دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09721220140622Importance and Necessity Entrepreneurship in Agricultural
Education Programsاهمیّت و ضرورت توجه به کارآفرینی در برنامههای آموزش کشاورزی1141841FAمهدی علیخانی دادوکلاییدانشآموخته کارشناسیارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساریلادن اصغرنژاددانشآموخته کارشناسیارشد گروه مرتعداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانJournal Article20140209Abstract2<br />Twenty-first centuries is introduced as the century of knowledge. In this<br />century, main capital of societies is knowledge, skills and attitudes of its human<br />resources. For this capital be in community welfare service, entrepreneurial<br />abilities is required. Currently, development of entrepreneurship is the core of<br />programs developed countries. Hence, investment in in entrepreneurial capabilities<br />of human resources has a special place. Naturally, the most obvious thing that can<br />bring us to this goal is education especially in the field of entrepreneurship. One of<br />the main functions of education levels, especially in agriculture, is education of<br />graduates and creative people and entrepreneurs. According to the present paper<br />has been prepared as an overview, importance and necessity entrepreneurship<br />investigate in agricultural education programs. In this paper, entrepreneurship in<br />the field of agriculture led to employment, technology transfer, encouraging<br />investment and explore of new resources and effective use of their, appropriate<br />distribution of income and social justice, innovation and creativity in the<br />community and improve the quality of life. In this paper, appropriate strategies<br />present to improve this situation with emphasis on the importance of<br />entrepreneurship in agricultural training programs.قرن بیست و یکم بهعنوان قرن دانش معرفی شده است. در این عصر، سرمایه اصلی جوامع، دانش، مهارت و نگرش منابع انسانی آنها است. برای اینکه این سرمایه در خدمت سعادت جامعه باشد، به قابلیتهای کارآفرینی نیاز است. در حال حاضر، توسعه کارآفرینی هسته برنامههای توسعه کشورها است. از اینرو، سرمایهگذاری در قابلیتهای کارآفرینی منابع انسانی جایگاه ویژهای دارد. طبیعی است، بارزترین چیزی که میتواند کشور ما را بهاین مقصود برساند آموزش است بهخصوص در زمینه کارآفرینی. یکی از کارکردهای اصلی آموزش در سطوح مختلف، خصوصاً کشاورزی، تربیت فارغالتحصیلان و افراد خلاق و کارآفرین میباشد. در همین راستا مقاله حاضر که بهصورت مروری تهیه شده است، سعی شده تا اهمیّت و ضرورت توجه به کارآفرینی در برنامههای آموزش کشاورزی بررسی شود. در مقاله، کارآفرینی در بخش کشاورزی موجب اشتغال، انتقال فناوری، ترغیب و تشویق سرمایهگذاری و کشف منابع جدید و استفاده اثربخش از آنها، توزیع مناسب درآمد و عدالت اجتماعی، نوآوری و خلاقیت در جامعه و بهبود کیفیت زندگی میشود. در این مقاله، با تأکید بر اهمیّت کارآفرینی در برنامههای آموزش کشاورزی، راهبردهای مناسب بهمنظور بهبود این وضعیت ارائه میشود.https://jead.gau.ac.ir/article_1841_552900530eb721ff4dfd1d9b97def8f6.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09721220140622Commercialization of University Agricultural Researchتجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی15291842FAمهنوش شریفیدانشآموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهراناحمد رضوانفراستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهرانسید محمود حسینیاستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهرانسید حمید موحد محمدیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20140209Abstract1<br />Commercialization is a process to transform the research findings to products,<br />process and services that can exchange in commercial mode. Commercialization of<br />university