دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725420190220The Development of Environmental Entrepreneurship with Emphasis
on the Role of Rural Small and Micro Enterprisesتوسعه کارآفرینی زیست محیطی با تاکید بر نقش کسب و کارهای کوچک و خرد روستایی126483110.22069/jead.2020.15931.1354FAمریم شیرخانیدانشگاه بو علی سیناسعید کریمیهیات علمی-دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20181122Abstract<br />In response to problems with environmental degradation, environmental entrepreneurship is<br />one of the strategies that has been introduced to convert traditional economic to green one, in<br />recent years. This kind of entrepreneurship connotes the idea of developing an enterprise while<br />at the same time demonstrating a concern for ecological and social needs of present and future<br />generations. In developing countries, in particular, small and micro enterprises, account for the<br />vast majority of enterprises and they account for the large contributions of pollution and<br />resources consumption, too. Therefore, noticing them and harness the initiative of local<br />entrepreneurs to consider environmental concerns and responsibilities in small-scale<br />entrepreneurial activities can promote the development of eco-innovatons and the emergence of<br />green industries. The present paper uses a library-documentary research to first consider the<br />concept and the nature of environmental entrepreneurship and environmental entrepreneurs;<br />then, rural small and micro enterprises, and the relationship between enviropreneurs and these<br />kinds of enterprises are studied. After that, the barriers and opportunities of environmental<br />entrepreneurship and the experiences of some successful countries to promote it are discussed.<br /><br />کارآفرینی زیستمحیطی یکی از راهبردهایی است که در سالهای اخیر، در پاسخ به مسائل زیستمحیطی و به منظور تبدیل اقتصاد سنتی به اقتصاد سبز، معرفی شده است. این نوع از کارآفرینی، دلالت بر ایده ایجاد کسب و کاری دارد که نشاندهنده یک نگرانی برای نیازهای زیستمحیطی و اجتماعی نسل حاضر و آینده است. کسب و کارهای کوچک و خرد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، اکثر کسب و کارها را تشکیل داده و سهم بزرگی از آلودگیها و مصرف منابع را نیز به خود اختصاص میدهند. بنابراین مورد توجه قراردادن آنها و هدایت ابتکار کارآفرینان محلی برای لحاظ کردن نگرانی و مسئولیت زیستمحیطی در فعالیتهای کارآفرینانه در مقیاس کوچک، میتواند منجر به گسترش نوآوریهای زیستمحیطی و ظهور صنایع سبز گردد. مقاله حاضر با استفاده از مطالعه کتابخانهای-اسنادی، ابتدا مفهوم و ماهیت کارآفرینی و کارآفرینان زیستمحیطی را مورد توجه قرار میدهد؛ سپس کسب و کارهای کوچک و خرد روستایی و رابطه بین کارآفرینان زیستمحیطی و این نوع کسب و کارها بررسی میگردد. در ادامه موانع و فرصتهای این نوع از کارآفرینی و تجارب تعدادی از کشورهای موفق در توسعه آن، مورد بحث قرار میگیرد. در پایان نیز پیشنهادهایی برای توسعه کسب و کارهای زیستمحیطی کوچک و خرد روستایی ارائه میشود.https://jead.gau.ac.ir/article_4831_c7613927365c98e98a7f44707263808a.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725420190220Effect of Entrepreneurship lesson on student's entrepreneural intention
(Case: Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources)تاثیر درس کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان)2742483210.22069/jead.2019.16136.1361FAمحمد رضا محبوبیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0001-9519-3519عارفه پورواییدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمحمدشریف شریفزادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225Journal Article20190106Abstract<br />The purpose of this study was to investigate the effect of entrepreneurship lesson on students'<br />entrepreneural intention in Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources.<br />The statistical population of the study consisted of 168 students receiving formal education in<br />entrepreneurship and 141 students not receiving formal education in entrepreneurship. Using<br />Cochran’s formula and proportional stratified sampling method 76 students receiving formal<br />education in entrepreneurship and 70 student’s not receiving formal education in<br />entrepreneurship were selected as the sample of the study. Data was collected through a<br />questionnaire the validity of which was confirmed by faculty members and its reliability for<br />different parts of the questionnaire was assessed through Cronbach’s-Alpha which was 0.623 to<br />0.892. The results showed that there is no significant difference between two groups of<br />recipients and non-recipients of formal education in entrepreneurship in terms of entrepreneurial<br />intention. This study recommended pay attention to the expansion of the teaching environment<br />to the real business environment and close interaction of students with experienced people with<br />the aim of strengthening the students' entrepreneurial intention.<br /><br />ااین پژوهش با هدف بررسی تاثیر درس کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 168 نفر از دانشجویان دریافت کننده آموزش رسمی کارآفرینی و 141 نفر از دانشجویان غیردریافت کننده آموزش رسمی کارآفرینی بودند که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب، 76 نفر از دانشجویان دریافتکننده آموزش و 70 نفر از دانشجویان غیردریافتکننده آموزش به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن با کسب نظر استادان دانشگاه تایید شد و پایایی آن برای بخش های مختلف پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بین 623/0 تا 892/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSاستفاده شد. نتایج نشان داد بین دو گروه دریافتکننده و غیردریافتکننده آموزش رسمی کارآفرینی تفاوت معنیداری از نظر قصد کارآفرینی وجود ندارد. توجه به گسترش محیط آموزش به محیط واقعی کسب و کار و تعامل نزدیک دانشجویان با افراد با تجربه با هدف تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان، از جمله پیشنهادهای این مطالعه است.https://jead.gau.ac.ir/article_4832_536344df7fa718222f4a095e732eafc9.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725420190220Collective innovation in value chain in Agricultural Production Cooperativesنوآوری جمعی در زنجیره ارزش در تعاونیهای تولیدکشاورزی4370482610.22069/jead.2020.15617.1349FAلقمان عباسیدانجشوی ارشد توسعه روستایی دانشگاه گرگانمحمدشریف شریفزادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225غلامحسین عبدالله زادهدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-5540-0760محمد رضا محبوبیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0001-9519-3519Journal Article20180915Abstract<br />Since the nature of cooperatives is based on collective action, the way we look for and manage<br />innovations to enhance these entities should also be collective. Collective Innovation is a<br />suitable approach to deal with current problems of the value chain in the Agricultural<br />Production Cooperatives. This applied research was carried out using a survey research method.<br />The statistical population of this research consisted of all members (shareholders) of the 13<br />agricultural production cooperatives in the Kurdistan province (N=3500), of which 346 were<br />selected using a cluster sampling technique. A researcher-made questionnaire was used to<br />collect data. The validity of the questionnaire was determined based on expert's view and<br />reliability was confirmed based on Cronbach's alpha coefficient for different scales (from 0.853<br />to 0.932). According to research findings, main collective innovations in the several<br />components of value chain was described, including (1) New crop cultivation,(2) The use of<br />new inputs, (3) The