ORIGINAL_ARTICLE
ارائه یک مدل مفهومی به منظور بررسی تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی
کارآفرینی در بافت روستایی متوجه ایجاد فرصتهای شغلی جدید در مناطق روستایی و ایجاد کارهای مخاطرهآمیز جدید میباشد و گستردگی و تنوع زیادی دارد. بهدلیل تسلط بخش کشاورزی در اغلب مناطق روستایی، تأکید عمده بر کارآفرینی کشاورزی است، زیرا توسعه کارآفرینی روستایی قابلیتی برای کمک به تنوعبخشی به درآمد و میزان تولیدات کشاورزی و غیرکشاورزی روستاییان محسوب میشود و فرصتهای مناسبی را برای کاهش خطر معیشتی و افزایش امنیت غذایی پایدار در مناطق روستایی فراهم میکند. در این راستا، گردشگری کشاورزی تجربه گردشگری مزرعهمحور را برای بازدیدکنندگانی که به دنبال مهماننوازی سنتی روستایی و دسترسی به طبیعت، گشت و گذار و تجارب فرهنگی هستند، فراهم میآورد و از طرف دیگر به کشاورزان کمک میکند تا پویایی و دوام کشاورزی را حفظ نمایند و اقتصاد خود را تنوع ببخشند. بررسیها حاکی از آن است که گردشگری کشاورزی از مسیرهای متفاوت میتواند به توسعه کارآفرینی روستایی کمک نماید. بر این اساس، مطالعه مروری- تحلیلی حاضر با هدف ارائه یک مدل مفهومی از تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که گردشگری کشاورزی شامل چهار بُعد روستا، کشاورز، مزرعه و گردشگر از طریق اثرات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، و زیستمحیطی بر توسعه کارآفرینی روستایی اثرگذار است. نتایج این مطالعه میتواند مورداستفاده سیاستگذاران و برنامهریزان بخش کشاورزی، کارآفرینی و نیز گردشگری قرار گیرد.
https://jead.gau.ac.ir/article_2919_39ce475199de1749d3c642feb069a684.pdf
2016-05-21
1
15
10.22069/jead.2016.2919
کارآفرینی
گردشگری
گردشگری کشاورزی
کارآفرینی روستایی
صبا
امیری
amiri.saba00@yahoo.com
1
کارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی گرایش آموزش و ترویج کارآفرینی، دانشگاه رازی کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
تهمینه
احسانی فر
tahmineh.ehsanifar@gmail.com
2
کارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی گرایش خدمات کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
نادر
نادری
naderi_ksh@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
فرحناز
رستمی
fr304@yahoo.com
4
استادیار گروه آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زمینه یابی تشکیل تعاونی های زنان و بررسی مشکلات حضور زنان در تعاونیها (مورد مطالعه: استان بوشهر)
یکی از راه­هایی که توسط آن میتوان علاوهبر تسهیل دسترسی زنان به عوامل تولید و افزایش درآمد، مشارکت آنها در فعالیتهای جمعی مربوط به توسعه را تسهیل نمود، فراهم آوردن امکان ایجاد تشکلهای تعاونی خاص زنان با مدیریت خود آنان میباشد که امکان تقویت کارآفرینی در جامعه را نیز فراهم می­کند. هدف این پژوهش، شناسایی راهکارها و زمینههای اشتغال و تشکیل تعاونی زنان در استان بوشهر در قالب شرکتهای تعاونی تولیدی و خدماتی و بررسی مشکلات حضور زنان در تعاونیها می­باشد. جامعه مورد مطالعه شامل دو گروه زنان عضو شرکتهای تعاونی که حداقل 70 درصد اعضای آن زنان هستند (4881 نفر) و نیز مدیران و کارشناسان سازمان­ها و ادارات مرتبط با فعالیت تعاونیها در سطح شهر بوشهر بوده است. استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، حجم نمونه زنان عضو تعاونیها 390 نفر و حجم نمونه مدیران و کارشناسان 130 نفر تعین شد. فعالیت تعاونی­های زنان در 20 گرایش دستهبندی شد. مسائل و مشکلات زنان در تعاونی­ها شامل مشکلات خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی؛ مشکلات اداری؛ مشکلات مالی و اقتصادی می­باشد. از دید زنان مقررات دست و پاگیر و بوروکراسی اداری مانع مشارکت آنان در فعالیت­های تعاونی است اما از دید مدیران آشنا نبودن جامعه و خصوصاً زنان با فرهنگ تعاون مانع مشارکت زنان است. از دید مدیران مشکلات خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی و از دیدگاه زنان عضو تعاونی­ها مشکلات اداری در تعاونی­ها مهمتر می­باشند.
