ORIGINAL_ARTICLE
مدل تشخیص فرصت های کارآفرینانه در بخش کشاورزی
امروزه مشکلاتی از قبیل بیکاری جمعیت جوان و سطح پایین رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها، اهمیت سرمایهگذاری و بهویژه تحقیق در حیطه کارآفرینی را نمایان میسازد. تحقیق در زمینه تشخیص فرصت به عنوان اولین گام فرآیند کارآفرینی، از اهمیت زیادی برخوردار است. فقدان منابع مالی، سیاستهای حمایتی ناکافی و زیرساختهای ناکافی، شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی را مشکل میسازد. هدف از این مقاله مروری، ارائه مدلی برای تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی بود. برای توسعه این مدل، تحقیقهای قبلی در ارتباط با تعیین کنندههای تشخیص فرصتهای کارآفرینانه مورد مطالعه قرار گرفتند، و همچنین محدودیتهای این تحقیقات نیز مد نظر قرار گرفتند. در مدل نهایی ارائه شده در این مقاله، ویژگیهای شخصیتی (خلاقیت، خودکارآمدی و رقابتپذیری)، ویژگیهای دموگرافیک (سن، تحصیلات و تجربه)، شبکه اجتماعی، دانش، و محیط نهادی (نهادهای شناختی، نهادهای هنجاری و نهادهای تنظیمی) به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی تاثیرگذارند.
https://jead.gau.ac.ir/article_2264_e296d3e4f5871d645fc8e150bf70ff4f.pdf
2015-02-20
1
18
تشخیص فرصت های کارآفرینانه
کارآفرینی کشاورزی
کسب و کار کشاورزی
احسان
معصومی
masoomi_ehsan@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ناصر
زمانی
zamanin58@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چالش های پیش رو زنان در کارآفرینی کشاورزی
زنان نقش مهمی در ارتقای اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه ایفا می کنند. هویت دادن و استقلال بخشیدن به آنان و فراهم کردن زمینه مشارکت فعال آنها در امور مختلف اقتصادی- اجتماعی خصوصاً فعالیت های کارآفرینی، عامل مهمی در انگیزش بیشتر این نیروی عظیم در چرخه های تولیدی اجتماعی است. خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی از ارکان اصلی توسعة پایدار هستند. کار آفرینی می تواند با ارتقای دانش و ظرفیتهای علمی زنان، آنان را توانمند سازند و با آموزش اصول توسعه مشارکتی و پرورش اعتماد به نفس، به آنها خدمت مؤثری نمایند. اما علیرغم این موضوع، ورود زنان به عرصه کارآفرینی همواره با موانع و محدودیتهای زیادی روبه رو بوده است. آمارها نشان میدهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان در ایران زن هستند؛ و عوامل گوناگونی مانع از بروز و رشد استعدادهای بالقوه زنان در عرصه کارآفرینی شده است. در همین راستا مقاله حاضر که به صورت مروری تهیه شده است، سعی شده تا چالش های کارآفرینی زنان در بخش کشاورزی ایران، شناسایی و بررسی شود. در مقاله عواملی همچون چالش های فردی-شخصیتی، علمی، خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و محیطی، به عنوان مهمترین چالشهای زنان در کارآفرینی کشاورزی معرفی می شوند. در این مقاله، با تاکید بر اهمیت حضور زنان در عرصه های کارآفرینی کشاورزی، پیشنهادات مناسب به منظور بهبود این وضعیت ارائه می شود.
https://jead.gau.ac.ir/article_2265_9e1d73aac1fab7bcfd510ea3f6321688.pdf
2015-02-20
19
32
واژه های کلیدی: چالش
زنان
کارآفرینی
کشاورزی
مهدی
علیخانی دادوکلایی
alikhany.mehdi@yahoo.com
1
دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش کارآفرینی کشاورزی پیش نیاز توسعه کشاورزی
کارآفرینی با توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها رابطه تنگاتنگی دارد و امروزه یکی از شاخصهای توسعه در کشورهای رو به رشد محسوب می شود. شواهد نشان می دهندکه آموزشهای رسمی در کشور ما به دلیل ضعفهای ساختاری بستر مناسبی برای کسب تخصص و پرورش نیروهای کارآفرین به وجود نمیآورد. از طرف دیگر کارآفرینان و نیروهای مستعد و خلاق نیز به دلیل نبود یک نظام کارآمد آموزش کارآفرینی نمی توانند به کار خود ادامه دهند. پر کردن این شکاف نیازمند پرداختن به آموزش کارآفرینی است. در این بین نظام آموزش کشاورزی کشور به عنوان اصلی ترین عامل تامین کننده نیروی ماهر و متخصص در بخش کشاورزی نقش بسیارمهمی در توسعه و گسترش آموزش های کارآفرینی دارد.به گونه ای که ترویج کارآفرینی در بخش کشاورزی یکی از مناسبترین گزینهها برای رونق کسب و کارهای کشاورزی و افزایش ارزش افزوده حاصل از صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورهای دنیا و به ویژه یک راهبرد اساسی در جایگزین کردن درآمدهای حاصل از بخش کشاورزی به جای نفت می باشد. به همین خاطر در این مقاله سعی شده است تا با روش تحقیقات و مطالعات کتابخانه ای به ضرورت و اهمیت توجه به آموزش کارآفرینی در بخش کشاورزی پرداخته شود. در نهایت بر اساس نتایج این مقاله تدوین برنامه های آموزش کارآفرینی کشاورزی هم به صورت برنامه های بلند مدت و هم به صورت برنامه های کوتاه مدت فنی و حرفه ای از طریق موسسات آموزش علمی و کاربردی و مهارت آموزی در زمینه کشاورزی پیشنهاد شده است.
https://jead.gau.ac.ir/article_2266_219479bfdea3b7ef2597d37e38ca45f6.pdf
2015-02-20
33
48
آموزش کارآفرینی
کارآفرینی کشاورزی
نظام آموزش رسمی و دانشگاهی
توسعه کشاورزی
رضا
موحدی
movahedi686@yahoo.com
1
مدیر گروه/ دانشگاه بو علی سینا
LEAD_AUTHOR
خدیجه
حیدری ترازک
khadijeh_headari@yahoo.com
2
دانشگاه بو علی سینا
AUTHOR
مسعود
سامیان
samian.masoud@yahoo.com
3
دانشگاه بو علی سینا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی مفهومی ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی
نرخ بالای بیکاری جوانان، بیانگر عدم بهرهبرداری از فرصتهای موجود در راستای توسعۀ اقتصادی در سطوح ملی و جهانی است؛ دلیل این امر آن است که بیکاری جوانان اثرات طولانی-مدتی بر ثبات اشتغال و درآمد دارد. در این راستا، افزایش بیکاری در میان گروههای تحصیلکرده بهخصوص فارغالتحصیلان نظام آموزش عالی کشاورزی ایران به یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. این مسئله ضرورت توجه به مقولۀ کارآفرینی و ترویج آن در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی را بیش از پیش آشکار میسازد. در این راستا، مطالعۀ مروری- تحلیلی حاضر، با هدف طراحی الگوی مفهومی برای ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی انجام شد. برای این منظور ضمن بررسی مفهوم کارآفرینی، ترویج کارآفرینی و الگوهای ترویج کارآفرینی، یک الگوی مفهومی برای ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی طراحی شد. بر اساس الگوی طراحی شده، برای ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان کشاورزی بایستی بر روی عوامل بیرونی (عوامل انسانی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل زمینهای- محیطی، عوامل شخصیتی- روانشناختی و عوامل جمعیتشناختی) و عوامل انگیزشی (نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) در برنامههای آموزشی رسمی و غیر رسمی در نظام آموزش عالی کشاورزی توجه نمود. یافتههای این مطالعه میتواند به برنامهریزان نظام آموزش عالی کشاورزی ایران در جهت ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان کشاورزی کمک کند.
