دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725320181122Analysis Factors Influencing Development of Entrepreneurial Culture in
Agricultural Organization of Zanjan provinceتحلیل عوامل موثر بر توسعه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان118464610.22069/jead.2019.16612.1371FAامیر نعیمیگروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجانسید محمد جواد سبحانیدانش آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسناصر ولی زادهدانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیرازJournal Article20190506Abstract<br />The aim of this study was to analysis factors influencing development of entrepreneurial<br />organizational culture in Agricultural Jihad organization of Zanjan province. Statistical<br />population of research were staffs who involved in Agricultural organization of Zanjan province<br />(N=687). The sample size was determined using the Cochran formula (n=122). Sample<br />respondents were selected using proportional stratified sampling method. Research instrument<br />was standard questionnaire. Face and content validity of questionnaire was approved by a panel<br />of experts. Also, calculated values of Cronbach’s Alpha, Average Variance Extracted (AVE)<br />and Composite Reliability (CR) for all variables were confirmed. Results of path analysis<br />showed that motivation stimulating and fostering had no significant effect on development<br />entrepreneurial organizational culture. Also, other effective factors (such as: skills training;<br />change the perception and discovery of opportunity; participation, independence and of<br />responsibility; innovation, creativity and risk appetite; change and evolution of organization<br />values) had positive and significant effect (p≤ 0.01) on development of Entrepreneurial culture.<br />So that these variables explained 87% of variance in the entrepreneurial culture development of<br />Agricultural Jihad organization in Zanjan province.<br /><br />هدف کلی این تحقیق تحلیل عوامل موثر بر توسعه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی زنجان بود. جامعه آماری تحقیق، کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بودند (687N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 122 نفر تعیین شد و به روش نمونهگیری طبقهای تناسبی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای محقق ساخته بود. روایی ظاهری و محتوایی آن با استفاده از نظرات جمعی از متخصصان مورد بررسی و تایید قرار گرفت. همچنین مقادیر محاسبه شده آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و پایایی ترکیبی (CR) برای متغیرهای تحقیق در حد قابل قبولی بود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد عامل تحریک و پرورش انگیزهها تأثیر معنی-داری بر روی توسعه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه نداشت. همچنین سایر عوامل موثر (از قبیل: آموزش مهارتها؛ تغییر درک و کشف فرصت؛ مشارکت، استقلالطلبی و قبول مسئولیت؛ نوآوری، خلاقیت و مخاطرهپذیری؛ تغییر و تحول ارزشهای سازمان) تأثیر مثبت و معنی داری در سطح خطای یک درصد بر روی توسعه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه داشتند. به طوریکه این عوامل 87 درصد از تغییرات توسعه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی زنجان را تبیین نمودند.https://jead.gau.ac.ir/article_4646_b77a740c0bc1e906435a54a35946b8cc.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725320181122Entrepreneur University and their role in advancing and
realizing resistance economics in sanctions termsدانشگاه کارآفرین و نقش آن در پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم1930464710.22069/jead.2019.16368.1363FAنادر نادریاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی0000-0002-3346-7032بهنوش سیفی رسولیاندانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی گرایش سازمانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازیJournal Article20190304Abstract<br />Iran, which has chosen the policy of resistance economics is required to innovate and<br />entrepreneurship in new economic eras, for the realization of a resistance economy is essential<br />the readiness of economic institutions and the interaction between government and people. The<br />entrepreneur university can be the turning point for training human resources, with new ideas<br />and new thinking, every moment inject a new force, in the vital arteries of the growing society<br />and Society can make use of the emerging developmental ideas of academics. Generally,<br />academic strategies came into decision-making organizations and then enter into executive<br />institutions; the university is the best place to theorize ideas. Therefore, the present review<br />study is based on a comprehensive literature review of available literature and does scientific<br />works in the field of entrepreneur university and resistance economics. Efforts have also been<br />made to take effective steps towards removing the research gap, namely the lack of focus on<br />third-generation universities and their position in the resistance economy. In the end, there were<br />several proposals for, the realization of resistance economy.