@article { author = {Mousavi, Marzieh and Mohammadzadeh, Saeed}, title = {Empowering Farmers to transition from Subsistence to Market-oriented Agriculture}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {6}, number = {3}, pages = {1-22}, year = {2019}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18585.1434}, abstract = {Traditional agriculture not only does not meet the living needs of farmers, but no longer meet the growing population and increasing demand for food products. For this reason, planning for agricultural development and food security is necessary. Hence, one of the main strategies is agricultural development through transition from traditional to market-oriented agriculture. Therefore, the aim of this research is to investigate the strategies for empowering farmers in order to change the traditional agricultural approach to market-oriented one. The present study by reviewing the related literature aimed to provide a comprehensive review about the problems of traditional agriculture (subsistence), concept of market-oriented agriculture, and strategies of empowering farmers for transition to a market-oriented agriculture. The literature review showed that empowerment of human resources, improvement of the quality of products and establishment of specialized agricultural business institutions are the most important prerequisites for achieving agricultural development through market-oriented agriculture strategy. In addition, empowering farmers and raising their knowledge and skills will help to reduce rural poverty and deprivation, promote rural entrepreneurship and well-being, and achieve social justice and economic development. Therefore, it was suggested to build the capacity of farmers to take advantages of economic opportunities by providing the necessary training opportunities. In addition, participation of farmers through agricultural organizations, not only will create new employment opportunities and increase farmers income, but will led to the development of market-oriented agriculture.}, keywords = {Empowerment,Traditional Agriculture,Agricultural Commercialization}, title_fa = {توانمندسازی کشاورزان به منظور گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی بازارمحور}, abstract_fa = {کشاورزی سنتی نه تنها پاسخگوی نیازهای معیشتی بهره‌برداران نیست بلکه با افزایش روزافزون جمعیت و تقاضای فزاینده تولیدات غذایی، دیگر جوابگوی این شرایط نمی‌باشد. به همین دلیل برنامه‌ریزی برای توسعه کشاورزی و امنیت غذایی ضرورت می‌یابد. یکی از راهبردهای اصلی در این زمینه، توسعه کشاورزی از طریق گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی بازارمحور است. بر همین اساس، هدف اصلی این مقاله بررسی راه‌کارهای توانمندسازی کشاورزان به منظور تغییر رویکرد کشاورزی سنتی به کشاورزی بازارمحور است. تحقیق حاضر از نوع مطالعات مروری و به روش مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای می‌باشد. این نوشتار ضمن پرداختن به مشکلات کشاورزی سنتی(معیشتی) و تعریف کشاورزی بازارمحور، نقش توانمندسازی کشاورزان در جهت حرکت به سمت کشاورزی بازارمحور را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای لازم را نیز تبیین نموده است. مرور ادبیات نشان می‌دهد، توانمندسازی نیروی انسانی، ارتقاء کیفیت محصولات و ایجاد نهادهای تخصصی کسب و کار در بخش کشاورزی از جمله مهمترین پیش‌نیازهای تحقق توسعه کشاورزی و راهبرد کشاورزی بازارمحور است. به‌علاوه، توانمندسازی کشاورزان و ارتقای دانش و کسب مهارت‌های لازم توسط آنها، به کاهش فقر و محرومیت روستایی، کارآفرینی و رفاه روستاییان و تحقق عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی و کشاورزی کمک می‌کند. بنابراین، پیشنهاد می گردد با ایجاد فرصت‌های آموزشی موردنیاز، ظرفیت و توانمندی بهره برداران برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی ارتقاء یابد. به علاوه، با مشارکت کشاورزان و متشکل شدن آنها در قالب تشکل‌های کشاورزی، نه تنها زمینه اشتغال‌زایی و افزایش درآمد کشاورزان فراهم می‌گردد، بلکه از این طریق زمینه توسعه کشاورزی بازارمحور ایجاد خواهد شد.}, keywords_fa = {توانمندسازی,کشاورزی سنتی,تجاری‌سازی کشاورزی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5393.