agricultural research is infulencial factors affecting. The new issue of<br />comercilization, there isn’t a clear understanding about its importance and<br />necessity. Scince there is no process, organization structure and excutive<br />mechanisms for Commercialization of university agricultural research. This paper<br />will illustrate the context and necessity of Commercialization of university<br />agricultural research and review the experiences of some universities and then will<br />intoduce mechanisms of Commercialization of university agricultural research.تجاریسازی در فرآیند پژوهش و توسعه عبارت است از فراوری و تبدیل نتایج پژوهش به محصولات، فرایندها و خدماتی که می­تواند هدف مبادلات تجاری قرار گیرد یا بهصورت تجاری مبادله شود. پژوهشهای دانشگاهی کشاورزی نیز مانند دیگر زیربخشهای نظام پژوهشهای کشور تحت تأثیر عوامل تأثیرگذار در جریان تجاری­سازی یافته­های پژوهشی است. با توجه به رویکرد نسبتاً جدید دانشگاههای داخلی به مقوله تجاریسازی، در بسیاری از موارد درک روشنی از اهمیّت و ضرورت تجاریسازی در بین دستاندرکاران پژوهشهای کشاورزی وجود ندارد و تاکنون فرآیند، ساختار سازمانی و تشکیلاتی و سازوکارهای اجرایی منسجمی در قالب یک الگوی مقتضی برای تجاریسازی پژوهشهای کشاورزی دانشگاهی تعریف نشده است. این مقاله با درک این موضوع در پی آن است تا ضرورتها و زمینههای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی را بهطور مستدل بیان کند و سازوکارهایی را بهاین منظور ارایه دهد.https://jead.gau.ac.ir/article_1842_8472661dbe3ff15b8434a2e822cc8be7.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09721220140622Internet Marketing and Agricultural Web-Services;step to entrepreneurship in agricultureبازاریابی اینترنتی و خدمات کشاورزی تحت وب، گامی برای کارآفرینی در بخش کشاورزی31421843FAمحمد اسماعیلی اولدانشجوی کارشناسیارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمحمد رضا محبوبیدانشیار و عضو هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0001-9519-3519اسماعیل شهبازیاستاد گروه آبادانی روستاها، پارک علمی- تحقیقاتی دانشگاه شهید بهشتیاسماعیل کرمی دهکردیاستادیار و عضو هیأت علمی
گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجانJournal Article20140421Abstract1<br />Today, using the Internet and the Web is important in all areas of its activities<br />have expanded considerably. Agriculture is no exception, and the role of the<br />Internet in agricultural development is obvious and has special functions. Among<br />the functions of the Internet in agriculture can be Economically productive<br />agricultural development; Contribute to social development; Expansion of new<br />media; Eliminating middlemen and reducing direct costs; Virtual community and<br />coordination of farmers and activists; And most importantly Data provided quick,<br />accurate and timely farmers mentioned. The results showed that globally many<br />websites on agriculture to public and private acts. However, many state and<br />government to provide information and services to farmers and activists engage in<br />this sector. Electronic markets created by the private sector in agriculture and<br />related supply chain that has been done. Development of agricultural portal for<br />virtual community agricultural activities; Findings from a review of the literature<br />suggests that, despite the large range of internet activities and the deployment of<br />multiple Web services, since in certain actions have been taken in this regard.<br />Therefore, the recommendations of this study is to provide Web services by public<br />and private institutions in the agricultural sector to provide more quality services<br />and enhancing services to Farmers and agriculture are.