ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی مشکلات زنان کارآفرین استان کرمانشاه
افزایش قابل ملاحظه زنان شاغل واقعیت انکارناپذیر جامعه ایران است. با وجود این، تجربه اجتماعی حاکی از آن است که تعداد کمی از زنان شاغل کارآفرین هستند. برای ظهور فعالیتهای کارآفرینانه وجود زمینهها و شرایط فرهنگی اجتماعی مناسب ضروری است. مطالعه مشکلات زنان کارآفرین به شناسایی محدودیتهای موجود، اصلاح مسیر آتی و در نهایت افزایش کارآیی فردی و اجتماعی آنان کمک میکند. لذا، هدف این مقاله بررسی مشکلات و محدودیتهایی است که زنان کارآفرین در روند فعالیت کارآفرینانه خود با آنها روبرو هستند. این مطالعه با بهره­گیری از پارادایم کیفی­و رویکرد گراندد تئوری انجام شد. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و یادداشتبرداری استفاده شد. مطالعه با نمونهگیری هدفمند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونهگیری نظری ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مقایسهای به شیوه استراوس و کوربین استفاده شد. در تحقیق حاضر 15 نفراز زنان کارآفرین استان کرمانشاه که در سه بخش (صنعت، کشاورزی و خدمات) فعالیت میکردند، شرکت کردند. نتایج نشان داد که زنان کارآفرین با مشکلات و موانع مالی، بازاریابی، شخصیتی، خانوادگی، فرهنگی و علمی روبرو میباشند. عدم دسترسی به سرمایه، عدم اعتماد بانک­ها و سرمایهگذاران، عدم دسترسی به بازار، وجود واسطهها و دلالها، فقدان دانش حقوقی، دانش مالی و حسابداری، تضاد نقشها، فشارهای روحی، وجود تبعیضها، وجود فرهنگ مردسالاری در جامعه و ترس از شکست از جمله این مشکلات میباشند.
https://jead.gau.ac.ir/article_2377_8a20983595fb74efb6061435d9fc95aa.pdf
2015-07-23
1
17
کارآفرینی
زنان کارآفرین
موانع کارآفرین
نظریه بنیانی
رضوان
قمبرعلی
rezvangh20007@yahoo.com
1
دانشگاه لرستان-دانشکده کشاورزی-گروه توسعه روستایی
LEAD_AUTHOR
فرحناز
رستمی
fr304@yahoo.com
2
دانشگاه رازی-دانشکده کشاورزی-گروه ترویج و توسعه روستایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کارآفرینی پایدار رویکردی نو در کشاورزی
کارآفرینی بهطور فزاینده­ای بهعنوان عاملی مهم برای ایجاد تغییر و تحول به سمت محصولات و فرآیندهای پایدار شناخته شده است. ادبیات کارآفرینی پایدار مدل جدیدی از کارآفرینی را بهعنوان دسترسی به منابع با ارزش­های جدید توسعه ارائه می­دهد. این جنبه از کارآفرینی سبب معتبرشدن ساختار کارآفرینی پایدار شده است. کارآفرینی پایدار یکی از راه­های ممکن برای مدیریت تخریب محیطزیست بهشمار می­رود و یکی از ابعاد مهم در بخش کشاورزی است. لذا، توجه به قابلیت­های پایداری و ایجاد نگرش مثبت و نیز بهکارگیری کارآفرینی پایدار می­تواند به فعالیت­های کشاورزی کمک کند. مطالعه حاضر در ابتدا بهدنبال شناخت کارآفرینی پایدار و سپس شناخت توسعه پایدار بهسمت کارآفرینی کشاورزی و در نهایت رسیدن به یک الگوی مفهومی در کارآفرینی پایدار در کشاورزی است. بههمین علت در این مقاله سعی شده است با بررسی منابع و مطالعات انجام شده در زمینه کارآفرینی پایدار به ضرورت و اهمیت این موضوع در کشاورزی پرداخته شود. در نهایت بر اساس مرور ادبیات مدل جدیدی برای کارآفرینی پایدار در کشاورزی پیشنهاد شده است.
https://jead.gau.ac.ir/article_2376_3c75f92b6135ff9944e2bdcca8fb8f87.pdf
2015-07-23
19
36
"کارآفرینی پایدار"
"توسعه پایدار"
"کارافرینی کشاورزی"
"کارآفرینی پایدار در کشاورزی"
مرجان
سپه پناه
sepahpanah1981@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا همدان
LEAD_AUTHOR
رضا
موحدی
movahedi686@yahoo.com
2
دانشیار و مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رهیافت سیستمی در مطالعات کسبوکار: کاربرد روششناسی نظامهای نرم
بنا بر شواهد، پژوهشهای متعارف کمی تقلیلگرا در تبیین مسائل پیچیده و در هم تنیده کسبوکار ناتوان بوده است. در این وضعیت، به رهیافت سیستمی برای پژوهش جامعنگر در حوزه کارآفرینی و کسبوکار نیاز است. هدف این نوشتار معرفی رهیافت سیستمی در مطالعات کسبوکار و کارآفرینی با تاکید بر روششناسی نظامهای نرم و شالودههای آن، از جمله اقدام پژوهی مشارکتی و الگوسازی مفهومی است. روششناسی نظامهای نرم اندیشهورزی و مداخله عملی در مسایل پیچیده کسبوکار را هموار میسازد. بواقع، ساختدهی وضعیتهای پیچیده و مسئلهدار در دنیای کسبوکار و هدایت پژوهشگر یا واکاوگر سیستم جهت کسب و تسهیم برداشت واقعگرایانه و جامعنر از محیط درونی و بیرونی کسبوکار از مزایای این روششناسی محسوب میشود. روششناسی نظامهای نرم به لحاظ عملی از اقدام پژوهشی مشارکتی به عنوان نوعی از پژوهش جمعی برای یادگیری، نوآوری و تغییر توامان در محیطهای کسبوکار استفاده میکند. در چرخه این روششناسی از الگوهای مفهومی برای کمک به افراد در شناخت، درک و شبیهسازی موضوعات کسبوکار بهره گرفته میشود. بدین منظور، یک چارچوب روششناسی نوآورانه برای الگوسازی مفهومی با رویکرد تحلیل معنایی در هفت مرحله ارایه شده است. به عنوان یک گزیدار، نظامهای تکاملی – مبتنی بر تلفیق پژوهش نظامهای انتقادی و روششناسی نظامهای نرم- میتواند به عنوان یک روششناسی برای شناخت نظامهای باز، پیچیده و اجتماعی کسبوکار با ظرفیت تکامل در طی زمان مورد توجه قرار گیرد.
https://jead.gau.ac.ir/article_2380_bcddfde149d8976d42789be399e48349.pdf
2015-07-23
37
75
مطالعات کسبوکار
رهیافت سیستمی
روششناسی نظامهای نرم
الگوسازی مفهومی
محمد شریف
شریف زاده
sharifsharifzadeh@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
LEAD_AUTHOR
غلامحسین
علدالله زاده
abdollahzade1@gmail.com
2
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه ارزش های کارآفرینان و درک آنان از موفقیت
ارزش­های کارآفرینان، یکی از مباحث کلیدی در طراحی برنامه­های توسعه کارآفرینی می­باشند. ارزش­ها جهت­گیری فرد را مشخص می­کنند و ملاک انتخاب و اخذ تصمیم قرار می­گیرند لذا میتوانند نقش مهمی را در اهداف و اعمال مردم ایفا کنند. از سوی دیگر تا­کنون مطالعات زیادی در رابطه با موفقیت کارآفرینان انجام شده است اما متأسفانه کمتر به تعریف و درک موفقیت از دیدگاه کارآفرینان پرداخته شده است. این در حالیست که موفقیت حوزه وسیعی است که می­تواند ابعاد چند گانه­ای داشته باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ارزش­های کارآفرینان و درک آنان از موفقیت بود. کار گردآوری داده ها با مشارکت 92 نفر از کارآفرینان در سه بخش(صنعت، خدمات و کشاورزی)که در شهرستان کرمانشاه مشغول به فعالیت بودند، انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین ارزش­های کارآفرینان و تعریف آنها از موفقیت رابطه معنی­داری وجود دارد. بهطوری که کارآفرینانی که به ارزش­های قدرت طلبی، پیشرفت­طلبی و خودمحوری معتقدند، موفقیت خود را با شاخص­های کسب درآمد، رشد و شهرت تعریف می­کنند و به شاخص­های تعادل بین کار و خانواده و مشارکت اجتماعی در موفقیت خود کمتر اهمیت می­دهند. از سوی دیگر، کارآفرینانی که به ارزش­های نیکخواهی و عام گرایی پایبندند، موفقیت خود را با شاخص­های رضایت مشتری، کیفیت تولید و لذت از کار تعریف می­کنند و برای شاخص­های رشد و کسب درآمد اهمیت کمتری قائلند. همچنین، کارآفرینانی که به ارزش هیجان طلبی معتقدند، موفقیت خود را با شاخص نوآوری تعریف می­کنند.
https://jead.gau.ac.ir/article_2378_eb820ae0b9404b2ae581bcf6a7e59cf4.pdf
2015-07-23
77
92
کارآفرینی
نظام ارزشی
موفقیت
ارزش های کارآفرینان
رضوان
قمبرعلی
rezvangh20007@yahoo.com
1
دانشگاه لرستان-دانشکده کشاورزی-گروه توسعه روستایی
LEAD_AUTHOR
فرحناز
رستمی
fr304@yahoo.com
2
دانشگاه رازی-دانشکده کشاورزی-گروه ترویج و توسعه روستایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوسازی مفهومی تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی
یکی از ویژگیهای دانشگاههای کارآفرین تلاش نهادمند برای تجاریسازی دانش و فناوری بهمنظور تحقق کارآفرینی دانشگاهی و کارافرینی فناورانه است. تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی فرآیند رسانش و بهرهبرداری تجاری از یافتههای تحقیقاتی است. این فرآیند یکی از راهبردهای دانشگاه کارآفرین محسوب میشود و میتواند به کارآفرینی دانشگاهی و کارآفرینی فناورانه و در کل، توسعه دانشبنیان در بخش کشاورزی منجر شود. تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی بهعنوان یک فرآیند از مراحل مختلفی تشکیل شده است. چیدمان این مراحل در قالب یک چرخه پیوسته برای هدایت و مدیریت تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی ضروری است. بهاین منظور، تاکنون الگوهای مختلفی برای مفهومسازی این فرآیند تدوین شده است. با توجه به نبود یک الگوی مفهومی نمایا، این مطالعه مروری با هدف طراحی الگوی مفهومی برای تجاریسازی یافتههای تحقیقات دانشگاهی کشاورزی از طریق مرور تطبیقی الگوهای مفهومی تدوین شده انجام شد. الگوی تدوین شده شامل چندین مرحله و نیز اقدامات کلیدی مرتبط با هر مرحله است.
