بیکاری، پرورش گرایش و مهارتهای کارآفرینی در دانشجویان است. هدف از مطالعه حاضر، واکاوی گرایش کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز است. جامعه آماری در این پژوهش توصیفی، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی (1874 نفر) بوده که طبق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهی 365 نفره انتخاب و از طریق پرسشنامه، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روایی صوری و پایایی پرسشنامه به ترتیب توسط اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز و انجام یک مطالعه راهنما از 30 دانشجوی خارج از نمونه اصلی (دامنهی ضرایب آلفای متغیرها بین 76/0 تا 91/0) مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 و آمارهای توصیفی و استنباطی مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر انواع مهارتهای اشتغالپذیری، گرایش کارآفرینانه و تمایل به راهاندازی کسبوکار تفاوتی وجود ندارد. اما نتایج مقایسهی بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تفاوت معناداری را از لحاظ، شرکت در کارگاههای مهارتی، برخورداری از مهارتهای اشتغالپذیری و گرایش کارآفرینانه نشان داد؛ بهطوریکه میانگین متغیرها در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاتر از کارشناسی بود. همچنین، پاسخگویان از لحاظ میزان گرایش کارآفرینانه و تمایل به راهاندازی کسبوکار به گروههایی (کم، متوسط، زیاد) طبقهبندی شدند که تفاوتهایی بین پاسخگویان با سطوح مختلف گرایش و تمایل از لحاظ میزان مهارتهای سهگانه اشتغالپذیری، میزان شرکت در کارگاههای مهارتی، تجربهی شرکت در استارتاپ مشاهده شد. در نهایت، راهکارهای پیشنهادی در راستای ارتقای سطح گرایش کارآفرینانه و سطح مهارت اشتغالپذیری دانشجویان ارائه شد.