@article { author = {منگلی, نسرین and رضایی, روح الله and صفا, لیلا}, title = {Studying the Effect of Marketing Capabilities on Performance of Small and Medium Enterprises}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {3}, number = {4}, pages = {1-16}, year = {2017}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2017.12033.1218}, abstract = {AbstractIn today's dynamic business environment, businesses must have a deepunderstanding on their performance for staying in competition and sustaining theircompetitive advantage. The results of various research indicate that many factorsare effective on strengthening of SMEs’ performance, meanwhile, many scholarsand experts have a special emphasis on the marketing capabilities and regard it asone of the most important determinants of businesses survival. Given theimportance of the issue, the main objective of this article which is based on anextensive review of theoretical and empirical literature and library resources, wasto study of the concept and dimensions of marketing capabilities and its effect onSMEs’ performance. The results showed that marketing capabilities as a keymechanism in the business play a considerable role in increasing SMEs’performance through identifying tangible and intangible resources, diagnosis andexploitation of the new opportunities in the market, collect information related tocustomers’ needs and consequently communicate more effectively with them.}, keywords = {Keyword: Marketing capabilities,Small and Medium Enterprises,Performance}, title_fa = {بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط}, abstract_fa = {در محیط کسب و کار پویای امروزی، کسب و کارها برای ماندن در صحنه رقابت و برای حفظ مزیت رقابتی خود در بین رقباء باید درک عمیقی بر روی عملکرد خود داشته باشند. نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که عوامل زیادی بر روی بهبود و تقویت عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط تأثیرگذار هستند که در این میان، بسیاری از محققان و صاحبنظران تاکید ویژه‌ای بر روی قابلیت‌های بازاریابی داشته و آن را یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده بقاء کسب و کارها در نظر می‌گیرند. با توجه به اهمیت موضوع، هدف اصلی این مقاله که مبتنی بر مرور وسیع ادبیات نظری و تجربی مرتبط و منابع کتابخانه‌ای می‌باشد، بررسی مفهوم و ابعاد قابلیت‌های بازاریابی و تأثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط بود. بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که قابلیت‌های بازاریابی به منزله یک مکانیسم کلیدی در کسب و کارها به شمار می‌رود که با شناسایی منابع محسوس و نامحسوس، تشخیص و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید در بازار و گردآوری اطلاعات و نیازهای مرتبط با مشتریان و در نتیجه برقراری ارتباط مؤثرتر با آنان، نقش مهمی را در افزایش سطح عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط ایفا می‌نمایند.}, keywords_fa = {قابلیت‌های بازاریابی,کسب و کارهای کوچک و متوسط,عملکرد}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_3403.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_3403_f632ab7c237ab9969bb19cda1b788c48.pdf} } @article { author = {موحدی, رضا and سپه پناه, مرجان}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {3}, number = {4}, pages = {17-37}, year = {2017}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2017.10905.1167}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مدل دانشگاه کارآفرین در مراکز آموزش عالی کشاورزی}, abstract_fa = {امروزه توسعه و رشد اقتصادی دانش و اطلاعات مهم‌ترین عامل است و آینده اجتماعات مدرن با اقتصاد پویا درگرو افزایش میزان رقابت، توجه به خلاقیت و نوآوری است. در این شرایط دانشگاه به‌عنوان اثرگذارترین نهاد در جامعه شناخته می‌شود. به همین علت دانشگاه به‌منظور هماهنگی با توسعه اقتصادی می‌بایست از نقش سنتی خود خارج شود و برای خلق ایده و تولید دانش جدید تلاش کند و درنهایت بتواند آن‌ها را به عمل تبدیل نماید. لذا دانشگاه‌هایی می‌توانند از نقش سنتی خود خارج شوند که پویا و کارآفرین باشند و بتوانند ارزش‌های مدیریتی و تخصصی را تلفیق و پرورش دهند. دانشگاه کارآفرین می‌بایست به ایجاد توازن بین تحقیق، آموزش و دسترسی به منابع متنوع بپردازند. لذا برای ایجاد یک دانشگاه کارآفرین در بخش کشاورزی لازم است تا یک دیدگاه سیستمی، جامع، کلی‌گرا به وجود آید و شاخص‌های اصلی در دانشگاه کارآفرین مدنظر قرار داده شود. در این مطالعه مشخص شد که مهم‌ترین شاخص‌های دانشگاه کارآفرین شامل تعامل مستمر با صنعت، نشست‌های تخصصی با صاحبان صنایع، ایجاد مراکز پارک علم و فناوری در دانشگاه‌ها و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی در حوزه‌های مختلف کارآفرینی است.