ORIGINAL_ARTICLE
بررسی قابلیت های کارآفرینی جوانان روستایی شهرستان گیلان غرب
این مطالعه باهدف بررسی قابلیت­های کارآفرینی جوانان روستایی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 1453 نفر از جوانان روستایی ساکن در چهار روستای شهرستان گیلان غرب (میرزاآباد، کلاه دراز سفلا، علیا و وسطی) در استان کرمانشاه بود که از این تعداد 160 نفر با استفاده از نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه استاندارد شده قابلیت کارآفرینی در طیف لیکرت پنج سطحی با ضریب آلفای کرونباخ 9/0 استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده­ها از میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری t دو گروه مستقل دختر و پسر روستایی استفاده شد. بهطورکلی نتایج نشان داد که قابلیت کارآفرینی جوانان روستایی در سطح بسیار ضعیفی است. همچنین نتایج نشان داد که بعد چالش طلبی آنها بالاتر از نمره معیار است. علاوهبر این سایر یافته­های به دستآمده از آزمون t میان دو گروه دختر و پسر روستایی نشان داد که تنها در بعد عملگرایی تفاوت معنی­داری وجود دارد.
https://jead.gau.ac.ir/article_3298_fe4bb3610570e5da6141a58c874a4d3e.pdf
2016-12-21
1
18
10.22069/jead.2017.10943.1170
"کارآفرینی"
"قابلیت کارآفرینی"
"جوانان روستایی"
احمد
یعقوبی فرانی
amyaghoubi@yahoo.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
مرجان
سپه پناه
sepahpanah1981@gmail.com
2
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رباتیک؛ زمینه ای جدید برای نوآوری و توسعه کارآفرینی در بخش دامپروری
با توسعه علم و فناوری در سال های اخیر ربات های گوناگونی برای انجام عملیات مختلف در بخش کشاورزی ساخته شده اند. زیربخش دامپروری نیز از این قاعده مستثنی نیست و ربات ها و تجهیزات خودکار در دامداریها قابل استفاده اند. فناوریهای نوین زمینه های مساعدی برای توسعه کارآفرینی در هر بخشی از جمله دامپروری می باشند. ماشین های خودکار شیردوشی، تجهیزات خودکار تغذیه علوفه و تمیزکننده اصطبل و سامانه های خودکار مراقبت از دام که در واقع رباتهای دامداری می باشند، تولید شده و به دامپروری کشورهای توسعه یافته وارد شده اند و در آینده ای نزدیک در دامپروری کشور ما نیز استفاده خواهند شد. لذا آشنایی با ماشین های خودکار دامداری برای توسعه کارآفرینی در زمینه فناوری های نوین در بخش دامپروری ضروری است. در این مقاله انواع ربات های قابل استفاده در دامداری ها در چهار گروه ربات های شیردوش، ربات های تغذیه علوفه به دام، ربات های تمیز کننده دامداری و ربات های مراقبت از دام دسته بندی شده، اجزاء و نحوه کار آنها نیز تشریح شده است. با این هدف که ضمن آشنایی محققین کشور با این زمینه جدید از کاربرد ربات ها، فتح بابی باشد برای تحقیق و توسعه و کارآفرینی در این زمینه و فراهم آوردن امکان تولید و بکارگیری ربات ها در بخش دامپروری کشور.