https://jead.gau.ac.ir/article_2920_218a442cf00f9f36a2b10061da20bfbb.pdf
2016-05-21
17
33
10.22069/jead.2016.2920
زنان
کارآفرینی
اشتغال
شرکت های تعاونی
مشارکت
نوذر
منفرد
monfared_n@yahoo.com
1
دانشیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر ،سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ،بوشهر ،ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع و چالشهای توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی
تحولات شگرف و گستردهای که هر روزه در تمامی عرصههای زندگی اجتماعی و حتی ارزشها و فرهنگ حاکم بر جوامع رخ میدهد، موجب شده تا کارآفرینی بهعنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار شناخته شود. در این راستا نیاز به توسعه نسل جدیدی از کارآفرینان را مورد بررسی قرار دادیم که قادر هستند به شناخت و کسب مزیت از فرصتهای کسب و کار سبز بپردازند. در کشورهای در حال توسعه، سرمایهگذاری در مشاغل سبز، آموزش کارآفرینی سبز میتواند کمک بزرگی به ایجاد اشتغال پایدار تلقی شود. اما بر سر راه کارآفرینی سبز در کشور بهطور عام، و در بخش کشاورزی بهطور خاص موانعی قرار دارد. هدف مقاله حاضر بررسی چالشها و موانعی است که کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی ممکن است با آنها مواجه باشد. برای این منظور، روش مطالعه کتابخانهای- اسنادی مورد استفاده قرار گرفت و یک مرور ادبیاتی گسترده در موضوعات و زمینههای مربوطه انجام شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که موانع اقتصادی، موانع زیرساختی، موانع ترویجی- آموزشی، موانع فنی و مدیریتی و موانع حمایتی عمدهترین موانع توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی میباشند. در پایان پیشنهادهایی جهت رفع موانع موجود بر سر راه توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی ارائه گردید.
https://jead.gau.ac.ir/article_2921_bd5d9f4a976af3d8ba7f257ac80ca4d6.pdf
2016-05-21
35
53
10.22069/jead.2016.2921
کارآفرینی سبز
کسب و کار پایدار
موانع توسعه کارآفرینی سبز
بیژن
رضایی
rezaee61@yahoo.com
1
استادیار دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
دانیال
کهریزی
brezaee3@gmail.com
2
دانشیار گروه اصلاح نباتات و زراعت، دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
هدا
نجف پور
hnajafpour@chmail.ir
3
دانشجوی کارشناسیارشد کارآفرینی، دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه آموزش عالی کشاورزی با تاکید بر کارآفرینی پایدار
توسعه آموزش عالی به عنوان یکی از زیرساختهای توسعه هر کشور، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در همین راستا توسعه آموزش عالی کشاورزی می تواند نقش مهمی در رشد کشاورزی ایفا نموده و دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار کشاورزی را تضمین نماید. با وجود تمامی موفقیت ها و با در نظر گرفتن شرایط کشور باید پذیرفت که آموزش عالی کشاورزی در حال حاضر با چالشها و تنگناهای متعددی روبروست. اهمیت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایجاب می کند تا دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشاورزی برای ایجاد و رونق کسب و کارهای کشاورزی به مقوله کارآفرینی پایدار توجه نمایند. کارآفرینی پایدار در پی پیشبرد اهداف توسعه از طریق تمرکز بر منابع موجود و همچنین حفظ آنها برای نسل آینده می باشد. نظام آموزش عالی کشاورزی و توسعه آن در این راستا نقش بسیار مهمی در بسترسازی، ظرفیت سازی، فرهنگ سازی و ترویج فرآیند کارآفرینی و به دنبال آن کارآفرینی پایدار ایفا می کند. مقاله حاضر که به شیوه کتابخانه ای تهیه شده با هدف بررسی توسعه آموزش عالی کشاورزی و نقش کارآفرینی پایدار در این زمینه انجام شده است. این مقاله در ابتدا به بررسی نقش آموزش عالی در توسعه، مروری بر کارآفرینی پایدار و تعاریف آن و سپس توسعه آموزش عالی در کشاورزی و نقش کارآفرینی پایدار میپردازد. در نهایت ضمن بررسی چالشهای آموزش عالی کشاورزی راهکارهایی جهت توسعه کارآفرینی پایدار در نظام آموزش عالی کشاورزی بیان میکند.