<br /><br />کشور ایران که سیاست اقتصاد مقاومتی را انتخاب نموده مکلف به نوآوری و کارآفرینی در عرصههای جدید اقتصادی است، و برای تحقق اقتصاد مقاومتی آمادگی نهادهای اقتصادی و تعامل و همکاری میان دولت و مردم ضروری است. دانشگاه کارآفرین میتواند به عنوان کانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، با برخورداری از ایدهها و اندیشههای نو، هر لحظه در شریانهای حیاتی جامعه که حرکت رو به رشدی دارند، نیروی نوینی را تزریق کند و جامعه نیز با به کار بستن ایدههای نوظهور دانشگاهیان میتواند اندیشه توسعه را محقق سازد. از آنجایی که عموما استراتژیهای دانشگاهی وارد سازمانهای تصمیمگیر و سپس وارد نهادهای اجرایی میشوند، بهترین مکان برای پرداختن و تئوریزه کردن ایدهها دانشگاهها هستند. مطالعه حاضر، از مرور ادبیاتی گسترده در متون موجود و کارهای علمی انجام شده در حوزه دانشگاه کارآفرین و اقتصاد مقاومتی استخراج شده است. این پژوهش به بررسی وضعیت و ویژگیهای دانشگاه کارآفرین در کشور و میزان تاثیر و نقش آنها در تحقق و پیشبرد اقتصاد مقاومتی پرداخته است. همچنین تلاش شده تا در جهت مرتفع نمودن خلاء پژوهشی یعنی عدم تمرکز بر دانشگاههای نسل سوم و جایگاه آنها در اقتصاد مقاومتی قدمهای موثری برداشته شود. در نهایت پیشنهادهایی در راستای هموار کردن مسیر برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.https://jead.gau.ac.ir/article_4647_c3e38747e750adbfdf00d76c24deca89.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725320181122Removing Terminological Ambiguity from Agricultural
Graduates' Employability – Oriented Skillsابهام زدایی واژه شناختی مهارتهای اشتغال محور دانش آموختگان بخش کشاورزی3150471210.22069/jead.2019.16796.1377FAحمید کریمیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران.حسام الدین غلامیاستادیار، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.Journal Article20190619Abstract<br />Several terms have been applied for students' employability-oriented skills in higher<br />education including entrepreneurship, employability, generic skills, transferable skills, core<br />skills, key skills, enterprise skills and career development learning. Due to variety of terms<br />occasionally used carelessly or interchangeably, terminology can be one the challenges for<br />researchers and practitioners in higher education. Accordingly, this paper aimed to remove<br />ambiguity about these terms and determine their overlap and differences for quite understanding<br />and consequently proper application of them in research and practice in higher agricultural<br />education. Comparing entrepreneurship and employability reveled that pre-founding competencies<br />(mostly opportunity competency) is the characteristic of entrepreneurship and career development<br />learning is the characteristic of employability. Post-founding competencies (managerial competencies)<br />and technical (specialized skills) are among their similarity points. Core, key, generic, transferable,<br />enterprise skills and career development skills can be viewed as an aspect of employability. Core, key,<br />generic, transferable generally are used interchangeably, but some differences can be asserted. In this<br />regard, generic and transferable skills which are synonyms, encompassing a wider range of skills in<br />comparison to core, key and enterprise skills, indeed these skills are a particular type of generic or<br />transferable skills. Core and key skills are synonym, bearing in mind that key skills term was used<br />later, by Experts instead of core skills and since then became common.<br /><br />واژههای متعددی برای مهارتهای مرتبط با اشتغال دانشجویان در آموزش عالی به کار رفته است که از جمله میتوان به کارآفرینی، اشتغالپذیری، مهارتهای عمومی، مهارتهای قابل انتقال، مهارتهای اصلی، مهارتهای کلیدی و مهارتهای کسب و کار و یادگیری توسعه شغلی اشاره کرد. از جمله چالشهای پیش روی محققان و دستاندرکاران آموزش عالی تعدد این واژههاست که در برخی مواقع با بیدقتی به کار گرفته میشوند. هدف این مقاله ابهامزدایی از این واژهها و فراهم کردن زمینه درک صحیح و کاربست شایسته آنها در عرصه پژوهش و عمل در آموزش عالی کشاورزی است. مقایسه کارآفرینی و اشتغالپذیری نشان داد وجه ممیزه کارآفرینی صلاحیتهای قبل از تأسیس کسب و کار (صلاحیت فرصت) و وجه تمایز اشتغالپذیری یادگیری توسعه شغلی است. از وجوه تشابه آنها صلاحیتهای پس از ایجاد کسب و کار (صلاحیتهای مدیریتی) و مهارتهای فنّی (تخصصی) است. مهارتهای اصلی، کلیدی، عمومی، قابل انتقال، کسب و کار و یادگیری توسعه شغلی بخشی از مهارتهای اشتغالپذیری هستند. واژههای مهارتهای عمومی، قابل انتقال، اصلی و کلیدی در بسیاری موارد به صورت مترادف بهکار میروند، اما میتوان وجوه تمایزی را برای آنها قائل شد. در این زمینه، مهارتهای قابل انتقال و عمومی که در حقیقت معنای یکسانی دارند؛ نسبت به مهارتهای اصلی یا کلیدی و همچنین مهارتهای کسب و کار، طیف گستردهتری از مهارتها را در بر میگیرند و مهارتهای اصلی یا کلیدی و مهارتهای کسب و کار نوع خاصی از مهارتهای عمومی یا قابل انتقال هستند.https://jead.gau.ac.ir/article_4712_a59a314b123e486e27edc2555394c56d.