@article { author = {Badzaban, Fatemeh and Rezaei-Moghaddam, Kurosh and Fatemi, Mahsa}, title = {Performance analysis of small and medium sized businesses among rural women in Fars province}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {7}, number = {2}, pages = {1-18}, year = {2020}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18890.1461}, abstract = {Performance improvement of women's businesses has an important role on the progression of rural life quality. Analyzing the performance of rural women's businesses was the main aim of the study. The statistical population of the study included all members of the Agricultural Development Specialized Holding Companies in Fars province Fars province in the form of three companies in the cities of Marvdasht, Shiraz and Estahban (3479 members). The sample size was 269 according to formula. The validity of the questionnaire was confirmed by the Agricultural Extension and Education Specialist of Shiraz University and the reliability was determined by calculating the Cronbach's alpha coefficient. Data was analyzed using SPSS software using ANOVA. A questionnaire was used for data collection. Comparison of entrepreneurial activities in four different business groups revealed that the entrepreneurial activity development in agriculture sector, conversion and handicraft activities and service activities were higher than that of women with livestock and poultry activities, respectively. Agricultural businesses have been in a desirable condition in terms of entrepreneurial activity, the effectiveness of communication and their business information, marketing strategies use, virtual social networks, business resilience as well as individual resilience. However, women engaged in livestock and poultry farming have not been in an acceptable situation in compare with than women in the other three business groups. Considering the important role of different types of businesses, it is suggested that holding educational workshops in the field of handicrafts and livestock activities in the list of rural women educational programs by related organizations.}, keywords = {Business,Entrepreneurship,Performance,Rural Women}, title_fa = {تحلیل عملکرد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط زنان روستایی استان فارس}, abstract_fa = {بهبود عملکرد کسب‌وکارهای زنان سهم زیادی در ارتقای کیفیت زندگی روستایی دارد. این تحقیق با هدف کلی تحلیل عملکرد کسب‌وکارهای زنان روستایی استان فارس انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق اعضای شرکت‌های حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان در استان فارس در قالب سه شرکت در شهرستان‌های مرودشت، شیراز و استهبان با 3479 عضو بودند. حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول 269 نفر تعیین گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار سنجش از طریق محاسبة ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه‌ی 24 و آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که توسعه‌ی فعالیت کارآفرینی به ترتیب در فعالیت‌های کشاورزی، صنایع دستی و تبدیلی و فعالیت‌های خدماتی بیشتر از فعالیت پرورش دام و طیور است. کسب‌وکارهای کشاورزی از نظر فعالیت کارآفرینی، اثربخشی ارتباطات، اثربخشی اطلاعات مربوط به کسب‌وکار، بکارگیری استراتژی‌های بازاریابی، تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی، تاب‌آوری کسب‌وکار و تاب‌آوری فردی دارای وضعیت مطلوبی بوده‌اند، اما زنان دارای فعالیت پرورش دام و طیور نسبت به زنان در سه گروه کسب‌وکار دیگر وضعیت مطلوبی نداشته‌اند. با توجه به نقش مهم انواع کسب‌وکارها پیشنهاد می‌شود که سازمان‌های مربوطه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی دوره‌ای در زمینه‌ی صنایع دستی و فعالیت‌های دامپروری را در فهرست برنامه‌های آموزشی زنان روستایی قرار دهند.}, keywords_fa = {کسب‌وکار,کارآفرینی,عملکرد,زنان روستایی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5466.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5466_4a6fdef1ba3f3b1d63c766b34eeccb84.pdf} } @article { author = {Bahramipour, Ahmad and Mostaghimi, Mahmoud Reza and Hoseini, Seyed Mohammad Reza and Shojaeei, Samereh}, title = {Identify the dimensions and components of tourism entrepreneurship in order to achieve sustainable rural development}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {7}, number = {2}, pages = {19-30}, year = {2020}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18726.1445}, abstract = {One of the effective factors in rural development is tourism development; Because it can play an effective role in improving the economic situation of villages by creating new employment and income opportunities. Therefore, this study aims to identify the dimensions and components of tourism entrepreneurship for sustainable rural development. This is an applied research