امروزه به­کارگیری اینترنت و وب در تمامی حوزه­ها از اهمیّت ویژه­ای برخوردار بوده و فعالیّت آن گسترش قابل توجهی داشته است. بخش کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نقش اینترنت در توسعه کشاورزی امری بدیهی است و کارکردهای ویژه­ای نیز دارد. از جمله کارکردهای اینترنت در کشاورزی می­توان به توسعه اقتصادی مولدان کشاورزی؛ کمک بهعمران اجتماعی؛ گسترش شبکه­های رسانه­ای جدید؛ حذف واسطه­ها و کاهش مستقیم قیمت­ها؛ اجتماع مجازی و هماهنگی کشاورزان و فعالان این بخش؛ و از همه مهمتر ارائه اطلاعات سریع، دقیق و به موقع به کشاورزان اشاره نمود. نتایج بررسی­ها نشان داد در سطح جهان وب­سایت­های بسیاری در زمینه کشاورزی بهصورت دولتی و خصوصی فعالیّت می­کنند. بسیاری از این وبسایت­ها دولتی بوده و به ارائه اطلاعات و خدمات دولتی به کشاورزان و فعالان این بخش می­پردازند. توسعه پورتال­های کشاورزی برای اجتماع مجازی فعالان کشاورزی؛ درآمدزایی از طریق تبلیغات و ایجاد زمینه برای تشکیل شرکت­های مجازی جهت ارائه خدمات مختلف می­تواند برای فارغ­التحصیلان کشاورزی و مدیران وب­سایت­ها ایجاد کارآفرینی و کسب ­و ­کار نماید. یافته­های حاصل از مرور منابع بیانگر آن است که علی­رغم گستره زیاد فعالیّت­های اینترنتی و قابلیت­های متعدد در به­کارگیری خدمات تحت ­وب، تاکنون در ایران اقدامات خاصی در این زمینه انجام نشده است. بنابراین از جمله پیشنهادهای این پژوهش، ارائه خدمات تحت وب توسط دستگاه­های دولتی و مؤسسات خصوصی بخش کشاورزی به­منظور ارائه خدمات با کیفیت­تر و نیز ارتقای سطح خدمت­رسانی به کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی می­باشد.https://jead.gau.ac.ir/article_1843_b956c544ecee3cceb1024a73f3313cfa.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09721220140622Business Ideas and its Importance in Technical and Vocational Trainingsایدههای کسب و کار و اهمیّت آن در آموزش فنی و حرفهای43591844FAافشین جزینیکارشناس ارشد توسعه روستایی و مربی اداره کل فنی و حرفهای استان اصفهانJournal Article20140217Abstract2<br />Several evidence indicate that even though a lot of new ideas generate in the<br />minds of individuals, but few have reached the operational stage by start-up new<br />enterprise, product or service that indicate the complexity of idea operational<br />process. Development of ideation and operating of new ideas in trainees of Iranian<br />Technical and Vocational Training Organization can play effective role in<br />increasing productivity and income in new business. Therefore, this study<br />examines the importance and necessity of ideation and new idea generation in<br />technical and vocational training. Research method is document study relevant to<br />organizational ideas, business ideas, creativity and innovation in business to<br />explore how new idea generate and operate. This paper first discusses the<br />definition and concepts of business idea, formation and factor affecting the<br />generation and development of new idea are the other issues raised in this article.<br />Then the necessity of consideration entrepreneurial idea in technical and vocational<br />training is explored. Understanding how identifies business ideas and its origin,<br />and the importance of need assessment of business ideas will be discussed. Finally,<br />some suggestion for more considering the ideas of trainees, formulation training<br />based on business idea to improve the effectiveness of technical and vocational<br />training is providedشواهد متعددی بیانگر آن است هر چند تعداد زیادی ایدههای نو در ذهن افراد شکل میگیرند اما تعداد اندکی به مرحله عملیاتی رسیدهاند و از طریق تبدیل به کسب و کار، محصول و یا خدمت مشخصی را ارائه کردهاند که این امر نشانگر پیچیدگی فرآیند عملیاتی­سازی ایده است. توسعه ایدهپردازی و عملیاتی کردن ایدههای جدید کسب و کار در بین کارآموزان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور میتواند نقشی اثرگذار