دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723220160822Obstacles and Strategies for Entrepreneurship Development in the Agricultural Sectorموانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی115307310.22069/jead.2016.3073FAتهمینه احسانی فرکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش خدمات کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-8508-8536فرحناز رستمیاستادیار گروه آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-2636-0894نادر نادریاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاهبیژن رضاییاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20160530Abstract*<br />Entrepreneurship is known as one of the most significant alternatives to attain<br />rural development. Regarding the great significance of agricultural sector and its<br />dominance over most of other rural areas, the politicians and planners insist on<br />entrepreneurship in agricultural sector in order to solve the problems of villages.<br />Agricultural sector as one of the most important parts of the country's economy has<br />a high potential to employ the largest number of the unemployed people.<br />Unfortunately despite of the existence of the potentials, the rate of unemployment<br />in agricultural sector has been raised due to the lack of adequate attention to it. We<br />can perhaps say that an attention to agricultural sector can be an appropriate<br />alternative to resolve this problem, but entrepreneurial activities face a lot of<br />obstacles and problems. Accordingly the present paper, which is based on<br />descriptive and library research, attempts to make an effective step forward in the<br />survey of the barriers to entrepreneurship development in agricultural sector and its<br />executive strategies. The studies showed that the barriers of entrepreneurship<br />development in this sector are impediments of policy and planning, economy,<br />culture, patronage, education and informing, and infrastructures. In this regard, two<br />main strategies are suggested to reduce and eliminate these barriers. Also, for<br />reducing or eliminating these obstacles, some solutions in infrastructural,<br />educational, material and immaterial infrastructures have been suggested.<br /><br /> کارآفرینی به عنوان یکی از مهمترین راهحلها برای رسیدن به توسعه روستایی محسوب میشود. با توجه به اهمیت بالای بخش کشاورزی و تسلط این بخش در اغلب مناطق روستایی، سیاستگذاران و برنامهریزان برای حل مشکلات روستاها، به کارآفرینی در بخش کشاورزی تاکید ویژه دارند. بخش کشاورزی بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشور، از پتانسیل بالایی برای اشتغال خیل عظیم جمعیت بیکار کشور برخوردار است. متأسفانه علیرغم وجود پتانسیلهای موجود، عدم توجه کافی به این بخش، موجب شده که نرخ بیکاری در بخش کشاورزی افزایش یابد. شاید بتوان گفت که توجه به کارآفرینی در بخش کشاورزی میتواند راهحل مناسبی به جهت رفع این مشکل باشد. اما انجام فعالیتهای کارآفرینانه با موانع و مشکلاتی زیادی رو به رو است، بر این اساس در مقاله حاضر که به روش توصیفی و کتابخانهای انجام گرفته، سعی شده است گامی موثر در جهت بررسی موانع توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی و راهکارهای اجرایی آن برداشته شود. بررسیها نشان داد که موانع توسعه کارآفرینی در این بخش شامل موانع سیاستگذاری و برنامهریزی، موانع اقتصادی، موانع فرهنگی، موانع پشتیبانی و حمایتی، موانع آموزشی و اطلاعسانی و موانع زیرساختی هستند. همچنین برای کاهش یا رفع این موانع تعدادی راهکار در زمینه زیرساختهای دولتی، آموزشی، مادی و غیرمادی پیشنهاد شده است.