ORIGINAL_ARTICLE
از واکاوی شکنندگی زنجیره ارزش کسب و کارهای کشاورزی تا ارائه راهکارهایی برای چابکی آن: مورد مطالعه صنعت زنبورداری و محصولات زنبور عسل
صنعت زنبورداری یکی از محورهای کارآفرینی کشاورزی تلقی شده که علاوه بر حفظ اکوسیستم، منجر به توسعه اقتصادی میشود. با وجود پتانسیل در این صنعت و گستردگی تأثیرات آن در بخش کشاورزی متاسفانه در زنجیره ارزش صنعت زنبورداری و محصولات زنبور عسل وجود دارد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی شکنندگیهای زنجیره ارزش این صنعت، واکاوی و ارائه راهکار برای شکست ناپذیری آن انجام شده است. به این منظور جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای دلالت پژوهی، معیار پایه و تاپسیس استفاده شده است. در ابتدا با استفاده از مطالعه کتابخانهای اسناد ده مورد از عوامل شکننده شناسایی شد؛ سپس با استفاده پرسشنامه و روش معیار پایه تحلیل شد و وزن هر یک از آنها به دست آمد. در نهایت با استفاده از اوزان حساب شده راهبردهای استخراجی با استفاده از روش تاپسیس مورد بررسی قرار گرفت. مطابق با یافتههای پژوهش، انتقال دستاوردهای علمی مؤسسات آموزشی-پژوهشی جهت استفاده کاربردی زنبورداران از طریق کارگاهها و سمینارها در مقایسه با سایر راهبردها دارای بیشترین امتیاز میباشد و پس از آن راهبردهای زمینه سازی فرهنگی جهت همکاری کشاورزان با زنبورداران جهت اطلاع از زمان سمپاشی در نزدیکی کلونیها و مطالعه زنجیره ارزش و ایجاد شیوه نامههای اجرایی-عملیاتی در سطح کلان و خرد جهت استقرار زنجیره ارزش محصولات مرتبط با زنبورعسل در جایگاههای دوم و سوم قرار دارد.
https://jead.gau.ac.ir/article_5718_42c7d1e71b8e04aba5f168997cd696a3.pdf
2021-08-23
1
16
10.22069/jead.2021.19409.1521
صنعت زنبورداری
زنجیره ارزش
زنبور عسل
روش معیار پایه
سیّد سینا
معصومی
sinamasoumiii@gmail.com
1
کارشناسیارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، یزد، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد حسین
اصغرپور
m.h.asgharpour7777@gmail.com
2
کارشناسی، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی شرق، گیلان، ایران
AUTHOR
ابراهیم­پور، م.، معصومی، س­س. 1400. مدیریت زنجیره ارزش. انتشارات دانشگاه گیلان.
1
ایرنا. 1398. امسال 112 هزار تن عسل در کشور تولید میشود. کد خبر: 83705067.
2
ایرنا. 1399. بیمه، حسرت بزرگ زنبورداران شاهرود و میامی. کد خبر: 83823722.
3
ایرنا. 1399. سموم دفع آفات دشمن زنبورداران گلستانی. کد خبر: 83760523.
4
ایرنا. 1399. حمایت از نوآوریها برای توسعه صنعت زنبورداری. کد خبر: 84135614
5
ایرنا. 1399. شیوع کرونا و تلخ شدن شیرینی عسل به کام زنبورداران مازنداران. کد خبر: 83766195.
6
ایرنا. 1399. عسل تولیدی کهگیلویه و بویراحمد مستلزم کیفی سازی و برندسازی است. کدخبر: 84145293.
7
ایرنا. 1399. زنجیره ناقص، چالش زنبورداری کردستان است. کد خبر: 84092304.
8
ایرنا. 1400. شیوهنامه اجرایی زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل امسال نهایی میشود .کد خبر: 84282639.
9
ایسنا. 1398. تشکیل زنجیره تولید در حوزه زنبورداری. کد خبر: 98032913881.
10
ایسنا. 1399. سمپاشیها با طبیعت چه میکند؟. کد خبر: 99022215602.
11
ایسنا. 1400. زنبورداران زیر 50 سال مشمول بیمه تأمین اجتماعی می­شوند. کد خبر: TABRIZ-20885.
12
ایلنا. 1397. تحقیق و توسعه حلقه مفقوده در زنجیره ارزش فعالیت­های شبکه تعاونی صنعت زنبورداری کشور است. کد خبر: 716992.
13
ایمنا. 1398. ظرفیت اقتصادی عسل نیازمند نگاه ویژه مسئولان. کد خبر: 395328.
14
بهشتی، ع.، منفرد، ع. 1391. تجاری­سازی حشرات و فرآورده­های آنها. علوم و فنون زنبور عسل ایران، 3(6): 14-25.
15
بیگی، ح. 1397. اپی توریسم؛ گردشگری زنبور عسل. علوم و فنون زنبور عسل، علوم و فنون زنبور عسل ایران. 9(16): 12-18.
16
پرهیزگار، ا.، مظفری، م. ­م. 1395. بررسی وضعیت اقتصادی صنعت زنبورداری توام با تحلیل اثرات افزایش قیمت نهادهای تولیدی (مطالعه موردی: زنبورداران مراتع الموت). تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 8(2): 47-75.
17
پورمحمدی، ح. 1375. بررسی اقتصادی صنعت زنبورداری در ایران. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و اقتصاد، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق (ع).
18
پول­نیوز. 1395. صنعت زنبورداری ایران نیازمند ارتقای کیفی و ارزش است. کد خبر: 183244.
19
جوان آنلاین 1397. تنها 5 درصد عسل ایران صادراتی است. کد خبر 917330.
20
شهرکی، ش.، گرگین، س.، شریفزاده، م.ش، عبدالله زاده، غ.، کشیری، ح.، شهرکی، محبوبه. 1398. تحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگرش کارآفرینی - مطالعه موردیتعاونیهای صیادی پره استان گلستان. کارآفرینی در کشاورزی، 6(4): 1-16.
21
عبادزاده، ح.­ر.، احمدی صومعه، ک.، برازنده، ه.، حاتمی، ف.، محمّدنیا افروزی، ش.، اصغری، ف.، عبداه، ه. 1398. نتایج تفضیلی سرشماری زنبوردارهای کشور در سال 1397. وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه­ریزی و اقتصادی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات.
22
فقیه، ا­ر.، عبادی، ر.، نظریان، ح.، نوروزی، مصطفی. 1384. جذابیت گونههای مختلف گیاهی برای زنبور عسل در مناطق خوانسار و فریدن اصفهان. علوم کشاورزی ایران، 36(3): 521-536.
23
قربانی، ا.، پوراکبری، ی.، قاسمی، ا.، دهقان زاده، ه.، پاسبان، ف. 1397. تعیین کارایی اقتصادی و ارائه الگوی مناسب پرورش زنبور عسل در شهرستان رودسر، تحقیقات کاربردی در علوم دامی، 7(29): 13-24.
24
مجاوریان، م.، سالاری­بنا، ح. 1392. بررسی رابطه بین کارایی (با بازده متغیر) تولید با اندازه واحد پرورش زنبور عسل مازنداران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 21(83): 19-34.
25
مخبر، م.، غفاری، م. 1397. اهمیت اقتصادی گردهافشانی زنبور عسل و راهکارهای حفظ صنعت زنبورداری، علوم و فنون زنبور عسل، 9(17): 12-16.
26
مشرق نیوز. 1399. عسل ایرانی با بسته بندی خارجی. کد خبر: 1169715.
27
ملکی، م.ح.؛ فخرپور، س.ح.؛ خوش سپهر، ز. 1395. شکست ناپذیری سازمانی: الگویی برای تحقق اقتصاد مقاومتی. تهران: کتاب اطهر.
28
مهر. 1397. کوچ زنبورها در شمال/ جدال نابرابر زنبورهای بومی و اتریشی. کد خبر: 4325522.
29
میرمحمدصادقی، ج.، ادریس، م.­ع.، مستأجران م. 1386. عوامل مؤثر بر درآمد زنبورداران اصفهان و خمینیشهر و نجفآباد، نشریه توسعه و بهرهوری، 2(6):1-12.
30
وثوقی، ف. 1375. زنبور عسل. تحقیقات جغرافیایی، 40 (1): 35-48.
31
وزارت جهاد کشاورزی. 1398. سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور.
32
Akbarzadeh M. and Razaghi SH. 2002. Conservation and eternity of the most important plants by using pollination of honey bee in summer rangelands of Mazandaran province. Collection of the First National Conference in the Field of Range and Animal Management Resources, 56-59.
33
Anca, A., MăRGHITAş, L. A., & Cristina, B. P. 2012. Determinants of entrepreneurship in the beekeeping sector in the North-West Region of Romania. Bulletin UASVM Horticulture, 69(2): 266-273.
34
Arafat, M. Y., Saleem, I., Dwivedi, A. K., & Khan, A. 2020. Determinants of agricultural entrepreneurship: a GEM data based study. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(1): 345-370.
35
Boahen, S., Quansah, E., & Kwota, M. K. 2016. Exploring the honey supply chain in Ghana. International Journal of Innovative Research and Development, 5(13): 165-174.
36
Caplo S., Paris Q. 2008. Assessing the effectiveness of voluntary solid waste reduction policies: Methodology and a Flemish. Waste Management, 28(8): 1449-1460.
37
De Figueiredo Junior, H. S. Meuwissen, M. P. do Amaral Filho, J. & Lansink, A. O. 2016. Evaluating strategies for honey value chains in Brazil using a value chain structure-conduct-performance (SCP) framework. International Food and Agribusiness Management Review, 19(3): 225-250.
38
Fischer F.U. 1993. NTFPs - Three Views from Africa -Beekeeping in the Subsistence Economy of the Miombo Savanna Woodlands of South – Central Africa. Odi, DPEP Home Publications, 15(1): 1-28.
39
Haseli, G., Sheikh, R., & Sana, S. S. 2020. Base-criterion on multi-criteria decision-making method and its applications. International Journal of Management Science and Engineering Management, 15(2), 79-88.
40
Hinton, J., Schouten, C., Stimpson, K., & Lloyd, D. 2021. Financial support services for beekeepers: a case study of development interventions in Fiji's Northern Division. Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies, ahead-of-print. Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
41
Hwang, C. L., & Yoon, K. 1981. Methods for multiple attribute decision making. In Multiple attribute decision making. Springer, Berlin, Heidelberg, 156: 58-191.
42
Khan, W. Khan, N. & Naz, S. 2017. Beekeeping in Federally Administered Tribal Areas of Pakistan: Opportunities and Constraints. Sarhad Journal of Agriculture, 33(3): 459-465.
43
Mburu, P. D. M. 2015. Mapping of the honey value chain and analysis of changes in gender roles and factors influencing women empowerment among beekeepers in Kitui county, Kenya (Doctoral dissertation, University of Nairobi).
44
Mushonga, B. Hategekimana, L. Habarugira, G. Kandiwa, E. Samkange, A. Segwagwe, E. & Victor, B. 2019. Characterization of the Beekeeping. Advances in Agriculture, 2019: 5982931.
45
Pelaez, D. P. Lindholm, L. V. Green, N. T. & Quinlivan, R. 2019. Determining the Feasibility of a Bee Honey Value Chain. Worcester Polytechnic Institute, Monteverde, Costa Rica Project Center – IQP.
46
Prabhu, J. J. 2020. Diversification for Agricultural Entrepreneurship and Agribusiness in Global Market. International Journal of Scientific Research and Engineering Development, 3(2): 1176-1185.
47
Ramadani, V., Hisrich, R. D., Dana, L. P., Palalic, R., & Panthi, L. 2019. Beekeeping as a family artisan entrepreneurship business. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(4): 717-730.
48
Saaty, T. 1980. The analytic hierarchy process (AHP) for decision making. In Kobe, Japan, 1-69.
49
Saha J.Ch. 2003. Beekeeping for rural development, its potentiality and Beekeeping against poverty-Bongaladesh, perspective, Apimondia Journal Apiacta, 3: 142-158.
50
Songo, K. A. L. I. B. A. 2015. The value chain of honey in Bukombe distric in Shinyanga region of Tanzania (Doctoral dissertation, Sokoine University of Agriculture).
51
Taleb, N. N. 2012. Antifragile: how to live in a world we don't understand (Vol. 3). London: Allen Lane.
52
Tutuba, N. B., Msamula, J. S., & Tundui, H. P. 2019. Business Model Innovation for sustainable beekeeping in Tanzania: A content analysis approach. American Journal of Management, 19(1): 74-88.
53
Walters, D., & Helman, D. 2020. Partnerships: Managing Intra-and Interorganizational Relationships–The Global Value Chain Network. In Strategic Capability Response Analysis. Springer, Cham.
54
Zahra, S. A. 2021. International entrepreneurship in the post Covid world. Journal of World Business, 56(1): 101-143.
55
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت مؤلفههای مدیریت کارآفرینانه در رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه
امروزه با افزایش تغییرات محیطی و فضای کسب وکار شدت رقابت بین سازمانها افزایش یافته است. کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که سازمانها را قادر میسازد تا در برابر چالشها مقاومت کرده و پیچیدگیها را مدیریت کنند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی مؤلفههای مدیریت کارآفرینانه در رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام مدیران تعاونیهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه بودند (176N=) که با استفاده از جدول بارتلت 110 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و همگرا و پایایی آن با استفاده از روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بررسی شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SmartPLS3 و SPSS25 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای مدیریت کارآفرینانه (راهبرد رشد، جهتگیری استراتژیک، جهتگیری منابع، فرهنگ رشد، فلسفه پاداش و ساختار مدیریت) رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در بین تعاونیهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه را تعدیل میکنند؛ به-گونهای که تأثیر ظرفیت جذب بر کارآفرینی سازمانی در بین شرکتهای کشاورزی که رویکرد مدیریت کارآفرینانه دارند بیشتر از شرکتهایی است که رویکرد مدیریت سنتی دارند. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود که مدیران شرکت-های تعاونی کشاورزی در جهت توسعه کارآفرینی سازمانی ضروری است که اقدامات و تمهیدات آموزشی لازم در راستای افزایش روحیه کارآفرینی و تقویت انگیزه آنان فراهم نمایند.
https://jead.gau.ac.ir/article_5719_355ca1a7e3e5ae69b7520a35d556d522.pdf
2021-08-23
17
32
10.22069/jead.2021.19410.1520
ظرفیت جذب
کارآفرینی سازمانی
مدیریت کارآفرینانه
تعاونیهای کشاورزی
حامد
نظری دارخوری
hamed.m.nazari777@gmail.com
1
دانشآموخته کارشناسیارشد، رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار- نوآوری و کارآفرینی کشاورزی
AUTHOR
فرحناز
رستمی قبادی
fr304@yahoo.com
2
استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
نعمت اله
شیری
nshiri82@gmail.com
3
استادیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام
AUTHOR
مژگان
خوش مرام
mkhoshmaram3@gmail.com
4
دکتری ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی
AUTHOR
بهزادی، ن.، رضوی، م. و حسینی، ر. 1393. طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی. توسعه کارآفرینی، 7 (4): 713 –
1
بوزرجمهری، خ.، و هادیزاده بزاز، م. 1392. واکاوی و بررسی سازههای مؤثر در توسعهی تعاونیهای تولید روستایی استان خراسان رضوی از نظر کارشناسان. جغرافیا و آمایش شهری، 8 (2): 100-85.
