دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724120170421مدل شایستگی های کانونی و حرفه ای دانشجویان رشته های کشاورزی118349710.22069/jead.2017.11146.1181FAمسعود سامیاندانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان0000-0002-6829-1647رضا موحدیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانحشمت اله سعدیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانJournal Article20160512در حال حاضر نظام آموزش عالی کشور با چالشهای عمده ای مواجه است که موجب بروز بیکاری بین برون داد های این نظام شده است. از جمله مهم ترین این چالشها موارد زیر را می توان نام برد: محدودشدن فرصتهای استخدامی از سوی دولت، نبودن ساختار مناسب در بخش خصوصی برای جذب دانشآموختگان دانشگاهها، مشکلات ساختار فرهنگی جامعه، وجود مسائل متعدد در فضای کسب و کار، نبود ارتباط موثر میان دانشگاه و بخشهای مختلف اقتصادی و غیره. دانشگاه مسئول تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، به عنوان مهمترین سرمایه جامعه است. بنابراین بدلیل شرایط خاص دانشگاهها در تربیت نیروی انسانی، دانشگاه می بایست نسبت به ایجاد و نهادینه کردن مجموعهای از قابلیتها در دانشجویان که آنها را شایستگی میخوانیم، اهتمام ورزد. این شایستگیها، قابلیت دانشجو را برای زندگی اجتماعی مدرن افزایش میدهد. در این مقاله سعی شده است تا با روش تحقیقات و مطالعات کتابخانهای به ضرورت و اهمیت شایستگیهای کانونی و حرفهای مورد نیاز دانشجویان رشتههای کشاورزی پرداخته شود. در نهایت بر اساس نتایج این مقاله راهحلهایی برای برنامهریزان آموزش عالی و ارائه مدلی برای این شایستگیها ارائه خواهد شد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724120170421بررسی شاخصهای پایداری در فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی1936349810.22069/jead.2017.12148.1224FAتهمینه احسانی فرکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکاه رازی کرمانشاه0000-0002-8508-8536فرحناز رستمیعضو هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی0000-0002-2636-0894نادر نادریعضو هیات علمی گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی0000-0002-3346-7032شهاب خوش خویکارشناس ارشد زراعت و اصلاح نباتات پارک و علم و فناوری کرمانشاهJournal Article20161123هدف از راهاندازی یک فعالیت کارآفرینانه پایدار این است که، رفاه انسانی، محیط زیست و درآمد افراد را بهبود ببخشد. این نوع از کسب و کارها، ریسکهای اکولوژیکی و همچنین فشارهای زیست محیطی که ممکن است مانع ایجاد فرصتهای جدید شوند را در نظر میگیرد. بر این مبنا در این تحقیق پس از بررسی ادبیات پایداری و کارآفرینی پایدار، به ارئه شاخصهای پایداری در فعالیت کارآفرینانه استان کرمانشاه پرداخته شد. بر مبنای یافتههای بخش پیمایشی تحقیق، که با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از نظرات 27 کارآفرین و 10 نفر از اساتید و کارشناسان انجام شد و شاخصهای پایداری در بعد زیست محیطی 13 شاخص، 11 شاخص اجتماعی و 10 شاخص اقتصادی به دست آمد. از نظر کارآفرینان و کارشناسان، برای پایداری یک فعالیت کارآفرینانه کشاورزی طراحی این شاخصها بسیار مهم میباشد. در مرحله بعد این شاخصها مورد اولویتبندی قرار گرفتند. اولویتبندی شاخصها نشان داد که در بعد زیستمحیطی؛ شاخص میزان استفاده از سموم و کود شیمیایی در فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی، در بعد اجتماعی؛ میزان ارتباط کارآفرینان با مراکز مشاوره و کارشناسان حوزه کشاورزی و در بعد اقتصادی؛ شاخص میزان ریسک محصول تولید شده توسط فعالیتهای کارافرینانه، از جمله شاخصهایی بودند که نسبت به سایر شاخصها امتیاز بالاتری را به دست آوردند و در نتیجه به عنوان مهمترین شاخص شناخته شدند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724120170421شناسایی و رتبهبندی عوامل تاثیرگذار بر حسن شهرت در کسبوکار تولیدی کشاورزی3751349910.22069/jead.2017.12209.1228FAبهشید آلیانمدرس گروه مدیریت دانشگاه پیام نور. ایرانمحمد مهدی مردانشاهیدکتری کارآفرینی. مرکز کارآفرینی. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریJournal Article20161130پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی شاخصهای تاثیرگذار بر حسن شهرت بهمنظور بهینهسازی تصویر ذهنی سازمانی (شهرت سازمانی) در شرکت رامطیور (دربال) صورت گرفته است. بر این اساس محققین ضمن مرور ادبیات موضوعی مربوط، مدل 21 شاخصی و 6 بعدی شهرت سازمانی فامبران را بهعنوان الگوی اولیه تحقیق انتخاب نمودند. در ادامه 12 نفر از کارکنان شرکت رامطیور بهعنوان خبرگان این پژوهش شناسایی شدند تا در خصوص انتخاب شاخصها و رتبهبندی آنها نظر دهند. مستند به نظر خبرگان پنج مولفه چشمانداز و رهبری، محصولات و خدمات، مسئولیت اجتماعی، وجهه احساسی، محیط کار بهعنوان معیارهای اصلی تحقیق شناسایی شدند و متناسب با نیاز شرکت، تعداد زیر شاخصهای مناسب بهعنوان بهترین عوامل در شناسایی حسن شهرت ذکر شد. آنگاه با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و به کمک نرم افزار اکسل شاخصهای بالقوه ارزیابی شده و امتیاز نهایی هر یک تعیین شد. بررسیها نشان داد، روندی که برای شناسایی و رتبهبندی عوامل تاثیرگذار بر حسن شهرت ارائه شده است، به مدیریت کمک خواهد کرد تا شناخت نسبتا دقیقی از عملکرد شرکت خود داشته و بتوانند با شناخت دقیقتر و علمیتر نسبت به عوامل مطرح شده، واحد و سازمان تحت کنترل خود را بهتر مدیریت نمایند و برای رفع نقاط ضعف در عملکرد شرکت، تصمیمگیریهای مناسبی اتخاذ گردد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724120170421بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه5374350010.22069/jead.2017.11906.1214FAسیدسعید میرواحدیاستادیار گروه کارآفرینی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهرانمحمدتقی طغراییاستادیار گروه اقتصاد و کارآفرینی هنر دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهانزهرا سنجریانکارشناسیارشد کارآفرینی دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20161004آنچه که در ادبیات کارآفرینی، قلمرو کارآفرینی را از دیگر حوزههای مدیریت متمایز کرده است، موضوع فرصتهای کارآفرینانه است. با توجه به اینکه شناخت فرصت، اولین و مهمترین مرحله در کارآفرینی است، شناسایی عاملهای مؤثر بر شناخت فرصتهای کارآفرینانه در حوزههای مهم اقتصاد نظیر کشاورزی، موضوع بسیار با اهمیتی است. در همین راستا مقالۀ حاضر با هدف معرفی عوامل شناسایی شدۀ مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه که محققان به آنها دسترسی پیدا کردهاند در قالب یک مجموعۀ کل، گردآوری و انجام شده است. این مطالعه از نوع مروری بوده و بر اساس جستوجوی کتابخانهای-اسنادی تدوین گردیده است. بهعلاوه، در این تحقیق ارتباط عوامل مذکور با دو رویکرد شناسایی فرصت، یعنی خلق فرصت و کشف فرصت بیان شده و در نهایت، این عوامل در قالب دو گروه عوامل فردی و اجتماعی مجزا شده است. مبنای تحلیل، نظر صاحبنظران و یافتههای پژوهشهای حوزۀ کارآفرینی است. مطالعۀ حاضر نشان داد که عوامل مؤثر بر شناسایی فرصت، ترکیبی از عوامل فردی (دانش پیشین، احساس خودکارآمدی، خلاقیت، جستوجوی منظم فرصتها، انگیزه و هشیاری کارآفرینانه) و عوامل اجتماعی (آموزش و مربیگری، جریانهای اطلاعاتی، مالکیت فکری، نیروهای پیشبرنده، سرمایه فکری، شبکه ارتباطات اجتماعی و یادگیری اجتماعی) و بر هر دو رویکرد خلق فرصت و کشف فرصت اثرگذار است، و دو رویکرد مذکور متناقض نبوده، بلکه مکمل یکدیگرند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724120170421شناسایی راهکارهای توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان ابهر)7593350110.22069/jead.2017.12246.1229FAجعفر یعقوبیعضو هیات علمی دانشگاه زنجانپریسا نجفلودانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجانJournal Article20161203توسعه کارآفرینی سازمانی در شرکتهای تعاونی راهی برای نوسازی و پویایی تعاونیها است. توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونیها میتواند به احیا و بازسازی تعاونیهای موجود کمک کرده و در تبدیل آنها به تعاونیهای کارآفرین اقدام مهمی باشد. هدف این تحقیق شناسایی راهکارهای توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی شهرستان ابهر بود. این تحقیق پیمایشی، از نوع مطالعات توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش شامل مدیران تعاونیهای فعال کشاورزی در شهرستان ابهر بودند (210=N) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند (78n=). ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن توسط اعضای هیئتعلمی و کارشناسان مرتبط مورد اصلاح و تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از پیشآزمون پرسشنامه و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا تأیید شد (70/0-89/0). روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای لازم به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS Graphics20 بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، برازش متغیرهای مکنون پژوهش را تأیید کرد. مدل اندازهگیری استاندارد شده، خلاصه شدن راهکارهای توسعه کارآفرینی سازمانی در 5 عامل ارائه فرصتها، اصلاحات زیرساختی، سبک رهبری نوین، سیاستگذاری و فرهنگسازی را تأیید کرد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724120170421بررسی قابلیتها و فرصتهای توسعه فنآوری ورمی کمپوست در استان کرمانشاه95114350210.22069/jead.2017.11812.1210FAماریه صحراییکارشناس ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاهکیومرث زرافشانیدانشیار و عضو هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20161015راه اندازی کسب و کارهای کارآفرینانه میتواند با خلق فرصتهای جدید اشتغال و درآمد، وضع اقتصادی و معیشتی روستاها را بهبود بخشد. یکی از راه های کسب درآمد در مناطق روستایی که موجب تنوع درآمدی در کنار شغل کشاورزی برای روستاییان شده است، تولید ورمیکمپوست با استفاده از فضولات دامی و پسماندهای خانگی و کشاورزی میباشد. این فناوری از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی حائز اهمیت است. توسعه این فناوری در مناطق روستایی استان میتواند نقش به سزایی در معیشت پایدار روستاییان، اشتغالزایی، امنیت غذایی و ... داشته باشد. لذا پژوهش کیفی حاضر، با هدف بررسی قابلیتها و فرصتهای توسعه فنآوری ورمیکمپوست در استان کرمانشاه در سال های 92- 1391 انجام شد. افراد مورد مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند به تعداد 21 نفر از 52 نفر جامعه تولیدکنندگان ورمیکمپوست انتخاب شدند؛ گردآوری دادهها از طریق مشاهده و مصاحبههای عمیق و نیمه ساختارمند جمعآوری و در قالب سه رویه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که عواملی همچون وجود ظرفیتهای مناسب تولیدی در درون روستاهای مورد مطالعه، سهولت فرآیند تولید و سود-دهی بالا، قابلیت نگهداری و سهولت حمل و نقل، کاربرد متنوع ورمیکمپوست و مشتقات آن در کشاورزی و صنایع، وجود بسترهای مناسب صادراتی درون استانی و برون استانی، اشتغالزایی، ایجاد معیشت و سلامت پایدار از جمله فرصتها و قابلیتهای توسعه فنآوری ورمیکمپوست در استان میباشددانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09724120170421هرم توسعه کارآفرینی روستایی بر اساس اصول سیاستهای توسعه روستایی اتحادیه اروپا115131350310.22069/jead.2017.13002.1250FAنگین فلاح حقیقیعضو هیأتعلمی پژوهشکده مطالعات فناوریهای نوین، سازمان پژوهَشهای علمی و صنعتی ایرانJournal Article20170315برنامههای توسعه روستایی، جزئی از برنامههای توسعه هر کشور محسوب میشود و کارآفرینی روستایی از طریق کشف فرصتهای مطلوب در روستاها و ترغیب روستاییان به راهاندازی کسب و کارهای نوپا، منجر به رقابتیشدن محیط کسبوکارهای کارآفرینانه روستایی میگردد و از این طریق موجبات سرمایهگذاری بهینه در منابع روستایی را فراهم آورده و به توسعه منتهی میشود. در این مقاله بر اساس یک مطالعه کتابخانهای، تلاش شده است تا موضوع کارآفرینی روستایی مورد بررسی قرار گیرد و پیوند این مقوله با توسعه روستایی بر اساس اصول سیاستهای توسعه روستایی اتحادیه اروپا برای بهبود کیفیت زندگی و رشد هوشمند، پایدار و فراگیر مناطق روستایی بحث شود. تدوین هرم توسعه کارآفرینی روستایی بر اساس سه رکن اصلی (توسعه کارآفرینی روستایی، ایجاد یک محیط کسبوکار مطلوب برای کارآفرینان روستایی و اقدامات لازم برای توسعه کارآفرینی در روستاها) و ارائه راهکارهای بهینه جهت فعالسازی کسبوکارهای کارآفرینانه اثرگذار بر توسعه روستاها، از دیگر مطالبی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.