use of new planting techniques and techniques, (4) Use of resources and<br />assets, (5) Human resource development,(6) Packing products, (7) Product processing, (8)<br />Grading products, (9) Labeling in the form of a specific brand, (10) Development of a reliable<br />distribution network for the supply of the product to the market, (11) Formation of capital and<br />financing, (12) Development of new infrastructure for the production and supply of the product,<br />(13) Purchase of new machinery and equipment, (14) Risk management, (15) Coherent<br />interactions with partners, (16) Advertising on products and capacities of the cooperative, (17)<br />Customer Relationship, (18) the use of new communication and Internet technologies.<br /><br />از آنجا که طبیعت تعاونیها بر مبنای کنش جمعی استوار است، شیوه مورد نظر برای یافتن و مدیریت نوآوری با هدف بهبود این نهادها نیز باید جمعی باشد. نوآوری جمعی یک رویکرد مناسب برای مقابله با مشکلات فعلی زنجیره ارزش در تعاونیهای تولید کشاورزی است. این تحقیق کاربردی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام اعضای (سهامداران) 13 تعاونی تولید کشاورزی در استان کردستان (3500 نفر) بود که 346 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه تحقیق بر اساس دیدگاه گروهی از متخصصان و پایایی بر مبنای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاسهای مختلف بین (853/0 تا 932/0) تایید شد. بر اساس یافتههای تحقیق، نوآوریهای جمعی عمده در مؤلفههای زنجیره ارزش در تعاونیهای مورد مطالعه به شرح زیر توصیف شدهاند: (۱) کشت محصول جدید، (۲) استفاده از نهادههای جدید، (۳) استفاده از شیوهها و فنون جدید کاشت، داشت...، (۴) استفاده از منابع و دارایی، (۵) توسعه نیروی انسانی، (۶) بستهبندی محصولات، (۷) فرآوری محصولات، (۸) درجهبندی محصولات، (۹) برچسبگذاری در قالب یک برند معین، (۱۰) توسعه شبکه توزیع مطمئن برای عرضه محصول به بازار، (۱۱) تشکیل سرمایه و تامین مالی، (۱۲) توسعه زیرساخت-های جدید برای تولید و عرضه محصول، (۱۳) خرید تجهیزات و ماشینآلات جدید، (۱۴) شناسایی و مدیریت ریسک فعالیتها، (۱۵) تعاملات منسجم با شرکاء و همکاران، (۱۶) تبلیغات در مورد محصولات و ظرفیتهای تعاونی، (۱۷) ارتباط با مشتری و(۱۸)استفاده از فناوریهای جدید ارتباطی و اینترنتی.https://jead.gau.ac.ir/article_4826_fa2fe3295df2eb28e2ee74412cd4a5ba.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725420190220The need to strengthen the rural entrepreneurship ecosystemضرورت تقویت اکوسیستم کارآفرینی روستایی7189482710.22069/jead.2020.16673.1373FAبیژن رضاییگروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاهنادر نادریگروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه0000-0002-3346-7032معین سلیمانیگروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20190523Abstract<br />Today, entrepreneurship is important for the growth and development of villages. Rural<br />entrepreneurship and the ecosystems that support it are known as a practical solution for rural<br />development. Rural ecosystems are often characterized by scarcity of infrastructure and<br />financial and human resources, weaknesses in government support programs and relatively<br />weak communication and information networks, More expensive access to large markets and<br />low levels of economic activity. As a result, entrepreneurship in rural ecosystems is less based<br />on opportunity and more based on necessity and coercion. Enhancing the rural entrepreneurship<br />ecosystem can be a suitable strategy for accelerating the development of entrepreneurship in<br />rural areas. Therefore, the present study has been conducted with a comprehensive review of the<br />literature on the field of entrepreneurship ecosystem, with the aim of describing the effects,<br />elements, characteristics and necessity of strengthening rural entrepreneurship ecosystems. In<br />this research, first, the concept of rural entrepreneurship and rural entrepreneurship ecosystem<br />has been addressed and then, the economic, technological and social impacts of rural<br />entrepreneurship ecosystems have been discussed, and then the importance of the elements of<br />the rural entrepreneurship ecosystem has been discussed and finally, the characteristics of<br />entrepreneurship ecosystems are described.