2
رضایی، ر. 1393. بررسی نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه تعاونی­های روستایی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1 (1): 23-45.
3
رضائی، ر.، حسینی، سید م.، و محمدی پابندی، م. 1394. شناسایی و تحلیل موانع توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای توسعه روستایی استان زنجان. فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، 2 (2): 156-143.
4
شجاعی،ز؛ و علیزاده، ر. 1399.بررسی موانع کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی و نقش کارآفرینان در توسعه اقتصادی و اجتماعی. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 12 (2): 151-162.
5
طالبی، ک.، و زارع یکتا، م. ج. 1388. بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی در تعاونیهای منابع طبیعی. مجموعه مقالات اولین همایش ملی مدیریت کارآفرینی و توسعه منطقه­ای سیستان و بلوچستان، انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان.
6
کنعانی، ا.، ملاحسینی، ع.، و فرقانی، م. 1391. بررسی تاثیر رویکرد کارآفرینانه و مدیریت کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای کوچک، کنفرانس ملی: کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان.
7
مرادی، م.، ولی­پور، م.، یاکیده، ک.، صفردوست، ع.، و عیداللهیان، ف. 1392. بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان­ها (مطالعه موردی: شرکت­های داروسازی و شرکت­های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران). چشم انداز مدیریت بازرگانی، 13(1): 102-79.
8
مقیمی، س.م. کارآفرینی در سازمانهای دولتی، تهران، فراندیش.
9
نصراصفهانی، ع.، انصاری، ر.، و مولایی، ر. 1393. بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش بر کــارآفرینــی سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای مستقر در شهرک علمی-تحقیقاتی استان اصفهان). توسعه کارآفرینی، 9(2)، 395-377.
10
یوسفی، ر.، و خسروی­پور، ب. 1396. نقش تعاونی زنان در توسعه، اشتغال و کارآفرینی. اولین همایش ملی فرصت­های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی در شرق کشور (در راستای تحقق اهداف مقاومتی)، 25 بهمن 1396، دانشگاه بیرجند.
11
Bojica, A.M., Fuentes-Fuentes, M.M., & Fernández-Pérez, V. 2017. Corporate entrepreneurship and codification of the knowledge acquired from strategic partners in SMEs. Journal of Small Business Management, 2(2): 45-76.
12
Bradley, S.W., Wiklund, J., and Shepherd, D.A. 2011. Swinging a double-edged sword: The effect of slack on entrepreneurial management and growth. Journal of Business Venturing, 26(5): 537–554.
13
Brown, T.E., Davidsson, P., and Wiklund, J. 2001. An operationalisation of Stevenson’s conceptualisation of entrepreneurship as opportunity-based firm behaviour. Strategic Management Journal, 22(10): 953–968.
14
Ergun, E., Bulut, C., Alpkan, L., and Cakar, D 2004. Connecting the Link between Corporate Entrepreneurship and Innovative Performance”, Global Business and Technology Association Annual Conference Proceedings Book, 11(2): 259-265.
15
Franco, Mário and Haase, Heiko. Firm Resources and Entrepreneurial Orientation as Determinants for Collaborative Entrepreneurship. journal of Management Decision, 51(3): 4.
16
Ittner, C.D., Lambert, R.A., and Larcker, D.F., 2003. The structure and performance consequences of equity grants to employees of new economy firms. Journal of Accounting and Economics, 34 (3): 89–127.
17
Joseph, J., and Ocasio, W. 2012. Architecture, attention, and adaptation in the multibusiness firm: General Electric from 1951 to 2001. Strategic Management Journal, 33(6): 633–660.
18
Knockaert, M., Bjornali, E.S., and Erikson, T. 2015. Joining forces: Top management team and board chair characteristics as antecedents of board service involvement. Journal of Business Venturing, 30(3): 420–435.
19
Lewin, A.Y., Massini, S., and Peeters, C. 2011. Microfoundations of internal and external absorptive capacity routines. Organization Science, 22(1): 81–98.
20
Majidi, K., and Hajipour, E. 2016. Examining the Relationship between Absorption Capacity with Organizational Performance (Case Study: Companies of the Industrial Town in Ilam City). International Journal of Humanities and Cultural Studies, 2(4): 942-950.
21
Mazzei, M.J., Ketchen, D.J., and Shook, C.L. 2017. Understanding strategic entrepreneurship: A Btheoretical toolbox^ approach. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(2): 631–663.
22
Minbaeva, D., Pedersen, T., Björkman, I., Fey, C.F., and Park, H.J. 2003. MNC knowledge transfer, subsidiary absorptive capacity, and HRM. Journal of International Business Studies, 34(6): 586–599.
23
Naldi, L., Achtenhagen, L., and Davidsson, P. 2014. International corporate entrepreneurship among SMEs: A test of Stevenson's notion of entrepreneurial management. Journal of Small Business Management. Retrieved
24
from https://doi.org/10.1111 /jsbm.12087.
25
Sakhdari, K., and Burgers, J.H. 2017. The moderating role of entrepreneurial management in the relationship between absorptive capacity and corporate entrepreneurship: an attention-based view. International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4): 927-950.
26
Wei, L.Q., and Ling, Y. 2015. CEO characteristics and corporate entrepreneurship in transition economies: Evidence from China. Journal of Business Research, 68(6): 1157–1165.
27
Zahra, S.A. 2015. Corporate entrepreneurship as knowledge creation and conversion: The role of entrepreneurial hubs. Small Business Economics, 44(4): 727–735.
28
ORIGINAL_ARTICLE
شاخصهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی در ایران
هدف مقاله حاضر شناسایی شاخصهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی است. به این منظور از روش تحقیق کیفی دو مرحلهای شامل گروه کانونی و دلفی سه مرحلهای استفاده شد. جامعه موردمطالعه شامل 10 نفر از خبرگان آشنا و دارای تجربه در مورد موضوع تحقیق بودند که به صورت هدفمند بر اساس روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبههای نیمه ساختاریافته در گروههای کانونی و پرسشنامه طراحی شده طبق یافتههای مرحله اول بود. با کمک نرمافزارMAXQDA دادههای گردآوری شده، کدگذاری و با انجام کدگذاری باز و محوری شاخصها، شناسایی و تلخیص گردید و سپس با استفاده از روش دلفی، شاخصها به تأیید نهایی خبرگان رسیده و در مرحله بعد با استفاده از کدگذاری گزینشی، چارچوب نهایی مدل شکل گرفت. بر اساس نتایج، 11 مؤلفه و 64 شاخص پس از پایان دور سوم دلفی شناسایی شد. با توجه به میانگین به دست آمده از مراحل سهگانهی دلفی، بیشترین اهمیت را شاخصهای مواد اولیه ارزان و فراوان، تحصیل کارکنان شرکت در رشتههای مرتبط با کسبوکار و رقابت داخلی و استفاده از دانش و تجربیات شرکتهای رقیب داشت. همچنین کمترین اهمیت را شاخصهای سرمایهگذاری بلندمدت، تنوع در تولید محصولات و مطالعه و بررسی نمونه محصولات تولیدی موفق در بازارهای هدف احتمالی دارا بودند.
https://jead.gau.ac.ir/article_5720_9b0b0377f8902b9b8bf02987dc5fa252.pdf
2021-08-23
33
48
10.22069/jead.2021.19224.1497
بازار بینالمللی
توسعه کسبوکارها
کارآفرینی خانوادگی
سید ناصر
مقدس نیکو
nasermoghadas7@gmail.com
1
دانشجوی دکتری کارآفرینی,واحد علی آباد کتول,دانشگاه آزاد اسلامی,علی آباد کتول,ایران
AUTHOR
هادی
ثنایی پور
taninstore68@gmail.com
2
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، گنبد، گنبد کاووس، ایران
LEAD_AUTHOR
روح الله
سمیعی
roohalla.samiee@gmail.com
3
استادیار ،گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی علیآباد کتول، ایران
AUTHOR
عبدالحسین
کرمپور
a.karampour@shirazu.ac.ir
4
استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، ایران
AUTHOR
فقیهی، ا.، تاج­الدین، م.، و تاج­الدین، م. 1389. بینالمللی­شدن کسبو کارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی ارائه یک مدل علی. علوم مدیریت ایران، 17: 1-22
1
Alchian, A.A., and Allen, W.R. 1964. University Economics. Wadsworth Publishing Company.