}, keywords_fa = {"کارآفرینی","دانشگاه کارآفرین","آموزش کارآفرینی","دانشگاه نوآور"}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_3404.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_3404_368be207edd88be6dd423973df9029a2.pdf} } @article { author = {اجاقی, صبا and رضایی, بیژن and نادری, نادر and جتعفری, حبیب}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {3}, number = {4}, pages = {39-54}, year = {2017}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2017.12102.1222}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارائه ی الگوی مفهومی مؤلفه های خرد و کلان نظام آموزش کارآفرینی}, abstract_fa = {امروزه آموزش کارآفرینی به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت‌های دانشگاه‌ها تبدیل شده است. به دلیل این رسالت مهم، کیفیت خدمات در آموزش عالی در طی دو دهه‌ی اخیر توجه فزاینده‌ای را به خود جلب نموده است و به یک هدف مهم تبدیل شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش کتابخانه‌ای و توصیفی، عوامل و مؤلفه‌های اثرگذار بر آموزش کارآفرینی در سطح خرد و کلان مشخص گردید و سپس الگوی مفهومی مؤلفه‌های اثر گذار بر نظام آموزش کارآفرینی ترسیم گردید. در این مدل، دانشجویان به عنوان ورودی های یک سیستم آموزشی، وارد محیط آموزشی شده و تحت تأثیر فرآیند آموزش قرار می‌گیرند و در نهایت خروجی نظام آموزشی، نیروهای متخصص، کارآفرین و مورد نیاز بازار کار خواهند بود. آموزش‌های کارآفرینی در سطح کلان، متأثر از محیط سیاسی، محیط اقتصادی، محیط فرهنگی و در سطح خرد متأثر از اهداف آموزش کارآفرینی، محتوای دروس کارآفرینی، برنامه‌ها و سیاست‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مهارت‌های مدرسان و مرببان کارآفرینی و روش تدریس می‌باشد.}, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,محیط کلان,محیط خرد,مدل مفهومی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_3405.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_3405_f176469635d5c52412d9f402910cc8cc.pdf} } @article { author = {کریمی, سعید}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {3}, number = {4}, pages = {55-69}, year = {2017}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2017.12350.1231}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شایستگی‌های کارآفرینانه درآموزش کارآفرینی کشاورزی}, abstract_fa = {با توجه به رشد جمعیت و نیاز روز افزون به مواد غذایی و همچنین محدویت‌ها و مشکلات زیست محیطی، کمبود آب و زمین زراعی، کشاورزی باید در آینده بیش از پیش مولد و بهره‌ور باشد و در این شرایط کارآفرینی راهی به سوی امنیت غذایی آینده می‌باشد. محققان اعتقاد دارند که کارآفرینی برای آموزش کشاورزی و آینده صنعت کشاورزی بسیار شایان اهمیت می‌باشد. علی رغم توجه روز افزون به برنامه‌های آموزش کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی، هنوز در مورد محتوای این برنامه‌ها و نحوی آموزش آنها اتفاق نظر وجود ندارد و در بسیاری از برنامه‌ها بر شایستگی‌های عمومی کسب و کار بیشتر از شایستگی‌های ویژه کارآفرینی تاکید می‌شد. فرایند کارآفرینی متشکل از سه مرحله یعنی شناسایی یا خلق، ارزیابی و بهره‌برداری از فرصت‌های کسب و کار می‌باشد. موریس و همکاران مجموعه‌ای از سیزده شایستگی‌ کارآفرینانه ارایه داده‌اند که همه‌ی آنها به نحوی به فرصت مرتبط می‌باشند و هر سه مرحله فرایند کارآفرینی را پوشش می‌دهند. صاحبنطران بر این باور هستند که می‌توان این مجموعه شایستگی‌ها را در آموزش کارآفرینی کشاورزی ادغام نمود. این شایستگی‌ها به تدوین برنامه‌های آموزش کارآفرینی کشاورزی و روش‌های آموزشی اثربخش کمک می‌کنند و با تاکید بر آنها می‌توان شایستگی‌های کارآفرینانه‌ دانشجویان کشاورزی را ارتقا داد. مقاله حاضر با استفاده از مطالعه کتابخانه‌ای، به بررسی مفهوم و اهمیت آموزش کارآفرینی در کشاورزی می‌پردازد، شایستگی‌ کارآفرینی را توضیح می‌دهد و در نهایت بر اساس مطالعه موریس و همکاران، به تشریح شایستگی‌های کارآفرینانه در آموزش کارآفرینی کشاورزی می‌پردازد و پیشنهادهایی در این زمینه ارایه می‌دهد.}, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,کشاورزی,شایستگی کارآفرینانه}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_3406.