https://jead.gau.ac.ir/article_3299_18356e3bb09d1af0d5d14c0dc94ea2cc.pdf
2016-12-21
19
38
10.22069/jead.2017.11635.1204
رباتیک
دامپروری
کارآفرینی
شیردوشی
تغذیه علوفه
حسن
مسعودی
hmasoudi@scu.ac.ir
1
هیات علمی/ دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش اعتبارات خرد در توسعه کارآفرینی زنان روستایی
امروزه یکی از اصلیترین زمینههای مشارکت زنان در جامعه روستایی ایجاد کسب و کارهای کوچک و ورورد به کارآفرینی یا خوداشتغالی است. همچنین کارآفرینی روستایی به عنوان یک رویکرد اساسی و موازی با اهداف توسعه روستایی میتواند کمک شایانی به توسعه و پیشرفت روستاها نماید. درحال حاضر با توجه به چالشهای موجود در روستاهای کشورمان مانند بیکاری، نرخ بهرهوری پایین، مهاجرتهای بیرویه و بالا بودن میزان فقر به نظر میرسد توسعه و گسترش پرداخت منابع مالی از جمله اعتبارات خرد راهی است که میتواند از طریق افزایش قابلیت کارآفرینی میان مردم روستایی منجر به توسعه این مناطق شود. لذا نظام اعتبارات خرد از جمله راهکارهای مطرح شده طی چند دهه اخیر با هدف تسریع فرآیند سرمایهگذاری و تقویت بنیاد مالی و پسانداز در مناطق روستایی و نهایتا توانمندسازی زنان روستایی بوده است. همچنین قرار دادن سرمایه در اختیار زنان برای راهاندازی فعالیتهای درآمدزا در توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی آنها مؤثر بوده و موجب بهبود کیفیت زندگی آنها میشود. از این رو در مقاله حاضر که از نوع مطالعات کتابخانهای بوده و اطلاعات مورد نظر از طریق، مجلات و پژوهشهای انجام شده قبلی گردآوری شده است به نقش بیبدیل اعتبارات خرد در توانمندسازی زنان، توسعه کسب و کارهای کوچک و تحقق کارآفرینی زنان در جوامع روستایی تأکید و اشاره گردیده است.
https://jead.gau.ac.ir/article_3300_44813b98ee111e6a34b2bf7850bafd2e.pdf
2016-12-21
39
55
10.22069/jead.2017.10380.1146
"اعتبارات خرد"
"کارآفرینی"
"زنان روستایی"
"توانمندسازی"
فاطمه
علی توکلی
f.alitavakoli93@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسیارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان،
LEAD_AUTHOR
رضا
موحدی
movahedi686@yahoo.com
2
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی موانع توسعۀ کارآفرینی گردشگری: مطالعه موردی شهرستان مرودشت
توسعة مطلوب صنعت گردشگری و به دنبال آن ترویج کارآفرینی گردشگری، مستلزم آگاهی و شناخت کافی از موانع و مشکلات موجود در این حوزه میباشد. بیشک ناآگاهی مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران از موانع و مشکلات موجود در این بخش، یکی از عمدهترین دلایل عدم توسعۀ کارآفرینی گردشگری در شهرستان مرودشت بوده است. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاشی در جهت شناسایی موانع توسعۀ ترویج کارآفرینی گردشگری در شهرستان مرودشت است. بنابراین، مطالعه حاضر ضمن بهرهگیری از پارادایم کیفی، برای انتخاب نمونههای مورد مطالعه ابتدا از روش نمونهگیری هدفمند و در ادامه از روش نمونهگیری شبکهای بهره گرفت. در نهایت، پس از انجام هفت مصاحبه با صاحبنظران، متخصصان و فعالان حوزۀ کارآفرینی و گردشگری در شهرستان مورد مطالعه، اشباع داده حاصل گردید. تحلیل محتوای دادههای حاصل از مصاحبههای عمیق انفرادی با نمونههای برگزیده در محیط نرمافزار NVivo8 انجام شد. نتایج نشان داد که اصلیترین موانع پیشروی توسعۀ کارآفرینی گردشگری در شهرستان مرودشت عبارتند از: موانع سیاسی- دولتی، زیرساختی، تبلیغی- ترویجی، ارزشی- فرهنگی، طبیعی و آموزشی. نتایج این مطالعه، میتواند دستاوردهایی برای سیاستگذاران حوزۀ گردشگری شهرستان مرودشت و همچنین علاقمندان به سرمایهگذاری در بخش خصوصی داشته باشد.