<br /><br />امروزه کارآفرینی برای رشد و توسعه اقتصادی روستاها اهمیت زیادی دارد. کارآفرینی روستایی و اکوسیستمهایی که از آن حمایت میکنند، به عنوان راهکاری عملی برای توسعه روستایی شناخته شدهاند. اکوسیستمهای روستایی اغلب با کمبود زیرساختها و منابع مالی و انسانی، ضعف در برنامههای حمایتی دولت و شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی نسبتاً ضعیف، دسترسی پرهزینهتر به بازارهای بزرگ و تنوع کم فعالیت اقتصادی شناخته میشوند. در نتیجه، کارآفرینی در اکوسیستمهای روستایی کمتر بر اساس فرصت و بیشتر بر اساس ضرورت و اجبار است. تقویت اکوسیستم کارآفرینی روستایی میتواند راهبردی مناسب برای شتابدهی به توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی باشد. بنابراین مطالعه حاضر با مرور گسترده ادبیات حوزه اکوسیستم کارآفرینی، با هدف تشریح اثرات، عناصر، ویژگیها و ضرورت تقویت اکوسیستمهای کارآفرینی روستایی انجام شده است. در این پژوهش، ابتدا به مفهوم کارآفرینی روستایی و اکوسیستم کارآفرینی روستایی پرداخته شده است و در ادامه تاثیرات اقتصادی، فناورانه و اجتماعی اکوسیستمهای کارآفرینی روستایی و سپس اهمیت عناصر تشکیلدهنده اکوسیستم کارآفرینی روستایی مورد بحث قرار گرفته است و در پایان ویژگیهای اکوسیستمهای کارآفرینی تشریح شده است.https://jead.gau.ac.ir/article_4827_d4c403cd4c24a604095151a4550ec624.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725420190220Content Analysis of the Components of the Entrepreneurial
Ecosystem in Iranتحلیل محتوای مؤلفههای تشکیلدهنده اکوسیستم کارآفرینی89104482810.22069/jead.2020.17051.1385FAندا علیزادهعضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزیعلیرضا نیکوییمدیر کل دفتر امور اقتصادی سازمان تاتحمید رضا مختاریسرپرست مرکز کارآفرنی سازمان تاتJournal Article20190825Abstract<br />The purpose of the present study was to analyze the qualitative content of research related to<br />the concepts of entrepreneurship ecosystem and start-ups. For this purpose, sources published<br />between 2010 and 2019 (85 sources) were selected and reviewed. The results of the content<br />analysis led to the separation of seven dimensions related to the entrepreneurial ecosystem.<br />Dimensions were: Entrepreneurial Ecosystem Dimensions, Entrepreneurship Development<br />Policies, Entrepreneurial Problems and Barriers, Entrepreneurial Ecosystem Success<br />Prerequisites, Entrepreneurial Ecosystem Stakeholders, Entrepreneurial Development Strategies<br />and Entrepreneurial Ecosystem. Other research results indicated that about 40% of the resources<br />surveyed had quantitatively studied the entrepreneurial ecosystem. Most of the resources were<br />implemented by organizations, targeting 40% of resources for managers, entrepreneurs and<br />business owners. Data were collected through a questionnaire in half of the sources. In terms of<br />geographical distribution, most sources at the international level have examined the dimensions<br />of the entrepreneurial ecosystem. In addition, a review of the year of publication of the<br />published sources revealed that during the 10 slides, there was an increasing trend in selected<br />sources in the field of entrepreneurship ecosystem.