@article { author = {خوش مرام, مژگان and زرافشانی, کیومرث and میرک زاده, علی اصغر and علی بیگی, امیرحسین}, title = {A Critical Review of Opportunity Recognition in Agriculture}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {1-21}, year = {2015}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {}, abstract = {AbstractAlthough agriculture is the main driving force in rural economy, industry hassuperseded in the third world countries. However, unemployment rate inagriculture in one hand and the role of entrepreneurship in economic developmentin other hand has highlighted the importance of agricultural entrepreneurship. Inparticular, opportunity recognition has been the focus of entrepreneurship researchbut little attention has been paid to the "why" and "how" of entrepreneurshiprecognition in the context of agriculture. A review of research in entrepreneurshipopportunity indicates that there are conflicting and yet contradictory perspectives inboth the theory and definitions. Therefore, the purpose of this critical review is toshed light on opportunity recognition models and perspectives. This critical reviewwould help to present opportunity recognition in agricultural context. The result ofthis study has implications for entrepreneurial opportunity recognition inagriculture.}, keywords = {Keywords: Opportunity Recognition,Entrepreneurship,Agricultural Entrepreneurship}, title_fa = {نقدی بر مدل های تشخیص فرصت در بخش کشاورزی}, abstract_fa = {علی­رغم آن­ که کشاورزی، یکی از بخش­های اساسی اقتصاد روستا و کشور به شمار می­رود، اما چیرگی صنعت بر کشاورزی در جهان سوم باعث شده کشاورزی رشد کمتری داشته باشد. این در حالی است که امروزه تحولات صورت گرفته در بخش کشاورزی، افزایش نرخ بیکاری در این بخش و نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی، لزوم توجه به توسعه کارآفرینی کشاورزی را روز به روز آشکارتر می­نماید. اگر چه، تشخیص فرصت­ از قسمت­های کلیدی تحقیقات کارآفرینی به شمار می­رود و شناخت فرصت­ها باید در مرکز مطالعات کارآفرینی کشاورزی قرار گیرد؛ اما تا کنون آن­ گونه که باید و شاید به چرایی و چگونگی آن پرداخته نشده است. مروری اجمالی در ادبیات فرصت­های کارآفرینی نشان می­دهد که در این حوزه مشکلاتی نظیر دیدگاه­های متفاوت، متضاد و تعاریف مبهم زیادی وجود دارد که همواره در ادبیات کارآفرینی مورد انتقاد بوده است. بنابراین، با توجه به لزوم توجه به موضوع تشخیص فرصت در مطالعات کارآفرینی، پژوهش حاضر با هدف اساسی شناسایی و نقد مهم­ترین الگوها و دیدگاه­های نظری پیرامون تشخیص فرصت و ارائه راهکارهایی به منظور طراحی مدلی مناسب برای تشخیص فرصت در بخش کشاورزی انجام شد. نتایج این مطالعه، می­تواند راهگشای محققان حوزۀ کارآفرینی بوده و به آنان در راستای تدوین مدلی مناسب برای تشخیص فرصت به عنوان قلب فرآیند کارآفرینی کمک نماید.}, keywords_fa = {تشخیص فرصت,کارآفرینی,کارآفرینی کشاورزی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_2660.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_2660_dabd6a97425cc6839ab776b6b0d440a8.pdf} } @article { author = {موحدی, رضا}, title = {Starting- up Agricultural E-Businesses}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {23-42}, year = {2015}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {}, abstract = {Abstract1By a massive growth in the information and communication technologiesparticularly in the current knowledge based society at the world, the trend ofadoption these technologies has faced a growing increase at different areas such asproduction, services, and various businesses. The agricultural businesses mayimprove better services to consumers and supply qualified and high diversifiedfood if they use ICTs through setting up e-businesses. Generally, an agricultural e-business by using ICTs can contribute to better gather, analyze, and transfer theinformation between sellers and buyers of the agricultural products, better managethe products' supply, and better trade management. Therefore, this paper with a useof both library research and translate technical texts has an aim at reviewingdifferent aspects of e-businesses in agriculture, its applications and advantages aswell as focusing on how does a new e-business in agriculture start up?}, keywords = {Keywords: E-Business,Information and Communication Technology (ICT),Agricultural development,agricultural business}, title_fa = {راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی در کشاورزی}, abstract_fa = {همگام با رشد فزاینده فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات به ویژه در جامعه دانش بنیان کنونی در دنیا، روند پذیرش این فناوری‌ها در عرصه‌های مختلف تولید، خدمات و کسب و کارهای مختلف رو به افزایش است. در این زمینه کسب و کارهای کشاورزی نیز با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق راه‌اندازی کسب و کارهای الکترونیکی می‌توانند باعث بهبود خدمات رسانی به مصرف کنندگان و عرضه غذاهای با کیفیت و تنوع بالا گردند. به طور کلی کسب و کار الکترونیکی کشاورزی با به کارگیری فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) می‌تواند به بهبود فرایند جمع آوری، تجزیه و تحلیل، و انتقال اطلاعات بین خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی، مدیریت عرضه محصولات، و مدیریت بهتر خرید و فروش منجرگردد. این مقاله با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای و ترجمه متون تخصصی قصد دارد از زوایای مختلف به بررسی کسب و کارهای الکترونیکی در کشاورزی، کاربردها و مزیت‌های آن و چگونگی راه‌اندازی یک کسب و کار الکترونیکی در کشاورزی بپردازد.}, keywords_fa = {کسب و کار الکترونیکی,فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا),توسعه کشاورزی,کسب و کار کشاورزی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_2661.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_2661_28855f27442ee0a97c8671bb4bc57cca.pdf} } @article { author = {کریمی, سعید}, title = {The use of business simulation games in agricultural entrepreneurship education}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {43-60}, year = {2015}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {}, abstract = {Abstract1Business simulation games constitute a relevant learning method in businessand entrepreneurship education. In recent years, the use of simulations has grownprogressively, especially in business and management schools, universities andprofessional associations all over the world. The main reason for their popularity isthat business simulation games are considered as effective tools for facilitatingexperiential learning, allowing students to experience the excitement, challengeand operational reality of starting up and running a virtual company but in a safe,relatively risk-free environment. Accordingly, the use of these business games inagricultural entrepreneurship can contribute to experiential learning through asimulation of real-life situations and agri-business environments and thereby allowlearners to acquire certain skills and competences above and beyond the skillsfostered by traditional learning methods and thereby fostering agriculturalentrepreneurship and employment of agricultural graduates. In the present paper,the author argues that business simulation games can be used to foster students’entrepreneurial mindset and competences in different academic majors includingagricultural sciences. In this paper, some examples of entrepreneurship games arepresented which can be used in agricultural entrepreneurship education. At the end,it is recommended that agricultural universities and schools need to incorporatebusiness simulation games into their entrepreneurship and business curricula andbenefit from the usage of these games.}, keywords = {Keywords: entrepreneurship education,Agricultural Entrepreneurship,Business,Business simulation games}, title_fa = {استفاده از باز‌ی‌های شبیه‌ساز کسب و کار در آموزش کارآفرینی کشاورزی}, abstract_fa = {بازی‌های شبیه­ساز کسب و کار روش یادگیری مناسبی در آموزش کسب و کار و کارآفرینی می‌باشند. در سال­های اخیر، کاربرد و استفاده از این بازی‌ها به ویژه در مدارس و دانشگاه‌های مدیریت و کسب و کار و همچنین موسسات حرفه‌ای در سرتاسر جهان به طور روز افزونی افزایش پیدا کرده است. دلیل اصلی شهرت و محبوبیت این نوع بازی‌ها آن است که آنها ابزار کارآمد و موثری برای تسهیل یادگیری تجربی می­باشند و به فراگیران اجازه می­دهند تا هیجان، چالش و واقعیت عملی راه اندازی و اداره یک کسب و کار مجازی را در محیطی ایمن و نسبتا بی­خطر تجربه نمایند. از این رو، استفاده از بازی­های شبیه­ساز کسب و کار در آموزش کارآفرینی کشاورزی می­تواند از طریق شبیه‌سازی موقعیت‌های زندگی واقعی و همچنین محیط‌های کسب و کار کشاورزی به یادگیری تجربی کمک نماید. این بازی­ها  به فراگیران اجازه ‌می­دهند تا مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی را کسب نمایند که فراگیری آنها از طریق روش‌های آموزشی سنتی مشکل می‌باشد و بدین طریق می­توانند به ارتقای کارآفرینی کشاورزی و اشتغال فارغ­التحصیلان در این بخش کمک نمایند. هدف مقاله حاضر آن است که علاوه بر بیان تاریخچه و مزایای استفاده از بازی‌های شبیه­ساز کسب و کار در فرایند آموزش، تعدادی از این نوع بازی‌ها را معرفی ‌کند. با توجه به مزایای بازی­های شبیه­ساز کسب و کار پیشنهاد می‌شود که دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های کشاورزی این نوع بازی‌ها را در برنامه‌های آموزشی کارآفرینی و کسب و کار خود ادغام نمایند و از کاربرد آنها بهره بگیرند.}, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,کارآفرینی کشاورزی,کسب و کار,بازی‌های شبیه ساز کسب و کار}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_2662.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_2662_14bf3313a56a0907cdee5b110ac79aad.pdf} } @article { author = {خسروی پور, بهمن and دهقانپور, مجتبی}, title = {Entrepreneurship in agriculture through development of home-based businesses}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {61-75}, year = {2015}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {}, abstract = {Abstract1Because of rapid increasing of population and the necessity of employmentcreation, it is necessary to be presented alternatives for employment and theeconomic dynamic of households. Home-based business is an important approachto achieve this goal. Home-based business has many advantages, which it canestablish balance between family responsibilities and employment of familymembers, and create family employment context and the possibility of exchangingexperiences through non-formal education methods mentioned master-pupilbetween family members. Law for supporting and organizing home-basedbusinesses, was approved in 2010, provides the background to facilitateentrepreneurship in various sectors of the economy including agriculture sector.Identifying and developing the potential of home-based business opportunities fordevelopment of job skills, reduce production costs, increase capital productivityand increase household income, promoting home-based business managementthrough linkage with upstream firms and cluster organizations, trade unions,cooperatives and guilds and finally facilitate the provision of home-basedbusinesses, are goals of organizing and supporting law of home businesses. In thisarticle we review the benefits of home businesses, within the framework mentionedto reach the entrepreneurship in agricultural sector.}, keywords = {Keywords: Home-based businesses,Agricultural Entrepreneurship,Economy of rural household}, title_fa = {کارآفرینی در بخش کشاورزی از طریق ایجاد و گسترش مشاغل خانگی}, abstract_fa = {امروزه با توجه به افزایش سریع جمعیت از یک­سو و لزوم توجه به اشتغال­زایی کافی برای نیروی کار عظیم و در حال افزایش، لازم است از بدیل­های مناسبی برای پویایی اقتصاد خانوار استفاده کرد. کسب و کارهای خانگی (مشاغل خانگی) راهکاری مهم برای تحقق این هدف محسوب می­شود. قابلیت انجام این نوع کسب و کار به دلیل داشتن مزایای فراوانی نظیر؛ توازن بین مسوولیت اعضای خانواده و اشتغال آنان و ایجاد زمینه­های کار خانوادگی و امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیر رسمی به شیوه استاد-شاگردی بین اعضای خانواده مورد توجه ویژه است. قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که در سال 1389 تصویب گردید، بستری برای تسهیل کارآفرینی در بخش­های مختلف اقتصاد ایران از جمله بخش کشاورزی فراهم کرده است. شناسایی و توسعه ظرفیت­های کسب و کار خانگی در جهت توسعه فرصت­های شغلی، کاهش هزینه­های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت، افزایش بهره­­وری سرمایه و افزایش درآمد خانواده، ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه­های بالادستی و تشکل­های خوشه­ای، اتحادیه­ها و نهایتا تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی از جمله اهداف این قانون است. در این مقاله، ضمن بررسی فرصت­های کسب و کار خانگی در بخش کشاوری چارچوب­هایی که قانون مزبور به منظور تحقق کارآفرینی بر آن تاکید داشته است و استلزامات مورد نیاز برای نهادینه کردن آن بیان گردیده است.