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5393_8cd0e298dc30cdb2d692e0c12eaa0015.pdf} } @article { author = {Hamidi, Mohammad Saeid and Deveraj, Manjunat}, title = {Value network of export products (Case Study of Export of Basmati Rice Value Networks of India)}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {6}, number = {3}, pages = {23-36}, year = {2019}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18886.1460}, abstract = {Increasing employment and reducing unemployment are considered as one of the important indicators of the development of societies. One of the basic requirements to meet this demand is development of value networks in the export of agricultural products. The purpose of this study is to analyze the export of Basmati rice value network in India, as the largest producer and exporter of this type of rice in the world which can have valuable experiences for Iran. Results showed the export of Basmati rice value network has brought India a lot of business development and entrepreneurship and, consequently, very high exchange rate and income. Long experience of rice production and export along with the process of liberalization of world trade for Basmati rice has been able to considerably expand the network of export value of this product. This is strengthened by the appropriate environmental and climatic conditions and the proper knowledge of the Basmati rice brand around the world. On the other hand, changes in the price of export products and its disproportion in some cases with production prices have reduced the economic efficiency of rice cultivation. While the threats are more focused on changes in the domestic laws of destination countries, including Iran, which in some cases has led to the cancellation of import licenses and has caused losses to producers. In addition, the sensitivity of some countries, especially in the European Union, to the consumption of a healthy product has created many restrictions on the import of this product.}, keywords = {value networks,agricultural exports,rice trade,Basmati rice business}, title_fa = {شبکه ارزش محصولات صادراتی (مطالعه موردی صادرات شبکه‌های ارزش برنج باسماتی هند)}, abstract_fa = {اﻓﺰاﯾﺶ اﺷﺘﻐﺎل و ﮐﺎﻫﺶ ﺑﯿﮑﺎری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی مهم ﺗﻮﺳﻌﻪﯾﺎﻓﺘﮕﯽ ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. ﯾﮑـﯽ از ملزومات اساسی ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﯾﻦ نیاز، توسعه شبکه‌های ارزش در صادرات محصولات ﮐﺸﺎورزی است. هدف این تحقیق نیز تحلیل صادرات شبکه ارزش برنج باسماتی در کشور هند به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده این برنج در جهان است و می‌تواند تجارب ارزشمندی برای ایران به همراه داشته باشد. بررسی‌ها بیانگر این بود که صادرات شبکه ارزش برنج باسماتی، توسعه کسب وکار و کارآفرینی و به تبع آن ارزآوری و درآمد‌زایی بسیار بالایی را برای هند به ارمغان آورده است. تجربه طولانی تولید و صادرات برنج در کنار روند آزادسازی تجارت جهانی برای برنج باسماتی توانسته شبکه ارزش صادرات این محصول را به صورت قابل توجهی گسترش دهد. این مهم در سایه شرایط محیطی و اقلیمی مناسب و شناخت مناسب از برند برنج باسماتی در سطح جهان تقویت شده است. از طرفی تغییرات قیمت محصول صادراتی و عدم تناسب آن در برخی موارد با قیمت‌های تولیدی باعث کاهش صرفه اقتصادی کشت کار برنج شده است. در حالی که تهدیدها بیشتر متمرکز بر تغییرات در قوانین داخلی کشورهای مقصد از جمله ایران است که در برخی موارد باعث لغو مجوزهای وارداتی شده و باعث زیان تولیدکنندگان شده است. به علاوه حساسیت برخی کشورها به ویژه در اتحادیه اروپا به مصرف محصول سالم نیز محدودیت‌های زیادی برای واردات این محصول ایجاد کرده است.}, keywords_fa = {شبکه‌های ارزش,صادرات کشاورزی,تجارت برنج,کسب و کار برنج باسماتی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5394.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5394_993bc6f276e34b4b1120b08cde05a676.pdf} } @article { author = {Valizadeh, Mahtab and Rostami, Farahnaz and Shiri, Nematollah and Khoshmaram, Mozhgan}, title = {Analysis of social capital status among women entrepreneurs in rural microcredit funds}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {6}, number = {3}, pages = {37-52}, year = {2019}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18602.1435}, abstract = {Abstract: Social capital has become increasingly important in recent decades due to its benefits to various companies and organizations. In this regard, the present study was conducted to analyze the situation of social capital among women entrepreneurs, members of rural micro-credit funds in Kermanshah. The statistical population of this study was 626, all rural women entrepreneurs who are the members of micro-credit funds in Kermanshah. The sample size was determined as 201 by using the table of Bartlett et al. (2001) and selected by stratified random sampling method with proportional assignment for the study. For data collection, the standard Nahapit and Ghoshal (1998) questionnaire was used in the form of three dimensions of structural, relational and cognitive. This questionnaire had 21 items that were modified according to the field of study. SPSS software was used to analyze the collected data. The results showed that more than half of rural women members of rural micro-credit funds in Kermanshah were in the good level in all three dimensions of social capital. From this finding, it can be inferred that the situation of social capital in the studied society is at a relatively good level. However, in relation to these three dimensions, the cognitive dimension was in a weaker position compared to the other two dimensions.