https://jead.gau.ac.ir/article_2922_2c5d4cb4808df19bcb6e4ef5ab4c5b73.pdf
2016-05-21
55
77
10.22069/jead.2016.2922
توسعه کارآفرینی
کارآفرینی پایدار
آموزش عالی کشاورزی
آموزش کارآفرینی
رضا
موحدی
movahedi686@yahoo.com
1
دانشیاردانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
فائزه
گلی
faeze.goli5@gmail.com
2
دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
مریم
یوسفی محمدی
m.yosefi.mohamadi5@gmail.com
3
دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل راهبردی تشکیل تعاونی کارآفرینان کشاورزی در استان کرمانشاه
هدف کلی این مطالعه، امکانسنجی تشکیل تعاونی کارآفرینان در استان کرمانشاه با بهره­گیری از روش SWOT است. جامعه مورد مطالعه تحقیق را کارآفرینان و کارشناسان استان کرمانشاه تشکیل دادند (28=N). داده­ها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شد. تحلیل محتوای مصاحبه­ها نتایج نشان داد که مهم­ترین فرصت­های ایجاد شده برای تشکیل تعاونی کارآفرینان "وجود نمایشگاه­ها و جشنوارههای سالیانه کارآفرینان در کشور"، "امکان بهره­گیری از تسهیلات ویژه و کم بهره دولتی" و "آمار بالای دانش آموختگان جویای کار در بخش کشاورزی" و مهم­ترین تهدیدها "پارتی­بازی و ضعف مدیریت در ادارات مربوطه"، "رانت بازی در بازار محصولات کشاورزی" و "ضعف سیاستگذاری­های ملی در خصوص تولیدکنندگان، کارآفرینان و کارآفرینی" هستند. همچنین "تقاضای کارآفرینان برای بازاریابی، توزیع و صادرات محصولات مختلف کشاورزی"، "ایجاد امنیت غذای سالم در جامعه توسط کارآفرینان" و "تنوع کاری فعالیت­های کارآفرینان در بخش کشاورزی" بهعنوان مهمترین نقاط قوت و "احتمال عدم همکاری اعضای هیأت مدیره تعاونی"، "عدم نظارت دستگاه متولی بر فعالیت تعاونی" و "دید منفی کارآفرینان نسبت به تعاونی" بهعنوان مهم­ترین نقاط ضعف شناسایی شدند. علاوهبر این، نتایج حاکی از آن است که تحلیل راهبردی تشکیل تعاونی کارآفرینان در ناحیه راهبرد محافظه کارانه (WO) قرار دارد. این نشان دهنده آن است که با وجود نقاط ضعفی که بر سر راه تشکیل این تعاونی وجود دارد، فرصت­های مناسبی نیز برای تشکیل تعاونی کارآفرینان فراهم است.