2
Anglin, A.H., Reid, S.W., Short, J.C., Zachary, M.A., and Rutherford, M.W. 2017. An archival approach to measuring family influence: An organizational identity perspective. Family Business Review, 30(1): 19–6.
3
Arregle, J.L., Naldi, L., Nordqvist, M., and Hitt, M. A. 2012. Internationalization of family–controlled firms: A study of the effects of external involvement in governance. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(6): 1115-1143.
4
Barney, J. 1991. Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1): 99-120.
5
Botero, I. C., Cruz, C., Massis, A.D., and Nordqvist, M. 2015. Family business research in the European context. European Journal of International Management, 9(2): 139-159.
6
Chrisman, J.J., Chua, J.H., Pearson, A.W., and Barnett, T. 2012. Family involvement, family influence, and family centered non-economic goals in small firms. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(2): 267–293.
7
Davidsson, P., and Honig, B. 2003. The role of human capital among nascent entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18(3): 301-331.
8
Escobar Gonzalez, C., and Gil Roig, J.M. 2016. Marketing channels for small wineries: a means–end chain approach. New Medit, 15(4): 33-41.
9
European Family Business. 2012. Family business statistics. [consulted 12
10
Feb 2015]. Available in http://wwweuropeanfamily businesseseu /uploads/Modules / Publications/family-business-statistics.pdf.
11
Gielnik, M.M., Zacher, H., and Frese, M. 2012. Focus on opportunities as a mediator of the relationship between business owners' age and venture growth. Journal of Business Venturing, 27(1): 127-142.
12
Hernández-Linares, R., Sarkar, S., and Cobo, M.J. 2018. Inspecting the Achilles heel: a quantitative analysis of 50 years of family business definitions. Scientometrics, 115(2): 929-951.
13
Hitt, M.A., Hoskisson, R.E., and Ireland, R.D. 1994. A mid-range theory of the interactive effects of international and product diversification on innovation and performance. Journal of management, 20(2): 297-326.
14
Hitt, M.A., Ireland, R.D., Camp, S.M., and Sexton, D.L. 2001. Guest editor's introduction to the special issue strategic entrepreneurship. Strategic Management Journal, 22(6/7): 479-492.
15
Johanson, J., and Mattsson, L. G. 2015. Internationalisation in industrial systems—a network approach. In Knowledge, networks and power (pp. 111-132). Palgrave Macmillan, London.
16
Karadeniz, E.E., and Göçer, K. 2007. Internationalization of small firms: A case study of Turkish small- and medium-sized enterprises. European Business Review, 19(5): 387-403.
17
Katsikeas, C.S., and Morgan, R.E. 1994. Differences in perceptions of exporting problems based on firm size and export market experience. European journal of Marketing, 28: 17–35.
18
Köhr, C.K., Camanzi, L., and Malorgio, G. 2018. Exploring structural and strategic correlates of difficulties in the internationalisation process of Italian wine SMEs. Wine Economics and Policy, 7(1): 13-23.
19
Koopman, M., and Sebel, K. 2009. The internationalization of family firms: Facilitating and Constraining Features. Jönköping University, Jönköping.
20
Kotlar, J., and De Massis, A. 2013. Goal setting in family firms: Goal diversity, social interactions, and collective commitment to family–centered goals. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(6): 1263-1288.
21
Kuo, A., Kao, M.S., Chang, Y.C., and Chiu, C.F. 2012. The influence of international experience on entry mode choice: Difference between family and non-family firms. European Management Journal, 30(3): 248-263.
22
Laufs, K., and Schwens, C. 2014. Foreign market entry mode choice of small and medium-sized enterprises: A systematic review and future research agenda. International Business Review, 23(6): 1109-1126.
23
López, M.C.P., Miranda, M.E.G., Argente-Linares, E., and López-Sánchez, L. 2018. The internationalisation of Spanish family firms through business groups: Factors affecting the profitability, and the moderating effect of the family nature of the Spanish business. Revista de Contabilidad-Spanish Accounting Review, 21(1): 82-90.
24
Melin, L. 1992. Internationalization as a strategy process. Strategic Management Journal, 13(S2): 99–118
25
Metsola, J., Leppäaho, T., Paavilainen-Mäntymäki, E., and Plakoyiannaki, E. 2020. Process in family business internationalisation: The state of the art and ways forward. International Business Review, 29(2): 101665.
26
Mitter, C., Duller, C., Feldbauer-Durstmüller, B., and Kraus, S. 2014. Internationalization of family firms: the effect of ownership and governance. Review of Managerial Science, 8(1): 1-28.
27
Paul, J., Parthasarathy, S., and Gupta, P. 2017. Exporting challenges of SMEs: A review and future research agenda. Journal of world business, 52(3): 327-342.
28
Rexhepi, G. 2015. Entering new markets: Strategies for internationalization of family businesses. In Family businesses in transition economies (pp. 293-303). Springer, Cham.
29
Shaw, V., and Darroch, J. 2004. Barriers to internationalisation: a study of entrepreneurial new ventures in New Zealand. Journal of International Entrepreneurship, 2(4): 327-343.
30
Welch, L.S., and Luostarinen, R. 1988. Internationalization: evolution of a concept.Journal of General Management, 14(2): 34-55.
31
Yamin, M., and Kurt, Y. 2018. Revisiting the Uppsala internationalization model. International Marketing Review, 35 (1): 2-17.
32
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی کارآفرینی سالمندی با رویکرد نظریه داده بنیاد
مسئله سالمندی در سالهای اخیر توجه جهانیان را به خود معطوف کرده است، برای تعدیل این موضوع و داشتن دوران سالمندی فعال و پویا کارآفرینی سالمندی پیشنهاد شده است. هدف مقاله حاضر طراحی الگوی کارآفرینی سالمندی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای- میدانی بود. این پژوهش از نوع پژوهشکیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام گرفت. دادهها از طریق مصاحبه عمیق با 11 نفر از کارآفرینان سالمند و خبرگان دانشگاهی در زمینه کارآفرینی به روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی، گردآوری شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 175 مفهوم، 33 مقوله و 6 بعد به دست آمد. یافتههای الگوی پارادایمی این متغیرها را نشان داد؛ ویژگی شخصیتی، مهارت، عوامل شناختی، شبکههای انسانی، نگرشی، انگیزشی بهعنوان عوامل علّی؛ سیاستگذاری، قوانین و اسناد بالادستی بهعنوان مداخلهگرها؛ سبک زندگی، پیشینه خانوادگی، امکانات و عوامل محیطی بهعنوان بسترها؛ آموزش و حمایت از سالمندان کارآفرین بهعنوان اقدامات و فرهنگسازی؛ مشاوره بهعنوان راهبردها و اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار، توسعه اقتصادی و اجتماعی و کاهش هزینههای دولت و افزایش امید به زندگی و پویایی در سنین سالمندی بهعنوان پیامدهای کارآفرینی سالمندی محسوب میشوند.
https://jead.gau.ac.ir/article_5721_49a848eb35dd1c982fd5d97092ee28b3.pdf
2021-08-23
49
62
10.22069/jead.2021.19411.1522
کارآفرینی
سالمندی
نظریه داده بنیاد
علی
پورمندی
alperpour@gmail.com
1
دانشجوی دکتری،گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
AUTHOR
محمدباقر
گرجی
gorjimba@gmail.com
2
استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
عباسی
abbasiebrahim2000@yahoo.com
3
دانشیار ، دانشگاه الزهرا
AUTHOR
مجید
اشرفی
mjd_ashrafi@yahoo.com
4
استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
AUTHOR
اوحدی، ف.، و ناصری، م. 1397. بررسی مدلهای کسب و کار پیادهسازی فین تکها و استارتاپ­های حوزه مالی و بانکی. همایش ملی مدیریت و کسب و کار الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مشهد: موسسه آموزش عالی فردوس مشهد.