with a qualitative approach and analytical descriptive method. Library and field method has been used to collect information. The study population includes tourism experts of The Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Gorgan and academic experts. The results show 3 dimensions, economic with 6 components, increasing the amount of investment, increasing income, creating demand for new goods, creating handicrafts and local food markets, creating a local market suitable for agricultural products and investment risk, socio-cultural dimension with 8 components, increasing public awareness, increasing the level of social welfare, increasing participation for women and youth, increasing the motivation for progress, increasing social and human relations, improving individual skills, increasing the interest in education and forming a culture of employment and strengthening the culture of self-employment, and the environmental and infrastructure dimension with 6 components, increasing the level of attention to the environment, increasing interest in preserving historical and ancient monuments, efforts to preserve local customs, traditions, art and music, attention of local and regional politicians and managers, creating technical, technological and IT infrastructure, creating residential infrastructure. Therefore, tourism managers should consider the identified components in rural tourism policies and provide the necessary infrastructure.}, keywords = {Entrepreneurship,tourism,Rural development,Sustainable development}, title_fa = {شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های کارآفرینی گردشگری در جهت دستیابی به توسعه پایدار روستایی}, abstract_fa = {یکی از عوامل مؤثر در توسعه‌ی روستایی، توسعه گردشگری است؛ زیرا توسعه گردشگری می‌تواند با خلق فرصت‌های جدید اشتغال و درآمد، نقش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی روستاها داشته باشد. بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های کارآفرینی گردشگری در جهت توسعه پایدار روستایی می‌باشد. این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد کیفی بوده و روش تحقیق در آن توصیفی-تحلیلی می‌باشد. جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل خبرگان حوزه گردشگری اداره میراث فرهنگی و گردشگری گرگان و خبرگان دانشگاهی می‌باشد. نتایج به‌دست آمده نشان‌دهنده سه بعد اقتصادی با شش مؤلفه «افزایش میزان سرمایه‌گذاری»، «افزایش درآمد»، «ایجاد تقاضا نسبت به کالای جدید»، «ایجاد بازار برای تولیدات صنایع‌دستی و غذاهای محلی»، «ایجاد بازار محلی مناسب محصولات کشاورزی» و «میزان ریسک سرمایه‌گذاری»، بعد فرهنگی-اجتماعی با هشت مؤلفه «افزایش سطح آگاهی عمومی»، «افزایش سطح رفاه اجتماعی»، «افزایش مشارکت برای زنان و جوانان»، «افزایش میزان انگیزه پیشرفت»، «افزایش روابط اجتماعی و انسانی»، «ارتقای مهارت‌های فردی»، «افزایش میزان علاقمندی به آموزش» و «شکل‌گیری فرهنگ اشتغال و تقویت فرهنگ خوداشتغالی» و بعد زیست‌محیطی و زیرساختی با شش مؤلفه «افزایش میزان توجه به محیط‌زیست»، «افزایش علاقمندی به حفظ بناهای تاریخی و باستانی»، «تلاش برای حفظ آداب، سنن، هنر و موسیقی‌های محلی»، «توجه سیاستمداران و مدیران محلی و منطقه‌ای»، «ایجاد زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی و IT»، «ایجاد زیرساخت‌های اقامتی» می‌باشند. لذا مدیران حوزه گردشگری باید در سیاست‌گذاری‌های مربوط به گردشگری روستایی مؤلفه‌های شناسایی‌شده‌ی پژوهش حاضر را مدنظر قرار داده و زیرساخت‌های لازم را فراهم آورند.}, keywords_fa = {کارآفرینی,گردشگری روستایی,توسعه‌ی روستایی,توسعه پایدار}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5467.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5467_1ba9def4b563619d091791206cd6bfe5.pdf} } @article { author = {Saberi, Mahshid and Sharifzadeh, Mohamma Sharif}, title = {Investigating the relationship between university brand and career orientation of students}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {7}, number = {2}, pages = {31-44}, year = {2020}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.19087.1477}, abstract = {Due to the emergence of challenges of traditional employment patterns, including the global demand for professional work, the higher education sector is facing increasing demand for more efficient transfer of graduates from training to work. Accordingly, this study was conducted with the aim of evaluating the relationship between the university brand and the constructive career orientation of students of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. The method of this research is descriptive-correlational survey. A total of 120 final year students were selected as a sample using Krejcie and Morgan table and random sampling method. The research data collection tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was determined with the opinion of expert professors. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha test of 0.96. Findings showed that most of the respondents, ie 66.1% described the university brand as a medium and weak brand and 48.6% were in a good position in terms of constructive job orientation. Also, there is a significant relationship between students' constructive career orientation and their perception of the university brand at the level of 0.01, so the credibility of the university and students' mental image of its brand can have an important effect on students' constructive career orientation.}, keywords = {University brand,students' career orientation,Employability,Agricultural students}, title_fa = {بررسی رابطه برند دانشگاه و جهت‌گیری شغلی دانشجویان}, abstract_fa = {با توجه به ظهور چالش‌های الگوهای سنتی اشتغال از جمله درخواست جهانی برای کار حرفه‌ای، بخش آموزش عالی با تقاضای فزاینده‌ای برای انتقال موثرتر فارغ‌التحصیلان از آموزش به کار مواجه است. بر همین اساس این تحقیق با هدف ارزیابی رابطه برند دانشگاه و جهت‌گیری شغلی سازنده دانشجویان دانشگاه علوم‌ کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. تعداد 120 نفر از دانشجویان نیمسال آخر به عنوان نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده های تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود. تعیین روایی پرسشنامه‌ با نظر اساتید متخصص انجام شد. پایایی پرسشنامه نیز با انجام آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 96/0 مورد تایید قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که بیشتر پاسخگویان، یعنی 1/66 درصد برند دانشگاه را برندی متوسط و ضعیف توصیف کرده و 6/48 درصد به لحاظ جهت‌گیری شغلی سازنده در وضعیت خوبی به سر می‌بردند. همچنین بین جهت‌گیری شغلی سازنده دانشجویان و درک آن‌ها از برند دانشگاه رابطه معنی‌داری در سطح 01/0 وجود دارد بنابراین اعتبار دانشگاه محل تحصیل و تصویر ذهنی دانشجویان از برند آن می‌تواند تاثیر مهمی بر جهت‌گیری سازنده شغلی دانشجویان داشته باشد.‌}, keywords_fa = {برند دانشگاه,جهت گیری شغلی,اشتغال پذیری,دانشجویان کشاورزی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5468.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5468_7ecbfa4c6c992801be56ade81fabea2a.pdf} } @article { author = {Dahmardeh, Majid and Davarpanah, Mojtaba}, title = {Analysis of barriers to rural entrepreneurship in Zabol city}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {7}, number = {2}, pages = {45-58}, year = {2020}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18987.1467}, abstract = {Rural entrepreneurship is a strategy for empowerment and capacity building of villagers and an important tool in achieving sustainable rural development that prevents migration and stabilizes the rural population. The aim of this study was to analyze the barriers to rural entrepreneurship in Zabol city. The statistical population of this study includes rural households in the central part of Zabol city. The research tool is a questionnaire whose validity was confirmed based on the opinions of university professors and its reliability was obtained using Cronbach's coefficient of 0.823. Data were analyzed by SPSS software version 24 and exploratory factor analysis method, development barriers, technical barriers, social barriers and instrumental barriers, which are 56 explained the percentage of total variance. The most effective barriers are weakness in the marketing network (with an average of 4.82), investment insecurity in the area (with an average of 4.74), distance from the center of attention (with an average of 4.49), overhead costs due to the large dimension Distance to supply raw materials (with an average of 4.47), distance from the main markets (with an average of 4.18), lack of production infrastructure (with an average of 4.13) and weakness of educational centers in the development of science and technology (with an average of 4.08). Therefore, in order to use the existing capacities, with the help of universities and scientific elites of the region, it is possible to meet the scientific and educational needs in the field of entrepreneurship related to the region's businesses.