https://jead.gau.ac.ir/article_2923_2bf0cb526d8bd1bf64cfed6392532085.pdf
2016-05-21
79
95
10.22069/jead.2016.2923
تحلیل راهبردی
تعاونی
کارآفرینان
کشاورزی
کیومرث
زرافشانی
zarafshani2000@yahoo.com
1
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
لیدا
شرفی
lida.sharafi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
AUTHOR
شهپر
گراوندی
sh@yahoo.com
3
دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
AUTHOR
بیان
ریحانی فر
r@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسیارشد کارآفرینی، دانشگاه تهران
AUTHOR
خدیجه
مرادی
m@yahoo.com
5
دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان بهکارگیری نتایج طرحهای تحقیقاتی حوزه تولیدات گیاهی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
سالانه بیش از 700 طرح تحقیقاتی در حوزه تولیدات گیاهی توسط محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در کشور اجرا میشود. با این حال تصور دقیقی در مورد میزان عملیاتی شدن نتایج این طرحها وجود ندارد. این مطالعه تلاش کرده است تا با استفاده از نظرات مجریان این طرحها مشخص نماید چه تعداد از طرحها به مرحله اجرا میرسد. بدین منظور برای مجریان 365 گزارش نهایی طرحهای تحقیقاتی حوزه تولیدات گیاهی که از میان حدود 7754 گزارش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بود پرسشنامهای تهیه و ارسال گردید. از این تعداد 185 پرسشنامه تکمیل و بازگشت داده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد نتایج حدود یک سوم از طرحهای تحقیقاتی به مرحله بهرهبرداری رسیده است. همچنین حدود 87 درصد از پاسخدهندگان اذعان داشتهاند که طرحهای آنان مبتنی بر اولویتهای از پیش تعیین شده بوده است. برابر نتایج بهدست آمده از این پژوهش دلایل عمده عملیاتی شدن این طرحها نیازمندی، کاربردی بودن و ملموس بودن نتایج برای جامعه مخاطب بوده است. از سوی دیگر ناهماهنگی میان بخش تحقیق و ترویج، سیاستگذاریهای نادرست سازمان، و کمبود اعتبارات از جمله مهمترین دلایل اجرایی نشدن نتایج طرحها قلمداد شده است.
https://jead.gau.ac.ir/article_2924_a8e7fc95d6ab8b0da5d1ff3f24d7378a.pdf
2016-05-21
97
119
10.22069/jead.2016.2924
طرحهای پژوهشی
پژوهشگران
تولیدات گیاهی
سازمان تحقیقات
آموزش و ترویج کشاورزی
علیرضا
بهمنآبادی
reza.bahman@gmail.com
1
عضو هیات علمی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرصتهای کارآفرینی در بخش تولیدات دامی استان کرمانشاه
در تعاریف کارآفرینی به طور فراوانی بر تشخیص فرصت به عنوان مهمترین گام در فرایند کارآفرینی تمرکز شده است. همچنین توانایی تشخیص فرصت را میتوان به عنوان یکی از ویژگیهای کارآفرینان دانست. بر همین اساس بخش عمدهای از مطالعات کارآفرینی به این موضوع اختصاص یافته و شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در بخشهای مختلف به یکی از موضوعات جذاب در تحقیقات کارآفرینی تبدیل شده است. بخش کشاورزی و زیر بخشهای آن از جمله امور دام از بخشهای اقتصادی است که در دهههای اخیر با شتاب نسبی رشد مناطق شهری بر پایه تولیدات صنعتی، کمتر مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته و فرصتهای موجود در آن مورد شناسایی قرار نگرفته است. بر این مبنا در این تحقیق پس از تبیین مقوله فرصت و فرصت شناسی، به ارائه فرصتهای کارآفرینانه در زیر بخش امور دام و صنایع و خدمات وابسته با تأکید بر ظرفیتهای این بخش در استان کرمانشاه پرداخته شده است. بر مبنای یافتههای بخش پیمایشی تحقیق که با رویکرد کیفی با بهرهگیری از نظرات 36 نفر از کارآفرینان و آگاهان به این بخش انجام شد، فرصتهای کارآفرینانه در این بخش در هجده طبقه کلی قرار گرفت که برخی از مهمترین آنها عبارتاند از: پرواربندی دام، پرورش دامهای شیری، تولید محصولات لبنی، تولید خوراک دام، تولید محصولات دامی ارگانیک، محصولات چرم، پرورش و تولید کرم ابریشم، تولید و فروش تجهیزات دام و طیور، تولید محصولات عسلی. در گام بعد با مراجعه به نمونههای تحقیق، فرصتهای کسبوکار در هر یک از طبقات با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر سرمایه، تقاضا و روندهای بازار شناسایی شد.
https://jead.gau.ac.ir/article_2925_27766e5621eecda8fe8529f4968a6445.pdf
2016-05-21
121
136
10.22069/jead.2016.2925
کارآفرینی
فرصت
فرصت شناسی
کشارزی
امور دام
غلامحسین
حسینی نیا
hosseininiaa@ut.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
احمد
یعقوبی فرانی
yaghoubi@basu.ac.ir
2
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
مهدی
ثالثی
mahdisalesi12@yahoo.com
3
کارشناس ارشد کارآفرینی
AUTHOR