در افزایش بهره­وری و درآمد در کسب و کارهای جدید داشته باشد. بر همین اساس، مطالعه حاضر به بررسی اهمیّت و ضرورت ایدهپردازی و تولید ایده­های جدید کسب و کار در آموزشهای فنی و حرفهای میپردازد. روش این پژوهش نیز بررسی اسنادی میباشد که از طریق بررسی منابع مرتبط با ایدههای سازمانی، ایدههای کسب و کار، خلاقیت و نوآوری در کسب و کار، سعی شده تا نحوه شکلگیری و عملیاتی شدن ایدههای کسب و کار مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله ابتدا به بررسی تعاریف و مفاهیم ایدههای کسب و کار میپردازد، نحوه شکلگیری آنها و عوامل مؤثر بر شکلگیری و توسعه آن از سایر مباحث مطرح در این مقاله است. سپس اهمیّت توجه به ایدههای کارآفرینانه در آموزشهای فنی و حرفهای مورد بررسی قرار میگیرد. نحوه شناخت ایدههای کسب و کار و منابع تولید آنها و همچنین اهمیّت نیازسنجی در مورد ایدههای کسب و کار کارآموزان نیز از مباحث مقاله است. در انتها نیز راهکارهایی برای توجه بیشتر به ایدههای کسب و کار کارآموزان، ارائه آموزشها بر مبنای ایدههای کسب و کار آنها جهت بهبود اثربخشی آموزشهای فنی و حرفهای ارائه میشود.https://jead.gau.ac.ir/article_1844_1ceba68e8d2f545165c182fd41709e55.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09721220140622Study of the Entrepreneurial Home-based Businesses and their Barriers and Challenges in Rural Areasبررسی کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه و موانع و چالشهای توسعه آنها در مناطق روستایی61731845FAبهمن نجفیکارشناس ارشد توسعه روستایی، دانشگاه زنجانلیلا صفااستادیار، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجانJournal Article20150305Abstract1<br />Today, there is no doubt that rural development as one of the top priorities of<br />different countries, especially developing countries, requires to something beyond<br />a simple strategy; Meanwhile, many researchers believe that the development of<br />entrepreneurship in different context and forms in rural areas is one of the key<br />components of rural development and even national development by job creation,<br />increase capital, contributing to a more equitable distribution of income and<br />poverty reduction. Among the various forms of entrepreneurship, development of<br />small business especially home based business has been welcomed by experts of<br />rural development due to the unique nature and benefits, so it is important that<br />some experts consider it as the most important strategies for rural development in<br />Third World countries. Considering the importance of this issue, the objective of<br />this descriptive- analytical paper was to study of the entrepreneurial home-based<br />businesses and their barriers and challenges in rural areas. The results indicated<br />that development of entrepreneurial home-based businesses in rural areas are faced<br />with numerous barriers and challenges which some of the most important of them<br />were lack of proper business planning, lack of proficiency and experience in rural<br />people, lack adequate access to markets, lack of access to information and<br />information resources, lack of funding for home-based business capital and legal<br />obstaclesامروزه تردیدی وجود ندارد که توسعه روستایی بهعنوان یکی از اولویت­های اصلی کشورهای مختلف بهویژه کشورهای در حال توسعه، به چیزی فراتر از یک راهبرد ساده نیازمند است؛ در این زمینه بسیاری پژوهشگران بر این باورند که توسعه کارآفرینی در اشکال و زمینه­های مختلف در مناطق روستایی به واسطه ایجاد اشتغال، تولید سرمایه، کمک به توزیع عادلانه­تر درآمدها در جامعه و کاهش فقر، یکی از مؤلفههای کلیدی نظام پیشران توسعه روستایی و حتی توسعه ملّی بهشمار میرود. در میان اشکال مختلف کارآفرینی، توسعه مشاغل کوچک روستایی با تأکید بر مشاغل خانگی بهعلت برخورداری از ماهیت و مزایای منحصر بهفرد، با استقبال متخصصان توسعه روستایی