1
تاجیک اسمعیلی، ع.، غلام­­زاده، ز.، و تاجیک اسمعیلی، س. 1396. بررسی قابلیتهای کارآفرینی در بازنشستگان (مقایسه زنان و مردان شهرتهران). مطالعات رسانهای، 12 (38): 83- 97.
2
حبیبی، ر.، و حرفت­کار، ش. 1397. استارت آپ و کارآفرینی. سومین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، کرج، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداریها.
3
سیدمیرزایی، س. م. 1386. ملاحظاتی پیرامون ابعاد سالمندی با نگاهی به تجربه ژاپن. پژوهشنامه علوم انسانی، 53: 222-210.
4
شجاع، م.، ریماز، ش.، اسدی لاری، م.، باقری یزدی، س. ع.، و گوهری، م. ر. 1392. بررسی سلامت روان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی سالمندان. پایش، 12 (4): 345-353.
5
طالبی، ک.، خسروی، ن.، ایمانی­پور، ن.، و سجادی، س. م. (1399). شناسایی شبکه اجتماعی کارآفرینان در خروج کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 13 (1): 40-21.
6
عزیزی، م.، و کراری، س. (1394). نیازسنجی آموزش کارآفرینی بازنشستگان (مورد مطالعه: کانون بازنشستگان آجا). فصلنامه علمی- پژوهشی آموزش در علوم انتظامی، 3 (4): 58-35.
7
فائزی رازی، ف.، شمشیری، ن.، همتیان، ه.، و زرگر، م. 1399. طراحی الگویی پویا مبتنی بر رفع فقر و محرومیت در معیشت (مورد مطالعه: بازنشتگان نیروهای مسلح). آینده پژوهی مدیریت، 31 (121): 95-110.
8
فتحی، ا. 1388. بررسی جمعیت سالمندی ایران در نیم قرن اخیر واینده تا سال 1430 هجری شمسی. هفته نامه برنامه، 334: 21-24.
9
محمدی ث.، یزدانی چراتی، ج. و موسوی نسب، ن. 1396. شناسایی عوامل موثر بر سالخوردگی جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۷ (۱۵۵):۷۱-۷۸.
10
مقیمی، س.ف. 1399. واکاوی پدیده آفلوانزا و ذهنیت کارآفرینیگریزی در میان فرزندان کارآفرینان (با استفاده از نظریه داده بنیاد). فصلنامه توسعه کارآفرینی، 13 (4): 581-600.
11
نبوی، س. ح.، علیپور، ف.، حجازی، ع.، ربانی، ا.، و راشدی، و. 1393. بررسی رابطه حمایت اجتماعی و سلامت روان در سالمندان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 57 (7): 841-846.
12
اله­یار، ط.، محمدی، ا.، درویشپور، ع.، سرایی، ح.، و فرشته­نژاد، س.م. 1395. تحلیل تجربه سالمندان ساکن در اجتماع از فعال بودن: مطالعه کیفی استراتژیهای سالمندی فعال. مجله سالمند، 11(4): 517-504.
13
Ahmad, N.H., Nasurdin, A.M., Halim, H.A., and Taghizadeh, S.K. 2014. The pursuit of entrepreneurial initiatives at the “silver” age: from the lens of Malaysian silver entrepreneurs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 129: 305-313.
14
Backman, M., and Karlsson, C. 2013. Who says life is over after 55? Entrepreneurship and an aging population. Centre of Excellence for Science and Innovation Studies, The Royal Institute of Technology.
15
Blid, L. 2018. Senior entrepreneurship–Key facts at regional level in Romania. In Proceedings of the International Conference on Business Excellence. 12(1): 139-150. Sciendo.
16
Glaser, B. and Strauss, A. 1967. The Discovery of Grounded Theory, Chicago: Aldine Publishing Company.
17
Guba, E.G., and Lincoln, Y.S. 1994. Competing paradigms in qualitative research. Handbook of Qualitative Research, 2(163-194): 105-113.
18
Kautonen, T., Down, S., and Minniti, M. 2014. Ageing and entrepreneurial preferences. Small Business Economics, 42(3): 579-594.
19
Kautonen, T., Tornikoski, E.T., and Kibler, E. 2011. Entrepreneurial intentions in the third age: the impact of perceived age norms. Small Business Economics, 37(2): 219-234.
20
Maâlaoui, A. (Ed.). 2019. Handbook of research on elderly entrepreneurship. Springer.
21
Nikolova, M. 2019. Switching to self-employment can be good for your health. Journal of Business Venturing, 34(4): 664-691.
22
Rogoff, E.G., and Carroll, D.L. 2009. The Second Chance Revolution: Becoming Your Own Boss After 50. Rowhouse Publishing, New York.
23
Singh, G., and DeNoble, A. 2003. Early retirees as the next generation of entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 27(3): 207–226.
24
Tervo, H. 2014. Who turns to entrepreneurship later in life?-Push and pull in Finnish rural and urban areas. In Proceedings of the 54th European Congress of the Regional Science Association International, St. Petersburg, 26-29 August 2014. European Regional Science Association (ERSA).
25
Weber, P., and Schaper, M. 2004. Understanding the grey entrepreneur. Journal of Enterprising Culture, 12(2): 147–164.
26
Yang, H. 2020. Can China’s Aging Population Sustain Its Entrepreneurship? Evidence of Nonlinear Effects. Sustainability, 12(8): 3434.
27
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر تمایل زنان روستایی به توسعه کسب و کارهای کشاورزی محور در استان مازندران
تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی بوده که به هدف تمایل زنان روستایی به توسعه کسب و کارهای کشاورزیمحور در استان مازندران پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق را 776 نفر از زنان دارای کسبوکار کشاورزیمحور عضو در 26 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی در 10 شهرستان استان مازندران تشکیل دادند که 260 نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی مورگان به عنوان حجم نمونه به روش طبقهای تصادفی انتخاب شد. عوامل مؤثر بر تمایل زنان به توسعه کسبوکارهای کشاورز-یمحور از طریق انجام چهار مدل رگرسیون لوجیت مورد سنجش قرار گرفت. همانطور که نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد، سطح تحصیلات، بودن کارآفرین در خانواده، شرکت در دورههای آموزشی، روحیۀ ریسکپذیری و رضایت از کسبوکار بر تمایل زنان به افزایش دانش و مهارتهای شغلی؛ متغیرهای سابقۀ عضویت در صندوق، تعداد سالهای فعالیت، شرکت در دوره-های آموزشی و میزان اعتماد به نفس بر تمایل به ایجاد فرصتهای شغلی جدید؛ ریسکپذیری، میزان اعتماد و رضایت از کسبوکار بر تمایل به افزایش سطح تولید و میزان نقدینگی؛ سه متغیر تحصیلات، شرکت در دورههای آموزشی و ریسکپذیری بر تمایل استفاده از ابزار و تکنولوژی تولید، تأثیر مثبت و معنیداری داشتهاند. همچنین یافتهها حاکی از آن بود، فاصله محل سکونت از کسبوکار بر تمایل زنان به ایجاد فرصتهای شغلی جدید در روستا اثرگذاری منفی و معنیداری دارد. استفاده از پتانسیل فضای مجازی جهت آموزش زنان به ویژه در دوران همهگیری کرونا، بازدید از از کسبوکارهای موفق زنان، استفاده از ظرفیتها و خدمات مروجان و کارشناسان پهنۀ کشاورزی، از مهمترین پیشنهادات این تحقیق است.