https://jead.gau.ac.ir/article_2267_0b2261c3b77ae6d659258d5111acfd19.pdf
2015-02-20
49
68
کارآفرینی
ترویج کارآفرینی
آموزش کشاورزی
نعمت اله
شیری
n.shiri@ilam.ac.ir
1
دانشجوی دکتری- دانشگاه رازی
LEAD_AUTHOR
علی اصغر
میرک زاده
mirakzadeh_ali@yahoo.com
2
دانشگاه رازی
AUTHOR
کیومرٍث
زرافشانی
zarafshani2000@yahoo.com
3
دانشگاه رازی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کارآفرینی گردشگری کشاورزی، راهبردی نوین برای توسعه پایدار روستایی
کارآفرینی گردشگری کشاورزی در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است و کشورهای مختلف جهان جهت ترویج و ارتقای آن تلاش زیادی نمودهاند. صاحبنظران بر این باورند که کارآفرینی گردشگری کشاورزی میتواند به عنوان راهبردی جدید نقش مهمی در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا نماید. از بعد اقتصادی، میتواند به متنوع سازی کشاورزی کمک کند و یک منبع درآمد مکمل برای کشاورزان محسوب شود و همچنین فرصتهای شغلی جدیدی را در جوامع روستایی فراهم نماید و بدین طریق فقر، بیکاری و مهاجرت را کاهش دهد. از بعد زیستمحیطی میتواند به حفاظت از محیط زیست، اکوسیستمها و زمینهای کشاورزی کمک نماید و خسارتهای زیست محیطی و آلودگی های کشاورزی را کاهش دهد. از بعد اجتماعی-فرهنگی این نوع گردشگری میتواند فرهنگ و سنن روستایی را حفظ نماید، وضعیت اجتماعی کشاورزان را بهبود دهد و زنان کشاورز را توانمند سازد. ولیکن توسعه گردشگری کشاورزی با چالشها و مشکلات فراوانی از جمله مشکلات برنامهریزی، کمبود منابع مالی و انسانی، آموزش و حرفهایگری روبرو میباشد. مقاله حاضر با استفاده از مطالعه کتابخانهای، به بررسی مفهوم و اصول کارآفرینی گردشگری کشاورزی میپردازد، نمونههایی از این نوع گردشگری را در کشورهای مختلف ذکر مینماید و مزایا و چالشهای پیش روی آن را در زمینه توسعه روستایی بیان میکند. در پایان هم پیشنهادهایی به منظور رفع چالشها و بهرهگیری بهتر از فرصتها ارائه میشود.
https://jead.gau.ac.ir/article_2268_44c4dc56a940f28cb3c5539ac0765436.pdf
2015-02-20
69
90
کارآفرینی
گردشگری کشاورزی
توسعه پایدار
توسعه کشاورزی و روستایی
سعید
کریمی
karimis54@yahoo.com
1
هیات علمی-دانشگاه بوعلی سینا همدان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی
کارآفرینی به عنوان یک راهبرد برای توسعه کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه، شناخت فرصتهای مناسب و افزایش تولید به حساب میآید، چرا که نوآوریهای آن تقاضاهایی برای محصولات و خدمات جدیدی که قبلاً وجود نداشتند به بار میآورد و در نتیجه عرضه محصولات جدید را افزایش خواهد داد و موجب افزایش اشتغال و بهبود وضعیت زندگی افراد جامعه خواهد شد. همانطور که آمارها نیز نشان میدهند در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، کسب و کارهای کوچک و متوسط سهم بهسزایی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارند بهطوریکه در ایالات متحده بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی و صادرات، توسط کسب و کارهای کوچک و متوسط صورت میگیرد. امروزه دولتها و سازمانها به کارآفرینی اهمیت بیشتری میدهند و راه شکوفایی اقتصادی را در گروی توسعه کارآفرینی میدانند. بنابراین با توجه به این که کارآفرینی یکی از عوامل کلیدی در توسعه اقتصادی یک جامعه به شمار میآید، هدف از این مقاله، بررسی مختصری از مفاهیم کارآفرینی و توسعه اقتصادی با تأکید بر نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی با استفاده از مدل ارائه شده توسط توما و همکاران می باشد که بر برخی از عوامل اصلی درگیر در رابطه بین کارآفرینی و توسعه اقتصادی تأکید می ورزد در مدل ارائه شده در مقاله اشاره میشود که، برای دست یابی به توسعه اقتصادی در جامعه باید فعالیتهای کارآفرینی پایا ایجاد کنیم و برای ایجاد چنین فعالیتهایی باید از آموزش، سنت کارآفرینی، زیر ساخت و حمایتهای دولتی استفاده کنیم تا توسعه اقتصادی محقق شود.