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723220160822کارکردهای ترویج بازاریابی در کارآفرینی کشاورزی1736307410.22069/jead.2016.3074FAحسین یادآوردانشگاه تبریزJournal Article20160609کارآفرینی نیازمند شناخت در سه حوزه است: 1) ویژگی­های فردی کارآفرین، 2) محیط فعالیت کارآفرین و 3) نحوه تدبیر کسب و کاری است که کارآفرین می­خواهد شروع نماید. بی­شک بازار و بازاریابی یکی از این زمینه­های شناخت می­باشد. فرآیند بازاریابی گستره وسیع قبل از تولید تا بعد از مصرف را شامل می­شود. شناخت این فرآیند طولانی بر تاثیرگذاری آن کمک خواهد نمود. یکی از موانع کارآفرینی فقدان اطلاعات مناسب است. ترویج به مفهوم متداول آن و "ترویج بازاریابی" به عنوان ابزار مداخله در بازاریابی می­توانند منبع اطلاعات و کارکرد مناسب برای کشاورزان و کارآفرینان باشند. مقاله حاضر، با هدف توجه به مقوله بازاریابی و تلفیق ترویج بازاریابی با کارآفرینی به مثابه لازمه موفقیت کارآفرینان، در پی معرفی کارکردهایی است که ترویج بازاریابی می­تواند در فرآیند بازاریابی در راستای کمک به کارآفرینان ایفای نقش نماید. نتایج حاصل از مرور منابع و بررسی دیدگاه صاحب نظران نشان داد که ترویج بازاریابی با کارکردهایی چون: تامین اطلاعات، بازارپژوهی، شناخت بازار، بازاررسانی محصولات و غیره می­تواند به تولیدکننده یا کارآفرین کشاورزی کمک نماید.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723220160822Study on successful and unsuccessful experiences of Bu-Ali
Sina University agricultural students about Entrepreneurshiبررسی تجارب موفق و ناموفق دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در مورد کارآفرینی3757307510.22069/jead.2016.3075FAمرجان سپه پناهBu Ali Sina University0000-0003-0065-3614رضا موحدیدانشگاه بوعلی سیناحشمت اله سعدیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20151225Abstract<br />The purpose of this research was to study the experiences of Bu-Ali Sina<br />University agricultural students about entrepreneurship. The type of the current<br />study was a qualitative research which has been conducted by an in-depth<br />interviewing method. The study's population included the agricultural students of<br />Bu-Ali Sina University who have being worked on agricultural businesses.<br />Therefore, to select the samples a purposeful sampling method was used. Data<br />were collected on the basis of in-depth face to face interviews with entrepreneur's<br />students. The data collected from the student theoretically were saturated after<br />interviewing process was completed by ten people. The extracted findings were<br />analyzed by using a content analysis method then finalized and grouped into the<br />eleven themes. The results from the interviews by the students revealed that factors<br />such as high risk-taking and family support at all stages, having a high self-<br />confidence, hard working, and high perseverance were some successful<br />experiences of the students; but the factors such as lack of organizational supports,<br />the problem of identify sale's markets, cultural problems of consumers, lack of<br />experience, lack of specialized skills and distrust to the producers were the<br />unsuccessful experiences of the students.<br /><br /> هدف از این پژوهش، بررسی تجارب موفق و ناموفق دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در مورد کارآفرینی بود. مطالعه حاضر از نوع تحقیقات کیفی بوده که با روش مصاحبه­های عمیق انجام گرفته است. جامعه مورد بررسی، شامل دانشجویان کشاورزی دانشکده بوعلی سینا بود که در زمینه کسب و کارهای کشاورزی مشغول به فعالیت بودند. لذا برای انتخاب نمونه­های مورد بررسی، از نمونه­گیری مبتنی بر هدف استفاده گردید. اطلاعات براساس مصاحبه­های عمیق و به صورت انفرادی از دانشجویان کارآفرین جمع­آوری شد. داده­های گردآوری شده شامل اطلاعاتی از دانشجویان کشاورزی بود که دارای تجربه کارآفرینی بودند. داده­های به دست آمده پس از مصاحبه با 10 نفر، به کفایت و اشباع نظری رسید. یافته­های استخراج شده با استفاده از روش تحلیل محتوا در نهایت درقالب 11 مفهوم گروه­بندی شد. نتایج حاصل از مصاحبه با افراد مورد مطالعه نشان داد که عواملی همچون ریسک پذیری بالا، حمایت خانواده و نزدیکان در تمام مراحل کار، اعتماد به نفس بالا، داشتن سماجت و پشتکار، همت و تلاش فراوان، علل موفقیت و مواردی چون عدم حمایت­های سازمانی، مشکل شناسایی بازار فروش، مشکل در فرهنگ مصرف کنندگان، فقدان تجربه، فقدان اطلاعات تخصصی- مهارتی و عدم اعتماد به تولید کنندگان؛ به عنوان علل عدم موفقیت افراد تحت بررسی شناخته شد. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723220160822بررسی نقش کارآفرینی اجتماعی در توسعه عدالت اجتماعی5976307610.22069/jead.2016.3076FAمجید وقارموسویمدیر مجتمع آموزشی پویشآنوشا قدس علویمربی ارشد سازمان آموزش فنی و حرفه ایمصیب عباسیعضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه گلستانJournal Article20160418امروزه عدالت اجتماعى یکى از مهم ترین چالشها و دغدغههاى فکرى اندیشمندان علوم انسانی می باشد. لازمه دستیابی به عدالت اجتماعی رفع نابرابریها، تبعیضها و قانونگریزیهایی از طریق توسعه کارآفرینی اجتماعی است. کارآفرینان اجتماعی با استفاده از طرحهای نوآورانه، بسیج منابع و بهرهگیری از ارتباطات موثر سعی دارند تا بستر مناسبی را برای مشارکت آحاد جامعه به منظور رفع مشکلات اجتماعی ایجاد نمایند. تلاش آنان معیارهای تجاری حاکم بر فضای کسب و کار را برهم زده و موانع موجود در راه دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی را مرتفع میسازد. کارآفرینان اجتماعی با شناسایی فرصتهای اجتماعی و اقتصادی به ایجاد و تقویت نهادهای اجتماعی پرداخته و از این طریق سعی میکنند تا با توانمندسازی اقشار آسیبپذیر، اختلاف طبقاتی موجود در جامعه را به حداقل برسانند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که انجام فعالیتهای کارآفرینانه در حوزه اجتماعی باعث شکلگیری و تقویت نهادهای اجتماعی شده است. اینگونه نهادها بواسطه ماهیت مردمیشان از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردارند. سرمایه اجتماعی بوجود آمده در این نهادها عملکرد آنان را در حل مشکلات اجتماعی ارتقاء داده و نقش آنان را در تحقق عدالت اجتماعی پررنگ تر نموده است از اینرو میتوان گفت کارآفرینان اجتماعی بعنوان موتور محرکه توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی جامعه بشری، نقش بسزایی در حل مشکلات اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی دارند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723220160822بررسی تمایلات فارغالتحصیلان کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان نسبت به کارآفرینی7790307710.22069/jead.2016.3077FAمجتبی دهقانپورجهاد کشاورزی فارسبهمن خسروی پوردانشگاه رامین0009-0001-0634-7190مسعود یزدانپناهدانشگاه رامینزهره محمدیدانشگاه رامینJournal Article20160306امروزه عدالت اجتماعى یکى از مهم ترین چالشها و دغدغههاى فکرى اندیشمندان علوم انسانی می باشد. لازمه دستیابی به عدالت اجتماعی رفع نابرابریها، تبعیضها و قانونگریزیهایی از طریق توسعه کارآفرینی اجتماعی است. کارآفرینان اجتماعی با استفاده از طرحهای نوآورانه، بسیج منابع و بهرهگیری از ارتباطات موثر سعی دارند تا بستر مناسبی را برای مشارکت آحاد جامعه به منظور رفع مشکلات اجتماعی ایجاد نمایند. تلاش آنان معیارهای تجاری حاکم بر فضای کسب و کار را برهم زده و موانع موجود در راه دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی را مرتفع میسازد. کارآفرینان اجتماعی با شناسایی فرصتهای اجتماعی و اقتصادی به ایجاد و تقویت نهادهای اجتماعی پرداخته و از این طریق سعی میکنند تا با توانمندسازی اقشار آسیبپذیر، اختلاف طبقاتی موجود در جامعه را به حداقل برسانند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که انجام فعالیتهای کارآفرینانه در حوزه اجتماعی باعث شکلگیری و تقویت نهادهای اجتماعی شده است. اینگونه نهادها بواسطه ماهیت مردمیشان از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردارند. سرمایه اجتماعی بوجود آمده در این نهادها عملکرد آنان را در حل مشکلات اجتماعی ارتقاء داده و نقش آنان را در تحقق عدالت اجتماعی پررنگ تر نموده است از اینرو میتوان گفت کارآفرینان اجتماعی بعنوان موتور محرکه توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی جامعه بشری، نقش بسزایی در حل مشکلات اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی دارند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723220160822Investigating the Supply Chain of Required Tools for Silk Carpet Weaving in the Rural Areas of the Zanjan Townshiبررسی زنجیره تأمین ابزار بافت فرش دستباف ابریشمی در مناطق روستایی شهرستان زنجان91113307810.22069/jead.2016.3078FAالهام احمدی فرددانشگاه زنجاناسماعیل کرمی دهکردیدانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی/دانشگاه زنجانحیدر قلی زادهاستادیار اقتصاد کشاورزی/دانشگاه زنجان0000-0003-2704-0072Journal Article20160714Abstract1<br />The effectiveness of the supply chain of every activity, including handmade<br />carpet depends on varied resources. Finance, information and physical inputs are<br />considered as resources required for handmade carpet production and it is essential<br />to be investigated in order to understand carpet weavers’ problems to access them.