<br /><br />هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی پژوهشهای مرتبط با مفاهیم اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا بود. برای این منظور، منابع منتشر شده در فاصله سالهای 2010 تا 2019 (85 منبع) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بررسی تحلیل محتوا منجر به جدا سازی 7 بعد مرتبط با اکوسیستم کارآفرینی شد که عبارت بودند از : مؤلفههای اکوسیستم کارآفرینی، سیاستهای توسعه کارآفرینی، مشکلات و موانع کارآفرینان، پیشنیازهای موفقیت اکوسیستم کارآفرینی، ذینفعان اکوسیستم کارآفرینی، راهکارهای توسعه کارآفرینی و ارکان اکوسیستم کارآفرینی. دیگر نتایج تحقیق مشخص نمود که حدود 40 درصد از منابع مورد بررسی به روش کمی به مطالعه اکوسیستم کارآفرینی پرداخته بودند. بیشتر منابع توسط سازمانها و مؤسسات دولتی به اجرا درآمده بودند، به لحاظ نوع گردآوری دادهها، 40 درصد منابع، مدیران، کارآفرینان و صاحبان کسب و کار را مخاطب خود قرار داده بودند. ابزار گردآوری دادهها در نیمی از منابع مورد بررسی، از طریق پرسشنامه بود. به لحاظ پراکنش جغرافیائی، بیشتر منابع در سطح بین المللی به بررسی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی پرداخته بودند. همچنین بررسی سال انتشار منابع چاپ شده مشخص نمود که طی 10 سال، روند افزایشی در منابع منتخب در زمینه اکوسیستم کارآفرینی مشاهده شد.https://jead.gau.ac.ir/article_4828_b69cb35a95b595e6f874908d1f202bf3.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725420190220Problem-finding of Rural Food-Processing Industries in Kaboudarahang
Township to Rural Entrepreneurship Developmentمسأله شناسی صنایع غذایی تبدیلی روستایی شهرستان کبودرآهنگ در راستای توسعه کارآفرینی105116482910.22069/jead.2020.17419.1398FAعلیرضا حسن بگیپردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه، گروه ترویج و آموزش کشاورزیامیر حسین علی بیگیدانشیار دانشگاه رازی0000-0002-0979-1692زهرا اطهریپردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه، گروه ترویج و آموزش کشاورزی0000-0001-9838-2104Journal Article20191206Abstract<br />The development of Rural Food-Processing Industries can play an important and<br />constructive role in increasing the income and promoting the livelihood of the villagers as the<br />main contributors to food production and organizing the economic situation of the villages.<br />These industries are very important solutions to balance and respond to challenges such as<br />poverty and low income, urban and rural imbalances, low-income agriculture, migration, labor<br />supply and food security, but they are facing with problems that have not been able to develop<br />in terms of production, rural entrepreneurship and employment. This research was carried out<br />with the aim of problems Identification of Rural Food-Processing Industries in Kaboudarahang<br />Township of Hamadan province. The study population consisted of 79 units of rural food<br />processing industries in kaboodarang County, Hamadan province that using purposeful<br />sampling method and snowball technique. Data collection techniques were semi-structured<br />interview. Based on the data analysis, the studied Food-Processing Industries had numerous<br />problems in financial and credit, legal, organizational, marketing, educational, managerial<br />aspects. The other major problems were the existence of speculators and unauthorized<br />competitors and natural disasters. Finally, suggestions were given by unit owners about the<br />problems.<br /><br />گسترش صنایع تبدیلی روستایی یکی از عاملهای افزایش درآمد روستاییان و حمایت از تولید ملی است. اما این واحدها با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند که سبب شده نتوانند از نظر تولید، کارآفرینی روستایی و اشتغالزایی توسعه لازم را داشته باشند. این پژوهش با هدف مسأله شناسی صنایع غذایی تبدیلی روستایی شهرستان کبودرآهنگ استان همدان به صورت کیفی انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل 79 واحد صنایع غذایی تبدیلی روستایی شهرستان کبودرآهنگ استان همدان بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله، نمونههای تحقیق انتخاب شدند. تکنیک جمع آوری دادهها، مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند بود. بر پایه تحلیل داده ها مشکلات مالی و اعتباری، مشکل در قوانین و مقررات، مشکل دولتی ـ سازمانی، مشکل بازار و بازاریابی، مشکل دلالان و رقبای غیر مجاز، مشکل در آموزش، مشکل انسانی ـ مدیریتی و مشکلات طبیعی مسایل اصلی صنایع تبدیلی روستایی بودند. در نهایت راهکارهایی از سوی مالکان واحدها برای مسایل پیش روی ارائه گردید.https://jead.gau.ac.ir/article_4829_36dc0f3cb487aa482404ea132cb01c83.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725420190220Analysis of Barriers to Entrepreneurship in Agricultural Small and Medium