https://jead.gau.ac.ir/article_2384_8aaa3fd94f34720407886e1ba89c72ed.pdf
2015-07-23
93
110
تحقیقات دانشگاهی کشاورزی
تجاریسازی تحقیقات
کارآفرینی دانشگاهی
الگوی مفهومی
مهنوش
شریفی
mahnooshsharifi2019@gmail.com
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
احمد
رضوانفر
arezvan@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
سید محمود
حسینی
hoseinim@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
سیدحمید
موحد محمدی
movahed@ut.ac.ir
4
دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر موانع توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی
مطالعات متعدد حاکی از آن است که از جمله راهکارهای مهم توسعه اقتصادی- چه در شهرها و چه در روستاها- ایجاد اشتغال و مهمترین سازوکار و ابزار آن، کارآفرینی است. کارآفرینی باعث کاهش بیکاری، افزایش بهرهوری افراد، منابع و در نهایت افزایش درآمد مردم جامعه میشود. اگرچه کارآفرینی تنها راهکار اشتغالزایی و افزایش درآمدهای مردم روستایی نیست؛ اما قطعاً بهترین و بهرهورترین نوع آن است. چنانکه امروزه، نقش کارآفرینی بهعنوان موتور توسعه اقتصادی بهطور گستردهای توسط سیاستگذاران در بسیاری از کشورها- از جمله ایران- به رسمیت شناخته شده است. اما بر سر راه کارآفرینی کارآفرینان در کشور بهطور عام و در بخش کشاورزی بهطور خاص موانعی قرار دارد. در این تحقیق ضمن بحث و بررسی در خصوص تاریخچه کارآفرینی، مزایا و منافع کارآفرینی، مفهوم کارآفرینی و کارآفرین، به موضوع موانع توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی به تفضیل پرداخته شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که مانع سیاستگذاری و برنامهریزی، مانع اقتصادی، مانع پشتیبانی و حمایتی، مانع آموزشی و اطلاعرسانی، مانع زیرساختی و مانع فرهنگی عمدهترین موانع توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی میباشند. در پایان پیشنهادهایی جهت رفع موانع موجود بر سر راه کارآفرینی کارآفرینان ارائه گردید.
https://jead.gau.ac.ir/article_2379_c87c39c5862dfda5f7b19c13a49ef63d.pdf
2015-07-23
111
124
کارآفرینی
کارآفرین
منافع کارآفرینی
موانع توسعه کارآفرینی
هادی
مؤمنی هلالی
hadi_moumeni@yahoo.com
1
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
LEAD_AUTHOR
زینب
مؤذن
zainab.moazen@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میکروکارآفرینی و توانمندسازی زنان روستایی: چالشهای پیش رو
فعالیتهای کارآفرینی زنان روستایی، زمینههای کاهش فقر در روستاها را فراهم نموده و گامی بسوی توسعه روستایی میباشد. این امر از طریق ایجاد سرمایه اجتماعی، افزایش آگاهی، ظرفیتسازی، احساس پیشرفت و بهبود توان حلمسأله، زنان روستایی را توانمند میکند تا در جامعه مشارکت بیشتری داشته باشند. میکروکارآفرینی، فرصت مناسبی برای ورود زنان روستایی به عرصه کسب و کار است تا در تأمین معیشت خانواده و کاهش فقر روستا کمک نمایند. بهترین حالت میکروکارآفرینی زنان، زمانی است که آنان از روی خلاقیت و با ایدههای نوآورانه وارد عرصه کسب و کارهای خرد شوند ولی در کشورهای در حال توسعه، زنان ممکن است به طرق مختلف و بدون هدف اولیه، یا از روی اجبار و در مضیقه مالی، وارد عمل شوند. این مقاله به بررسی و تحلیل چالشهای پیشروی زنان در رابطه با میکروکارآفرینی میپردازد و چالشهای مختلفی مانند عدم دسترسی به منابع مالی و اعتبارات، سرمایه انسانی پائین، مشکلات اجتماعی مانند تبعیض جنسیتی، جامعه مردسالاری، وظایف خانوادگی زن، عدم دسترسی به اطلاعات و فقدان دانش بازار را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
https://jead.gau.ac.ir/article_2382_b058a6b7e5ea8baf5a74823cae940d20.pdf
2015-07-23
125
145
"میکرو کارآفرینی"
"توانمندسازی"
"زنان روستایی"
"کسب و کار کوچک"
"کشورهای در حال توسعه"
نگین
فلاح حقیقی
fallahnegin@gmail.com
1
عضو هیأتعلمی گروه نوآوری و کارآفرینی، پژوهشکده مطالعات فناوریهای نوین، سازمان پژوهَشهای علمی و صنعتی ایران
LEAD_AUTHOR