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_3406_17d3af43b9397c82362e0bb10336923f.pdf} } @article { author = {رضائی, مسعود}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {3}, number = {4}, pages = {71-87}, year = {2017}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2017.11999.1217}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاثیر هوش هیجانی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی تاثیر هوش هیجانی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. جامعه‌ی آماری تحقیق 500 نفر دانشجوی کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 95-1394بودند که با توجه به جدول بارتلت و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 107 نفر انتخاب شدند. از پرسشنامه‌ی گلمن برای اندازه‌گیری هوش هیجانی و پرسشنامه‌‌های وبر و لینان و چن برای سنجش قصد کارآفرینانه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و صاحب‌نظران و پایایی آن با محاسبه آلفای ترتیبی (82/0 و 83/0) تایید شد. نتایج تحقیق نشان داد قصد کارآفرینانه نیمی از دانشجویان در حد ضعیف و هوش هیجانی اکثر آنان متوسط به بالا بود. یافته‌های تحلیل همبستگی نشان داد بین مولفه‌های مهارت‌های اجتماعی، همدلی، مدیریت هیجانات، خودانگیزشی و خودآگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان در سطح یک درصد رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دو متغیر مهارت‌های اجتماعی و درآمد 34 درصد از واریانس قصد کارآفرینانه دانشجویان را تبیین کردند.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,قصد,کارآفرینی,کشاورزی,دانشگاه اراک}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_3407.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_3407_e846219f69cbfeea57c5601e8e7e5f84.pdf} } @article { author = {خسروی, احسان and غلامرضایی, سعید and رحیمیان, مهدی and اکبری, مرتضی}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {3}, number = {4}, pages = {89-101}, year = {2017}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2017.9489.1111}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیلی بر عوامل مؤثر بر توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی در تعاونی‌ها}, abstract_fa = {یکی از بخش‌‌های مهم اقتصاد کشور که در قانون اساسی نیز بر آن تاکید شده ، بخش تعاون است. تعاونی‌ها نوعی موسسه خود گردان هستند که از اتحاد داوطلبانه افراد جهت دستیابی به اهداف و خواست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق ایجاد کسب و کارهای با مالکیت مشترک و مدیریت دمکراتیک، تشکیل شده‌اند. متاسفانه این نهاد اقتصادی– اجتماعی نتوانسته است در کشور رشد و توسعه یابد. یکی از این دلایل، عدم توجه به نهادینه شدن پدیده کارآفرینی سازمانی است. وجود این مهم، مسبب پایداری، ماندگاری و پویایی این نوع کسب و کارها خواهد شد. مطالعه مروری حاضر با هدف تبیین کارآفرینی سازمانی و واکاوی عوامل موثر بر آن با تاکید بر زیربخش شرکت‌های تعاونی‌ها انجام گرفته است. با بررسی و تحلیل مطالب این مقاله مروری می‌توان عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی را در 8 دسته جای داد که شامل عوامل مالی- اقتصادی، زیرساختی، مدیریتی، اجتماعی، ارتباطی- اطلاعاتی، آموزشی، قانونی و فرهنگ سازمانی می‌باشد.}, keywords_fa = {توسعه‌ی کارآفرینی,کارآفرینی سازمانی,تعاونی‌ها‌}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_3408.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_3408_bed469bd5195f8d42063a6299bb7d177.pdf} } @article { author = {محبوبی, محمد رضا}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {3}, number = {4}, pages = {103-117}, year = {2017}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {10.22069/jead.2017.12507.1235}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی موانع توسعه کسب و کارهای پرورش قارچ خوراکی در نواحی روستایی استان گلستان}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف شناسایی عوامل بازدارنده توسعه کسب و کارهای پرورش قارچ خوراکی در استان گلستان انجام شد. تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق صاحبان 120 واحد تولید قارچ خوراکی در سطح مناطق روستایی استان گلستان بودند که به شیوه تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب 100 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که برای تعیین روایی آن از نظرات متخصصان ترویج و پرورش قارچ استفاده شد. برای بدست آوردن پایایی ابزار تحقیق،30 پرسشنامه در خارج از منطقه جغرافیایی تحقیق تکمیل شد و در نتیجه مقدار ضریب آلفای کرونباخ 90/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج حاصل نشان داد عدم آشنایی با روش‌ها و فنون تبلیغاتی مناسب، کمبود نقدینگی و نداشتن سرمایه کافی، عدم وجود واحد و تشکیلات خاص حامی تولیدکنندگان، قیمت بالای تعرفه‌های سوخت، آب، برق و گاز، عدم وجود خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی و رقابت ناسالم در بین تولیدکنندگان مهم‌ترین موانع تولید قارچ در مناطق روستایی استان بوده است. توجه به آموزش‌های فنی پرورش قارچ خوراکی در کنار آموزش مهارت‌های کارآفرینانه مدیریتی به تولیدکنندگان از جمله پیشنهادهای این مطالعه بوده است.}, keywords_fa = {قارچ خوراکی,کشت گلخانه‌ای,موانع زیرساختی,کارآفرینی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_3409.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_3409_e19e6cf249cceb50934a046bd9359d94.pdf} }