}, keywords = {"Social Capital","Rural Micro-Credit Fund"," Rural Women Entrepreneurs"}, title_fa = {تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در بین زنان کارآفرین عضو صندوق‌های اعتبارات خرد روستایی}, abstract_fa = {سرمایه اجتماعی در چند دهه اخیر به واسطه مزایایی که برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف داشته است، اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در بین زنان کارآفرین عضو صندوق‌های اعتبارات خرد روستایی در شهرستان کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش همه زنان روستایی کارآفرین عضو صندوق‌های اعتباری خرد در شهرستان کرمانشاه، به تعداد 626 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001)، 201 نفر تعیین شد که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد ناهاپیت و قوشال (1998) در قالب سه بعد ساختاری، رابطه‌ای و شناختی استفاده شد. این پرسشنامه دارای 21 گویه بود که با توجه به زمینه مورد مطالعه، تغییراتی در آن اعمال شد. به‌منظور تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در مطالعه حاضر از نرم‌افزار SPSS23 استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که بیش از نیمی از زنان روستایی عضو صندوق‌های اعتبارات خرد روستایی شهرستان کرمانشاه، در هر سه بعد سرمایه اجتماعی در طبقه خوب قرار گرفتند. از این یافته می‌توان استنباط کرد که وضعیت سرمایه اجتماعی در جامعۀ مورد مطالعه در سطح نسبتاً خوبی قرار دارد. هرچند در ارتباط با این سه بعد، بعد سرمایه رابطه ای در مقایسه با دو بعد دیگر در وضعیت ضعیف‌تری قرار داشت.}, keywords_fa = {"سرمایه اجتماعی","صندوق اعتبارات خرد روستایی","زنان روستایی کارآفرین"}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5395.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5395_b06a06ec07e579af1714fe0f5ac3810d.pdf} } @article { author = {Athari, Zahra and Lotfavi, Manijeh}, title = {Effect of social capital on organizational entrepreneurship of the agriculture jihad organization in Kermanshah township}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {6}, number = {3}, pages = {53-64}, year = {2019}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18645.1436}, abstract = {Social capital is one of the important organizational capabilities and assets that can contribute to generate new ideas and develop entrepreneurial activities in organizations and to make sustainable organizational advantage for them. The main purpose of this descriptive- correlative research was to study the effect of social capital on organizational entrepreneurship of the Agriculture Jihad Organization in Kermanshah Township. The statistical population of the study consisted of experts of the Agriculture Jihad Organization in Kermanshah Township (N=200). According to the Krejcie and Morgan table, a sample size of 132 was selected using a stratified random sampling method. In order to collect study data, two standard questionnaires including social capital scale (Nahapiet & Goshal, 1998) and organizational entrepreneurship (Scipers, Hogg and Bloom, 2008) were used that the average variance index (AVE) and Composite Reliability (CR) and Cronbach's alpha coefficient were used to determine the construct validity and reliability of questionnaires, respectively. The collected data were analyzed by structural equation standardization technique through AMOS software. Based on the findings, social capital had a positive and significant effect on organizational entrepreneurship in the Agricultural Jihad Organization of Kermanshah. Thus, cognitive, relational and structural capitals have a significant effect on organizational entrepreneurship, respectively, and explain 63 percent of the variance changes it.