}, keywords = {Barriers to entrepreneurship,rural economy,Business barriers,zabol city}, title_fa = {تحلیل موانع کارآفرینی روستایی در شهرستان زابل}, abstract_fa = {کارآفرینی روستایی راهکاری جهت توانمندسازی و ظرفیت‌سازی روستاییان و ابزاری مهم در رسیدن به توسعه پایدار روستایی است که موجب جلوگیری از مهاجرت و ثبات جمعیت روستایی می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل موانع کارآفرینی روستایی شهرستان زابل صورت پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل خانوارهای روستایی بخش مرکزی شهرستان زابل می‌باشد که از این میان 357 خانوار به‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار انجام پژوهش پرسشنامه می-باشد که روایی آن بر اساس نظرات اساتید دانشگاه تایید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب کرونباخ 823/0 به دست آمد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و روش تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد هشت عامل اکتشافی مربوط به موانع کارآفرینی در روستاهای شهرستان زابل عبارت‌اند از موانع اقتصادی، موانع نهادی، موانع زیرساختی، موانع علمی و آموزشی، موانع توسعه‌ای، موانع فنی، موانع اجتماعی و موانع ابزاری، که این عوامل 56 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. تاثیرگذار‌ترین موانع به ترتیب ضعف در شبکه بازاریابی (با میانگین 82/4)، عدم امنیت سرمایه‌گذاری منطقه موردنظر (با میانگین 74/4)، دور بودن از مرکز توجهات (با میانگین 49/4)، هزینه‌های سربار به دلیل بعد زیاد مسافت جهت تأمین مواد اولیه (با میانگین 47/4)، دور بودن از بازارهای اصلی (با میانگین 18/4)، عدم وجود زیرساخت‌های تولیدی (با میانگین 13/4) و ضعف مراکز آموزشی در توسعه علم و فناوری (با میانگین 08/4) بودند. ازاین‌رو به‌منظور به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود می‌توان با کمک دانشگاه‌ها و نخبگان علمی منطقه نسبت به برآوردن نیاز-های علمی و آموزشی در حوزه کارآفرینی مرتبط با کسب‌وکارهای منطقه اقدام نمود.}, keywords_fa = {موانع کارآفرینی,اقتصاد روستا,بازدارنده های کسب و کار,شهرستان زابل}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5469.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5469_d4646dad2003b6be5268f5c4017a4178.pdf} } @article { author = {Karamifard, Fariborz and Gravandi, Shahpar}, title = {Comparative analysis of Intelligence entrepreneurial animal husbandry business in Kermanshah Province; Emphasizing on managers’ Digital empowering}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {7}, number = {2}, pages = {59-74}, year = {2020}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.19065.1472}, abstract = {The purpose of study was to make a comparative analysis of industrial and traditional entrepreneurial animal husbandry in Kermanshah province with emphasize on managers’ digital empowering. Population studies were 152 managers’ industrial and traditional livestock systems that studied by stratified sampling with proportional assignment. Researcher-made questionnaire was used for gathering data. Validity and reliability questionnaire were confirmed by a panel of experts and Cronbach's alpha. SPSS18 was used to analyzing data. Results showed a positive and significant association between managers' digital empowering and business intelligence in traditional (r = 0.726, P = 0.000) and industrial (r = 0.398, P = 0.044) at 5% level significance. Based on findings, the mean of digital empowering and intelligence of industrial livestock system in all components is at a higher level than traditional system. According to one sample t-test, only economic dimension of digital capability has a significant difference between the two groups at the level of 1% (t =-3.21, P = 0.001). In addition, in business intelligence sector, with 95% confidence in terms of knowledge management components (t =-0 / 670, P = 0.000) and software development (t =-3 / 516, P = 0.001 There was a significant difference between two groups, but no significant difference was observed between data mining and customer-oriented marketing. Based on result, it was suggested that planners and officials of agricultural extension and education of the province, training and development of digital empowering of users. Put them on the billboard of their promotional works.}, keywords = {Industrial animal husbandry,traditional animal husbandry,Business,Entrepreneurship,animal husbandry development}, title_fa = {تحلیل مقایسه‌ای هوشمندسازی واحدهای دام پروری کارآفرین شهرستان کرمانشاه با تاکید بر توانمندی دیجیتالی مدیران}, abstract_fa = {هدف پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر، ‌تحلیل مقایسه‌ای واحدهای دام‌پروری کارآفرین صنعتی و سنتی از لحاظ توانمندی دیجیتالی و هوشمندسازی کسب و کار آنان بود. جامعه مورد مطالعه واحدهای پرورش گاوشیری (صنعتی و سنتی) شهرستان کرمانشاه بودند که تعداد 152 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه از طریق پانل متخصصان و آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS18 جهت پردازش داده‌های دریافتی استفاده شد. نتایج نشان داد بین توانمندی دیجیتالی مدیران و هوشمندسازی کسب‌وکار در واحدهای دام‌پروری سنتی (r=0/726 , P=0/000) و صنعتی (r=0/398 , P=0/044) رابطه مثبت و معنی‌داری در سطح 5 درصد وجود دارد. بر اساس یافته‌ها میانگین متغیرهای توانمندی دیجیتالی و هوشمندسازی دام‌پروری‌های صنعتی، در تمامی مولفه‌ها در سطحی بالاتر از دام‌پروری سنتی قرار دارد. به منظور بررسی معناداری این تفاوت‌ها از آزمون تی- استیودنت استفاده شد. نتایج در بخش توانمندسازی نشان داد، تنها از لحاظ بعد اقتصادی بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد (t=-3/241, P=0/001). علاوه بر این در بخش هوشمندسازی کسب وکار، از لحاظ مولفه‌های مدیریت دانش(t=-0/670, P=0/000) و توسعه نرم افزاری(t=-3/516, P=0/001) بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی‌داری ملاحظه شد. با توجه به ‌نقش توانمندی دیجیتالی مدیران در هوشمندسازی کسب-وکارهای دام‌پروری پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزان و مسئولان ترویج و آموزش کشاورزی شهرستان، آموزش و توسعه توانمندی‌های دیجیتالی بهره‌‌برد‌‌‌‌‌‌‌اران را در سر لوحه کارهای ترویجی خود قرار دهند.