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725320181122Analysis of weakness, strength, threat and opportunity of employment plans of the Imam Khomeini Relief Committee in Golestan Provienceتحلیل نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت طرحهای اشتغالزای کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان گلستان5166465310.22069/jead.2018.15147.1336FAمحمد رضا محبوبیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0001-9519-3519مهدیه باقریدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانغلامحسین عبدالله زادهدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-5540-0760Journal Article20180527Abstract<br />In the current situation, employment is one of the most important social challenges in the<br />country. In this regard, one of the institutions that have been trying to solve the problem by<br />implementing employment plans is the Imam Khomeini Relief Committee. The purpose of this<br />study was to analysis the weaknesses, strengths, threats and opportunities of the employment<br />plans of the Khomeini Relief Committee in Golestan province. Research is a type of applied<br />research which is done by descriptive-survey method. The statistical population consisted of all<br />experts of Imam Khomeini Relief Committee in Golestan province (N=80). SPSS and Excel<br />software were used to analyze the data. The results showed that the most important<br />opportunities for employment plans were "creating opportunities for the growth and<br />improvement of the personality of the clients" and "protecting the family institution" and the<br />most important threats were "the lack of supportive co-operatives from domestic businesses,"<br />"imports of similar products at a lower cost," and "lack of clients familiarity with the methods of<br />advertising". The most important weaknesses were “buying cheap products manufactured by<br />brokers "and" the lack of specific brands for clients' products". The most important strengths<br />were “contributing to the development of the market for production and consumption"and<br />"more flexibility of designs with living environment conditions". The results also show that<br />weaknesses, strengths, threats and opportunities of employment plans are in the competitive<br />strategy area. That is, we must eliminate the weaknesses by taking advantage of the<br />opportunities.<br /><br />در شرایط کنونی موضوع اشتغال یکی از مهمترین چالشهای اجتماعی در کشور است. در این راستا یکی از نهادهایی که با اجرای طرحهای اشتغال سعی در حل مشکل داشته است، کمیته امداد امام خمینی(ره) است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت طرحهای اشتغالزای کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان گلستان انجام گرفته است. پژوهش از نوع مطالعات کاربردی است که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان گلستان به تعداد 80 نفر بودند که به شیوه تمام-شماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSpss و Excel استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین فرصتهای طرحهای اشتغالزا "ایجاد فرصت رشد و ارتقای شخصیت مددجویان" و "صیانت از نهاد خانواده" و مهمترین تهدیدها "نبود تعاونیهای حمایتکننده از کسب و کارهای خانگی"، "واردات بیرویه محصولات مشابه با قیمت کمتر" و "عدم آشنایی مددجویان به روشهای تبلیغاتی" بود. "خرید ارزان قیمت محصولات تولیدی توسط دلالان" و "نبود برند مشخص برای محصولات تولیدی مددجویان" مهمترین نقاط ضعف و "کمک به توسعه بازار تولید و مصرف" و "انعطافپذیری بیشتر طرحها با شرایط محیط زندگی" از مهمترین نقاط قوت بود. همچنین نتایج نشان داد تحلیل نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت طرحهای اشتغالزا در ناحیه راهبرد رقابتی قرار دارد یعنی باید با بهرهجستن از فرصتها نقاط ضعف را از بین ببریم.https://jead.gau.ac.ir/article_4653_299f101fda19f68f179a8711878289c3.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725320181122Studying the relationship between entrepreneurial orientation and organizational performance in Agriculture Jahad Organization of Hamedan Province: The mediating role of learning orientation and organizational learningبررسی رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان: نقش میانجی یادگیری سازمانی و جهتگیری یادگیری6780465010.22069/jead.2019.15654.1352FAمریم شاهدوستیدانشگاه بوعلی سینا،همدان، ایرانسعید کریمیهیات علمی-دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20180926Abstract2<br />Entrepreneurial orientation and organizational learning provide possible ways to address the<br />need to encourage and manage strategic change continuously in order to achieve competitive<br />advantage, ensure survival, and generate enhanced performance. As such, the purpose of this<br />study was to investigate the relationship between entrepreneurial orientation and organizational<br />performance in the Jahad-e-Agriculture organization in Hamedan province. It also examined the<br />mediating roles of learning orientation and organizational learning on entrepreneurial<br />orientation-performance relationship. The study population included 50 managers that were<br />selected through census method. Data was collected using a standardized self-administered<br />questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts and<br />its reliability was confirmed using Cronbach’s alfa coefficient (0.94≥α≥0.70). Data were then<br />analyzed using partial least squares structural equation modelling by the help of Smart PLS 3.0<br />software. The results indicated that entrepreneurial orientation was significantly related to<br />organizational learning, learning orientation and organizational performance. There was also a<br />significant relationship between learning orientation and organizational performance. In<br />addition, the results of bootstrap procedure showed that learning orientation mediated the<br />entrepreneurial orientation-organizational performance relationship. Based on the findings, it<br />could be concluded that organizational managers and leaders could improve entrepreneurial<br />orientation by focusing on learning orientation and organization learning and thereby increasing<br />organizational performance.<br /><br />چکیده<br />هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطه گرایش کارآفرینانه و عملکرد در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بود. همچنین نقش میانجی یادگیری سازمانی و فردی و جهتگیری یادگیری بررسی شد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر 50 تن از مدیران که به روش تمام شماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ابزار تحقیق نیز از طریق برآورد مدل اندازهگیری و ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و تایید شد (94/0<>70/0). برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart PLS 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که گرایش کارآفرینانه با عملکرد سازمانی، یادگیری سازمانی و جهتگیری یادگیری رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین بین جهتگیری یادگیری با عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. اما رابطه بین یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی معنیدار نیست. افزون بر این، اثر غیرمستقیم گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی از طریق جهتگیری یادگیری منتقل میشود. بر اساس یافتههای پژوهش، مدیران و رهبران سازمان می توانند در فرایند بهبود گرایش کارآفرینانه بر مکانیسم یادگیری سازمانی و جهتگیری یادگیری تمرکز نمایند و از این طریق عملکرد سازمان را ارتقاء دهند.https://jead.gau.ac.ir/article_4650_9d28f621eb0bad718989e10a06fec590.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725320181122Factors Affecting the Development of Agricultural Entrepreneurship for Rural
Development (Case Study: Kermanshah Township)عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان کرمانشاه)8194465110.22069/jead.2019.16447.1364FAبیژن رضاییدانشگاه رازیسحر رستمیدانشجوی دکتری آینده پژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.0000-0002-4914-7383مهتاب ژیانکارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.معین سلیمانیگروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20190324Abstract<br />The main objective of this study is to investigate the factors affecting the development of<br />agricultural entrepreneurship in Kermanshah. This research is applied in terms of the purpose of<br />the paradigm in the qualitative research group. For analysis of the data, the inductive content<br />analysis method was used. The required information was collected through semi-structured<br />interviews. The statistical population of the present study was faculty members of the Faculty of<br />Agriculture of Razi University and entrepreneurs of the agricultural sector. Targeted sampling<br />was used to select the participants and finally the theoretical saturation was performed after ten<br />interviews. To verify the reliability of the findings, the method of reviewing the participants and<br />experts as well as collecting and analyzing data simultaneously was used. By analyzing the<br />content of the text, an interview was conducted on 52 codes indicating the factors affecting the<br />development of agricultural entrepreneurship. The complete list of codes, classified according to<br />conceptual relation, is grouped into six subject categories including Natural resources; financial-<br />supporting capital; characteristics and culture of entrepreneurship; support and training; rules,<br />regulations and policies and infrastructure factors.