https://jead.gau.ac.ir/article_3301_384cbe706bb85b1c7f910553154e05d4.pdf
2016-12-21
57
70
10.22069/jead.2017.11809.1209
گردشگری
اشتغال
کارآفرینی گردشگری
نرمافزار Nvivo
نعمت اله
شیری
n.shiri@ilam.ac.ir
1
دانشجوی دکتری- دانشگاه رازی
LEAD_AUTHOR
آذرمیدخت
رضایی
rezaei.azar@yahoo.com
2
استادیار، گروه روانشناسی،واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران
AUTHOR
کیومرث
زرافشانی
zarafshani2000@yahoo.com
3
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
AUTHOR
مژگان
خوش مرام
mkhoshmaram3@gmail.com
4
دانشجوی دکتری، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مفهوم و ابعاد سازمان کارآفرین (از ماهیت تا فرآیند طراحی و اجرا)
هدف این مقاله تبیین مفهوم سازمان کارآفرین و ابعاد مختلف آن است. یکی از مشخصههای اصلی عصر حاضر تغییر و پویایی است و مدیران سازمانها در جهت دستیابی به اهداف سازمانی خویش ناگزیر هستند تا توجه لازم را به این مقوله مبذول داشته باشند. اگر قرار است سازمان به اهدافش و از جمله بقا و سودآوری دست یابد، باید واکنشهای مناسب را در مقابل تغییر و پویایی ارائه نماید و کمتر سازمانی را میتوان یافت که این قابلیت را داشته باشد. یکی از انواع سازمانی که در سالهای اخیر ظهور پیدا کرده و بر سر زبانها افتاده است سازمان کارآفرین میباشد. در این مقاله ابتدا مفاهیم کلیدی سازمان کارآفرین مطرح و مزایا و اهمیت این نوع سازمان بررسی شده است. سپس عوامل حیاتی موفقیت سازمان کارآفرین مورد اشاره قرار گرفته و مراحل و یا اقداماتی که برای طراحی سازمان کارآفرین باید صورت گیرد بیان شده است. در انتهای مقاله نیز چالشها و آینده سازمان کارآفرین تحلیل شده است. نتایج نشان داد سازمان کارآفرین این قابلیت را دارد تا با تکیه بر خلاقیت و نوآوری به نحوی موثر با تغییر و پویایی روزافزون روبرو شده و با استفاده صحیح و کارآمد از منابع، از فرصتهای بدست آمده بهره گرفته و در زمینه تحقق اهداف والای سازمانی به موفقیت دست یابد.
https://jead.gau.ac.ir/article_3302_5db2effcafac84952107799e3f4b4682.pdf
2016-12-21
71
90
10.22069/jead.2017.11143.1179
کارآفرینی
کارآفرین
خلاقیت
نوآوری
سازمان کارآفرین
احمد
عربشاهی کریزی
ahmad.arabshahi@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت دولتی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد اخلاقی به کارآفرینی و توسعه کسبوکار: مبانی نظری و رویکردهای پژوهشی
علیرغم جدید بودن مباحث مرتبط با اخلاق و کارآفرینی، اما پژوهشهای علمی قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است که ارتباط بین اخلاق و کارآفرینی را تبیین کردهاند. شناخت کارهای تجربی و نظری انجام شده در این حوزه دورنمای مناسبی برای درک کنش متقابل بین اخلاق و کارآفرینی فراهم میکند. بهعلاوه همزمان با رشد توجه به مباحث کلی کارآفرینی، اخلاقیات کارآفرینی و کسبوکار نیز به روشهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. محتوای اخلاق کارآفرینی، نظریههای مرتبط با اخلاق کارآفرینی، ارزشهای اخلاقی، عوامل مؤثر بر رفتار اخلاقی در بین کارآفرینانه، زمینههای اخلاقی کارآفرینی، ابعاد و مؤلفههای اخلاق کارآفرینانه و نظایر این موضوعاتی است که اخیراً مورد بررسی قرار گرفته است. اینها مباحث مهمی هستند که مطالعه حاضر بر این اساس روش تحقیق توصیفی