ارائه یک مدل مفهومی به منظور بررسی تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش آموزش و ترویج کارآفرینی، دانشگاه رازی کرمانشاه

2 کارشناسی‌ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش خدمات کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه

3 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه

4 استادیار گروه آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

            کارآفرینی در بافت روستایی متوجه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در مناطق روستایی و ایجاد کارهای مخاطره‌آمیز جدید می‌باشد و گستردگی و تنوع زیادی دارد. به‌دلیل تسلط بخش کشاورزی در اغلب مناطق روستایی، تأکید عمده بر کارآفرینی کشاورزی است، زیرا توسعه کارآفرینی روستایی قابلیتی برای کمک به تنوع‌بخشی به درآمد و میزان تولیدات کشاورزی و غیرکشاورزی روستاییان محسوب می‌شود و فرصت‌های مناسبی را برای کاهش خطر معیشتی و افزایش امنیت غذایی پایدار در مناطق روستایی فراهم می‌کند. در این راستا، گردشگری کشاورزی تجربه گردشگری مزرعه‌محور را برای بازدیدکنندگانی که به دنبال مهمان‌نوازی سنتی روستایی و دسترسی به طبیعت، گشت و گذار و تجارب فرهنگی هستند، فراهم می‌آورد و از طرف دیگر به کشاورزان کمک می‌کند تا پویایی و دوام کشاورزی را حفظ نمایند و اقتصاد خود را تنوع ببخشند. بررسی‌ها حاکی از آن است که گردشگری کشاورزی از مسیرهای متفاوت می‌تواند به توسعه کارآفرینی روستایی کمک نماید. بر این اساس، مطالعه مروری- تحلیلی حاضر با هدف ارائه یک مدل مفهومی از تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی انجام شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که گردشگری کشاورزی شامل چهار بُعد روستا، کشاورز، مزرعه و گردشگر از طریق اثرات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، و زیست‌محیطی بر توسعه کارآفرینی روستایی اثرگذار است. نتایج این مطالعه می‌تواند مورداستفاده سیاستگذاران و برنامه‌ریزان بخش کشاورزی، کارآفرینی و نیز گردشگری قرار گیرد.   

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Formulating of a conceptual model to study the impact of Agri-Tourism on rural entrepreneurship development

چکیده [English]

Abstract
Entrepreneurship in the rural texture is combined with new employment
opportunities in rural areas and creating new risky jobs and it does contain varsity
and diversity. Because of domination of the agriculture in most of the rural areas,
the major emphasis is on the agricultural entrepreneurship, since development of
the rural entrepreneurship, is considered as an ability to aid diversification of the
villagers' income and their amount of agricultural and non-agricultural production,
moreover it provides proper opportunities to reduce the risk of livelihood and
increase of sustainable food security in rural areas. In this regard, agricultural
tourism provides, farm-oriented tourism experience for visitors who are looking for
traditional rural hospitality and access to nature, surfing and cultural experiences,
and On the other hand, helps farmers to maintain dynamism and persistence of
farming and diversify their economy. Investigations have shown that farming
tourism can help the development of rural entrepreneurship in different ways.
Accordingly this reviewing-analytical study has been done with the aim of
presenting a conceptual model of agricultural tourism effect on rural
entrepreneurship. The obtained results showed that agricultural tourism which
includes four dimensions of village, farmer, farm, and the tourist, will effect on
rural entrepreneurship through economic, social-cultural, and environmental
effects. The obtained results can be used by the policy makers and the planners of
agricultural, entrepreneurship, and also tourism sectors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Entrepreneurship
  • Tourism
  • Agri-Tourism
  • Rural Entrepreneurship