الگوسازی مفهومی تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های کارآفرین تلاش نهادمند برای تجاری‌سازی دانش و فناوری به‌منظور تحقق کارآفرینی دانشگاهی و کارافرینی فناورانه است. تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی فرآیند رسانش و بهره‌برداری تجاری از یافته‌های تحقیقاتی است. این فرآیند یکی از راهبردهای دانشگاه کارآفرین محسوب می‌شود و می‌تواند به کارآفرینی دانشگاهی و کارآفرینی فناورانه و در کل، توسعه دانش‌بنیان در بخش کشاورزی منجر شود. تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی به‌عنوان یک فرآیند از مراحل مختلفی تشکیل شده است. چیدمان این مراحل در قالب یک چرخه پیوسته برای هدایت و مدیریت تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی ضروری است. به‌این منظور، تاکنون الگوهای مختلفی برای مفهوم‌سازی این فرآیند تدوین شده است. با توجه به نبود یک الگوی مفهومی نمایا، این مطالعه مروری با هدف طراحی الگوی مفهومی برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقات دانشگاهی کشاورزی از طریق مرور تطبیقی الگوهای مفهومی تدوین شده انجام شد. الگوی تدوین شده شامل چندین مرحله و نیز اقدامات کلیدی مرتبط با هر مرحله است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conceptual Modeling of Commercialization of University Agricultural Research

چکیده [English]

Abstract1
One of the main institutional traits of entrepreneurial universities is
institutionalized effort for commercialization of knowledge and technology in
order to enhance academic entrepreneurship and technological entrepreneurship.
University research commercialization was known as process of transfer and
commercial exploitation of research findings. This process is one of the strategies
of entrepreneurial university and could be led to academic entrepreneurship,
technological entrepreneurship and, knowledge-based development of the
agricultural sector. Commercialization of university research as a process consists
of several stages. Sort these steps in a continuous cycle to lead and manage the
commercialization of academic research at universities and research organizations
is essential. For that reason, several models have been developed in order to
conceptualize this process. Due to the lack of a representative conceptual model,
this review was done with the aim of formulating a conceptual model for the
commercialization of agricultural university research findings through comparative
review of developed conceptual models. The designed model consists of several
stages and key actions associated with each stage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Agricultural university research
  • Research commercialization
  • Academic entrepreneurship
  • Conceptual model