<br /><br />هدف اصلی این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی در شهرستان کرمانشاه است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر پارادیم در گروه تحقیقات کیفی قرار میگیرد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمهساختارمند جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی و کارآفرینان بخش کشاورزی بود. برای انتخاب مشارکتکنندگان از روش نمونهگیری هدفمند بهره برده شد و در نهایت پس از انجام ده مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. برای بررسی قابلیت اعتبار یافتهها نیز از روش بازنگری مشارکتکنندگان و کارشناسان و همچنین از جمعآوری و تحلیل همزمان دادهها بهره گرفته شد. با تحلیل محتوای متن مصاحبه 52 کد مفهومی که نشاندهنده عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی بود به دست آمد. فهرست کامل کدها، با توجه به قرابت مفهومی، در قالب شش طبقه موضوعی گروهبندی شد که شامل: منابع طبیعی، سرمایه مالی- حمایتی، ویژگیها و فرهنگ کارآفرینی، پشتیبانی و آموزش، قوانین، مقررات و سیاستها و عوامل زیرساختی است.https://jead.gau.ac.ir/article_4651_47b4f4ca0a2ea0b556d86335956308af.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09725320181122Identify the Role of Agricultural Cooperatives for Promotion of Entrepreneurial
Spirit Farmers of Mahabad Townshipشناسایی نقش تعاونی های کشاورزی در تقویت روحیه کارآفرینی کشاورزان شهرستان مهاباد95108465210.22069/jead.2019.16836.1378FAسمیه آرمندترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همداننازنین حاتمی کیاترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدانلطیف محمدزادهترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین اهوازJournal Article20190630Abstract<br />The purpose of research was to identify the role of agricultural cooperatives for promotion of<br />entrepreneurial spirit farmers of Mahabad township. This study was descriptive-correlation<br />research and used survey method. The statistical population of the study consisted of all the 230<br />farmers participating in agricultural cooperatives in the Mahabad township. Using Krejcie and<br />Morgan’s table and proportional stratified random sampling technique, 111 farmers were<br />selected as research sample. Interview and questionnaire was the main tool for data gathering.<br />Finally, 111 questionnaires were completed and used for data analyzing. The instrument for<br />collecting data was a questionnaire which its validity was confirmed by a panel of experts. The<br />reliability of the questionnaire in the pre-test phase was confirmed (α= 0.85 to 90). The data<br />were analyzed using SPSS software. The results of one-sample t-test showed that the<br />components of entrepreneurial spirit including risk taking, life control, creativity, independence<br />and self-confidence were significant at 99% level. This reflects the impact of the agricultural<br />cooperatives under study in fostering entrepreneurial spirit. Also, the results of the correlations<br />showed that highly educated farmers consider the role and status of cooperatives in<br />entrepreneurial activities. Correlation t-test showed that there was a significant difference<br />between the mean score of the two components of the present and desirable status. The<br />correlation showed that higher educated farmers find cooperatives more effective in<br />entrepreneurship. Also, the results of data processing showed that there was no significant<br />relationship between the role and position of cooperative in entrepreneurial activities and<br />membership history. The results of paired T test showed that there is a significant difference<br />between the two situation.<br /><br />هدف کلی این پژوهش شناسایی نقش تعاونیهای کشاورزی در تقویت روحیه کارآفرینی کشاورزان شهرستان مهاباد است. این تحقیق پیمایشی بوده و جامعهی آماری تحقیق، شامل 230 نفر از کشاورزان عضو تعاونیهای کشاورزی در سطح شهرستان مهاباد است که حجم نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده 111 نفر برآورد شد. به این منظور تعداد 111 پرسشنامه تکثیر و بین افراد نمونه توزیع شد. ابزار اصلی این تحقیق پرسشنامه و مصاحبه حضوری بودند. روایی پرسشنامه به تایید اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان رسید. پایایی پرسشنامه در مرحله پیش آزمون برای قسمتهای مختلف پرسشنامه بین ۸۵/0 و 90/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS20 استفاده شد. نتایج آزمون مقایسه t تک نمونهای میانگین نشان داد که همه مؤلفههای روحیه کارآفرینی شامل ریسکپذیری، کنترل زندگی، خلاقیت، استقلال و اعتمادبهنفس در سطح 99 درصد معنادار شدند که این امر نشاندهنده تأثیر تعاونیهای کشاورزی مورد مطالعه در تقویت روحیه کارآفرینی است. همچنین با انجام همبستگی نشان داده شد که کشاورزان با تحصیلات بالاتر؛ نقش و جایگاه تعاونیها را در فعالیتهای کارآفرینانه مؤثر میدانند. همچنین نتایج پردازش دادهها نشان داد که بین نقش و جایگاه تعاونی در فعالیتهای کارآفرینانه و سابقه عضویت رابطه معنیداری موجود ندارد. به منظور مقایسه میانگینها در دو وضعیت موجود و مطلوب، از آزمون t همبسته استفاده شد، بین میانگین نمره دو مؤلفه وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنیداری در سطح 99 درصد وجود داشت.https://jead.gau.ac.ir/article_4652_79c4373746603ac0c99e29aa043a006d.pdf