https://jead.gau.ac.ir/article_5722_6f74285bdb6276d841177038586e5670.pdf
2021-08-23
63
80
10.22069/jead.2021.19522.1532
زنان
نگرش
کسبوکار
کشاورزیمحور
الگوی لجستیک
امیر
احمدپور
ahmadpour_amir@yahoo.com
1
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
AUTHOR
محمدرضا
شهرکی
m.rshahraki@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری ، جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
حسین زاده
hosseinzadeh2011@yahoo.com
3
دانشآموخته کارشناسیارشد ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
AUTHOR
.آراستی، ز.، ملکی، م.م.، والی­نژاد، م.، و مبارکی، م.م. 1392. انگیزه­های زنان کارآفرین در راه­اندازی کسب و کار و تأثیر آن در رشد کسب و کار. مجله مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان، 11(1): 92-71.
1
امینی، ع.، و طاهری، ع.ح. 1395. تحلیلی بر نقش­پذیری زنان روستایی در فعالیت­های اقتصادی و عوامل مؤثر بر آن: مورد مطالعه مناطق روستایی بخش سیمکان در شهرستان جهرم. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 12(2): 51-37.
2
ایمنی قشلاق، س.، خانی، ف.، و هاشمی، س.س. 1391. نقش گردشگری در توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی (مطالعۀ تطبیقی: روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو). مجله جغرافیا و توسعۀ ناحیه­ای، 18: 238-217.
3
پاپ­زن، ع.، خالدی، خ.، و سلیمانی، ع. 1390. ارزشیابی آموزش­های فنی حرفه­ای زنان روستایی در زمینۀ صنایع دستی. فصلنامه جامعه­شناسی زنان، 2(3): 37-21.
4
توکلی، ف.، و موحدی، ر. 1395. نقش اعتبارات خرد در توسعه کارآفرینی زنان روستایی. مجله کارآفرینی در کشاورزی، 3(3): 55-39.
5
تیموری، م.، اصفهانی، س.م.ج.، امرایی، ب.، و جمشیدی، ع.ر. 1393. عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه برنج در استان ایلام. مجله پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 7(3): 11-1.
6
حسینی­نیا، غ.، یعقوبی فرانی، ا.، و سیدین، س.ر. 1393. سنجش عوامل مؤثر بر عملکرد کسب و کارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه. مجله زن در توسعه و سیاست، 12(4): 558-545.
7
خسروی­پور، ب.، طهماسبی، م.، و عامری، م. 1399. شناسایی عوامل زمینه­ای اثرگذار بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان آبادان. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 9(4): 238-217.
8
سروش­مهر، هـ.، رفیعی، ح.، کلانتری، خ.، و شعبانعلی فمی، ح. 1389. بررسی پایگاه اجتماعی- اقتصادی زنان روستایی و عوامل مؤثر بر بهبود آن (مطالعه موردی: شهرستان همدان). مجله پژوهش­های روستایی، 1(1): 166-143.
9
سعدی، ح.، جلیلیان، س.، و یعقوبی فرانی، ا. 1393. تأثیر کسب و کارهای خانگی بر توانمندی اجتماعی زنان روستایی. فصلنامه زن و جامعه، 5(19): 105-87.
10
شاطریان، م.، نصرآبادی، ز.، و منصوریان، ز. 1396. تحلیل موانع کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان کاشان. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 6 (21): 196-181.
11
علوی­زاده، ا.م.، شمس الدینی، ا.، و حسینی، ف. 1395. بررسی و تحلیل عوامل بازدارنده اشتغال زنان روستایی در شهرستان کاشمر. فصلنامه زن و جامعه، 7(4): 218-195.
12
علیخانی دادوکلایی، م.، و عباسی رستمی، ع.ا. 1395. بررسی اثر عامل­های آموزشی و روان­شناختی بر توسعۀ کارآفرینی در شرکت­های تعاونی روستایی زنان استان گلستان. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 5(20): 194-171.
13
فتحی، س.، شمس، ع.، رضایی، ر.، و نصرتی، س. 1396. بررسی سطح رضایت زنان روستایی از کسب و کارهای خانگی در شهرستان­های ابهر و خرمدره. اولین کنفرانس ملی اندیشه­های نوین در مدیریت کسب و کار: تهران.
14
قادرمرزی، ح.، جمشیدی، ع.ر.، جمینی، د.، و نظری سرمازه، ح. 1394. شناسایی موانع توسعه کارآفرینی زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان شلیل-شهرستان اردل). فصلنامه برنامه­ریزی منطقه­ای، 5(17): 118-103.
15
مقصودی، ط. 1396. شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری کسب وکارهای خرد در بخش کشاورزی استان خوزستان. فصلنامه پژوهش­های ترویج و آموزش­های بخش کشاورزی، 10(2): 20-11.
16
منصورآبادی، ا.، و کرمی، ع. 1385. پیامدهای توسعه بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان روستایی، مطالعه موردی در استان فارس. مجله علوم اجتماعی و انسانی، (2)24: 128-107.
17
نجفی کانی، ع.ا.، و وصال، ز. 1394. نقش مدیریت محلی در توانمندسازی زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان استرآباد جنوبی شهرستان گرگان). مجله مطالعات برنامه­ریزی سکونتگاه­های انسانی، 10(30): 56-47.
18
واحدی، م.، و موسویون. س. 1394. شناسایی مشکلات کسب و کارهای کشاورزی زیربخش امور دام در شهرستان ایلام. مجله کارآفرینی و کشاورزی، 2(3): 42-35.
19
20.Ababakr, S.H., and Akbay, C. 2018. The obstacles of rural women participation in agricultural development in Erbil Province of Iraq. Asian Journal of Agricultural Extension, Economics & Sociology, 22(1): 1-11.
20
21.Abd Rani, S.H., and Hashim, N. 2015. Factors that influence women entrepreneurial success in Malaysia: A conceptual framework. International Journal of Research in Business Studies and Management, 1(4): 16–23.
21
22.Adrien, M., Kirouac, H., and Sliwinski, S.A. 1999. Women entrepreneurship in Canada: all that glitters are not gold. Universally Occasional Paper, 38:1-13.
22
23.Akter, A., Ahmad, N., Jaafar, W.M.W., Zawawi, D.B., Islam, M., and Islam, M.A. 2018. Empowerment of women through entrepreneurial activities of self-help groups in Bangladesh. Journal of International Business and Management, 1(1):1-15.
23
24.Amidžić, G., Massara, A., and Mialou, A. 2014. Assessing countries’ financial inclusion–a new composite index. IMF Working Paper. WP/14/36.
24
25.Asamu, F.F., Odagwe, M.C., Rasak, B., Arisukwu, O., and Igbolekwu, C. 2020. Gender issues and women’s participation in agricultural production in Warri South Local Government area of Delta State, Nigeria. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 445, No. 1, p. 012049). IOP Publishing.
25
26.Azmi, I.A.G. 2017. Muslim women entrepreneurs motivation in SMEs: A quantitative study in Asia Pacific countries. Asian Economic and Financial Review, 7(1): 27-42.
26
27.Balogun, A.G., Balogun, S.K., and Onyencho, C.V. 2017. Test anxiety and academic performance among undergraduates: the moderating role of achievement motivation. The Spanish Journal of Psychology, 20(14): 1-8.