}, keywords_fa = {دام پروری صنعتی,دام پروری سنتی,کسب‌وکار,کارآفرینی,توسعه دام پروری}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5470.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5470_77d1f34d14114a52701285041b0480b9.pdf} } @article { author = {Zanganeh, Naser and Mostaghimi, Mahmoud Reza and Samiei, Rouh Allah and Nasiri, Majid}, title = {Identifying and Prioritizing the Dimensions and Components of Sustainable Employment with an Emphasis on General Employment Policies Using the Fuzzy Analytic Network Process (ANP)}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {7}, number = {2}, pages = {75-96}, year = {2020}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18746.1449}, abstract = {The purpose of this study is to identify and prioritize the dimensions and components of sustainable employment with an emphasis on general employment policies using the fuzzy Analytic Network Process (ANP). This is an applied-developmental research using an exploratory mixed method. The study sample consists of 50 university experts being selected through purposive sampling and snowball method. Semi-structured interviews and questionnaires were used as data collection instruments. The first phase consisted of identifying the components using the Delphi technique and questionnaire number one and in the second phase to prioritize the identified components and dimensions using questionnaire number two and network analysis method (ANP). The indicators identified and approved by the experts were classified into five dimensions of economic, political, social, environmental and technological dimensions, respectively. The final weights of the components of sustainable employment show that economic growth with a final weight of 0.122, capital efficiency with 0.088, fair distribution of benefits with 0.074, policy making with 0.073, the utilization of resources with 0.067, the rule of law with 0.066, environmental diversity with 0.059 and technology infrastructure with 0.055 are, respectively, the first to eighth priorities. Therefore, it is suggested that executive managers, when designing, implementing and developing employment programs and policies in line with government programs, try to pay attention to the main dimensions of sustainable employment and try to fully monitor these dimensions and sub-components.}, keywords = {Sustainable employment,Environmental Factors,technological factors,General Employment Policy}, title_fa = {شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه‌های اشتغال پایدار با تأکید برسیاست‌های کلی اشتغال با مدل ANP فازی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد و مؤلفه‌های اشتغال پایدار با تأکید بر سیاست‌های کلی اشتغال با مدل ANP فازی می‌باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی-توسعه‌ای و از نظر روش گردآوری داده‌ها آمیخته از نوع اکتشافی می‌باشد. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان دانشگاهی بودند که به شیوه هدفمند و روش گلوله‌برفی به تعداد 50 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و پرسشنامه بوده است. فاز اول شامل شناسائی مؤلفه‌ها بوده است که از تکنیک دلفی و پرسشنامه شماره یک و در فاز دوم جهت اولویت‌بندی مؤلفه‌ها و ابعاد شناسایی شده با استفاده از پرسشنامه شماره دو و روش تحلیل شبکه‌ای (ANP) استفاده گردید. شاخص‌های شناسایی شده و مورد تأیید خبرگان به ترتیب اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست‌محیطی و تکنولوژیکی دسته‌بندی شدند. اوزان نهایی مؤلفه‌ها اشتغال پایدار نشان می‌دهد که رشد اقتصادی با وزن نهایی 122/0 ، کارایی سرمایه با وزن نهایی 088/0 ، توزیع عادلانه منافع با وزن نهایی 074/0، سیاست‌گذاری با وزن نهایی 073/0 و بهره‌برداری از منابع با وزن نهایی 067/0، قانون‌مداری با وزن نهایی 066/0، تنوع محیطی با وزن نهایی 059/0 و زیرساخت فناوری با وزن نهایی 055/0 به ترتیب در اولویت اول تا هشتم قرار دارند. لذا پیشنهاد می‌گردد مدیران اجرایی هنگام طرح، اجرا و توسعه برنامه‌ها و سیاست‌های اشتغال در راستای برنامه‌های دولت، سعی نمایند ابعاد اصلی اشتغال پایدار را مورد توجه قرار دهند و سعی کنند این ابعاد و زیرمؤلفه‌ها را به صورت کامل رصد و پایش نمایند.}, keywords_fa = {اشتغال پایدار,عوامل زیست محیطی,عوامل تکنولوژیکی,سیاست‌های کلی اشتغال}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5471.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5471_bb7684419dc014918cb57d848840af6b.pdf} }