<br />The purpose of this research is to study the supply chain of tools used by silk carpet<br />weavers in the rural areas of the Zanjan Township in the Zanjan Province, located<br />in the north west of Iran. The study utilized a qualitative approach, consisting of an<br />exploratory-explanatory case study. Participants, who were selected using a<br />snowball sampling technique, consisted of the specialists of the provincial<br />Commerce Department and the Union of Rural Handmade Carpet, and input sellers<br />in the cities of Zanjan, Qom and Kashan. Results showed that the supply of<br />weaving tools was different in terms of production approaches. The tools such as<br />scissors, hooks and skewers were produced outside the Zanjan City. In the self-<br />production approach, the tools were provided by rural carpet weavers through<br />buying from the silk carpet market center in the city. This center mostly provided<br />these tools through manufacturers outside the province. In the self-production<br />approach, the carpet production frame and other components were mostly supplied<br />from the carpenters and welders working in the Zanjan City. So the rural producers<br />accessed these inputs with low dependency on middlemen. On the other hand, in<br />the entrepreneurial production approach, the investors or employers outside the<br />rural areas were responsible for supplying all tools and their costs were reimbursed<br />from the rural producers after the production of carpets.<br /><br />اثربخشی زنجیره عرضه هر فعالیتی از جمله فرش دستباف نیازمند منابع مختلفی است. منابع مالی، اطلاعاتی و نهادههای فیزیکی از جمله منابع مورد نیاز تولید فرش دستباف هستند که لازم است مورد بررسی قرار گیرند تا بدینوسیله مشکلات بافندگان در تأمین آنها مشخص شود. هدف این پژوهش بررسی زنجیره تأمین ابزار بافت مورد استفاده بافندگان فرش ابریشم در مناطق روستایی شهرستان زنجان است. در این مطالعه از روش کیفی مشتمل بر مطالعه موردی اکتشافی-تبیینی استفاده شد. مشارکتکنندگان عبارت بودند از: کارشناسان اداره بازرگانی و اتحادیهی روستایی فرش دستباف، فروشندگان نهادهها در شهرهای زنجان، قم و کاشان که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. بررسی زنجیره تأمین نهادهها نشان داد که تأمین ابزار بافت بر اساس شیوه تولید متفاوت است. ابزار بافت از قبیل قیچی، قلاب و سیخ پودکش بیشتر در خارج از شهر تولید میشود. در شیوه خویشفرمایی، تأمین ابزار بافت برعهده بافنده روستایی بوده و در بیشتر موارد ابزار بافت از مرکز خرید و فروش فرش ابریشمی در شهر زنجان تأمین میشد. این مرکز نیز در بیشتر موارد ابزار را از سازندگان خارج از استان تهیه میکرد. تأمین دار قالی و سایر اجزاء آن در شیوه خویشفرمایی در بیشتر موارد از نجارها و جوشکارهای سطح شهر زنجان بود. بنابراین بافندگان با کمترین واسطه به این نهاده دسترسی داشتند. تأمین کلیهی ابزار بافت در شیوه کارفرمایی به عهده کارفرما بوده و پس از بافت از بافنده روستایی دریافت میشد.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09723220160822گرایش به کارآفرینی جمعی در تعاونیهای کشاورزی115131307910.22069/jead.2016.3079FAمحمد شریف شریف زادهدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225الهه رستمی فلوردیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی،دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانغلامحسین عبدالله زادهدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-5540-0760Journal Article20160829خلاقیت و نوآوری و توان کشف فرصتهای جدید از بارزترین ویژگیهای کارآفرینان است و بخش تعاونی بهترین بستر برای پرورش و پیشرفت کارآفرینان و گرایش به کارآفرینی جمعی میباشد. هدف تحقیق حاضر بررسی گرایش به کارآفرینی جمعی در تعاونی تولید کشاورزی میباشد. اطلاعات مورد نیاز آن از طریق بررسی و تحلیل ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی موضوع موردنظر به شیوه مطالعات کتابخانهای گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که رابطه قوی بین تعاونیها و کارآفرینی وجود دارد و در حقیقت کارآفرینی به منزله یکی از پیششرطهای اصلی موفقیت تعاونیها به شمار میرود. در واقع تعاونیها میتوانند با بهرهگیری از عناصر کارآفرینی جمعی مانند خلاقیت، نوآوری، شناسایی و بهرهگیری از فرصتها، ریسکپذیری و غیره کارایی و اثربخشی خود را افزایش داده و به شکل موفقتری عمل نمایند. بر این اساس، ضروری است تا زمینهها و حمایتهای لازم از جمله مالی، قانونی، آموزشی، مشاورهای و اطلاعرسانی از سوی سازمانها و نهادهای ذیربط برای توسعه، تقویت و گرایش به کارآفرینی جمعی در تعاونیها صورت پذیرد.