27
28.Bamiatzi, V.C., and Kirchmaier, T. 2014. Strategies for superior performance under adverse conditions: a focus on small and medium-sized high-growth firms. International Small Business Journal, 32(3): 259-284.
28
29.Chatterjee, R., Mukherjee, D., Chakraborty, G., and Deb, A.K. 2017. Factors influencing growth of rural entrepreneurship in tripura: a socio-economic perspective. The Journal of Innovations, 1: 47-57.
29
30.Deo, M., Kalisa, F., and Theogene, H. 2016. The contribution of women entrepreneurship in family socio-economic development in rural areas, Rwanda. International Journal of Innovation, Management and Technology, 7(6): 256-259.
30
31.Digan, S.P., Sahi, G.K., Mantok, S., and Patel, P.C. 2019. Women's perceived empowerment in entrepreneurial efforts: the role of bricolage and psychological capital. Journal of Small Business Management, 57(1): 206-229.
31
32.Ehman, M.O., Bao, Z., Stiving, S.O., Kasam, M., Lanners, D., Peterson, T., and McGee, K.P. 2017. Automated lowcontrast pattern recognition algorithm for magnetic resonance image quality assessment. Medical physics, 44(8): 4009-4024.
32
33.Ghani, E., Kerr, W.R., and O'Connell, S.D. 2014. Political reservations and women's entrepreneurship in India. Journal of Development Economics, 108: 138-153.
33
34.Gedion, O., Oyugi, D.M., and Munyithya, E.W. 2015. Effects of women enterprise fund loan on women entrepreneurs a survey of small and medium enterprises in Eldoret Town, Kenya. International Journal of Business and Social Science, 6(12): 72-84.
34
Ingalagi, S.S., Nawaz, N., Rahiman, H.U., Hariharasudan, A., and Hundekar, V. 2021. Unveiling the Crucial Factors of Women Entrepreneurship in the 21st Century. Social Sciences, 10(5): 153.
35
Islam, N., and Ahmed, R. 2014. Factors influencing the development of women entrepreneurship in Bangladesh. SSRN Electronic Journal: https://www.researchgate.net/publication/308395967
36
Khan, R.U., Salamzadeh, Y., Shah, S.Z.A., and Hussain, M. 2021. Factors affecting women entrepreneurs’ success: a study of small-and medium-sized enterprises in emerging market of Pakistan. Journal of innovation and entrepreneurship, 10(1): 1-21.
37
38.Lashgarara, F., and Ghashghaei, F. 2014. Identifying factors affecting on the development of rural women entrepreneurship in Tehran province, Agriculture Science Developments, 3(11): 351-353.
38
39.Mat, I.E.N., and Razak, R.C. 2011. Attributes, environment factors and women entrepreneurial activity: a literature review. Asian Social Science, 7(9): 124-130.
39
40.Ozaralli, N., and Rivenburgh, N. K. 2016. Entrepreneurial intention: antecedents to entrepreneurial behavior in the USA and Turkey. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6 (1): 1-32.
40
41.Parveen, K. 2014. Development of rural women entrepreneurs through workshop training. Reseach Journal of Management Sciences, 3(2):15-18.
41
42.Rauf, R.A., and Saputra, M.D. 2021. The role of women farmers in lowland rice production in parigi moutong regency of central Sulawesi. WSEAS Transactions on Business and Economics, 18: 671-678.
42
43.Rahabhi, M., Madzimure, G.P.K., Msipah, N., Dandira, M., and Kandjinga, E. 2021. Women entrepreneurship and sustainable rural livelihoods. International Journal of Research and Scientific Innovation (IJRSI), VIII(II): 64-73.
43
44.Rijkers, B. 2012. Gender and rural non-farm entrepreneurship. World development, 40(12): 2411-2426.
44
45.Sathiabama, K. 2010. Rural women empowerment and entrepreneurship development. Working Papers, https://www.findevgateway.org/sites/default/files/publications/files/mfg-en-paper-rural-women-empowerment-and-entrepreneurship-development-apr-2010.pdf
45
46.Shah, F.U.H., Fatima, U., Ahmad, M., Ahad, A., Saeed, R., Riaz, M.U., and Ghafoor, F. (2021). Factors affecting women entrepreneurship and its impact on SMEs development. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(7): 228-252.
46
47.Tripathi, P., and Singh, N. 2017. Promoting rural entrepreneurship through skill development for decent livelihood: A review. International Journal of Current Research and Review, 9(15): 21-25.
47
48.Yadav, V., and Unni, J. 2016. Women entrepreneurship: research review and future directions. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6(1): 1-18.
48
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای موانع رشد اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی کشور
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای موانع رشد اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی کشور انجام شد. این مطالعه با رویکرد استقرایی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شد. در این مطالعه با استفاده از نمونهگیری هدفمند دیدگاه فعالان استارتآپی و مطلعان کلیدی در دو بخش خصوصی و دولتی تحلیل گردید. بهمنظور مدیریت و تحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA12 استفاده شد. به این صورت که ابتدا واحدهای معنایی از متن مصاحبهها استخراج شد. سپس این واحدها بر اساس اشتراک مضامین مقولهبندی شدند و در نهایت مقولهها بر اساس ارتباطی که با یکدیگر داشتند، در طبقات جداگانهای بهنام مضامین قرار گرفتند. مطابق یافتهها خرده-مقولههای "نقش نامناسب دولت در ساخت اکوسیستم" و "رهبری ناکارآمد" از مؤلفه موانع سیاستی، خردهمقولههای "مشکلات فرهنگی"، "نبود تفکر کارآفرینانه" و "کپی-برداری از اکوسیستمهای موفق دنیا" از مؤلفه موانع فرهنگی، خردهمقوله "عملکرد ضعیف نهادهای حرفهای حامی کارآفرینی" از مؤلفه موانع حمایتی، خردهمقولههای "فضای نامناسب بازار"، "وضعیت نامناسب اقتصادی" و "فقدان تعامل اکوسیستمی" از مؤلفه موانع بازار، خردهمقولههای "فاصله از دانشگاه کارآفرین" و "عدم پرورش نیروی انسانی ماهر در دانشگاهها" از مؤلفه موانع انسانی و خردهمقولههای "مشکل سرمایه و سرمایهگذاری" و "اتکاء بیش از حد به منابع مالی دولتی" از مؤلفه موانع مالی دارای بیشترین فراوانیها بودند. همچنین، مؤلفه موانع انسانی اولویت اول را در ممانعت از رشد اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی کشور داشت.
https://jead.gau.ac.ir/article_5723_b083394f783218a654bb58637425354d.pdf
2021-08-23
81
96
10.22069/jead.2021.19510.1529
"تحلیل محتوا"
"موانع"
"اکوسیستم کارآفرینی"
"مدل آیزنبرگ"
"آموزش عالی کشاورزی"
زهره
معتمدی نیا
zohreh.motamedi@ut.ac.ir
1
مدیر مؤسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری ایلام
LEAD_AUTHOR
سید حمید
موحد محمدی
hmovahed@ut.ac.ir
2
استاد ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
AUTHOR
امیر
علم بیگی
alambaigi@ut.ac.ir
3
استادیار ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
AUTHOR
حسین
مهدیزاده
hossein.mahdizadeh@gmail.com
4
استادیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه ایلام
AUTHOR
. ابدی، ب. 1399. تحلیل شماتیک انتظارات دانشجویان کشاورزی دانشگاه مراغه از درس کارآفرینی و خوداشتغالی: ارائه یک مدل نظری. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 6(12): 138-125.
1
انتظاری، ی. 1397. تحلیل تأثیر دانشگاه بر توسعه منطقه­ای در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 24(2): 1-25.
