%0 Journal Article %T بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه %J مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی %I دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان %Z 2821-0972 %A میرواحدی, سیدسعید %A طغرایی, محمدتقی %A سنجریان, زهرا %D 2017 %\ 04/21/2017 %V 4 %N 1 %P 53-74 %! بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه %K شناسایی فرصت %K فرصت‌های کارآفرینانه %K کشف فرصت %K خلق فرصت %R 10.22069/jead.2017.11906.1214 %X آن‌چه که در ادبیات کارآفرینی، قلمرو کارآفرینی را از دیگر حوزه‌های مدیریت متمایز کرده است، موضوع فرصت‌های کارآفرینانه است. با توجه به این‌که شناخت فرصت، اولین و مهم‌ترین مرحله در کارآفرینی است، شناسایی عامل‌های مؤثر بر شناخت فرصت‌های کارآفرینانه در حوزه‌های مهم اقتصاد نظیر کشاورزی، موضوع بسیار با اهمیتی است. در همین راستا مقالۀ حاضر با هدف معرفی عوامل شناسایی شدۀ مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه که محققان به آن‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند در قالب یک مجموعۀ کل، گردآوری و انجام شده است. این مطالعه از نوع مروری بوده و بر اساس جست‌وجوی کتابخانه‌ای-اسنادی تدوین گردیده است. به‌علاوه، در این تحقیق ارتباط عوامل مذکور با دو رویکرد شناسایی فرصت، یعنی خلق فرصت و کشف فرصت بیان شده و در نهایت، این عوامل در قالب دو گروه عوامل فردی و اجتماعی مجزا شده است. مبنای تحلیل، نظر صاحب‌نظران و یافته‌های پژوهش‌های حوزۀ کارآفرینی است. مطالعۀ حاضر نشان داد که عوامل مؤثر بر شناسایی فرصت، ترکیبی از عوامل فردی (دانش پیشین، احساس خودکارآمدی، خلاقیت، جست‌وجوی منظم فرصت‌ها، انگیزه و هشیاری کارآفرینانه) و عوامل اجتماعی (آموزش و مربی‌گری، جریان‌های اطلاعاتی، مالکیت فکری، نیروهای پیش‌برنده، سرمایه فکری، شبکه ارتباطات اجتماعی و یادگیری اجتماعی) و بر هر دو رویکرد خلق فرصت و کشف فرصت اثرگذار است، و دو رویکرد مذکور متناقض نبوده، بلکه مکمل یکدیگرند. %U https://jead.gau.ac.ir/article_3500_aa86644612cd72283fcef79d0c79dec6.pdf