}, keywords = {social capital,Organizational Entrepreneurship,Cognitive Capital,Relational Capital,Structural Capital}, title_fa = {بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه}, abstract_fa = {سرمایه‌ اجتماعی یکی از قابلیت‌ها و دارایی‌های مهم سازمانی است که می‌تواند به سازمان‌ها در خلق ایده‌های نو و توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه کمک بسیار نماید و برای آن‌ها مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند. لذا، هدف این تحقیق توصیفی ـ همبستگی، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. جامعه آماری کلیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه به تعداد 200 نفر بودند. نمونه‌های تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 132 نقر تعیین و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های استاندارد ناهاپیت و قوشال (1998) و اسچیپرز، هاگ و بلوم (2008) (به ترتیب برای سنجش سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی) بود که برای تعیین روایی و اعتبار سازه‌ای از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و به منظور بررسی پایایی آن‌ها از پایایی مرکب (CR) و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده‌های گردآوری شده، با تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر پایه یافته‌ها، سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه دارد. به طوری‌که، سرمایه‌های شناختی، رابطه‌ای و ساختاری به ترتیب تأثیر معناداری بر کارآفرینی سازمانی دارند و در کل 63 درصد از تغییرات واریانس آن را تبیین می‌کنند.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,کارآفرینی سازمانی,سرمایه شناختی,سرمایه رابطه ‏ای,سرمایه ساختاری}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5396.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5396_9254540526da1ccc03196baad891fc0f.pdf} } @article { author = {Tamjidi Farahbakhsh, Mohammad and Saeedi, Parviz and Cheragali, Mahmoud Reza and Nasiri, Majid}, title = {Development of components of entrepreneurial outsourcing model in state-owned companies: implication for entrepreneurship development in the private sector}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {6}, number = {3}, pages = {65-80}, year = {2019}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18684.1443}, abstract = {Although the importance of entrepreneurial outsourcing to state-owned companies is theoretically clear, but there is a lack of fundamental studies with a practical and operational approach in this area. This study seeks to develop the components of the entrepreneurial outsourcing model in state-owned companies in order to provide a model for the development of employment and entrepreneurship in the private sector. This research has been done with deductive-inductive approach and mixed research method as a case study in Golestan Gas Company. The target population of this research includes theoretical experts (entrepreneurship professors) and experimental experts (gas company managers). Sampling was done using non-probability method and purposeful selection. Data collection tools are interviews and questionnaires. Grounded theory method has been used to analyze the interviews. The identified indicators were also validated by fuzzy Delphi method and were prioritized by fuzzy SWARA method. Research data analysis was performed in the qualitative phase with MaxQDA software and in the quantitative phase with Matlab software. The results showed that the government laws and regulations, human resources, economic factors, strategic factors, entrepreneurial management, environmental and institutional factors, entrepreneurial performance are the main categories of the entrepreneurial outsourcing model. Entrepreneurial management is at the core of this model and is in dynamic interaction with environmental and process categories. Through the environmental and process capabilities of entrepreneurial outsourcing, the goals of corporate entrepreneurial performance, ecosystem and cost savings can be achieved. These results can be used to develop entrepreneurship and employment among private contractors.}, keywords = {Entrepreneurial Outsourcing,Entrepreneurial Performance,Entrepreneurship Development,Mixed Approach}, title_fa = {تدوین مؤلفه‌های برون‌سپاری کارآفرینانه در شرکت‌های دولتی: اشاراتی برای توسعه کارآفرینی در بخش خصوصی}, abstract_fa = {هر چند که اهمیت برون‌سپاری کارآفرینانه برای شرکت‌های دولتی به لحاظ نظری روشن است؛ اما کمبود مطالعاتی بنیادی با رویکردی کاربردی و عملیاتی در این حوزه احساس می‌شود. این تحقیق به دنبال تدوین مؤلفه‌های برون‌سپاری کارآفرینانه در شرکت-های دولتی است. این پژوهش با روش تحقیق آمیخته به صورت مطالعه موردی در شرکت گاز استان گلستان انجام شده است. جمعیت هدف این پژوهش شامل خبرگان نظری (اساتید کارآفرینی) و خبرگان تجربی (مدیران شرکت گاز) است. نمونه‌گیری با استفاده از روش غیراحتمالی و به صورت انتخاب هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه و پرسشنامه است. جهت تحلیل مصاحبه‌ها، روش گراندد تئوری به کار گرفته شده است. همچنین شاخص‌های شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است و با روش سوارا فازی اولویت‌بندی شدند. تحلیل داده‌های پژوهش در فاز کیفی با نرم‌افزار MaxQDA و در فاز کمی با نرم‌افزار Matlab انجام شده است. نتایج نشان داد که قوانین و مقررات دولتی، منابع انسانی، عوامل اقتصادی، عوامل استراتژیک، مدیریت کارآفرینانه، عوامل محیطی و نهادی، عملکرد کارآفرینانه از مقوله‌های اصلی برون‌سپاری کارآفرینانه هستند. مدیریت کارآفرینانه در کانون این مدل و در تعامل پویا با مقوله‌های محیطی و فرآیندی قرار دارد.‌ از طریق قابلیت‌های محیطی و فرآیندی برون‌سپاری کارآفرینانه می‌توان به اهداف عملکرد کارآفرینانه شرکت، زیست‌بوم و صرفه‌جوئی هزینه دست یافت. این نتایج می‌تواند برای برای توسعه کارآفرینی و اشتغال در بین پیمانکاران بخش خصوصی به کار گرفته شود.}, keywords_fa = {برون‌سپاری کارآفرینانه,عملکرد کارآفرینی,توسعه کارآفرینی,رویکرد آمیخته}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5397.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5397_8da63a7044813d04d7db53136dd5f1b8.pdf} } @article { author = {ahmadpour, amir and Shahraki, Mohammad Reza and Arab, Fatemeh}, title = {Evaluating the relationship between personal and personality traits and entrepreneurial behavior of women members of rural cooperatives in Mazandaran}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {6}, number = {3}, pages = {81-98}, year = {2019}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18745.1448}, abstract = {Women's entrepreneurial activities play an important role in the economic growth and development of society. Entrepreneurial behavior is one of the most important topics in entrepreneurship that depends on several factors. Personal and personality traits can be considered as important predictors of women's entrepreneurial behavior. In this regard, the present study was conducted to investigate the relationship between personal and personality dimensions of women members of rural cooperatives with their entrepreneurial behavior in Mazandaran province. The statistical population in this study consists of 1396 members of 11 active rural women's cooperatives, of which 302 were selected as a sample size based on the Krejcie-Morgan table. The researcher-made questionnaire was the main assessment tool in the present study, the validity was based on the opinions of university professors and its reliability was obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient. Findings showed that personality traits have a positive and significant relationship with the dimensions of entrepreneurial behavior. In other words, personality traits had a strong and significant positive relationship with entrepreneurial behavior In the other hand, the findings indicated that foresight, creativity, and the level of self-employment interest of personality traits had the strongest positive and significant relationship with the entrepreneurial behavior of women. The results also showed that there was a positive and significant relationship between the monthly income variable with the entrepreneurial behavior of women. Improving and promoting personality traits can be considered as a basis for creating opportunities to strengthen women's entrepreneurial behavior and create employment in cooperatives.}, keywords = {Women,Rural Cooperatives,Personality Traits,Entrepreneurial Behavior}, title_fa = {ارزیابی رابطه ویژگی‌های فردی و شخصیتی با رفتار کارآفرینانۀ زنان عضو تعاونی‌های روستایی مازندران}, abstract_fa = {فعالیت‌های کارآفرینی زنان نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی جامعه دارد. رفتار کارآفرینانه از مباحث مهم مبحث کارآفرینی است که به عوامل متعددی بستگی دارد. ویژگی‌های فردی و شخصیتی می توانند از عوامل مهم پیش‌بینی‌کننده رفتار کارآفرینانه زنان محسوب گردند. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد فردی و شخصیتی زنان عضو تعاونی‌های روستایی با رفتار کارآفرینانۀ آن‌ها در استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق را 1396 نفر عضو 11 شرکت تعاونی فعال روستایی زنان تشکیل داده‌اند که 302 نفر از آن‌ها بر اساس جدول کرجسی- مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه محقق‌ساخته ابزار اصلی سنجش در تحقیق حاضر بود که روایی آن بر اساس نظرات اساتید دانشگاه و پایایی آن با محاسبۀ مقدار ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. یافته‌ها نشان داد، ویژگی‌های شخصیتی با ابعاد رفتار کارآفرینانه در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت و معنی‌داری دارد. به بیان دیگر، ویژگی‌های شخصیتی با ضریب همبستگی 799/0 در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت قوی و معنی‌داری با رفتار کارآفرینانه داشته است. از طرفی یافته‌ها حاکی از آن بود که آینده‌نگری، خلاقیت، میزان علاقه‌مندی به خوداشتغالی از ویژگی‌های شخصیتی قوی‌ترین رابطۀ مثبت و معنی‌دار را با رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونی‌های روستایی داشته‌اند. همچنین نتایج نشان داد، بین متغیر درآمد ماهیانه با رفتار کارآفرینانه زنان مورد مطالعه در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت و معنی‌داری داشته است. بهبود و ارتقاء ویژگی‌های شخصیتی می تواند زمینه ساز ایجاد فرصتهایی در راستای تقویت رفتار کارآفرینانه زنان و ایجاد اشتغال در تعاونی‌ها تلقی گردد.