https://jead.gau.ac.ir/article_2269_34ab1ea8159698c724564297baf489c3.pdf
2015-02-20
91
104
کارآفرین
کارآفرینی
توسعه
توسعه اقتصادی
فرشته
فرجی
fereshteh.faraji@yahoo.com
1
دانشگاه رازی
AUTHOR
تهمینه
احسانی فر
tahmineh.ehsanifar@gmail.com
2
دانشگاه رازی
LEAD_AUTHOR
نادر
نادری
naderi ksh@yahoo.com
3
دانشگاه رازی
AUTHOR
بیژن
رضایی
rezaee61@yahoo.com
4
دانشگاه رازی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل مفهومی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه کشاورزی
کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشور، از پتانسیل بالایی برای اشتغال خیل عظیم جمعیت بیکار کشور برخوردار است. متأسفانه علیرغم وجود پتانسیلهای موجود در این بخش، عدم وجود قابلیت تشخیص فرصت در بسیاری از افراد، موجب شده که نه تنها نرخ بیکاری در کشور افزایش یابد بلکه سهم بخش کشاورزی نیز از اشتغال روز به روز در حال کاهش باشد. در این راستا، تشخیص فرصت، یکی از جنبههای کلیدی فرآیند کارآفرینی به شمار میرود که در سال-های اخیر در مطالعات کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بررسیها حاکی از آن است که توانایی افراد برای تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی تحت تأثیر عوامل مختلفی است. لذا، به منظور غلبه بر چالش موجود، ارائه مدل تشخیص فرصتهای کارآفرینانه کشاورزی به عنوان نخستین گام در جهت ارتقای قابلیت مذکور در افراد ضرورت مییابد. در این راستا، مطالعۀ مروری تحلیلی حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه کشاورزی انجام شد. ادبیات موجود در این خصوص حاکی از آن بود که عوامل مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه کشاورزی تأثیر میگذارند که از آن جمله میتوان به سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، هوشیاری کارآفرینانه، عوامل محیطی، جستجوی مستمر فرصتها و ویژگیهای روانشناختی اشاره نمود. نتایج این مطالعه میتواند دستاوردهایی برای سیاستگذاران و برنامهریزان بخش کشاورزی کشور و همچنین طراحان دورههای آموزش کارآفرینی داشته باشد.
https://jead.gau.ac.ir/article_2270_d738774f6b2501a9352375c5c81bb21d.pdf
2015-02-20
105
122
تشخیص فرصت
کارآفرینی
کسب و کارهای کشاورزی
اشتغال
مژگان
خوش مرام
mkhoshmaram3@gmail.com
1
دانشگاه رازی
LEAD_AUTHOR
کیومرث
زرافشانی
zarafshani2000@yahoo.com
2
دانشگاه رازی
AUTHOR
امیرحسین
علی بیگی
baygi1@gmail.com
3
دانشگاه رازی
AUTHOR
علی اصغر
میرک زاده
mirakzadeh_ali@yahoo.com
4
دانشگاه رازی
AUTHOR