TY - JOUR ID - 1842 TI - تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی JO - مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی JA - JEAD LA - fa SN - 2821-0972 AU - شریفی, مهنوش AU - رضوانفر, احمد AU - حسینی, سید محمود AU - موحد محمدی, سید حمید AD - دانش‌آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران AD - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران AD - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 1 IS - 2 SP - 15 EP - 29 KW - آموزش عالی کشاورزی KW - پژوهش‌های دانشگاهی کشاورزی KW - تجاریسازی یافتههای پژوهشی KW - کارآفرینی دانشگاهی DO - N2 - تجاری‌سازی در فرآیند پژوهش و توسعه عبارت است از فراوری و تبدیل نتایج پژوهش به محصولات، فرایندها و خدماتی که می­تواند هدف مبادلات تجاری قرار گیرد یا به‌صورت تجاری مبادله شود. پژوهش‌های دانشگاهی کشاورزی نیز مانند دیگر زیربخش‌های نظام پژوهش‌های کشور تحت تأثیر عوامل تأثیرگذار در جریان تجاری­سازی یافته­های پژوهشی است. با توجه به رویکرد نسبتاً جدید دانشگاه‌های داخلی به مقوله تجاری‌سازی، در بسیاری از موارد درک روشنی از اهمیّت و ضرورت تجاری‌سازی در بین دست‌اندرکاران پژوهش‌های کشاورزی وجود ندارد و تا‌کنون فرآیند، ساختار سازمانی و تشکیلاتی و سازوکارهای اجرایی منسجمی در قالب یک الگوی مقتضی برای تجاری‌سازی پژوهش‌های کشاورزی دانشگاهی تعریف نشده است. این مقاله با درک این موضوع در پی آن است تا ضرورت‌ها و زمینه‌های تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی را به‌طور مستدل بیان کند و سازوکارهایی را به‌این منظور ارایه دهد. UR - https://jead.gau.ac.ir/article_1842.html L1 - https://jead.gau.ac.ir/article_1842_8472661dbe3ff15b8434a2e822cc8be7.pdf ER -