2
بیژنی، م.، فلاح­حقیقی، ن.، کرمی، غ.، عسگری قدس، م.، و زند، م. 1394. واکاوی ویژگیهای روان­شناختی کارآفرینانه و عوامل پیشبرنده و بازدارنده کارآفرینی در دانشکدههای کشاورزی (مورد مطالعه: واحدهای منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی). مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 8(1): 94- 79.
3
حسین­پور، ا.، و رضایی، م. 1389. بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی به کارآفرینی. توسعه کارآفرینی، 3(10): 153- 135.
4
داوری، ع.، سفیدبری، ل.، و باقرصاد، و. 1396. عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ. توسعه کارآفرینی، 10(1): 120-100.
5
رستمی، ف.، گراوندی، ش.، و زرافشانی، ک. 1390. پدیدارشناسی تجربیات دانشجویان در تأسیس کسب و کار (مطالعه موردی: دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه). توسعه کارآفرینی، 4(14): 105- 87.
6
رضایی، ر.، کریمی، آ.، میری­کرم، ف.، و صفا، ل. 1391. بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته­های کشاورزی در زمینه کارآفرینی. توسعه کارآفرینی، 5(3): 84- 65.
7
عابدی، ب.، برادران، م.، خسرویپور، ب.، یعقوبی، ج.، و یزدان پناه، م. 1396. شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی با استفاده از نظریه مبنایی. فصلنامه پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 10(1): 52- 41.
8
عبدالله­زاده، غ.، شریف­زاده، ا.، عربیون، ا.، و طلایی، م. 1391. شناسایی و اولویتبندی سرفصلها و محتوای دورههای آموزش کارآفرینی بر اساس کارکردهای کسب و کار. نشریه نامه آموزش عالی، 5(18): 113- 89.
9
غلامی، ح.، قاسمی، ج.، افضلی، ا. 1399. تحلیل اشتغال­پذیری دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 7(13): 126-114.
10
فلاح، م.؛ امیری، م.؛ حاج­حیدری، ن.؛ سیدامیری، ن.؛ و اسفیدانی، م.ر. 1398. طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی کسب و کارهای نوپای حوزه IT (مورد مطالعه: خراسان جنوبی). پژوهش­های مدیریت عمومی، 12(45): 84- 59.
11
مرجائی، س. ه.، و پورآتشی، م. 1395. کاربست کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه­های ایران به مثابه یک مسأله. بررسی مسائل اجتماعی ایران، 7(2): 286-251.
12
مردانشاهی، م.م. 1396. عاملهای تأثیرگذار بر صلاحیت راهاندازی کسب و کار دانش آموختگان رشتههای کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی،41: 109-96.
13
میثمی، ا. م.، محمدی­الیاسی، ق.، مبینی­دهکردی، ع.، و حجازی، س. ر. 1396. ابعاد و مولفههای اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در ایران. مدیریت توسعه فناوری، 2(3): 42-9.
14
نادری، ن.، یوسفی، ز.، و رضایی، ب. 1395. پدیدارشناسی موانع ایجاد و راه­اندازی استارت­آپ­های کشاورزی. مجله راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 3(5): 46-35.
15
16.Bengtsson, M. 2016. How to plan and perform a qualitative study using content analysis. Nursing Plus Open, 2: 8-14.
16
17.Boswell, C., and Cannon, Sh. 2012. Introduction to nursing research. 3rd ed. Burlington, MA: Jones & Bartlett Publishers.
17
18.Bruns, K., Bosma, N., Sanders, M., and Schramm, M. 2017. Searching for the existence of entrepreneurial ecosystems: a regional cross-section growth regression approach. Small Business Economics, 49(1): 31
18
Burns, N., Grove, S.K. 2005. The practice of nursing research; conduct, critique, and utilization. 5th ed. Philadelphia, PA: Elsevier Saunders.
19
Czarnitzki, D., Thorsten. D., Katrin. H., Paula. S., and Andrew A. T. 2016. Knowledge creates markets: The influence of entrepreneurial support and patent rights on academic entrepreneurship. ZEW Discussion Papers, 16-036.
20
20.Forfas, F. 2009. Entrepreneurial Ecosystem: South West Ireland, rethinking entrepreneurship. Baseline Data and Analysis. South West Ireland. Dublin. 26. Available at: www.forfas.ie.
21
21.Flavell, R. B. 2017. Innovations continuously enhance crop breeding and demand new strategicplanning. Global Food Security, 12: 15-21.
22
22.Fridlund, B., and Hildingh. C. 2000. Health and qualitative analysis methods. In Fridlund, B. & Hildingh, C. (Eds.). Qualitative research, methods in the service of health: Student literature. 13-25.
23
23.Fu, E., and Hsia. T. 2017. Universities and entrepreneurial ecosystems: Elements of the Stanford-Silicon Valley success. Kauffman Fellows Report, 5, 2014.
24
24.Graneheim, U. H., Lundman, B. 2004. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2): 105-112.
25
25.Hejazi, Y., Hashemi, S.M., and Malek Mohammadi. E. 2008. Iranian agricultural graduates and agri-business ventures. American Eurasian Journal of Agricultural and Environmental Science, 4(3): 311-317.
26
26.Isenberg, D. 2010. How to Start an Entrepreneurial Revolution. Harvard Business Review.
27
27.Isenberg, D. 2011. The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: principles for cultivating entrepreneurship. Presentation at the Institute of International and European Affairs, May 12, 2011, Dublin Ireland, Available on line at http://entrepreneurialrevolution.com/.1-32.
28
28.Kuratko, D.F., Fisher. G., Bloodgood. J.M., and Hornsby. J.S. 2017. The paradox of new venture legitimation within an entrepreneurial ecosystem. Small Business Economics, 49: 119–140.
29
29.Malecki, E. 2018. Entrepreneurship and entrepreneurial ecosystems. Wileyonlinelibrary.com/journal/gec3, 1-21.
30
30.Mason, C., and Brown. R. 2014, a. Entrepreneurial Ecosystems and Growth Oriented Entrepreneurship. Final Report to OECD, Paris, 30(1): 77-102.
31
31.Miller, D.J., and Acs. Z.J. 2017. The campus as entrepreneurial ecosystem: the University of Chicago. Small Business Economics, 49(1): 75-95.
32
32.Morris, M.H., Shirokova. G., and Tsukanova. T. 2017. Student entrepreneurship and the university ecosystem: a multi-country empirical exploration. European Journal of International Management, 11(1): 65-85.
33
33.Rice, M.P., Fetters. M.L., and Green. P.G. 2014. University- based entrepreneurship ecosystem: A global study of six educational institutions. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 18: 481-501.
34
34.Richards, L., and Morse. J.M. 2012. Readme first for a user's guide to qualitative methods. Sage.
35
35.Sieger, P., Fueglistaller. U., and Zellweger. T. 2014. Student entrepreneurship across the globe: a look at intentions and activities.
36
36.Spigel, B. 2017. The Relational Organization of Entrepreneurial Ecosystems. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1): 49-72.
37
37.Stam, E. 2015. Entrepreneurial Ecosystems and Regional Policy: A Sympathetic Critique. European Planning Studies, 1759–1769.
38
38.Stam, E., and Spigel. B. 2016. Entrepreneurial Ecosystems. In R. Blackburn, D. De Clercq, J. Heinonen, & Z. Wang (Eds.), Handbook for Entrepreneurship and Small Business, London, UK: Sage.
39
39.Stucki, T. 2016. How the founders’ general and specific human capital drives export activities of start-ups. Research Policy, 45(5): 1014-1030.
40
40.Thomsen, B., Muurlink. O., and Best. T. 2018. The political ecology of university-based social entrepreneurship ecosystems. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 12(2): 199-219.
41
41.Toledano, N., and Urbano. D. 2008. Promoting entrepreneurial mindsets at universities: a case study in the South of Spain. European Journal of International Management, 2(4): 382-399
42