}, keywords_fa = {کسب و کار‌های خانگی (مشاغل خانگی),کارآفرینی کشاورزی,اقتصاد خانوار روستایی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_2663.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_2663_ac95e583318ca58c3d41be06ea41a2a7.pdf} } @article { author = {شریفی, مهنوش and پیش بین, احمدرضا}, title = {Fostering Rural Development through Social Entrepreneurship:Lessons Learned of the Grameen Bank}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {77-105}, year = {2015}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {}, abstract = {Abstract 1Many issues of rural communities have social nature and therefore their solutionrequires innovative social solutions. From this perspective, social entrepreneurshipcan help to solve problems in rural communities, especially help to reduce povertyand inequality in these communities. Social entrepreneurship in rural areas is ameans to alleviate social problems by creating innovative solutions and mobilizingthe ideas, capacities, resources, and social institutions required for balance socialtransformation of rural communities. Social entrepreneurs can aid in developing anentrepreneurship ecosystem and sustainable business development model in ruralareas while finding the right opportunities unique to the real needs of ruralcommunities. The world has witnessed many successful experiences in the field ofsocial entrepreneurship. Many of these social businesses have a significantcontribution too empowerment of poor in local communities. Awareness of theseexperiences can inspire policy makers to formulate pro-poor enabling policies aswell as entrepreneurs and investors to set up social enterprises in deprived areas. Inthis article as result of a case study review, concept of social entrepreneurship andits appropriateness for fostering development of rural communities has beenintroduced and a brief experience of Grameen Bank as one of the success stories ofsocial entrepreneurship in the world is illustrated.}, keywords = {Keywords: Rural development,Pro-poor entrepreneurship,Social Entrepreneurship,Grameen ban}, title_fa = {پیشبرد توسعه روستایی از طریق کارآفرینی اجتماعی: آموزه‌های بانک گرامین}, abstract_fa = { بسیاری از مسایل جامعه روستایی دارای ماهیت اجتماعی هستند و از اینرو حل آنها نیازمند راهکارهای اجتماعی نوآورانه است. از این منظر، کارآفرینی اجتماعی می‌تواند به حل مسایل جامعه روستایی، بویژه فقر و نابرابری کمک نماید. کارآفرینی اجتماعی در مناطق روستایی مبین پیگیری مسایل اجتماعی از طریق طرح راهکارهای نوآورانه برای بسیج ایده‌ها، ظرفیت‌ها، منابع و نهادهای اجتماعی مورد نیاز برای گذر اجتماعی متوازن است. کارآفرینان اجتماعی‌ می‌توانند به توسعه یک زیست‌بوم کارآفرینانه و الگوی توسعه کسب‌وکار پایدار در مناطق روستایی مبتنی بر بهره‌برداری از فرصت‌های خاص این مناطق در راستای نیازهای واقعی جوامع روستایی یاری رسانند. جهان تا کنون شاهد تجربه‌های موفقیت‌آمیز متعددی در زمینه کارآفرینی اجتماعی بوده است. بسیاری از این کسب‌وکارهای اجتماعی، موفقیت‌های قابل توجه‌ای را برای توانمندسازی جوامع فقیر محلی داشته‌اند. آگاهی از این تجربه‌ها می‌تواند الهام بخش سیاستگذاران در سیاستگذاری توانمندساز متناسب فقرا و نیز کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در توسعه کسب‌وکارهای اجتماعی در مناطق محروم باشد. در این مقاله که حاصل یک مطالعه مروری است، مفهوم و مناسبت کارآفرینی اجتماعی برای پیشبرد توسعه جوامع روستایی معرفی شده است و به طور مختصر تجربه بانک گرامین به عنوان یکی از نمونه‌های موفق کارآفرینی اجتماعی در دنیا شرح داده شده است.}, keywords_fa = {توسعه روستایی,کارآفرینی متناسب فقرا,کارآفرینی اجتماعی,بانک گرامین}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_2664.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_2664_50de51160f0d0ca608082448311e450a.pdf} } @article { author = {نعمت پور, لیلا and رضائی مقدم, کورش}, title = {Qualitative analysis of the consequences of businesses vermicomposting from the perspective of rural women in Fars province}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {107-129}, year = {2015}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {}, abstract = {AbstractToday, the material resources available to supply soil organic matter cannotrespond agriculture practices. In Iran, More than 60 percent of the cultivated soilorganic carbon content is less than one percent and in considerable part of the soilsis less than 0.50 percent. While critical point of soil organic carbon for the stabilityof soil structure is two percent. Rural waste management and convert them intovermicompost is affordable way to provide organic material. In this regard, in orderto the supply of organic matter for agricultural soils, vermicompost production inFars province is expanding. This study was conducted to investigate the impacts ofvermicompost production from the perspective of women in the Fars province andit was done by qualitative method and conducted in-depth, structured interviews.Results showed that vermicompost production have many positive effects for ruralcommunities including: economic impacts (increase production, reduce costs, andstrengthen the non-agricultural economy), environmental impacts (reducingpollution of water, soil and air, reducing the volume of garbage, preserving thebeauty of the rural landscape), and health impacts (producing safe products, reducecancer, reduce the number of insect pathogenic). Rural women said that use ofvermicompost in the farming also increases soil productivity. The findings showedthat the most important health impacts of vermicompost production are organicproduction and reduce diseases, especially cancers. Rural women believed thatproduce vermicompost from organic waste is one of the important ways to reduceenvironmental pollution. The practical suggestions are provided for improving theproduction of vermicompost.}, keywords = {Keywords: Impact,Vermicompost,Rural Women,Fars province}, title_fa = {وا‌کاوی کیفی پیامدها در کسب و کارهای تولید ورمی‌کمپوست از دیدگاه زنان روستایی در استان فارس}, abstract_fa = {امروزه منابع ماده آلی موجود برای تامین ماده آلی خاک جوابگوی فعالیتهای بخش کشاورزی نیست. در بیش از 60 درصد خاک­های زیر کشت در ایران میزان کربن آلی کمتر از یک درصد و در بخش قابل توجهی از کشور کمتر از 5/0 درصد می­باشد. در حالی که حد بحرانی کربن آلی خاک جهت پایداری ساختمان خاک دو درصد پیشنهاد شده است مدیریت پسماندهای روستایی و تبدیل آنها به ورمی­کمپوست راهی مناسب برای تامین ماده آلی مورد نیاز است. در این راستا، به منظور تامین ماده آلی خاکهای زراعی، تولید ورمی­کمپوست در استان فارس در حال گسترش است. این پژوهش با هدف شناخت پیامدهای تولید ورمی­کمپوست از دیدگاه زنان تولید کننده در استان فارس به روش کیفی و با انجام مصاحبه عمیق و ساختارمند انجام گرفته است. یافته­ها نشان داد تولید ورمی­کمپوست پیامدهای مثبت فراوانی برای جامعه روستایی به دنبال دارد. از جمله پیامدهای اقتصادی (افزایش تولید، کاهش هزینه­ها، تقویت اقتصاد غیرزراعی)، پیامدهای زیست­محیطی (کاهش آلودگی آب، خاک و هوا، کاهش حجم زباله، حفظ زیبایی چشم انداز روستایی) و پیامدهای بهداشتی (تولید محصول سالم، کاهش سرطان­ها، کاهش تعداد حشرات بیماری­زا). همچنین از دید زنان روستایی استفاده از ورمی­کمپوست در اراضی کشاورزی باعث تقویت خاک شده و توان تولیدی خاک­های استان را بالا خواهد برد. یافته­ها نشان می­دهد از مهمترین پیامدهای بهداشتی تولید ورمی­کمپوست، تولید محصولات ارگانیک و کاهش بیماری­ها به ویژه انواع سرطان­ها می­باشد. زنان روستایی تولید ورمی­کمپوست از زباله­های آلی را یکی از راه­های مهم کاهش آلودگی­های زیست­محیطی می­دانند. در پایان پیشنهادات کاربردی برای بهبود و اصلاح تولید ورمی­کمپوست ارائه شده است. }, keywords_fa = {پیامد,ورمی کمپوست,زنان روستایی,استان فارس}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_2665.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_2665_bf3288a8626f91e1aea6c1545ce8fa33.pdf} } @article { author = {عبدالله زاده, غلامحسین and عربیون, ابوالقاسم and شریف زاده, محمد شریف and طلایی, مهدی}, title = {Assessing contents of entrepreneurship training courses based on entrepreneurship and business behavior and process}, journal = {Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {131-157}, year = {2015}, publisher = {Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources}, issn = {2821-0972}, eissn = {2783-4883}, doi = {}, abstract = {Abstract 1It is becoming clear that entrepreneurship, or certain facets of it, can be taught.Currently, there has been a proliferation of training courses dedicated toentrepreneurship, so it is need to formulate consensus on syllabuses and content fromthe viewpoint of the candidate-entrepreneurs to respond to the learning needs of theNominees. The aim of current research is to identify and assess syllabuses andcontents of entrepreneurship training program based on entrepreneurship andbusiness behavior and process. The current applied research carried out accordingsurvey method and cross sectional method, and utilized questionnaire tools in orderto data gathering. Statistical population contains all candidates who participate inbusiness and entrepreneurship skills training program that hold by Ministry of Laborand Social Affair in Kermanshah province. By using Krejcie and Morgan table, 174sample selected and simple random sampling exploited to select respondentnominees. Needed skills are assessed in term of 8 dimensions, 31 components and176 items, results showed that dimensions include; professional development,communications and interpersonal skills, digital skills, economics, entrepreneurshipbehavior/traits, financial knowledge, entrepreneurial traits/behaviors, businessfoundations, are prioritized. Also most components include considering ethics incommunication, staff communication in term of "communications and interpersonalskills dimension and components of career planning and job-seeking skills in term ofprofessional development dimension. Despite of this, various items contained theeach of component and dimensions are ranked. These elements could consider ascontent standards entrepreneurship courses. Finally, some recommendations areprovided to improve cycle of entrepreneurship curriculum development.}, keywords = {Keywords: entrepreneurship education,Entrepreneurship training courses,Content standards,Entrepreneurship behavior and process}, title_fa = {ارزیابی محتوای دوره‌های آموزش کارآفرینی بر اساس فرآیند و رفتار کارآفرینی و کسب‌وکار}, abstract_fa = {بدیهی است که کارآفرینی و جنبه‌های مشخص آن را می‌توان آموزش داد. اخیراً به علت افزایش دوره‌های آموزشی کارآفرینی، نیاز به تدوین سرفصل‌ و محتوای مورد توافق فراگیران جهت پاسخ به نیازهای یادگیری متقاضیان وجود دارد. هدف تحقیق حاضر شناسایی و ارزیابی سرفصل‌ها و محتوای دوره‌های آموزش کارآفرینی بر اساس فرآیند و رفتار کارآفرینی و کسب ‌و کار است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است، که بر مبنای راهبرد پیمایش و به صورت تک مقطعی به انجام رسیده است و از ابزار پرسشنامه برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز استفاده گردیده است کلیه افراد شرکت کننده در دوره‌های آموزش مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی وزارت کار در استان کرمانشاه جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادند. با بهره‌گیری از جدول کرجسی و مورگان 176 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که برای دستیابی به نمونه­ها از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شد. مهارت‌های مورد نیاز متقاضیان در قالب 8 بعد، 31 مولفه و 176 نشانگر مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج آن بیانگر این است که ابعاد توسعه حرفه­ای، ارتباطات و مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های دیجیتالی، اقتصاد، رفتار/ خصایص کارآفرینی، سواد مالی، فرآیندهای کارآفرینانه، مبانی کسب و کار به ترتیب در اولویت‌های اول تا هشتم قرار داشتند. همچنین مهمترین مولفه‌ها نیز شامل مولفه‌های "رعایت اصول اخلاقی در ارتباطات" و "ارتباطات کارکنان" در قالب بعد "ارتباطات و مهارت‌های بین فردی" و مولفه‌های "برنامه‌ریزی شغلی" و "مهارت‌های کاریابی" در قالب بعد "توسعه حرفه‌ای" بودند. علاوه بر آن نشانگرهای مختلفی نیز به تفکیک هر کدام از مولفه‌ها شناسایی و اولویت‌بندی شدند. برخی پیشنهادها برای بهبود برنامه‌های آموزش کارآفرینی ارائه شده است. }, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,محتوای دوره‌های آموزش کارآفرینی,استانداردهای محتوایی,فرآیند و رفتار کارآفرینی}, url = {https://jead.gau.ac.ir/article_2666.html}, eprint = {https://jead.gau.ac.ir/article_2666_85af3e531dfe4a7e163dd60e95a69f09.pdf} }