روبرو شده است، به گونهای که برخی متخصصان آن را مهمترین راهکار توسعه روستایی در کشورهای جهان سوم در نظر می­گیرند. با در نظر گرفتن اهمیّت موضوع، هدف اصلی این مقاله توصیفی- تحلیلی بررسی کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه و موانع و چالش­های توسعه آنها در مناطق روستایی بود. بر اساس نتایج پژوهشها مشخص شد که توسعه کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه در مناطق روستایی با موانع و چالش­های متعددی مواجه می­باشند که برخی از مهمترین آنها شامل عدم وجود طرح کسب و کار مناسب، نبود تجربه و تخصص لازم در روستاییان، عدم دسترسی مناسب روستاییان به بازار، عدم دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعاتی، عدم تأمین اعتبار مالی جهت سرمایهگذاری کسب و کار خانگی و وجود موانع قانونی بودند.https://jead.gau.ac.ir/article_1845_0d4a83fc7f87fb95369d1b799c4c042e.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09721220140622Supports required to entrepreneurship developmentحمایتهای ضروری در جهت توسعه کارآفرینی75901846FAرضوان قمبرعلیدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی،حسین آگهیدانشیار، گروه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازیامیر حسین علی بیگیدانشیار، گروه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی0000-0002-0979-1692کیومرث زرافشانیدانشیار، گروه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازیJournal Article20140404Abstract1<br />In today's competitive market-based economy, which has been associated with<br />the international rapid changes and has created a process transition from an<br />industrial society to an information society, entrepreneurship as the engine of<br />development, can play an important role in economic growth of countries. Because<br />according the study by research institutions around the world, the Level of<br />entrepreneurship equal to the level of development and have recognized the direct<br />relationship between GDP growth and infrastructure and government support of<br />entrepreneurs. In our country has very limited support entrepreneurship centers and<br />entrepreneurs with all the problems, while trying to convert the idea into a product<br />should be responsible for all investment risk. Support centers for entrepreneurs due<br />to lack of financial support and lack of strong support from the authorities are<br />unable to meet the financial needs of entrepreneurs. Entrepreneurs by creating<br />small businesses with limited capital and sometimes enter into an economic and<br />industrial move with low loan and in many cases lose their life and resources for<br />industrial development. Entrepreneurship development is not possible without<br />government support because the experience of other countries that have traveled<br />the path of development, suggesting that without government support,<br />entrepreneurship development is impossible. If the government provides financial<br />support to entrepreneurs, the development activities are carried out more quickly<br />and a lot of nodes on the entrepreneurial path will be opened. Governments do not<br />produce entrepreneurs also has a duty to prepare the environment for fostering of<br />entrepreneurs, government strategies can lead to the creation of a suitable<br />environment for the business. Therefore, this article discusses the types of support<br />services and infrastructure required for the development of entrepreneurship and<br />would be considered the experience of different countries in this area.در اقتصاد رقابتی و مبتنیبر بازار امروزی که با تغییرات و تحولات سریع بینالمللی همراه شده و فرایند گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی را ایجاد کرده، کارآفرینی بهعنوان موتور توسعه، میتواند در رشد اقتصادی کشورها نقش مهمی را عهدهدار باشد. زیرا بر اساس پژوهشهای مؤسسات تحقیقاتی دنیا، سطح کارآفرینی با سطح توسعه یافتگی برابر و به رابطه مستقیمی بین رشد ناخالص داخلی و بسترسازی­ها و حمایت­های دولتها از کارآفرینان پی بردهاند. در کشور ما مراکز حمایت از کارآفرینان بسیار محدود و کارآفرین با تمام مشکلات، ضمن تلاش جهت تبدیل ایده به محصول باید تمام خطر سرمایهگذاری را خود عهده دار باشد. مراکز حمایت از کارآفرینان بهدلیل نداشتن پشتوانه مالی و عدم حمایت جدی از طرف نهادهای ذیربط قادر نیستند پاسخگوی نیازهای مالی کارآفرینان باشند. کارآفرینان با ایجاد کسب و کارهای کوچک با سرمایه محدود خود و گاهی با دریافت وام اندکی وارد یک حرکت اقتصادی و صنعتی میشوند و در بسیاری از مواقع زندگی و امکانات خود را در راه توسعه صنعتی از دست میدهند. توسعه کارآفرینی بدون حمایت دولت امکانناپذیر نیست زیرا تجربه کشورهای دیگر که مسیر توسعه را طی کردهاند، نشان می­دهد بدون حمایت دولت، توسعه کارآفرینی غیرممکن است. در صورتیکه اگر دولت کارآفرینان را حمایت مالی کند، روند پیشرفت فعالیّتها با سرعت بیشتری انجام میشود و بسیاری از گرههای موجود در راه کارآفرینان باز خواهد شد. دولتها کارآفرین تولید نمیکنند بلکه وظیفه دارند محیط را برای پرورش کارآفرینان آماده کنند، راهبردهای دولت میتواند منجربه ایجاد محیط مناسب کسب و کار شود. بنابراین در این مقاله به بحث در مورد انواع خدمات حمایتی و زیرساختهای موردنیاز جهت توسعه کارآفرینی و تجربه کشورهای مختلف در این زمینه، پرداخته میشود.https://jead.gau.ac.ir/article_1846_17f970bb8dcacf92a2fdbbb8e80c8307.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی2821-09721220140622Rural Marketing Firms: Strategy for entrepreneurship and development of agricultural systemsشرکتهای بازاریابی روستایی؛ راهبردی جهت کارآفرینی و توسعه نظامهای بهرهبرداری کشاورزی911021847FAعبدالحمید پاپ زندانشیار و عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاهشهپر گراوندیدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20140330Abstract1<br />Phenomena rural marketing is a new and challenging issue in Iran, although it<br />has a old history over than half a century in the world. Also, it has not been serious<br />consider by program planners and officials in our country. As a result it caused<br />unsustainability in socio-economic condition ruralp roducers, especially<br />agricultural systems. Applied recommended sterategy have not been successful,<br />like rural cooperatives. Hence, the central idea of this paper is to propose a<br />solution. Critical Methods was applied for this purpose. Based on finding, Rural<br />marketing firms have a potentioal for entrepreneurship and solution markrting of<br />agricultural section.اگر­چه پدیده بازاریابی روستایی در جهان قدمتی بیش از نیم قرن دارد، اما در کشور ما موضوع نوین و چالش برانگیزی می­باشد که مورد توجه جدی برنامه­ریزان و مسئولان ذیربط قرار نگرفته است. این غفلت و کم توجهی خسارت­های اجتماعی- اقتصادی قابل توجهی را به تولیدکنندگان روستایی، بالاخص نظام­های بهره­برداری کشاورزی وارد نموده، به­گونه­ای که توسعه پایدار آنان را با تهدید جدی روبرو ساخته است. بررسی­ها نشان می­دهد اگرچه برای رفع این مشکل از راه­حل­هایی هم­چون تعاونی­های روستایی بهره­ گرفته شده است، اما این تعاونی­ها قادر به حل مشکل بازاریابی تولیدکنندگان روستایی نبوده­اند. از این­رو، ایده­ محوری این مقاله ارائه راه­حلی برای خروج از این بحران و ایجاد کارآفرینی در مناطق روستایی با استفاده از روش­ تحلیل انتقادی می­باشد. نتایج نشان داد آن­چه که در شرایط کنونی می­تواند بهعنوان راهبردی برای خروج از این بن­بست پیشنهاد شود، تأسیس شرکت­های بازاریابی روستایی در مناطق روستایی کشور می­باشد. این شرکت­ها با توجه به ظرفیتهایی که دارند می­توانند بخش عمده­ای از مشکلات اشتغال فارغ­التحصیلان کشاورزی و تولید کنندگان روستایی کشور را مرتفع نمایند.https://jead.gau.ac.ir/article_1847_5ef96ff36acb548e57e71847f8a3fb95.pdf