}, keywords_fa = {زنان,تعاونی روستایی,ویژگی‌های شخصیتی,رفتار کارآفرینانه}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5398.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5398_90c57dd9ec9c06391f3af7f1f85e823a.pdf} } @article { author = {Sahrifzadeh, Mohammad Sahrif and Abdollahzadeh, Gholamhossein}, title = {Representation of Community-orientation in a University Social Value-creation Approach: Developing an Index for Academic Extension Outreach}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {6}, number = {3}, pages = {99-116}, year = {2019}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2021.18767.1451}, abstract = {Value creation by university reflects both a kind of generational change and a reflection of a form of engagement with society. According to the conventional categorization, the generations of the university are categorized, as: (a) education (teaching)-oriented university, (b) research-oriented university, (c) entrepreneurial university, and (d) developmental university. In this regard, four generations of university engagement with the community include: (1) education, (2) education + research, (3) education + research + technology / entrepreneurship, and (4) full engagement or complete participation of the university in sustainable development are listed. This trend means adding some functions to the university and, as a result, defining processes and establishing structures for implementing these functions. Although, in terms of structural-functional balance; the addition of new functions in the universities has led to the formation of new structures in universities alongside the old structures that perform conventional functions. In most cases, old structures with no longer functions are not obliterated (by removing dysfunctional structures) or integrated with new structures (by merging of same-function structures). Therefore, instead of erasing or merging, new and old structures are rolled over, and if not lubricated through coordinated division of responsibilities or integrated strategic management, they will cause friction and will disrupt the moving of university machine. Overall, functional switching and performance evaluation of the university require institutional monitoring, evaluation and impact assessment based on representative index. This paper presents a comprehensive assessment framework and indicators of academic extension outreach as index of community-orientated and socially value- creating university.}, keywords = {Value-creating university,community-oriented university,entrepreneurial university,academic extension outreach}, title_fa = {بازنمایی جامعه‌گرایی در راستای ارزش‌آفرینی اجتماعی دانشگاه: تدوین شاخصی برای برون‌رسانی ترویجی دانشگاهی}, abstract_fa = {ارزش‌آفرینی دانشگاه هم نشان‌دهنده نوعی تحول نسلی و هم بازتاب شکلی از پیوند با جامعه است. بر اساس دسته‌بندی مرسوم، نسل‌های دانشگاه به (الف) آموزش‌محور، (ب) پژوهش محور، (ج) کارآفرین و (د) توسعه‌گر تقسیم شده است. در این راستا چهار نسل پیوند دانشگاه با جامعه شامل: (1) آموزش، (2) آموزش + پژوهش، (3) آموزش + پژوهش + فناوری/ کارآفرینی و (4) پیوند کامل یا مشارکت تمام عیار دانشگاه در توسعه پایدار برشمرده شده است. این روند به معنای افزوده شدن کارکردهایی برای دانشگاه و در نتیجه، تعریف فرآیندها و ساختارهایی برای اجرای این کارکردها است. هر چند از منظر توازن ساختاری- کارکردی؛ افزوده شدن کارکردهایی جدید در دانشگاه‌ها، موجب شکل‌گیری ساختارهای جدیدی در کنار ساختارهای پیشین که کارکردهای متعارف را به انجام می‌رسانند شده است. در بیشتر موارد، ساختارهای پیشین که دیگر کارکردی ندارند، حذف نشده (محو ساختارهای بی‌کارکرد) و یا با ساختارهای جدید یکپارچه نشده‌اند (حل ساختارهای هم‌کارکرد). بنابراین، به جای محو یا حل، ساختارهای جدید و قدیم روی هم غلطتیده‌اند و در صورت عدم روغن‌کاری از طریق تقسیم‌کار هماهنگ یا مدیریت راهبردی یکپارچه، دچار اصطکاک شده و در حرکت ماشین دانشگاه خلل ایجاد خواهند نمود. به طور کلی، تغییر کارکرد و ارزیابی عملکرد دانشگاه نیازمند پایش، ارزشیابی و پیامدسنجی نهادی مبتنی بر یک شاخص نمایا است. در این مقاله، یک چارچوب ارزیابی جامع، شامل نشانگرهای برون‌رسانی ترویجی دانشگاهی به عنوان شاخص یک دانشگاه جامعه‌محور و ارزش‌آفرین ارایه شده است.}, keywords_fa = {دانشگاه ارزش‌آفرین,دانشگاه جامعه‌گرا,دانشگاه کارآفرین,برون‌رسانی ترویجی دانشگاهی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_5399.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_5399_d51c8fed90a698848561583316f1563d.pdf} }