شرکت‌های بازاریابی روستایی؛ راهبردی جهت کارآفرینی و توسعه نظام‌های بهره‌برداری کشاورزی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاه

2 دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

اگر­چه پدیده بازاریابی روستایی در جهان قدمتی بیش از نیم قرن دارد، اما در کشور ما موضوع نوین و چالش برانگیزی می­باشد که مورد توجه جدی برنامه­ریزان و مسئولان ذیربط قرار نگرفته است. این غفلت و کم توجهی خسارت­های اجتماعی- اقتصادی قابل توجهی را به تولیدکنندگان روستایی، بالاخص نظام­های بهره­برداری کشاورزی وارد نموده، به­گونه­ای که توسعه پایدار آنان را با تهدید جدی روبرو ساخته است. بررسی­ها نشان می­دهد اگرچه برای رفع این مشکل از راه­حل­هایی هم­چون تعاونی­های روستایی بهره­ گرفته شده است، اما این تعاونی­ها قادر به حل مشکل بازاریابی تولید‌کنندگان روستایی نبوده­اند. از این­رو، ایده­ محوری این مقاله ارائه راه­حلی برای خروج از این بحران و ایجاد کارآفرینی در مناطق روستایی با استفاده از روش­ تحلیل انتقادی می­باشد. نتایج نشان داد آن­چه که در شرایط کنونی می­تواند به‌‌‌عنوان راهبردی برای خروج از این بن­بست پیشنهاد شود، تأسیس شرکت­های بازاریابی روستایی در مناطق روستایی کشور می­باشد. این شرکت­ها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند می­توانند بخش عمده­ای از مشکلات اشتغال فارغ­التحصیلان کشاورزی و تولید‌ کنندگان روستایی کشور را مرتفع نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Rural Marketing Firms: Strategy for entrepreneurship and development of agricultural systems

چکیده [English]

Abstract1
Phenomena rural marketing is a new and challenging issue in Iran, although it
has a old history over than half a century in the world. Also, it has not been serious
consider by program planners and officials in our country. As a result it caused
unsustainability in socio-economic condition ruralp roducers, especially
agricultural systems. Applied recommended sterategy have not been successful,
like rural cooperatives. Hence, the central idea of this paper is to propose a
solution. Critical Methods was applied for this purpose. Based on finding, Rural
marketing firms have a potentioal for entrepreneurship and solution markrting of
agricultural section.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keyword: Rural marketing firms
  • Entrepreneurship
  • Development
  • Model of rural marktting
  • Intermediaries
  • Agriculture