Enterprises in Qazvin Province.تحلیل موانع کارآفرینی بنگاههای کوچک و متوسط کشاورزی استان قزوین117130483010.22069/jead.2020.17444.1399FAفرشته غیاثوندغیاثیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان. دانشکده کشاورزی. تاکستان. ایران.https://orcid.org/0000-0001-9382-9034Journal Article20191215Abstract<br />Promoting the country's agriculture is an important part of the workforce as a key factor in<br />the agricultural sector and is looking for suitable opportunities and ideas to create businesses<br />and promote entrepreneurial businesses in the agricultural sector. The path to economic<br />development can be enriched by boosting entrepreneurship in small and Medium Entreorises.<br />The purpose of this study was to analyze the barriers to entrepreneurship development in SMEs<br />in the framework of descriptive-survey research. The statistical population of this study<br />consisted of 4532 units of SMEs in Qazvin province in 2016. The sample size was 354 units of<br />SMEs selected by random sampling. These industries were in the main groups of Food industry,<br />Horticulture, Agricultural mechanization, livestock and Fisheries. Cronbach's alpha coefficient<br />was calculated 0.88 to determine the reliability of the questionnaires. The content validity of the<br />questionnaire was confirmed by the opinion of experts in the field. After completing the<br />questionnaires and collecting data, SPSS software was used for data analysis based on<br />exploratory factor analysis technique. The results of factor analysis of development barriers in<br />SMEs resulted in the extraction of seven barriers. In order of importance, these barriers include<br />financial, scientific, educational, knowledge, strategic, policy, marketing-sales and<br />environmental barriers that account for 72.265% of the total variance of barriers to<br />entrepreneurship development in agricultural businesses.<br /><br />پیشرفت کشاورزی کشور با اهمیت بخشی به نیروی کار انسانی به عنوان عامل اصلی بخش کشاورزی و جستجوی فرصت های مناسب و ایدهها برای ایجاد کسب و کار و ترویج کسب و کارهای کارآفرینانه در این بخش میباشد. مسیر توسعه اقتصادی را می توان از طریق توسعه کارآفرینی در بنگاههای کوچک زودبازده غنا بخشید. پژوهش حاضر با هدف تحلیل موانع توسعه کارآفرینی در بنگاههای کوچک و متوسط کشاورزی در چارچوب پژوهشهای توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 4532 واحد بنگاههای کوچک و متوسط کارآفرین کشاورزی در استان قزوین در سال 1395بود که تعداد نمونه مورد بررسی 354 بنگاه براساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. این صنایع در گروههای اصلی شامل صنایع غذایی، محصولات باغی و زراعی ، مکانیزاسیون وادوات کشاورزی، محصولات دامی و شیلات بودند. ضریب آلفای کرونباخ، به منظور تشخیص پایایی پرسشنامه ها برابر با 88/0 محاسبه گردیده است. روایی محتوایی پرسشنامه نیز با نظر خواهی از کارشناسان مرتبط با موضوع تایید شده است. پس از تکمیل پرسشنامهها و گردآوری دادهها از نرم افزار spss برای تحلیل داده ها بر اساس تکنیک تحلیل عاملی از نوع اکتشافی بهره گرفته شد. نتایج مربوط به تحلیل عاملی موانع توسعه در بنگاههای کوچک و متوسط کارآفرین کشاورزی منجر به استخراج هفت مانع شد. این موانع به ترتیب اهمیت عبارتند از مانع مالی، علمی-آموزشی، دانشی، استراتژیک، سیاست گذاری، بازاریابی -فروش و عامل محیطی که در مجموع 265/72 درصد واریانس کل موانع توسعه کارآفرینی در کسب و کارهای کشاورزی را تبیین نمودهاند.https://jead.gau.ac.ir/article_4830_942f2a08bd13f507288cea4a65b3d1ee.pdf