مبتنی تحلیل و بررسی و اسناد و مدارک موجود در زمینه اخلاق کارآفرینی و کسب و کار و همچنین ادبیات تجربی در خصوص مؤلفههای اخلاق کارآفرینانه در پی بررسی و شناخت بیشتر آنها است. یافتهها نشان داد که بهعلت تفاوت گسترده ارزشهای اخلاقی در بین مردم و ملتها، اخلاق کسب و کار موضوع حساسی است در کارآفرینی بینالمللی تلقی میشود. چیزی که در یک جامعه بهعنوان ارزش اخلاقی شناخته میشود ممکن است در جای دیگر غیراخلاقی تلقی شود. بهعلاوه افراد با زمینههای مختلف ممکن است، ارزشهای اخلاقی مشابهی داشته باشند، اما هنگامی که با یک وضعیت عمومی مواجه میشوند به شیوههای متفاوت رفتار میکنند.
https://jead.gau.ac.ir/article_3303_9682f4d8f3b455438727667a61ce551d.pdf
2016-12-21
91
116
10.22069/jead.2017.12498.1234
اخلاق کارآفرینی
اخلاق کسب و کار
رویکرد اخلاقی
توسعه کارآفرینی
محمدشریف
شریفزاده
sharifsharifzadeh@gmail.com
1
دانشیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
LEAD_AUTHOR
غلامحسین
عبدالله زاده
abdollahzade1@gmail.com
2
دانشیار- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر بازدارندههای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی با تاکید بر تجربه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
این مطالعه با هدف شناسایی و تحلیل بازدارندههای کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به انجام رسیده است. به منظور گردآوری دادهها به تدوین یک پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق اقدام شد. با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان، 92 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان نمونه انتخاب و از طریق روشنمونهگیری طبقهبندی تصادفی با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. رویهمرفته دستهبندی مفهومی بازدارندهها به استخراج 12 مولفه مفهومی زیر منجر شده است: محدودیت سرمایهگذاری و تامین اعتبار برای فعالیتهای کارآفرینانه، محدودیت ظرفیت تجاریسازی و پشتیبانی نامناسب از کارآفرینی اعضای هیات علمی (مولفه حمایت از راهاندازی کسبوکار)، ضعف رویهها و فرآیندها، ظرفیت محدود کسبوکار در سطح منطقه، کمبود منابع و زیرساختها (مولفه حمایت از توسعه کسبوکار)، ضعف آموزش و اطلاعرسانی در خصوص کارآفرینی دانشگاهی، رویکرد حرفهای غیرکارآفرینانه و عدم تلفیق کارآفرینی در راهبرد مدیریتی دانشگاه (مولفه حمایت از کارآفرینی)، بازدارندههای انگیزشی، درک نامناسب از کارآفرینی دانشگاهی، و ضعف ترویج و فرهنگسازی برای کارآفرینی دانشگاهی (مولفه فرهنگ کارآفرینی). بر اساس بازدارندههای شناسایی شده، راهکارهایی برای بهبود کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ارایه شده است.
https://jead.gau.ac.ir/article_3304_a9f650852cd1fea0bcc641a2b9b8bb23.pdf
2016-12-21
117
140
10.22069/jead.2017.11694.1206
کارآفرینی دانشگاهی
اعضای هیئت علمی
مرور تجربی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سید غلامرضا
موسوی
sharif.sharifzadeh@yahoo.com
1
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
LEAD_AUTHOR
محمدحسن
مبارکی
sharifsharifzadeh@yahoo.com
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
ابوالقاسم
عربیون
arabion.a@ut.ac.ir
3
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR