فرصت‌های کارآفرینی در بخش تولیدات دامی استان کرمانشاه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا

3 کارشناس ارشد کارآفرینی

چکیده

در تعاریف کارآفرینی به طور فراوانی بر تشخیص فرصت به‌ عنوان مهم‌ترین گام در فرایند کارآفرینی تمرکز شده است. همچنین توانایی تشخیص فرصت را می‌توان به‌ عنوان یکی از ویژگی‌های کارآفرینان دانست. بر همین اساس بخش عمده‌ای از مطالعات کارآفرینی به این موضوع اختصاص ‌یافته و شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه در بخش‌های مختلف به یکی از موضوعات جذاب در تحقیقات کارآفرینی تبدیل ‌شده است. بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن از جمله امور دام از بخش‌های اقتصادی است که در دهه‌های اخیر با شتاب نسبی رشد مناطق شهری بر پایه تولیدات صنعتی، کمتر مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته و فرصت‌های موجود در آن مورد شناسایی قرار نگرفته است. بر این مبنا در این تحقیق پس از تبیین مقوله فرصت و فرصت شناسی، به ارائه فرصت‌های کارآفرینانه در زیر بخش امور دام و صنایع و خدمات وابسته با تأکید بر ظرفیت‌های این بخش در استان کرمانشاه پرداخته‌ شده است. بر مبنای یافته‌های بخش پیمایشی تحقیق که با رویکرد کیفی با بهره‌گیری از نظرات 36 نفر از کارآفرینان و آگاهان به این بخش انجام شد، فرصت‌های کارآفرینانه در این بخش در هجده طبقه کلی قرار گرفت که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: پروار‌بندی دام، پرورش دام‌های شیری، تولید محصولات لبنی، تولید خوراک دام، تولید محصولات دامی ارگانیک، محصولات چرم، پرورش و تولید کرم ابریشم، تولید و فروش تجهیزات دام و طیور، تولید محصولات عسلی. در گام بعد با مراجعه به نمونه‌های تحقیق، فرصت‌های کسب‌وکار در هر یک از طبقات با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر سرمایه، تقاضا و روندهای بازار شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها